BLOG

Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Bartłomiej Szaro

Bartłomiej Szaro

październik 2025
Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Cześć! Z tej strony Bartek z Zaufane.pl – poznaliśmy się już przy moim artykule dotyczącym gwiazdek w Google Ads. Tym razem uchylę Ci rąbka tajemnicy – i to dosłownie! Dziś przedstawię Ci nasze sprawdzone metody na pozyskiwanie opinii klientów, które stosujemy u naszych klientów z branży e-commerce.

Skoro już jesteśmy przy branży e-commerce, to wspomnę o artykule mojej koleżanki Basi, w którym opisuje gwiazdki w reklamie produktowej PLA. Jestem przekonany, że w wykorzystasz naszą wiedzę do jeszcze lepszego prowadzenia własnego sklepu internetowego.

Z tego artykułu dowiesz się, że:

  • opinie klientów stanowią społeczny dowód słuszności (social proof) dla potencjalnych kupujących,

  • opinie transakcyjne zwiększają wiarygodność sklepu, ponieważ pochodzą od realnych klientów po zakupie,

  • zautomatyzowane systemy (takie jak Zaufane.pl) pozyskują opinie za pomocą metod takich jak e-mail oraz pop-up,

  • prezentowanie opinii (w formie gwiazdek) na karcie produktu zwiększa współczynnik konwersji sklepu,

  • opinie tworzą treść generowaną przez użytkowników (User Generated Content), która wspiera pozycjonowanie (SEO) serwisu.

A więc do dzieła!

Opinie klientów dla sklepu internetowego – odkryj ich moc

Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii.

Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie. Prawda, że mam rację?

Jednak nic nie dzieje się bez przyczyny – również w branży e-commerce. Aby klient poczuł w sobie chęć do podzielenia się z innymi swoim zakupowym doświadczeniem musi zostać do tego w odpowiedni sposób zachęcony. I nie – nie mam na myśli zwykłej wiadomości tekstowej, wyglądającej na napisaną od niechcenia przez zmęczonego pracownika!

Transakcyjne opinie – prawdziwa siła sklepu online

Zarówno w mediach społecznościowych, jak i w Google Maps można spotkać się z działaniem nieuczciwej konkurencji. Prawda wygląda tak, że każdy sklep internetowy może paść ofiarą firm, celowo działających na jego niekorzyść. I choć mądry użytkownik domyśli się, że taka rekomendacja jest jednym wielkim kłamstwem, to jednak nie wszyscy mają taką świadomość.

I tutaj właśnie z pomocą przychodzą transakcyjne opinie – pozyskiwane i publikowane przez rekomendowane przez Google firmy. Jedną z nich jest właśnie Zaufane.pl

Transakcyjne rekomendacje to takie, które pochodzą od realnych kupujących, czyli prawdziwych klientów. Napisane są naturalnym językiem, zrozumiałym dla pozostałych użytkowników, a tym samym wspierającym wiarygodność ocenianej firmy. Dzięki zweryfikowanym i autentycznym opiniom możesz zwiększyć ruch i współczynnik konwersji w swoim serwisie.

Prowadząc sklep internetowy należy w umiejętny sposób zachęcić pozyskanego już klienta do wystawienia opinii. To prawdziwa siła Twojego serwisu, o czym przekonasz się w kolejnym akapicie. Dowiedz się, jak maksymalnie wykorzystać potencjał transakcyjnych opinii i w jaki sposób je zbierać!

Dlaczego pozyskiwanie opinii jest takie ważne?

Pozostawienie opinii przez klienta jest najlepszym dowodem na to, że dany sklep internetowy jest godny polecenia. To społeczny dowód słuszności (z ang. social proof), który jest niezwykle cenną wiedzą dla potencjalnych klientów i równie ważną treścią dla Twojego serwisu.

Polecany wpis: Czy opinie naprawdę sprzedają, czyli kiedy social proof przekonuje do zakupów?

Czy słyszałeś kiedykolwiek o User Generated Content? To treści tworzone przez użytkowników, które zostały opublikowane bezpośrednio na danym serwisie, social mediach czy wspomnianej już wizytówce. Dlaczego o tym mówię? User Generated Content jest potrzebny Twojej marce! 

Wróćmy na chwilę do społecznego dowodu słuszności. Pomyśl tylko, ile razy – nawet w przypadku błahych spraw – pytałeś o zdanie swoich bliskich? 

Ile pamięci RAM przyda mi się do pracy? 

Czy ten kolor szminki pasuje do mojej karnacji? 

Użytkownicy w Internecie również liczą się ze zdaniem innych! Szczególnie podczas zakupów, kiedy nie mają realnej możliwości zobaczenia i dotknięcia interesującego ich przedmiotu. Wtedy z pomocą przychodzą właśnie opinie użytkowników. Przyznaj, dobrze jest wiedzieć wcześniej, że narty sprawdzają się w trudnych warunkach lub kolor sukienki w rzeczywistości jest tak samo intensywny, jak na zdjęciu.

Jak pozyskiwać opinie klientów dla sklepu internetowego?

Czy wiesz, że Twoi pracownicy z działu biura obsługi klienta nie muszą samodzielnie wysyłać oklepanych wiadomości do Waszych klientów? Wyróżnij się na tle konkurencji i postaw na zautomatyzowane pozyskiwanie opinii.

Zastanawiasz się co dokładnie mam na myśli? Nie mogę się doczekać, aby przedstawić Ci skuteczne rozwiązania! Tak, właśnie zbliżamy się do punktu kulminacyjnego, jakim są skuteczne sposoby pozyskiwania opinii.

Zbieranie opinii z Zaufane.pl – poznaj nasze metody

Branża e-commerce rządzi się własnymi prawami. Warto zauważyć, że zbieranie transakcyjnych opinii od klientów sklepów internetowych różni się o tych, korzystających z ofert firm usługowych. Dlaczego? Oba przypadki mają całkiem inny proces finalizowania transakcji, stąd też pozyskiwanie rekomendacji jest inne. Dziś jednak skupmy się na sklepach internetowych. Czas start!

E-mail – wykorzystujemy e-komunikację

Najbardziej popularną metodą pozyskiwania opinii jest wiadomość mailowa. To właśnie z tego sposobu najczęściej korzystają właściciele sklepów internetowych. Dlaczego?

Każdy klient składając zamówienie w serwisie musi podać przecież własny adres e-mail, na który zostaje wysłane chociażby potwierdzenie jego złożenia. Ten sam adres możesz wykorzystać w swoich działaniach w obszarze marketingu opinii. Jednak samo wysłanie wiadomości nie gwarantuje Ci, że Twój klient będzie nim na tyle zaciekawiony, że postanowi podzielić się z innymi swoją opinią.

Sztuką tworzenia skutecznego mailingu z prośbą o feedback w branży e-commerce jest zaciekawienie odbiorcy i zachęcenie go do napisania opinii. W Zaufane.pl wychodzimy na przeciw naszym klientom oferując im możliwość pozyskiwania opinii za pomocą maili, których szablon będzie w pełni spójny z ich marką.

Wiadomość e-mail z prośbą o opinię

Najważniejszy jest jednak czas – wyobraź sobie, że złożyłeś zamówienie, Twoja przesyłka została już do Ciebie nadana, jeszcze jej nie otrzymałeś, ale Ty już masz u siebie na skrzynce wiadomość z prośbą o wystawienie opinii o produkcie. Jestem pewien, że zadałbyś sobie w głowie pytanie: Ale... o co chodzi?

Dlatego właśnie na początku współpracy stawiamy na dialog z naszym klientem – np. jeśli wykonuje meble na wymiar, a maksymalny czas realizacji zamówienia wraz z dostawą wynosi 30 dni, to nie najlepszym pomysłem będzie wysłanie prośby o opinie po kilku dniach od momentu złożenia zamówienia.

SMS po zakupie – wiadomość, którą trudno zignorować

Powiedz szczerze – ile masz nieprzeczytanych maili w swojej skrzynce? A ile nieodczytanych SMS-ów? No właśnie!

W świecie, gdzie nasze e-mailowe foldery pękają w szwach od newsletterów i ofert, krótka wiadomość tekstowa jest jak strzał w dziesiątkę. Jej wskaźnik otwarć (Open Rate) sięga nawet 98%! To komunikacyjny pewniak, którego po prostu trudno zignorować. (źródło: https://www.sender.net/blog/sms-open-rates/)

Wiadomość SMS z prośbą o opinię

W Zaufane.pl doskonale zdajemy sobie z tego sprawę! Pomyśl o tym w ten sposób: Twój klient właśnie odebrał paczkę, jest zadowolony z produktu, a jego pozytywne emocje są na najwyższym poziomie. Chwilę później na ekranie jego smartfona pojawia się krótka, przyjazna wiadomość od Ciebie z linkiem do wystawienia opinii. Nie musi szukać maila, logować się na skrzynkę – wszystko ma podane na tacy.

