BLOG

Kampania powrót do szkoły – co wiedzieć o jednym z największych peaków sprzedażowych w roku

Kampania powrót do szkoły – co wiedzieć o jednym z największych peaków sprzedażowych w roku

Kampania powrót do szkoły – ‘szkolny boom’ w e-commerce

Przez ostatni czas dużo pisaliśmy o zjawisku w e-commerce, jakim jest Back to School. To jeden z największych peaków sprzedażowych w roku, który przynosi duże zyski wielu markom. W czasach obecnej sytuacji na świecie warto baczniej przyjrzeć się tajnikom kampanii trwającym od lipca do blisko października, aby jak najwięcej dowiedzieć się o słynnym powrocie do szkoły. Dlaczego to takie ważne? Aby to rzetelnie wyjaśnić przedstawiamy ten gorący okres w e-commerce w liczbach i na przykładach rynku zachodniego. Jesteśmy pewni, że dokładnie zobrazujemy Ci odpowiedź na to pytanie.

Powrót do szkoły – analiza szkolnych kampanii

Sezon na Back to School trwa w pełni i mało kto z niego nie korzysta. Oczywiście mamy na myśli sklepy internetowe, dla których ten okres to prawdziwe żniwa. I to bez względu na sprzedawany asortyment! Umiejętność „podpięcia się” pod przygotowania do rozpoczęcia roku szkolnego kusi wiele brandów i nie ma w tym nic dziwnego. Każdy w tym okresie chce podnieść swoją sprzedaż. Aby jednak lepiej zrozumieć ten sezon zakupowy warto przyjrzeć się danym psychograficznym z ubiegłych lat, zebranych pomiędzy połową lipca, a połową września, aby sprawdzić jak sprzedawcy radzili sobie w tym gorącym zakupowo sezonie.

Back to School –  psychografia na przestrzeni lat

Aby skutecznie wpływać na zachowania swoich konsumentów na samym początku musisz poznać ich motywacje. Właśnie to działanie powinno rozpocząć Twoje planowanie kampanii na powrót do szkoły. Dzięki zbieraniu danych psychograficznych razem z danymi zakupowymi stworzysz doskonałą drogę do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego.

Dane, jakie można uzyskać przyglądając się przeciętnemu klientowi Back to School przygotował portal Numerator. Pokazują one, że ponad 22% kupujących wykazało udział w zakupach kampanii promujących powrót do szkoły. Jest to grupa, dla której reklamy telewizyjne i marketing internetowy należą do najbardziej wpływowych form reklamy. Jednak to media społecznościowe i urządzenia mobilne (smartfony, tablety) mają największy wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych.

Ankieta pokazująca czynniki  wpływające na podejmowanie decyzji zakupowych na powrót do szkoły z 2018 roku przeprowadzona przez numerator.com

Grupa konsumentów korzystająca robiąca zakupy online wykonuje je znacznie częściej – jest to efekt oszczędności czasu. Mając taką wiedzę warto na czas powrotu do szkoły zadbać na swoim sklepie internetowym o takie aspekty, jak:

  • responsywność,
  • łatwość poruszania się między zakładkami,
  • tworzenie listy zakupowej,
  • szybkość serwerów,
  • maksymalne ułatwienie finalizowania transakcji.

Dodatkową i zdecydowanie najskuteczniejszą zachętą są oczywiście rabaty. Nic tak nie przyciąga konsumentów jak korzystna promocja.

Reklamy związane z powrotem do szkoły

Reklamy dla uczniów i ich rodziców promujące powrót do szkoły już w lipcu są rozpowszechniane przez sprzedawców. Biorąc pod uwagę, że Back to School rozpoczyna się niedługo po rozpoczęciu wakacji, to taki krok ze strony sklepów jest słuszny.

Reklama kampanii powrót do szkoły – źródło Facebook empik.com

Skupiając się na samym asortymencie dla dzieci i młodzieży na przestrzeni lat najchętniej kupowanym asortymentem były oczywiście wyprawki w postaci plecaków i toreb – 17,8%. Na drugim miejscu uplasowały się artykuły szkolne w postaci przyborów – 7,4%. Najniższe miejsce na podium należy do zeszytów. Jak widać powrót do szkoły to przede wszystkim inwestycja w nowy plecak. Warto go mieć w swojej ofercie, aby klienci mogli sfinalizować swoje zakupy właśnie u nas.

Topowe kategorie zakupowe kampanii Back to School – źródło numerator.com

Chociaż rodzice w dużej mierze kierują się tradycyjnymi zakupami dotyczącymi przyborów szkolnych to pandemia Covid-19 i przejście na nauczanie zdalne spowodowało znaczną zmianę w kierunku zakupów. Przeniosły się one do Internetu, a największą popularnością cieszyły się sklepy, których asortyment umożliwiał zakupy niemal całej wyprawki w jednym miejscu.

Idąc tym tropem sprzedawcy wzięli przykład z tej zmiany i zaczęli inwestować w reklamy w Internecie. Takie rozwiązanie pozwoliło im na zwiększenie zysków związanych ze sprzedażą tradycyjnych przyborów szkolnych – mimo, że to sprzęt elektroniczny królował w poprzednim sezonie.

Powrót do szkoły – dlaczego zaplanowanie kampanii jest takie ważne

Warto wiedzieć, że Back to School nie dotyczy jedynie branż sezonowych i ściśle związanych ze szkołą i nauką. Nad poprawą sprzedaży i prowadzeniem kampanii marketingowej mogą skupić się również inne branże, które są mniej uzależnione od dat w kalendarzu. Należy jednak na początku przemyśleć odpowiednią strategię. Pomogą Ci w tym narzędzia do obserwowania ruchu na Twojej stronie. Sprawdź, kiedy tak naprawdę zaczyna się zainteresowanie na Twoim sklepie i w odpowiednim momencie przystąp do wdrożenia działań marketingowych.

Back to School – siła tkwi w reklamie

Rynek amerykański to bez wątpienia pionier kampanii Back to School. Na uwagę zasługują również sposoby brandów amerykańskich wszelkich działań związanych z promocją tego gorącego okresu. Przyglądając się ich wydatkom związanych z reklamą produktów to w porównaniu do ubiegłego roku wzrosły one, choć jednocześnie spadły w porównaniu do 2019 r.

Wydatki na reklamę kampanii Back to School – źródło numerator.com

Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzać z reklamami. Nadmierne przypominanie się potencjalnym klientom może zostać odebrane jako nachalne, co spotka się z zupełnie odwrotnym efektem niż się spodziewamy. Częstotliwość i różnorodność reklam w dużej mierze jest zależna od branży, jednak sprawdzając ruch na stronie i zasięg w łatwy sposób można obliczyć optymalną ilość reklam dla swojego serwisu.

Back to School – najgorętszy peak sprzedażowy w e-commerce

Najważniejsze w powrocie do szkoły dla branży e-commerce jest całościowe spojrzenie na decyzje zakupowe klientów. Ma to kluczowe znaczenie i wpływ na lepsze planowanie i poprawę swoich wyników. Warto postawić na wybór różnych kanałów reklamowych, których wspólnym czynnikiem będzie założony cel. Takie działanie będzie dawało lepsze efekty niż prowadzenie oddzielnych kampanii. Pamiętaj, że aby dobrze wykorzystać ten sezon nie wystarczy kilka dni na stworzenie skutecznej reklamy. Potrzeba do tego tygodni, a czasem nawet miesięcy. Analizując rynek i przyglądając się statystykom odpowiednio wcześniej można znacznie podnieść swoją sprzedaż.

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Podstawy prawne i data wejścia w życie nowych regulacji

Dnia 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie ustawa o z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełnienia wymagań dostępności produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dowiedz się więcej i przygotuj swój sklep.

Jak odpowiadać na negatywne opinie - 20 niezawodnych przykładów

Negatywne opinie w Internecie to dla wielu przedsiębiorców niewygodny temat. Prawda jest taka, że każdy biznes w sieci jest narażony na nieprzychylne rekomendacje. Sęk jednak tkwi w tym, w jaki sposób Ty, jako marka odpowiadasz na negatywne opinie. Wbrew pozorom to wielka sztuka, którą warto opanować i wprowadzić w życie jak najwcześniej!

Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!

Efekt ROPO a marketing opinii

ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli sytuacja, gdy klient najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, ale finalnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. W tym artykule opowiem jak się ma do niego marketing opinii oraz jak właściciel sklepu internetowego może obrócić to zjawisko na swoją korzyść.

Jak odzyskać i zabezpieczyć wizytówkę Google oraz sprawdzić jej skuteczność – poradnik krok po kroku

Posiadasz wizytówkę Google, ale straciłeś do niej dostęp? A może zauważyłeś, że ktoś wprowadza niepożądane zmiany w informacjach o Twojej firmie w Google? W tym poradniku krok po kroku wyjaśnimy, jak odzyskać kontrolę nad wizytówką Google, zabezpieczyć ją przed nieautoryzowanymi zmianami oraz sprawdzić, czy Twoja wizytówka przyciąga klientów.

Środki podjęte w celu weryfikacji opinii wynikających z Dyrektywy Omnibus

Masz ochotę sprawdzić, czy sprzedawca, u którego chcesz coś kupić, rzeczywiście jest godny zaufania? Naturalne. Każdy z nas lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia, zanim kliknie „kup teraz”. Dlatego właśnie opinie klientów mają tak ogromne znaczenie. Ale uwaga – nie każda recenzja w internecie mówi prawdę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie