BLOG
Pozycjonowanie lokalne - dlaczego lokalne SEO jest ważne dla firm usługowych
- Lokalne SEO - co to jest?
- Dla kogo jest lokalne SEO?
- Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
- Zalety pozycjonowania lokalnego
- Optymalizacja serwisu pod pozycjonowanie lokalne
- Wizytówka Google Moja Firma a lokalne SEO
- Wizytówki NAP i katalogowanie
- Pozytywne opinie mają znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym
- Widoczność Twojej firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania
- Pozycjonowanie lokalne - podsumowanie
Lokalne SEO - co to jest?
Pozycjonowanie lokalne (z ang. Local SEO) to działania, które mają pomóc użytkownikom szukającym danej usługi dotrzeć do interesującej ich firmy w pobliżu miejsca, w którym aktualnie się znajdują. Kluczowym elementem lokalnego SEO jest odpowiednia strategia. Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że ten rodzaj pozycjonowania sklepu czy strony internetowej jest skierowany do firm usługowych i handlowych. Korzystając z podpowiedzi w organicznych wynikach wyszukiwania użytkownicy są w stanie zebrać dane dotyczące sklepów stacjonarnych, restauracji, hoteli, gabinetów lekarskich czy zakładów usługowych.
Istnieją dwa sposoby pozycjonowania strony w:
- wynikach wyszukiwania,
- wizytówki Google Moja Firma w Google Maps.
W jaki sposób to zrobić? Przeczytaj mój artykuł, w którym przedstawię najważniejsze kwestie dotyczące pozycjonowania lokalnego.
Dla kogo jest lokalne SEO?
Pozycjonowanie lokalne, o czym już wspominałam, dedykowane jest przede wszystkim firmom usługowym i handlowym, które chcą być widoczne w wynikach lokalnych nie tylko dla jednej miejscowości, ale tak naprawdę na ich nieskończoną ilość. Wyłóżmy na tapet frazę pozycjonowanie. W dobie dzisiejszych czasów tak naprawdę można wykonać tę usługę dla klienta nie tylko z rodzinnego Rzeszowa, ale również Krakowa, Warszawy, Łodzi czy Gdańska. Bez wychodzenia z biura! Jeśli natomiast świadczysz usługi tylko i wyłącznie na miejscu (do takich branż należy np. hydraulik czy kosmetyczka), to w takim przypadku skup się wyłącznie na swojej okolicy.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Najczęściej do pozycjonowania lokalnego firmy używa się fraz kluczowych, które zawierają nie tylko nazwy usług, ale również dane miasto. Doskonałym przykładem jest wyszukanie w Google firmy zajmującej się wspomnianym już pozycjonowaniem stron. W Google Maps możemy znaleźć te, które znajdują się w naszej obecnej lokalizacji, ale możemy nieco pomóc wyszukiwarce i do słowa kluczowego dopisać miasto, np. pozycjonowanie Rzeszów. Wynik, jaki się pojawi będzie nieco inny, ponieważ teraz w mapach wyświetlą się firmy, których siedziby są we wpisywanym przez nas mieście.
Pozycjonowanie lokalne na słowo kluczowe z miastem w mapach Google
Jak wygląda pozycjonowanie lokalne w wyszukiwarce?
Wyniki wyszukiwania w Google na samej górze zazwyczaj wyświetlają reklamy płatne Google Ads. Później znajduje się Mapa z trzema firmami, nad którą może jeszcze znajdować się karuzela z katalogów branżowych.
Wyniki wyszukiwania w Google
Dopiero pod mapami pokazują się wyniki dla stron internetowych.
Wyniki organiczne w Google z adresami URL do stron www
Zalety pozycjonowania lokalnego
Decydując się na zadbanie o SEO lokalne dla Twojej strony internetowej masz szansę na zwiększenie świadomości marki i dotarcie do grupy nowych klientów. Jednak lista zalet pozycjonowania lokalnego jest o wiele dłuższa. Dzięki niemu:
- dotrzesz do konkretnej grupy docelowej i odbiorców, którzy odpowiadają profilowi Twoich usług,
- zwiększysz zainteresowanie swoją firmą na rynku lokalnym,
- zwiększysz widoczność serwisu w wyszukiwarce,
- stosunkowo szybko uzyskasz pożądane efekty związane z pozycjonowaniem strony w Google,
- skutecznie wyprzedzisz lokalną konkurencję w swojej branży, a w przyszłości możesz starać się zwiększyć swoją pozycję na terenie całego kraju,
- poprawisz rozpoznawalność własnej marki, która niemal natychmiast będzie kojarzona przez mieszkańców Twojego miasta,
- uzyskasz tak bardzo potrzebne transakcyjne opinie, które przyczynią się nie tylko do reklamowania marki, ale również podniesienia konwersji.
Optymalizacja serwisu pod pozycjonowanie lokalne
Optymalizacja strony internetowej prowadzona pod kątem pozycjonowania lokalnego powinna być przeprowadzona przede wszystkim przez firmy usługowe. To właśnie lista ich słów kluczowych powinna być wyświetlana na konkretną lokalizację. Powiedzmy sobie szczerze - właśnie takie frazy są jednymi z popularniejszych w wyszukiwarce. Sprawdzić to można w Senuto - narzędziu, w którym znajduje się bogata baza słów kluczowych.
Lista słów kluczowych dla danej frazy pod pozycjonowanie lokalne
Celem pozycjonowania lokalnego jest zwiększenie widoczności witryny, w taki sposób by znalazła się ona na szczycie lokalnych wyszukiwań w Google. Jak można przekonać się na przykładzie powyższej analizy słów kluczowych założenia pozycjonowania lokalnego są bardzo podobne do tego ogólnego. W obu przypadkach najważniejsza jest odpowiednia optymalizacja strony pod key words, a także pozyskiwanie linków.
Ważną rolę odgrywa również geolokalizacja Google, która umożliwia użytkownikom znalezienie interesujących ich miejsc, bazując na dokładnej lokalizacji i wpisywanych frazach kluczowych. Dlatego ważne jest, abyś Twoja firma posiadała fizyczną lokalizację w danym regionie.
Pozycjonowanie lokalne on-site
Do pozycjonowania on-site zaliczają się te działania, które odbywają się wewnątrz strony. Warto zatem zadbać na własnym serwisie o optymalizację treści pod kątem lokalnym. Zwłaszcza, jeśli przedsiębiorstwo jest nastawione na klientów miejscowych. Należy jednak pamiętać o kilku ważnych czynnikach, które z punktu pozycjonowania lokalnego są istotne. Zaliczają się do nich:
- wykorzystanie fraz kluczowych w zakładce "o nas",
- nasycenie słowami kluczowymi tekstów, opisów, artykułów, które będą wyświetlały się na stronie,
- odpowiednie formatowanie, stopniowanie nagłówków i metadane: title i description,
- dodanie znacznika w mapach Google, który umożliwi Twoim klientom szybką i dokładną lokalizację firmy.
Pozycjonowanie lokalne off-site
Działaniami off-site nazywamy wszystkie zewnętrzne rozwiązania, które mają wpływ na optymalizację strony pod kątem SEO. W pozycjonowaniu lokalnym również należy o tym pamiętać. Istotą działań off-site jest pozyskiwanie linków, które będą prowadziły lub odnosiły się do działalności firmy. Przy lokalnym SEO warto zadbać o to, aby serwisy miały charakter właśnie lokalny. Linki mogą pochodzić z urzędu miasta, gminy czy starostwa. Doskonałym wyjściem jest także dodanie przedsiębiorstwa do katalogu firm, w którym powinny znaleźć się dokładne dane teleadresowe. Jak to zrobić dowiesz się z kolejnego akapitu.
Do działań off-site należy także pozyskiwanie opinii, ale na "crème de la crème" poświęcę osobny akapit :).
Wizytówka Google Moja Firma a lokalne SEO
Lokalne wyniki wyszukiwania w mapach Google nikogo już nie dziwią. Ze zdumieniem zauważamy jednak, że jakiejś lokalnej firmy tam brakuje. Warto zatem pomyśleć o tym, aby profil Twojej marki znalazł się w Google Moja Firma. To narzędzie, które tak naprawdę szczególnie sprawdza się w kontekście przedsiębiorstw działających lokalnie. Celem wizytówki Google Moja Firma jest jak najlepsze zadbanie o dobrą widoczność Twojej firmy w wynikach wyszukiwania - poinformowanie klientów o tym, jaki jest adres stacjonarny siedziby czy godziny otwarcia lokalu. Odpowiednio uzupełniona i prowadzona dostarcza również potencjalnym klientom wielu informacji o działalności firmy.
O tym, jak zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma pisał na naszym blogu Sebastian Horoszko. Kliknij TUTAJ, a przejdziesz do pełnego wiedzy i szczegółów artykułu.
Zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma da Ci możliwość nie tylko na lepsze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, ale również na wyświetlanie się w takich aplikacjach mobilnych jak Google Maps czy Asystent Google.
Wizytówki NAP i katalogowanie
Wizytówkami NAP (Name, Address, Phone) nazywamy serwisy, których zadaniem jest zbieranie informacji o firmach. Takie strony internetowe bardzo często nazywane są także katalogami firm. Warto jednak wiedzieć, że są to serwisy posiadające wysoką jakość. Jeśli postanowisz wykorzystać je w swojej firmie, to wiedz, że jesteś w stanie pozyskać dodatkowy ruch na stronie internetowej, a tym samym dotrzeć do nowych klientów. Pojawienie się w katalogach jest skuteczną techniką lokalnego SEO.
Na czym polega cały proces? To bardzo prosty mechanizm. Twoja strona wykorzystuje potencjał zewnętrznych serwisów - wizytówek NAP - do pozyskania ruchu z linków. Po prostu Twoi potencjalni klienci sprawdzają informacje na temat Twojej firmy, a następnie kontaktują się z Tobą i korzystają z oferowanych przez Ciebie usług. Pamiętaj jednak, aby wypełniając wizytówki NAP zawsze udostępniać te same dane.
Katalogowanie możesz zamówić np. na portalu LinkHouse.
Oferta Linkhouse na katalogowanie stron
Pozytywne opinie mają znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym
Czas na wyczekiwany deser! W Zaufane.pl ponad wszystko cenimy marketing opinii i jego wpływ na rozwój biznesu. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania lokalnego. W tej kwestii zbieranie opinii ma wielkie znaczenie.
Transakcyjne opinie pochodzące od prawdziwych klientów są szczególnie cenione przez wyszukiwarkę Google. Ich głównym zadaniem jest oczywiście pomoc Twoim potencjalnym odbiorcom w podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty, ale nie tylko. W przypadku pozycjonowania lokalnego gwiazdki i opinie w wizytówce Google Moja Firma są bardzo wyraźnie eksponowane. Jest to zjawisko proste do zrozumienia - użytkownik ma zauważyć to, jak inni widzą... a w zasadzie piszą o Twojej firmie.
Jak z pewnością się domyślasz z punktu widzenia wyszukiwarki najważniejsze są właśnie opinie na wizytówce Google Moja Firma. Umiejętne zachęcenie Twoich klientów do pozostawienia recenzji w mapach Google pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie lokalne - szczególnie jeśli będą one wypełnione słowami kluczowymi.
To jednak nie wszystko co możesz zrobić, aby poprawić swoją widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania. Twoje odpowiedzi na opinie również mają znaczenie! Oczywiście naturalnym zjawiskiem jest, że za każdą pozytywną ocenę chcemy od razu podziękować, ale te negatywne także możesz obrócić na swoją korzyść. W jaki sposób? Zajrzyj do naszych artykułów, w których przedstawiamy przykłady odpowiedzi na pozytywne opinie, a także przykłady odpowiedzi na negatywne opinie. Wspomniany już Sebastian Horoszko i Barbara Drapikowska wykonali kawał dobrej roboty. I to specjalnie dla Ciebie!
Odpowiedź naszego klienta Metrohouse na pozytywną opinię
Widoczność Twojej firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania
Niestety jeszcze można spotkać firmy, które nie doceniają siły lokalnego pozycjonowania. A to ogromny błąd! Pojawienie się w Google Maps również jest kanałem sprzedażowym. Jeśli więc wykonujesz swoją pracę na rynku lokalnym, to nie zapomnij zadbać o widoczność Twojej firmy we własnej miejscowości. Sukcesywnie budując ją w lokalnych mediach, katalogach czy właśnie w wizytówce Google Moja Firma masz szansę pozyskać dużą liczbę nowych klientów. Pamiętaj jednak, że "nie od razu Kraków zbudowano" - pozycjonowanie lokalne wymaga czasu i dużej ilości pracy, dlatego w przypadku branż o wysokiej konkurencji na rynku, warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Jeśli interesuje Cię marketing opinii i rekomendacji, chcesz poprawić swój wizerunek i pozycjonowanie lokalne dzięki gwiazdkom i recenzjom umów spotkanie ze specjalistami Zaufane.pl. Podczas niezobowiązującej rozmowy przedstawimy Ci dedykowany plan działania, abyśmy mogli wspólnie zadbać o Twój biznes.
Pozycjonowanie lokalne - podsumowanie
Pozycjonowanie lokalne jest doskonałym rozwiązaniem na rozwinięcie skrzydeł dla bezwzględnie wszystkich firm, które prowadzą działalność związaną z wybraną lokalizacją. Niezależnie od tego czy zarządzasz małym, średnim czy dużym przedsiębiorstwem, tak naprawdę lokalne SEO jest Ci tak samo potrzebne, jak każdemu innemu. Pozycjonowanie lokalne sprawdza się szczególnie tam, gdzie na rynku jest bardzo duża konkurencja. Pomaga również markom typowo internetowym (takim jak np. Zaufane.pl) budować… zaufanie :) W taki sposób Twój potencjalny klient ma świadomość, że Twoja firma faktycznie istnieje.
Oczywiście wiedz, że pozycjonowanie lokalne nie wyklucza poszerzenia Twojej działalności na całą Polskę, a nawet poza jej granice. Weź jednak pod uwagę to, w jakim miejscu Twój biznes jest teraz: bo najważniejsze jest określenie strategii NA JUŻ, która nie tylko wpłynie na widoczność Twojej strony w wyszukiwarce, ale przede wszystkim na rozwój i zwiększenie zysków Twojego biznesu.
Pamiętaj! Pozycjonowanie lokalne pozwala osiągnąć zadowalające efekty, więc nie zwlekaj!
Masz pytania dotyczące wpływu opinii na lokalne SEO? Skontaktuj się z nami!
Marketing opinii w branży HoReCa
Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!
Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?
Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.
Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?
Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.
Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?
Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.
3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro
Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.
Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?
Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.
Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!
Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.