BLOG

Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!

Co kraj, to obyczaj i… klient!

Wchodząc na zagraniczny rynek z własnym biznesem, nie można być pewnym, że zastanie się tam dokładnie takiego samego konsumenta, jak w swoim kraju. 

Posłużmy się przykładem znanej praktycznie na całym świecie restauracji – McDonald’s. Marka jest globalną siecią fast foodów, która ma podobne menu w różnych częściach świata, ale w ofercie istnieją pewne lokalne warianty i unikatowe dania tylko w określonych regionach. W Japonii zjemy Shaka Shaka Chicken, czyli kawałki kurczaka z dołączoną pikantną przyprawą, którą należy dorzucić do paczki i wstrząsnąć nią, aż kurczak będzie doprawiony. We włoskich restauracjach McDonald’s konsumenci mogą zajadać się Panzerotti, czyli pierożkami w kształcie półksiężyca wypełnionymi pomidorem i mozzarellą. We Francji od wielu lat (ale tylko sezonowo) można zjeść McBaguette, które zyskało dodatkowy rozgłos dzięki serialowi „Emily w Paryżu”.

W każdym kraju konsumenci mają inne przyzwyczajenia i preferencje. Nawet jeżeli są podobne do tych, które znamy, to i tak należy przygotować ofertę skrojoną na miarę kraju, w którym planujemy ekspansję.

Powyższa zasada dotyczy również świata wirtualnego i ekspansji zagranicznych krajów w przypadku e-commerce. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w handlu elektronicznym w różnych krajach, zwróć uwagę na poniższe elementy.

Biuro obsługi w rodzimym języku

Zadbaj o to, żeby obsługa klienta odbywała się w języku właściwym dla konsumentów z konkretnego rynku. Poniżej kilka przykładów, dlaczego to istotne:

  • Ułatwienie komunikacji z klientami – posiadanie biura obsługi w rodzimym języku klienta ułatwia komunikację i zapewnia, że klienci będą w stanie skontaktować się z firmą w swoim ojczystym języku. To ważne, ponieważ pozwala to na rozwiązanie problemów i udzielanie odpowiedzi na pytania w sposób, który jest łatwy do zrozumienia dla klientów.

  • Budowanie zaufania – klienci są bardziej skłonni do zaufania firmie, która oferuje wsparcie w ich języku, ponieważ czują się bardziej zrozumiani i potraktowani indywidualnie.

  • Zwiększenie sprzedaży – eksperci, którzy obsługują klientów w języku lokalnym, mogą również przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Konsumenci chętniej kupują w sklepach internetowych, które oferują wsparcie w ich języku, ponieważ czują się komfortowo i pewnie.

  • Dostosowanie do lokalnych wymagań – firmy, które nie oferują wsparcia w języku lokalnym, mogą popełnić błędy w interpretacji kulturowej, co może prowadzić do nieporozumień i straty klientów.

Przykładami międzynarodowych serwisów internetowych, które oferują obsługę klientów w rodzimym języku, są m.in. Zalando, Amazon, IKEA czy Apple. Na ich sukces na różnych rynkach wpłynęła właśnie między innymi obsługa użytkowników w ich rodzimym języku: poczynając od sklepów internetowych w konkretnych wersjach językowych, przez stacjonarne punkty odbiorów w danym kraju, po bezpośredni kontakt z obsługą z tego państwa.

Preferowane płatności na lokalnym rynku

Preferencje klientów dotyczące płatności w kraju, w którym chcesz prowadzić sklep internetowy, są różne. Niektórzy konsumenci wolą korzystać z portfeli elektronicznych, inni robić przelewy bankowe, a jeszcze inni płacić gotówką przy odbiorze. Jest to ważne z kilku powodów:

  • Poprawa doświadczenia klienta – zapewnienie klientom możliwości wyboru preferowanej metody płatności pozwala na poprawę ich doświadczenia i zwiększenie satysfakcji z zakupów. Klienci, którzy mogą wybrać preferowaną metodę płatności, czują się bardziej komfortowo i są bardziej skłonni do ponownych zakupów w sklepie internetowym.

  • Zwiększenie konwersji – dopasowanie płatności do preferencji lokalnych konsumentów może pomóc w zwiększeniu konwersji, czyli liczby klientów, którzy faktycznie dokonują zakupów. Klienci są bardziej skłonni do dokonania zakupu, jeśli mogą skorzystać z wybranej przez siebie metody płatności.

  • Uniknięcie kosztów – niektóre metody płatności mogą być kosztowne albo dla klientów, albo dla samych sprzedawców. Dostosowanie płatności do preferencji lokalnych konsumentów może pomóc uniknąć kosztów związanych z przetwarzaniem płatności. Jeżeli w kraju, w którym chcesz sprzedawać swoje towary, płatności kartami kredytowymi nie są popularne, nie musisz inwestować w integrację sklepu internetowego z tymi metodami płatniczymi.

  • Dostosowanie do preferencji – wybory metod płatniczych różnią się w zależności od kraju i regionu. Dostosowanie płatności do preferencji lokalnych konsumentów pozwala firmie e-commerce „wstrzelić” się w oczekiwania i preferencje lokalnych konsumentów.