To idealny przepis na wykorzystanie chwili i zachęcenie do natychmiastowego działania! Właśnie dlatego, obok mailingu i pop-upów, dajemy naszym klientom możliwość docierania do kupujących przez kanał SMS. To najprostsza i najszybsza droga do podzielenia się swoim zadowoleniem. Proste, prawda?

Pop-up – kujemy opinie, póki gorące!

Nie bój się prosić o opinie od razu, ale miej na uwadze, że nie mogą być to opinie o produkcie. Co konkretnie mam na myśli? Sklep internetowy ma to do siebie, że Twój klient już po złożeniu zamówienia może wystawić recenzję Twojej marce i obsłudze!

Zastanawiasz się, jak to możliwe? Przecież Twój klient ma już wyrobione zdanie na temat poruszania się po Twoim sklepie między kategoriami i produktami, składania zamówienia czy dokonania płatności!

Pytanie: jaka metoda pozyskiwania opinii będzie w tym przypadku najlepsza?

Pop-up z prośbą o opinię o sprzedawcy

Odpowiedzią na to pytanie jest pop-up, który może wyświetlać się Twoim klientom zaraz po zakończeniu płatności. Nie jest żadnym odkryciem, że po złożeniu zamówienia każdy z nas jest w bardzo dobrym nastroju, a niekiedy nawet w euforii. To idealny moment, aby klienci mogli wyrazić swoją opinię właśnie na temat funkcjonalności Twojego serwisu.

Sprawne kursowanie po sklepie internetowym, brak problemów z płatnościami, jasne do zrozumienia warunki realizacji i wysyłki zamówienia – to wszystko sprawia, że Twój klient może wystawić opinię o firmie jeszcze przed zamknięciem przeglądarki!

Pop-up, który dajemy naszym klientom to po prostu wyskakujące okno, które pojawia się w momencie sfinalizowania transakcji. Jego głównym celem jest oczywiście zebranie opinii, które później wyświetlane są na widgecie z oceną sprzedawcy oraz na stronie certyfikatu eKomi. Taki sposób pozyskiwania transakcyjnych opinii przedstawi Ciebie jako wiarygodną i znającą potrzeby klientów markę.

Widget – potwierdzenie, które ma znaczenie

Najlepszym dowodem na słuszność pozyskiwania opinii dla branży e-commerce są wspomniane we wcześniejszym akapicie widgety. Te zaprojektowane przez nasz zespół pomogą uwidocznić wysoką ocenę o Twojej firmie i zaprezentować osiągnięty wynik na serwisie.

Dlaczego warto wyróżnić swój sklep właśnie w ten sposób? Dla nowych odwiedzających widget z oceną o sprzedawcy jest gwarancją bezpiecznych zakupów.

Zobacz wpis: Nowy widget Zaufane.pl – opinie, które sprzedają

Co znajduje się w naszym widgecie? Oczywiście takie dane jak gwiazdki, oceny i ilość opinii. Te najbardziej rozbudowane prezentują wybrane opinie w formie karuzeli. Takie rozwiązanie zapewni Twoim użytkownikom pełną przejrzystość rekomendacji, aby każdy z nich mógł się wczytać i przejrzeć prezentowane opinie.

Widget z widocznymi opiniami na sklepie internetowym

WAŻNE: Widgety Zaufane.pl gwarantują zgodność ze elementami rozszerzonymi, dzięki temu Google może aktywować gwiazdki w wynikach organicznych. Razem z nami jak to mówi polskie powiedzenie upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu!

Kiedy warto poprosić o wystawienie opinii?

To zależy. Pamiętasz jak wspominałem o dialogu między działem wdrożeń, a naszymi klientami? Właśnie podczas takiej rozmowy ustalamy m.in. czas realizacji i wysyłki zamówień. Do niego dodajemy kilka dni, co na ścieżce zakupowej jest etapem dostarczenia przesyłki do zamawiającego.

Kiedy klient otrzyma paczkę, na spokojnie zapozna się z jej zawartością wtedy wysyłamy do niego wiadomość z prośbą o wystawienie opinii.

Takie opinie dotyczą już nie doświadczeń z firmą, a zamawianego produktu. Nasze wiadomości możemy dostosować pod każdy asortyment, aby opinia Twojego klienta była w pełni kompatybilna ze sprzedawanym przez Ciebie asortymentem.

Pozyskiwanie opinii produktowych w branży e-commerce

Doskonałym przykładem są ubrania czy obuwie. Klient chce mieć pewność, że zamówiony rozmiar M odpowiada typowej "emce" lub warto jednak zastanowić się nad tym większym.

Pozytywne opinie na karcie produktu siłą sklepu online

Kluczem do sukcesu sklepu internetowego i zbierania opinii konsumenckich jest prezentowanie ich na karcie produktu.

Postaw się na miejscu swojego klienta. Chcesz kupić np. piżamę, ale nie do końca wiesz, którą wybrać. Przed sobą masz 3 modele z różnych sklepów, a tylko jeden z nich publikuje opinie na karcie produktu. Jestem pewien, że Twoją uwagę od razu przyciągną złote gwiazdki, które będą najlepszym dowodem na to, że to właśnie ta piżama spełni Twoje wszystkie oczekiwania.

Dodatkowo prezentowanie opinii na karcie produktu zwiększają konwersję w sklepie internetowym. Przeprowadzony na naszym kliencie test A/B udowadnia moje słowa.

Prezentowanie opinii na karcie produktu wpływa na wzrost konwersji

Eksperyment polegał na porównaniu kart produktów z widoczną oceną do jej braku. Rekomendacja w formie gwiazdek została umieszczona tuż pod nazwą. Takie działanie zwiększyło sprzedaż naszego klienta. Współczynnik konwersji wzrósł z 5,52% do 7,63%, co jest bardzo dobrym wynikiem. Zwiększenie sprzedaży o 2,11% dzięki gwiazdkom jest rozwiązaniem, na które powinien postawić każdy właściciel sklepu internetowego.

Pozyskiwanie opinii w e-commerce – podsumowanie

Nie da się ukryć, że opinie w branży e-commerce są na wagę złota – zarówno pozytywne, jak i negatywne. Mało który sklep internetowy nie posiada w dzisiejszych czasach recenzji. Sekret tkwi jednak w tym, że tylko transakcyjne opinie klientów są wartościowe – nie tylko dla innych użytkowników, ale również wyszukiwarki Google. Razem z opiniami możesz budować swoje SEO!

Czytaj więcej: Jak opinie wpływają na SEO?

 

Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?

Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.

Jak opinie wpływają na SEO?

Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.

Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii. Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie.

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w oparciu o recenzje online?

Dziś trudno sobie wyobrazić działalność firmy bez jej obecności w sieci. Marketing internetowy stał się częścią strategii biznesowej wielu przedsiębiorstw. W tym świecie dużą rolę odgrywają oczywiście opinie klientów. Recenzje online są autentyczną i szczerą reklamą marki – bez inwestycji w płatne kampanie. Rodzą się więc pytania: jak zoptymalizować narzędzia wspierające marketing rekomendacji? Jak prowadzić biznes oparty o lojalną społeczność? W tym artykule rozwiewam te wątpliwości!

Strategie pozyskiwania opinii – metody online i offline

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof!

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zbierania opinii?

W dzisiejszym dynamicznym świecie e-commerce, opinie klientów odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu reputacji firm. Zbieranie recenzji staje się nie tylko standardem, ale także niezbędnym środkiem do budowania zaufania wśród konsumentów. Istnieje wiele narzędzi do zbierania opinii, a wybór odpowiedniego może być problematyczny. Dlatego przygotowaliśmy zbiór kluczowych kryteriów, które warto wziąć pod uwagę przy podjęciu decyzji.

Jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres?

Zmiana adresu firmy to zawsze spore wyzwanie. Oprócz logistyki przeprowadzki i poinformowania klientów, konieczne jest też zaktualizowanie wizytówki Google. To kluczowe, bo wizytówka jest jednym z głównych źródeł informacji o Twoim sklepie dla nowych klientów – decyduje o tym, czy znajdą Cię w mapach, wyszukiwarce czy trafią do starej lokalizacji. W tym artykule pokazuję krok po kroku, jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres i na co zwrócić szczególną uwagę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie