BLOG
Jak opinie wpływają na SEO? Blog Zaufane.pl
- Jak opinie wpływają na SEO?
- Recenzje od innych użytkowników – dlaczego warto je posiadać?
- Wpływ rozszerzeń rich snippets na decyzję o kliknięciu w link
- “Gwiazdki” – najbardziej atrakcyjne fragmenty rozszerzone w organicznych wynikach wyszukiwania
- Rich snippets na stronie produktowej, a pozostałych podstronach. Jaka jest różnica?
- Czy Twoja strona posiada włączone rich snippets? Sprawdź to!
- Jakie są korzyści z posiadania fragmentów rozszerzonych?
- Więcej unikalnej treści ze słowami kluczowymi, czyli więcej wizyt na stronie www
Jak opinie wpływają na SEO?
Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.
Recenzje od innych użytkowników – dlaczego warto je posiadać?
Badania przeprowadzone wśród klientów dokonujących zakupów internetowych wykazują, że ponad 90% z nich zwraca uwagę na opinie przed zakupem danego produktu. Co więcej, ponad 85% osób rzeczywiście sugeruje się opiniami innych użytkowników i wybiera produkt rekomendowany przez większość.
Ciekawostką jest fakt, że opinie to coś, co łączy użytkowników z całego świata!
Sposób na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Wyobraź sobie, że przed Tobą rodzinny wyjazd na narty, a jeden z członków rodziny chciałby zakupić nowe narty, jednak rzadko korzysta z Internetu, więc poprosił Ciebie o wybór odpowiednich. Trafiasz na międzynarodowy sklep ze sprzętem sportowym, w tym również narciarskim i wybierasz 3 pary nart, które według Ciebie będą najbardziej odpowiednie. Przed Tobą jednak najważniejsza decyzja, czyli wybór tej konkretnej pary. Na szczęście sklep umożliwia wystawianie opinii, dzięki czemu możesz sprawdzić rekomendacje innych użytkowników i wybrać te, które cieszą się najlepszą opinią. Dzięki temu, że sklep jest międzynarodowy i zakupów dokonują osoby z wielu zakątków świata, recenzje sprawiają, że osoba z drugiego końca świata pomogła Ci w wyborze odpowiedniej pary nart! To dowód na to, że nawet opinie mogą łączyć ludzi, a dodatkowo zwiększają sprzedaż sklepu internetowego!
Więcej unikalnego tekstu w Twojej witrynie
Dla wielu użytkowników opinie w sklepie internetowym to po prostu czyjeś zdanie na temat usługi czy produktu. Natomiast mało kto zwraca uwagę na fakt, że opinie to tak naprawdę jeszcze więcej unikalnego tekstu na Twojej stronie lub w sklepie www! Boty wyszukiwarki bardzo pozytywnie odbierają witryny z unikalną i wartościową treścią, a recenzje od użytkowników to dodatkowa, unikalna treść zupełnie za darmo!
Więcej słów kluczowych zamieszczonych w naturalny sposób
W momencie, gdy klient wystawia opinię dotyczącą Twojej usługi lub produktu istnieje spora szansa, że zupełnie przypadkowo zastosuje frazę kluczową w treści. Im więcej opinii, tym większa szansa na unikalną treść bogatą w słowa kluczowe, co oznacza, że Twoja witryna będzie wartościowa dla robotów wyszukiwarki Google! Nadal masz wątpliwości, czy warto włączyć możliwość wystawiania opinii?
Wpływ rozszerzeń rich snippets na decyzję o kliknięciu w link
Użytkownik przeglądając pierwszą stronę organicznych wyników wyszukiwania wybiera tę stronę, która w pewien sposób zachęci go do tej decyzji. Będzie to z pewnością przykuwający uwagę Meta tytuł czy również Meta opis. Jednak istnieje sporo dodatkowych czynników, które jako pierwsze przykuwają uwagę odbiorcy i zachęcają do odwiedzenia właśnie tej strony. Są to tzw. rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone.
Co to jest rich snippets?
Rich snippets to wszystkie dodatkowe elementy znajdujące się obok meta title i description oraz adresu URL. Występują w formie specjalnie przygotowanego kodu pobieranego przez roboty wyszukiwarki. Kod pełni funkcję informacyjną, które dokładnie elementy powinny wyświetlać się w wynikach organicznych. Mogą to być np:
- cena produktu lub usługi,
- godzina wydarzenia,
- gwiazdki,
- średnia ocena na podstawie opinii, itp.
Co ciekawe, rich snippets nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie SEO. Natomiast to właśnie fragmenty rozszerzone sprawiają, że Twoja witryna będzie wyróżniała się już na etapie wyników wyszukiwania, co zachęca odbiorcę do kliknięcia w link, a tym samym strona cieszy się większą ilością wizyt.
Jaki z tego wniosek?
Więcej fragmentów rozszerzonych w organicznych wynikach wyszukiwania = wyższy CTR = więcej wizyt w witrynie!
Typy rich snippets:
- JSON-LD – Google zaleca stosowanie kodu w wersji JavaScript jako tag
- Mikrodane – Najczęściej znajdują się w treści strony ( mogą występować też w nagłówku). Zbierają wszystkie fragmenty rozszerzone w HTML.