Przykładowo – podczas gdy w Polsce coraz chętniej korzysta się z BLIK-a, to w Chorwacji lub na Węgrzech konsumenci sklepów internetowych, ze względu na bezpieczeństwo, preferują płatność za pobraniem. W Niemczech najpopularniejszą metodą płatności jest PayPal, a w Czechach i na Słowacji płatność kartą online.

Promocja w mediach społecznościowych

Dotarcie do klientów za granicą może być skuteczne również poprzez social media. Profile w mediach społecznościowych już od dawna nie służą wyłącznie do kontaktów między znajomymi, ale również między markami i konsumentami. Co można osiągnąć dzięki mediom społecznościowym na zagranicznych rynkach?

  • Zasięg – media społecznościowe pozwalają na dotarcie do szerokiej publiczności na całym świecie, co umożliwia dotarcie do klientów zagranicznych. Dzięki obecności w mediach społecznościowych, sklep internetowy może zwiększyć swoją widoczność i zyskać większą liczbę potencjalnych klientów z różnych krajów.

  • Targetowanie – profile w social mediach pozwalają na dokładne targetowanie reklam do określonych grup docelowych. Sklep internetowy może użyć informacji o lokalizacji i preferencjach klientów, aby kierować reklamy do osób przebywających w konkretnych krajach lub regionach.

  • Komunikacja – media społecznościowe, takie jak Facebook, TikTok, LinkedIn czy Instagram umożliwiają dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a klientami, co jest szczególnie ważne w cross-border e-commerce. Sklep może w ten sposób porozumieć się z klientami w ich własnym języku, udzielać im odpowiedzi na pytania i zaspokajać ich potrzeby.

  • Budowanie zaangażowania – regularna obecność w mediach społecznościowych może pomóc w budowaniu zaangażowania klientów, co jest kluczowe dla sklepów internetowych, które chcą zyskać lojalność zagranicznych konsumentów. Regularne publikowanie wartościowych treści, takich jak posty, rolki, artykuły i informacje na temat produktów, może zwiększyć zaangażowanie klientów i zainteresowanie sklepem.

SEO pomocne w dotarciu do zagranicznych klientów

Pozycjonowanie e-sklepu może być jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego na zagranicznym rynku. Nawet jeżeli marka nie jest jeszcze zapisana w świadomości konsumentów w docelowym kraju, to dzięki SEO użytkownicy będą mogli sami znaleźć sklep internetowy i produkty w nim zawarte. Co jeszcze zapewni pozycjonowanie sklepu internetowego przy ekspansji zagranicznego rynku e-commerce?

  • Zwiększenie widoczności w wyszukiwarce – poprzez odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej, można zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu to wcale nie Ty musisz docierać do swoich potencjalnych klientów, ale to oni przychodzą do Ciebie, ponieważ sami szukają produktów związanych z konkretną branżą.

  • Pozycja lidera – klienci zazwyczaj w pierwszej kolejności szukają produktów lub usług w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli sklep internetowy znajduje się w pierwszych wynikach wyszukiwania, klienci są bardziej skłonni do skorzystania z oferty, ponieważ widzą w marce lidera i potrafią jej zaufać. To może wpłynąć na reputację sklepu i zwiększyć zaufanie klientów wobec marki.

  • Dotarcie do konkretnych użytkowników – poprzez pozycjonowanie sklepu internetowego można precyzyjnie targetować konsumentów z różnych krajów lub regionów. Można całkowicie zoptymalizować stronę pod wymogi użytkowników – od zastosowania dokładnych słów kluczowych, przez przygotowanie wersji językowej strony, po pozyskiwanie odnośników z zewnętrznych serwisów – co przyczynia się nie tylko do zwiększenia pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania, ale również zachęcenia użytkowników do zakupów

  • Konkurencyjność – w świecie e-commerce istnieje wiele sklepów internetowych, które oferują podobne produkty i usługi. Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu sklep internetowy może wyróżnić się na rynku i pokonać nawet większych od siebie konkurentów.

Skuteczne dotarcie do zagranicznych klientów

Potrzebujesz pomocy w dotarciu do klientów na zagranicznych rynkach? Planujesz, a może już wdrażasz strategię cross-border w świecie e-commerce? Pomożemy Ci! Doświadczeniu w budowaniu wiarygodności zespół Zaufane.pl chętnie doradzi, co jeszcze możesz zrobić podczas ekspansji zagranicznych rynków.

Dlaczego social proof jest ważny w branży HoReCa?

W branży HoReCa jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i lojalności klientów jest wykorzystanie social proof, czyli tzw. społecznego dowodu słuszności. Sprawdź jakie korzyści przynosi zbieranie i prezentowanie opinii klientów.

Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok

Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.

Kalendarz wydarzeń e-commerce na 2025

Rok 2025 będzie pełen wyjątkowych okazji dla osób związanych z ecommerce. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia e-commerce w nadchodzącym roku – każde z nich to szansa na zdobycie wiedzy, inspiracji i narzędzi potrzebnych do rozwoju Twojego biznesu.

Marketing opinii w branży HoReCa

Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?

Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.

Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?

Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie