BLOG
Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Zastanawiasz się czy warto skorzystać z profesjonalnego narzędzia do pozyskiwania opinii?
Inwestycja w dedykowane rozwiązanie do zbierania recenzji transakcyjnych przynosi wiele korzyści dla firm. Dzięki autentycznemu feedbackowi marka może ulepszać swoje produkty lub usługi, a ponadto szybko reagować na zmiany na rynku, dostosować się do nowych trendów. Budowanie lojalności klientów to kolejny istotny aspekt. Aktywne zbieranie opinii i reagowanie na nie pokazuje użytkownikom, że ich zdanie jest ważne dla firmy, co przekłada się na poprawę relacji z nimi. Dodatkowo, narzędzia do zbierania opinii pozwalają firmie unikać potencjalnych problemów reputacyjnych poprzez szybkie reagowanie na negatywne opinie i podejmowanie skutecznych działań naprawczych. W rezultacie, taka inwestycja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, umożliwiając skupienie się na kluczowych aspektach biznesowych. Zlecając te zadania zewnętrznemu specjaliście to duże odciążenie dla biznesu, a także maksymalne wyciągnięcie korzyści z tego procesu. Oto kilka najczęściej zadawanych pytań oraz odpowiedzi przygotowane przez naszych ekspertów, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć działanie narzędzia Zaufane.pl
FAQ
1. Jak przebiega integracja?
Tu kwestia zależna jest od platformy, z jakiej korzysta nasz klient. Można się z nami zintegrować przy pomocy dedykowanej wtyczki, pliku CSV zamieszczanego cyklicznie na serwerze, Baselinkera lub metodą API. Zawsze dobieramy metodę odpowiednią do potrzeb i możliwości klienta, z którym pracujemy.
2. Jakie są pierwsze kroki wdrożenia?
Po rozpoczęciu współpracy wstępnie konfigurujemy konto w panelu Zaufane.pl (przygotowujemy szablony wiadomości i formularze ankiet). Wspólnie z klientem ustalamy metody zbierania opinii. Najczęściej wykorzystywane to kampania mailowa, ankieta natychmiastowa bezpośrednio po zakupie i QR kody dla punktów stacjonarnych.
3. Jak zacząć?
Na początku rekomendujemy spotkanie online z ekspertem Zaufane.pl, który przygotuje audyt i pokaże aktualny stopień wykorzystania potencjału marketingu opinii w firmie, przedstawi rekomendowane działania i strategię pozyskiwania opinii oraz ofertę współpracy.
Pierwszym krokiem, jaki często realizujemy na początku współpracy jest import obecnych opinii pozyskanych przez firmę oraz agregacja opinii z różnych źródeł, np. Wizytówka w Google Moja Firma, Facebook, Opineo, Allegro czy Amazon. Na początku współpracy najbardziej efektywna jest realizacja "kampanii retroactive", czyli wysyłka ankiet do klientów, którzy w przeszłości dokonali zakupów, natomiast nie zostali poproszeni o pozostawienie recenzji.
4. Jak długo trwa umowa?
Współpraca podzielona jest na 6-miesięczny okres testowy oraz 12-miesięczny okres regularny.
5. Co oferuje mi system recenzji?
Dzięki naszym zaawansowanym rozwiązaniom zarządzania i publikowania recenzji możemy:
- wyróżnić sklep i produkty/ firmę, usługi "złotymi gwiazdkami" w Google w wynikach płatnych (reklamy tekstowe i produktowe) i organicznych (kategorie, podstrony, produkty),
- zwiększyć konwersję,
- obniżyć CPC w Google,
- zwiększyć CTR wyników płatnych i organicznych,
- polepszyć pozycjonowanie w wynikach Google,
- zwiększyć liczbę prawdziwych i pozytywnych opinii w wizytówce Google Moja Firma,
- budować zaufanie wśród aktualnych i potencjalnych Klientów.
Wdrażamy system gwiazdkowej oceny produktów - w płatnych reklamach oraz wynikach organicznych. Zamieszczamy opinie w miejscach decyzyjnych dla klienta. Tworzymy formularze e-mail, Pop-up, Google Moja Firma, w miejscach opiniotwórczych.
6. Jakie rodzaje opinii pozyskujemy?
Pozyskujemy 3 rodzaje opinii:
- opinie o firmie/sklepie na stronę www - wyświetlane w reklamie tekstowej Google
- opinie o produktach - prezentowane na kartach produktów oraz w reklamach produktów PLA w Google
- opinie na serwisy trzecie, m.in. do wizytówek Google Moja Firma
7. Jak wygląda proces przeniesienia opinii do Google'a?
Opinie o produktach są wysyłane do reklam produktowych automatycznie, po wykonaniu integracji PLA. W tym celu klient powinien dostarczyć nam plik produktowy zgodny z wymaganiami Google. Natomiast automatyczne przenoszenie opinii do reklam tekstowych nie wymaga od klienta dodatkowych działań
8. Kiedy opinie pojawiają się w Google?
Po akceptacji Googla, po uzyskaniu minimum 100 opinii o sklepie oraz 50 opinii produktowych, czas wyświetlania gwiazdek sięga średnio od 4 do 8 tygodni.
9. Gdzie mogę opublikować swoje recenzje?
Pozyskane opinie konsumenckie dotyczące sprzedawcy i/lub produktów możesz wyświetlić na stronie głównej oraz kartach produktowych. Będą one również wyświetlane w postaci gwiazdek w reklamach Google. Przebieg natychmiastowej ankiety pop-up lub e-mail umożliwi pozyskanie oceny w serwisach trzecich np. GMF, Opineo.
10. W jaki sposób Zaufane.pl chroni przed fałszywymi recenzjami?
Ankiety Zaufane.pl wysyłane są tylko do osób, które dokonały zakupu produktu/usługi u naszego Klienta. Jeśli osoba z zewnątrz chce dodać opinię na certyfikacie Zaufane.pl na temat konkretnej firmy - musi przedstawić dowód zakupu. Wszystkie pozyskane komentarze w ankietach są moderowane przez zespół Zaufane.pl i sprawdzane pod kątem autentyczności, zgodności z RODO czy działań nieuczciwej konkurencji.
11. Co należy zrobić w przypadku negatywnej recenzji?
Pojawienie się negatywnej recenzji nigdy nie należy do rzeczy miłych. Jeśli jednak taką opinię wystawił prawdziwy klient zachęcamy do jej publikacji i reakcji na taką opinię, w postaci odpowiedniego komentarza, który pozwoli dojść do porozumienia z niezadowolonym konsumentem lub zwyczajnie przeprosić za zaistniałą sytuację. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi poradami na blogu jak odpowiadać na opinie klientów (kliknij tutaj). Dodatkowo, każdy nasz Klient ma możliwość mediacji z negatywnie oceniającym w panelu klienta.
12. W jaki sposób prezentowane są opinie?
Opinie są prezentowane za pomocą widgetów Zaufane.pl. Forma ich prezentacji jest różna i zależna od preferencji Klienta. Opinie o firmie/sklepie prezentujemy na głównej stronie, kategoriach i podkategoriach firmy/sklepu, a opinie o produktach na kartach produktów.
13. Czy serwis dokonuje wstępnej moderacji?
Tak. Zespół Zaufane.pl zapewnia pełną opiekę nad procesem pozyskiwania, weryfikacji i publikacji opinii w aż 26 językach. (zobacz tutaj)
14. Jak przebiega proces moderowania opinii?
Zespół do spraw moderacji opinii zweryfikuje wszystkie pozyskane komentarze pod kątem zgodności z naszą polityką i regulaminem. Dzięki temu nasi Klienci mogą skupić się na najważniejszych kwestiach. W całości lub częściowo usuniemy opinie zawierające:
dane osobowe, wulgaryzmy, zwroty obraźliwe, nazwę konkurencyjnej firmy, dane wrażliwe dla firmy (indywidualne rabaty), niezgodności pomiędzy oceną gwiazdkową a opinią.
15. Co dzieje się z opiniami po zakończeniu współpracy?
Wszystkie opinie pozyskane przez Zaufane.pl są własnością Klienta, dlatego po zakończeniu współpracy opinie są przekazywane Klientowi do dalszego wykorzystania.
16. Czy usługa jest zgodną z dyrektywą Omnibus?
Tak. To nasz priorytet i podchodzimy do tej dyrektywy bardzo poważnie.
17. Czy jest panel DEMO?
Tak. Zazwyczaj okres próbny trwa 6 miesięcy.
18. Czy mogę wyświetlić tylko opinie pozytywne?
Obowiązujące prawo (m.in Dyrektywa Omnibus) nakazuje wyświetlania wszystkich pozyskanych opinii i pełnej transparentności. Działamy zgodnie z prawem. Proaktywność w pozyskiwaniu opinii powoduje, że ponad 95% opinii, jakie pozyskujemy, to opinie pozytywne, zatem nie ma się czego bać :)
19. Jakie są Państwa przewagi nad konkurencją, która jest zdecydowanie tańsza?
To, co nas mocno wyróżnia, to indywidualne podejście do całego procesu pozyskiwania opinii (od momentu integracji, przez proces pozyskania opinii - przygotowanie szablonów maili i ankiet, po prezentowanie opinii na stronie). Kluczowym aspektem jest Partnerstwo z Google, które pozwala wykorzystać w pełni pozyskane opinii i wyświetlać "złote gwiazdki" z ocenami w reklamach Google. Dzięki sprawdzonym metodom pozyskiwania opinii nasza skuteczność jest na poziomie ok. 30%, co również jest ponadprzeciętnym wynikiem. Potrafimy dostarczyć mnóstwo prawdziwych i pozytywnych opinii na wizytówki Google Moja Firma. Agregacja opinii na i prezentacja Rankingu biznesowego na stronie www z takich miejsc jak Allegro, Amazon, Opineo, Google Moja Firma, Facebook, Booking, TrustPilot i wiele innych powoduje, że nasi Klienci dostarczają maksymalny social proof i przekonują nowych, potencjalnych klientów do siebie.
20. Jak wygląda temat tłumaczeń opinii?
Nasza polityka odpowiada wytycznym Google, co oznacza, że prezentujemy opinie w oryginalnym języku z możliwością przetłumaczenia na język ojczysty. Jako partner Google, przestrzegamy ich wymogów, co nakłada na nas obowiązek działać zgodnie z ich zasadami. Priorytetem dla nas jest zadowolenie klienta, dlatego zawsze postępujemy zgodnie z wytycznymi i regulacjami Google. Nie zalecamy automatycznego tłumaczenia opinii, ponieważ kładziemy nacisk na autentyczność. Każdy kraj i sektor e-commerce mają własne zasady. Preferencje konsumentów w e-handlu różnią się w zależności od regionu, dlatego opinie powinny być adekwatne do zachowań zakupowych w danym obszarze.
21. Na ilu rynkach działacie?
Posiadamy oddziały w PL, CZ, SK, HU.
22. Czy macie automatyczne odpowiedzi do Klientów którzy wystawili opinię?
Mamy możliwość włączenia automatycznych odpowiedzi na opinie, zarówno pozytywne jak i negatywne, na certyfikacie Zaufane.pl. Treści takich odpowiedzi są uzgadniane z Klientem.
23. Co nas wyróżnia:
- Partnerstwo z Google w zakresie pozyskiwania opinii (tylko ok. 30 firm na świecie je ma)
- 5 metod pozyskiwania opinii = wysoka skuteczność pozyskiwania opinii
- indywidualni opiekunowie techniczni od początku współpracy
- elastyczność narzędzia
- możliwość przeprowadzenia testów A/B
- możliwość agregacji opinii z różnych źródeł (Allegro, Amazon, Opineo, Facebook, Google Moja Firma, Booking, i wiele innych)
- możliwość personalizacji szablonów ankiet, ankiet, widgetów do prezentowania opinii
- wiele metod integracji (wtyczka, API, plik CSV, Baselinker)
- wsparcie dla opinii do wizytówek Google Moja Firma.
Zachęcamy także do obserwowania naszych mediów społecznościowych, na których na bieżąco publikujemy treści edukacyjne, dotyczące naszego narzędzia i chętnie odpowiadamy na pytania.
5 rzeczy o opinii, o których powinien wiedzieć każdy właściciel lokalnej firmy
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w budowaniu reputacji lokalnych firm. Konsumenci coraz częściej kierują się recenzjami online, zanim podejmą decyzję zakupową. Z tego względu marketing opinii staje się nieodzownym elementem strategii każdego przedsiębiorcy. W niniejszym artykule omówimy pięć kluczowych aspektów dotyczących opinii, które powinien znać każdy właściciel lokalnej firmy.
Od recenzji do rekomendacji: Budowanie społeczności wokół Twojej marki
W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.
Dlaczego social proof jest ważny w branży HoReCa?
W branży HoReCa jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i lojalności klientów jest wykorzystanie social proof, czyli tzw. społecznego dowodu słuszności. Sprawdź jakie korzyści przynosi zbieranie i prezentowanie opinii klientów.
Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok
Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.
Kalendarz wydarzeń e-commerce na 2025
Rok 2025 będzie pełen wyjątkowych okazji dla osób związanych z ecommerce. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia e-commerce w nadchodzącym roku – każde z nich to szansa na zdobycie wiedzy, inspiracji i narzędzi potrzebnych do rozwoju Twojego biznesu.
Marketing opinii w branży HoReCa
Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!
Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?
Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.