- RDFa – Rozszerzenie HTML5 umożliwiające zamieszczenie danych (widocznych dla odbiorców) w kodzie strony.
“Gwiazdki” – najbardziej atrakcyjne fragmenty rozszerzone w organicznych wynikach wyszukiwania
Słynne “złote gwiazdki” umieszczone tuż pod meta danymi to coś, czego chyba nie trzeba przedstawiać. To właśnie te elementy są najbardziej pożądane, a dlaczego?
Gwiazdki to graficzne przedstawienie średniej oceny na podstawie wystawionych opinii. To właśnie one najbardziej przykuwają uwagę na tle konkurencji i sprawiają, że użytkownik w pierwszej kolejności spojrzy na fragment, w którym występują te niby niepozorne gwiazdki. Ponadto ich moc sprawia, że wzrasta liczba klikalności, co zwiększa liczbę odwiedzin, dzięki czemu może wzrosnąć sprzedaż w sklepie www.
Rich snippets na stronie produktowej, a pozostałych podstronach. Jaka jest różnica?
Fragmenty rozszerzone mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, w karcie produktu oraz na pozostałych podstronach takich jak blog, strona kategorii itp.
Rich snippets na stronie produktowej
W momencie, gdy klient jest zainteresowany np. konkretnym modelem roweru na stronie produktowej może sprawdzić opinie od innych użytkowników. Na ich podstawie zebrana jest średnia ocena, która może również wyświetlać się w formie gwiazdek w wynikach wyszukiwania pod adresem konkretnego modelu produktu.
Rich snippets na pozostałych podstronach
Jednak opinie mogą występować także na stronie kategorii, na blogu czy nawet na stronie głównej i zazwyczaj są one bardzo ogólne. Dotyczą wielu różnych produktów lub usług, obsługi klienta czy samego sprzedawcy, a nie konkretnego produktu, którym jest zainteresowany potencjalny klient.
Gwiazdki znajdujące się pod adresem strony głównej czy np. strony kategorii dotyczą ogólnej opinii np. e-sklepu, a nie konkretnego modelu.
Czy Twoja strona posiada włączone rich snippets? Sprawdź to!
Jeśli nie masz pewności, czy Twoja strona ma włączone fragmenty rozszerzone możesz to łatwo sprawdzić i to na dwa różne sposoby.
Pierwszy sposób to metoda manualna:
- Wejdź na stronę produktu lub kategorii, którą chcesz sprawdzić.
- W pasku adresu URL dodaj “site: adres Twojej podstrony”
- Jeśli w wynikach wyszukiwania przy wybranym przez Ciebie adresie widzisz rozszerzenia w formie np. gwiazdek – oznacza to, że są włączone. Natomiast gdy oprócz meta danych i adresu nic więcej nie występuje najprawdopodobniej fragmenty rozszerzone nie zostały włączone dla tej podstrony.
Drugi sposób z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia -> https://search.google.com/test/rich-results
- Wejdź na podstronę, którą chcesz sprawdzić i skopiuj adres URL.
- Skopiowany adres wklej w pasku narzędzia do testów wyników z elementami rozszerzonymi.
- Sprawdź wynik, ale UWAGA! Nawet jeśli komunikat sugeruje wynik pozytywny sprawdź szczegóły testu, czyli pozycje. Przykładowo mogą to być fragmenty opinii.
Jakie są korzyści z posiadania fragmentów rozszerzonych?
Top 3 w wynikach wyszukiwania to jedne z najbardziej pożądanych pozycji w wynikach organicznych. Jednak nie tylko pozycja strony zachęca odbiorcę do kliknięcia w link, a coś, co przykuwa jego uwagę, czyli właśnie fragmenty rozszerzone.
Takie atrybuty jak gwiazdki, ocena, cena produktu czy data wydarzenia to czynniki pozytywnie wpływające na decyzję odbiorcy. Wzbudzają zaufanie jednocześnie zachęcając do kliknięcia w link. Ponadto im więcej rozszerzeń, tym większą powierzchnię będziesz zajmować w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji i większa szansa, że odbiorca wybierze właśnie Twoją witrynę!
Więcej unikalnej treści ze słowami kluczowymi, czyli więcej wizyt na stronie www
User generated content (USG) – unikalna treść wygenerowana przez Twoich klientów. To właśnie w ten sposób boty postrzegają recenzje znajdujące się w e-sklepie lub stronie www.
Więcej opinii = więcej unikalnej treści = większy CTR.
Przykładowo jeśli na stronie internetowej posiadasz około 10 tysięcy opinii, z czego średnia ich długość wynosi ok. 20 znaków, to zupełnie za darmo otrzymujesz około 10 stron A4 wartościowej i unikalnej treści.
Ponadto opinie są pozytywnie odbierane przez boty nie tylko ze względu na unikalną treść, ale dodatkowo bogatą w słowa kluczowe! Około 80% użytkowników podczas pisania opinii nieświadomie użyje słowa kluczowego, które jednocześnie jest np. nazwą kategorii czy produktu. Dla robotów jest to dodatkowy wartościowy tekst ze słowem kluczowym, a dla potencjalnych klientów cenna opinia dotycząca produktu, którym są zainteresowani!
Marketing opinii w branży HoReCa
Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!
Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?
Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.
Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?
Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.
Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?
Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.
3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro
Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.
Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?
Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.
Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!
Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.