BLOG

Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Barbara Surman

Barbara Surman

Marketing Specialist

maj 2024
Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Zastanawiasz się czy warto skorzystać z profesjonalnego narzędzia do pozyskiwania opinii? 

Inwestycja w dedykowane rozwiązanie do zbierania recenzji transakcyjnych przynosi wiele korzyści dla firm. Dzięki autentycznemu feedbackowi marka może ulepszać swoje produkty lub usługi, a ponadto szybko reagować na zmiany na rynku, dostosować się do nowych trendów. Budowanie lojalności klientów to kolejny istotny aspekt. Aktywne zbieranie opinii i reagowanie na nie pokazuje użytkownikom, że ich zdanie jest ważne dla firmy, co przekłada się na poprawę relacji z nimi. Dodatkowo, narzędzia do zbierania opinii pozwalają firmie unikać potencjalnych problemów reputacyjnych poprzez szybkie reagowanie na negatywne opinie i podejmowanie skutecznych działań naprawczych. W rezultacie, taka inwestycja pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, umożliwiając skupienie się na kluczowych aspektach biznesowych. Zlecając te zadania zewnętrznemu specjaliście to duże odciążenie dla biznesu, a także maksymalne wyciągnięcie korzyści z tego procesu. Oto kilka najczęściej zadawanych pytań oraz odpowiedzi przygotowane przez naszych ekspertów, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć działanie narzędzia Zaufane.pl

FAQ

1. Jak przebiega integracja? 

Tu kwestia zależna jest od platformy, z jakiej korzysta nasz klient. Można się z nami zintegrować przy pomocy dedykowanej wtyczki, pliku CSV zamieszczanego cyklicznie na serwerze, Baselinkera lub metodą API. Zawsze dobieramy metodę odpowiednią do potrzeb i możliwości klienta, z którym pracujemy.

2. Jakie są pierwsze kroki wdrożenia? 

Po rozpoczęciu współpracy wstępnie konfigurujemy konto w panelu Zaufane.pl (przygotowujemy szablony wiadomości i formularze ankiet). Wspólnie z klientem ustalamy metody zbierania opinii. Najczęściej wykorzystywane to kampania mailowa, ankieta natychmiastowa bezpośrednio po zakupie i QR kody dla punktów stacjonarnych.

3. Jak zacząć? 

Na początku rekomendujemy spotkanie online z ekspertem Zaufane.pl, który przygotuje audyt i pokaże aktualny stopień wykorzystania potencjału marketingu opinii w firmie, przedstawi rekomendowane działania i strategię pozyskiwania opinii oraz ofertę współpracy.

Pierwszym krokiem, jaki często realizujemy na początku współpracy jest import obecnych opinii pozyskanych przez firmę oraz agregacja opinii z różnych źródeł, np. Wizytówka w Google Moja Firma, Facebook, Opineo, Allegro czy Amazon. Na początku współpracy najbardziej efektywna jest realizacja "kampanii retroactive", czyli wysyłka ankiet do klientów, którzy w przeszłości dokonali zakupów, natomiast nie zostali poproszeni o pozostawienie recenzji.

4. Jak długo trwa umowa? 

Współpraca podzielona jest na 6-miesięczny okres testowy oraz 12-miesięczny okres regularny. 

5. Co oferuje mi system recenzji? 

Dzięki naszym zaawansowanym rozwiązaniom zarządzania i publikowania recenzji możemy: 

  • wyróżnić sklep i produkty/ firmę, usługi "złotymi gwiazdkami" w Google w wynikach płatnych (reklamy tekstowe i produktowe) i organicznych (kategorie, podstrony, produkty),
  • zwiększyć konwersję,
  • obniżyć CPC w Google,
  • zwiększyć CTR wyników płatnych i organicznych,
  • polepszyć pozycjonowanie w wynikach Google,
  • zwiększyć liczbę prawdziwych i pozytywnych opinii w wizytówce Google Moja Firma,
  • budować zaufanie wśród aktualnych i potencjalnych Klientów.

Wdrażamy system gwiazdkowej oceny produktów - w płatnych reklamach oraz wynikach organicznych. Zamieszczamy opinie w miejscach decyzyjnych dla klienta. Tworzymy formularze e-mail, Pop-up, Google Moja Firma, w miejscach opiniotwórczych.

6. Jakie rodzaje opinii pozyskujemy? 

Pozyskujemy 3 rodzaje opinii:

  1. opinie o firmie/sklepie na stronę www - wyświetlane w reklamie tekstowej Google
  2. opinie o produktach - prezentowane na kartach produktów oraz w reklamach produktów PLA w Google 
  3. opinie na serwisy trzecie, m.in. do wizytówek Google Moja Firma

7. Jak wygląda proces przeniesienia opinii do Google'a?

Opinie o produktach są wysyłane do reklam produktowych automatycznie, po wykonaniu integracji PLA. W tym celu klient powinien dostarczyć nam plik produktowy zgodny z wymaganiami Google. Natomiast automatyczne przenoszenie opinii do reklam tekstowych nie wymaga od klienta dodatkowych działań

8. Kiedy opinie pojawiają się w Google?

Po akceptacji Googla, po uzyskaniu minimum 100 opinii o sklepie oraz 50 opinii produktowych, czas wyświetlania gwiazdek sięga średnio od 4 do 8 tygodni.

9. Gdzie mogę opublikować swoje recenzje? 

Pozyskane opinie konsumenckie dotyczące sprzedawcy i/lub produktów możesz wyświetlić na stronie głównej oraz kartach produktowych. Będą one również wyświetlane w postaci gwiazdek w reklamach Google. Przebieg natychmiastowej ankiety pop-up lub e-mail umożliwi pozyskanie oceny w serwisach trzecich np. GMF, Opineo.

10. W jaki sposób Zaufane.pl chroni przed fałszywymi recenzjami? 

Ankiety Zaufane.pl wysyłane są tylko do osób, które dokonały zakupu produktu/usługi u naszego Klienta. Jeśli osoba z zewnątrz chce dodać opinię na certyfikacie Zaufane.pl na temat konkretnej firmy - musi przedstawić dowód zakupu. Wszystkie pozyskane komentarze w ankietach są moderowane przez zespół Zaufane.pl i sprawdzane pod kątem autentyczności, zgodności z RODO czy działań nieuczciwej konkurencji.

11. Co należy zrobić w przypadku negatywnej recenzji? 

Pojawienie się negatywnej recenzji nigdy nie należy do rzeczy miłych. Jeśli jednak taką opinię wystawił prawdziwy klient zachęcamy do jej publikacji i reakcji na taką opinię, w postaci odpowiedniego komentarza, który pozwoli dojść do porozumienia z niezadowolonym konsumentem lub zwyczajnie przeprosić za zaistniałą sytuację. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi poradami na blogu jak odpowiadać na opinie klientów (kliknij tutaj). Dodatkowo, każdy nasz Klient ma możliwość mediacji z negatywnie oceniającym w panelu klienta.

12. W jaki sposób prezentowane są opinie? 

Opinie są prezentowane za pomocą widgetów Zaufane.pl. Forma ich prezentacji jest różna i zależna od preferencji Klienta. Opinie o firmie/sklepie prezentujemy na głównej stronie, kategoriach i podkategoriach firmy/sklepu, a opinie o produktach na kartach produktów.

13. Czy serwis dokonuje wstępnej moderacji? 

Tak. Zespół Zaufane.pl zapewnia pełną opiekę nad procesem pozyskiwania, weryfikacji i publikacji opinii w aż 26 językach. (zobacz tutaj)

14. Jak przebiega proces moderowania opinii? 

Zespół do spraw moderacji opinii zweryfikuje wszystkie pozyskane komentarze pod kątem zgodności z naszą polityką i regulaminem. Dzięki temu nasi Klienci mogą skupić się na najważniejszych kwestiach. W całości lub częściowo usuniemy opinie zawierające:

dane osobowe, wulgaryzmy, zwroty obraźliwe, nazwę konkurencyjnej firmy, dane wrażliwe dla firmy (indywidualne rabaty), niezgodności pomiędzy oceną gwiazdkową a opinią.

15. Co dzieje się z opiniami po zakończeniu współpracy? 

Wszystkie opinie pozyskane przez Zaufane.pl są własnością Klienta, dlatego po zakończeniu współpracy opinie są przekazywane Klientowi do dalszego wykorzystania.

16. Czy usługa jest zgodną z dyrektywą Omnibus?

Tak. To nasz priorytet i podchodzimy do tej dyrektywy bardzo poważnie. 

17. Czy jest panel DEMO?
Tak. Zazwyczaj okres próbny trwa 6 miesięcy. 

18. Czy mogę wyświetlić tylko opinie pozytywne? 
Obowiązujące prawo (m.in Dyrektywa Omnibus) nakazuje wyświetlania wszystkich pozyskanych opinii i pełnej transparentności. Działamy zgodnie z prawem. Proaktywność w pozyskiwaniu opinii powoduje, że ponad 95% opinii, jakie pozyskujemy, to opinie pozytywne, zatem nie ma się czego bać :)

19. Jakie są Państwa przewagi nad konkurencją, która jest zdecydowanie tańsza? 

To, co nas mocno wyróżnia, to indywidualne podejście do całego procesu pozyskiwania opinii (od momentu integracji, przez proces pozyskania opinii - przygotowanie szablonów maili i ankiet, po prezentowanie opinii na stronie). Kluczowym aspektem jest Partnerstwo z Google, które pozwala wykorzystać w pełni pozyskane opinii i wyświetlać "złote gwiazdki" z ocenami w reklamach Google. Dzięki sprawdzonym metodom pozyskiwania opinii nasza skuteczność jest na poziomie ok. 30%, co również jest ponadprzeciętnym wynikiem. Potrafimy dostarczyć mnóstwo prawdziwych i pozytywnych opinii na wizytówki Google Moja Firma. Agregacja opinii na i prezentacja Rankingu biznesowego na stronie www z takich miejsc jak Allegro, Amazon, Opineo, Google Moja Firma, Facebook, Booking, TrustPilot i wiele innych powoduje, że nasi Klienci dostarczają maksymalny social proof i przekonują nowych, potencjalnych klientów do siebie.

20. Jak wygląda temat tłumaczeń opinii? 

Nasza polityka odpowiada wytycznym Google, co oznacza, że prezentujemy opinie w oryginalnym języku z możliwością przetłumaczenia na język ojczysty. Jako partner Google, przestrzegamy ich wymogów, co nakłada na nas obowiązek działać zgodnie z ich zasadami. Priorytetem dla nas jest zadowolenie klienta, dlatego zawsze postępujemy zgodnie z wytycznymi i regulacjami Google. Nie zalecamy automatycznego tłumaczenia opinii, ponieważ kładziemy nacisk na autentyczność. Każdy kraj i sektor e-commerce mają własne zasady. Preferencje konsumentów w e-handlu różnią się w zależności od regionu, dlatego opinie powinny być adekwatne do zachowań zakupowych w danym obszarze.

21. Na ilu rynkach działacie?

Posiadamy oddziały w PL, CZ, SK, HU.

22. Czy macie automatyczne odpowiedzi do Klientów którzy wystawili opinię? 

Mamy możliwość włączenia automatycznych odpowiedzi na opinie, zarówno pozytywne jak i negatywne, na certyfikacie Zaufane.pl. Treści takich odpowiedzi są uzgadniane z Klientem.

23. Co nas wyróżnia: 

  • Partnerstwo z Google w zakresie pozyskiwania opinii (tylko ok. 30 firm na świecie je ma)
  • 5 metod pozyskiwania opinii = wysoka skuteczność pozyskiwania opinii
  • indywidualni opiekunowie techniczni od początku współpracy
  • elastyczność narzędzia
  • możliwość przeprowadzenia testów A/B
  • możliwość agregacji opinii z różnych źródeł (Allegro, Amazon, Opineo, Facebook, Google Moja Firma, Booking, i wiele innych)
  • możliwość personalizacji szablonów ankiet, ankiet, widgetów do prezentowania opinii
  • wiele metod integracji (wtyczka, API, plik CSV, Baselinker)
  • wsparcie dla opinii do wizytówek Google Moja Firma.

Zachęcamy także do obserwowania naszych mediów społecznościowych, na których na bieżąco publikujemy treści edukacyjne, dotyczące naszego narzędzia i chętnie odpowiadamy na pytania.

Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?

Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.

Jak opinie wpływają na SEO?

Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.

Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii. Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie.

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w oparciu o recenzje online?

Dziś trudno sobie wyobrazić działalność firmy bez jej obecności w sieci. Marketing internetowy stał się częścią strategii biznesowej wielu przedsiębiorstw. W tym świecie dużą rolę odgrywają oczywiście opinie klientów. Recenzje online są autentyczną i szczerą reklamą marki – bez inwestycji w płatne kampanie. Rodzą się więc pytania: jak zoptymalizować narzędzia wspierające marketing rekomendacji? Jak prowadzić biznes oparty o lojalną społeczność? W tym artykule rozwiewam te wątpliwości!

Strategie pozyskiwania opinii – metody online i offline

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof!

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zbierania opinii?

W dzisiejszym dynamicznym świecie e-commerce, opinie klientów odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu reputacji firm. Zbieranie recenzji staje się nie tylko standardem, ale także niezbędnym środkiem do budowania zaufania wśród konsumentów. Istnieje wiele narzędzi do zbierania opinii, a wybór odpowiedniego może być problematyczny. Dlatego przygotowaliśmy zbiór kluczowych kryteriów, które warto wziąć pod uwagę przy podjęciu decyzji.

Jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres?

Zmiana adresu firmy to zawsze spore wyzwanie. Oprócz logistyki przeprowadzki i poinformowania klientów, konieczne jest też zaktualizowanie wizytówki Google. To kluczowe, bo wizytówka jest jednym z głównych źródeł informacji o Twoim sklepie dla nowych klientów – decyduje o tym, czy znajdą Cię w mapach, wyszukiwarce czy trafią do starej lokalizacji. W tym artykule pokazuję krok po kroku, jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres i na co zwrócić szczególną uwagę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie