Jak dotrzeć do klientów za granicą?

kwiecień 02, 2023
Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!

Co kraj, to obyczaj i… klient!

Wchodząc na zagraniczny rynek z własnym biznesem, nie można być pewnym, że zastanie się tam dokładnie takiego samego konsumenta, jak w swoim kraju. 

Posłużmy się przykładem znanej praktycznie na całym świecie restauracji – McDonald’s. Marka jest globalną siecią fast foodów, która ma podobne menu w różnych częściach świata, ale w ofercie istnieją pewne lokalne warianty i unikatowe dania tylko w określonych regionach. W Japonii zjemy Shaka Shaka Chicken, czyli kawałki kurczaka z dołączoną pikantną przyprawą, którą należy dorzucić do paczki i wstrząsnąć nią, aż kurczak będzie doprawiony. We włoskich restauracjach McDonald’s konsumenci mogą zajadać się Panzerotti, czyli pierożkami w kształcie półksiężyca wypełnionymi pomidorem i mozzarellą. We Francji od wielu lat (ale tylko sezonowo) można zjeść McBaguette, które zyskało dodatkowy rozgłos dzięki serialowi „Emily w Paryżu”.

W każdym kraju konsumenci mają inne przyzwyczajenia i preferencje. Nawet jeżeli są podobne do tych, które znamy, to i tak należy przygotować ofertę skrojoną na miarę kraju, w którym planujemy ekspansję.

Powyższa zasada dotyczy również świata wirtualnego i ekspansji zagranicznych krajów w przypadku e-commerce. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces w handlu elektronicznym w różnych krajach, zwróć uwagę na poniższe elementy.

Biuro obsługi w rodzimym języku

Zadbaj o to, żeby obsługa klienta odbywała się w języku właściwym dla konsumentów z konkretnego rynku. Poniżej kilka przykładów, dlaczego to istotne:

  • Ułatwienie komunikacji z klientami – posiadanie biura obsługi w rodzimym języku klienta ułatwia komunikację i zapewnia, że klienci będą w stanie skontaktować się z firmą w swoim ojczystym języku. To ważne, ponieważ pozwala to na rozwiązanie problemów i udzielanie odpowiedzi na pytania w sposób, który jest łatwy do zrozumienia dla klientów.

  • Budowanie zaufania – klienci są bardziej skłonni do zaufania firmie, która oferuje wsparcie w ich języku, ponieważ czują się bardziej zrozumiani i potraktowani indywidualnie.

  • Zwiększenie sprzedaży – eksperci, którzy obsługują klientów w języku lokalnym, mogą również przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Konsumenci chętniej kupują w sklepach internetowych, które oferują wsparcie w ich języku, ponieważ czują się komfortowo i pewnie.

  • Dostosowanie do lokalnych wymagań – firmy, które nie oferują wsparcia w języku lokalnym, mogą popełnić błędy w interpretacji kulturowej, co może prowadzić do nieporozumień i straty klientów.

Przykładami międzynarodowych serwisów internetowych, które oferują obsługę klientów w rodzimym języku, są m.in. Zalando, Amazon, IKEA czy Apple. Na ich sukces na różnych rynkach wpłynęła właśnie między innymi obsługa użytkowników w ich rodzimym języku: poczynając od sklepów internetowych w konkretnych wersjach językowych, przez stacjonarne punkty odbiorów w danym kraju, po bezpośredni kontakt z obsługą z tego państwa.

Preferowane płatności na lokalnym rynku

Preferencje klientów dotyczące płatności w kraju, w którym chcesz prowadzić sklep internetowy, są różne. Niektórzy konsumenci wolą korzystać z portfeli elektronicznych, inni robić przelewy bankowe, a jeszcze inni płacić gotówką przy odbiorze. Jest to ważne z kilku powodów:

  • Poprawa doświadczenia klienta – zapewnienie klientom możliwości wyboru preferowanej metody płatności pozwala na poprawę ich doświadczenia i zwiększenie satysfakcji z zakupów. Klienci, którzy mogą wybrać preferowaną metodę płatności, czują się bardziej komfortowo i są bardziej skłonni do ponownych zakupów w sklepie internetowym.

  • Zwiększenie konwersji – dopasowanie płatności do preferencji lokalnych konsumentów może pomóc w zwiększeniu konwersji, czyli liczby klientów, którzy faktycznie dokonują zakupów. Klienci są bardziej skłonni do dokonania zakupu, jeśli mogą skorzystać z wybranej przez siebie metody płatności.

  • Uniknięcie kosztów – niektóre metody płatności mogą być kosztowne albo dla klientów, albo dla samych sprzedawców. Dostosowanie płatności do preferencji lokalnych konsumentów może pomóc uniknąć kosztów związanych z przetwarzaniem płatności. Jeżeli w kraju, w którym chcesz sprzedawać swoje towary, płatności kartami kredytowymi nie są popularne, nie musisz inwestować w integrację sklepu internetowego z tymi metodami płatniczymi.

  • Dostosowanie do preferencji – wybory metod płatniczych różnią się w zależności od kraju i regionu. Dostosowanie płatności do preferencji lokalnych konsumentów pozwala firmie e-commerce „wstrzelić” się w oczekiwania i preferencje lokalnych konsumentów.

Przykładowo – podczas gdy w Polsce coraz chętniej korzysta się z BLIK-a, to w Chorwacji lub na Węgrzech konsumenci sklepów internetowych, ze względu na bezpieczeństwo, preferują płatność za pobraniem. W Niemczech najpopularniejszą metodą płatności jest PayPal, a w Czechach i na Słowacji płatność kartą online.

Promocja w mediach społecznościowych

Dotarcie do klientów za granicą może być skuteczne również poprzez social media. Profile w mediach społecznościowych już od dawna nie służą wyłącznie do kontaktów między znajomymi, ale również między markami i konsumentami. Co można osiągnąć dzięki mediom społecznościowym na zagranicznych rynkach?

  • Zasięg – media społecznościowe pozwalają na dotarcie do szerokiej publiczności na całym świecie, co umożliwia dotarcie do klientów zagranicznych. Dzięki obecności w mediach społecznościowych, sklep internetowy może zwiększyć swoją widoczność i zyskać większą liczbę potencjalnych klientów z różnych krajów.

  • Targetowanie – profile w social mediach pozwalają na dokładne targetowanie reklam do określonych grup docelowych. Sklep internetowy może użyć informacji o lokalizacji i preferencjach klientów, aby kierować reklamy do osób przebywających w konkretnych krajach lub regionach.

  • Komunikacja – media społecznościowe, takie jak Facebook, TikTok, LinkedIn czy Instagram umożliwiają dwukierunkową komunikację między sklepem internetowym a klientami, co jest szczególnie ważne w cross-border e-commerce. Sklep może w ten sposób porozumieć się z klientami w ich własnym języku, udzielać im odpowiedzi na pytania i zaspokajać ich potrzeby.

  • Budowanie zaangażowania – regularna obecność w mediach społecznościowych może pomóc w budowaniu zaangażowania klientów, co jest kluczowe dla sklepów internetowych, które chcą zyskać lojalność zagranicznych konsumentów. Regularne publikowanie wartościowych treści, takich jak posty, rolki, artykuły i informacje na temat produktów, może zwiększyć zaangażowanie klientów i zainteresowanie sklepem.

SEO pomocne w dotarciu do zagranicznych klientów

Pozycjonowanie e-sklepu może być jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego na zagranicznym rynku. Nawet jeżeli marka nie jest jeszcze zapisana w świadomości konsumentów w docelowym kraju, to dzięki SEO użytkownicy będą mogli sami znaleźć sklep internetowy i produkty w nim zawarte. Co jeszcze zapewni pozycjonowanie sklepu internetowego przy ekspansji zagranicznego rynku e-commerce?

  • Zwiększenie widoczności w wyszukiwarce – poprzez odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej, można zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu to wcale nie Ty musisz docierać do swoich potencjalnych klientów, ale to oni przychodzą do Ciebie, ponieważ sami szukają produktów związanych z konkretną branżą.

  • Pozycja lidera – klienci zazwyczaj w pierwszej kolejności szukają produktów lub usług w wyszukiwarkach internetowych. Jeśli sklep internetowy znajduje się w pierwszych wynikach wyszukiwania, klienci są bardziej skłonni do skorzystania z oferty, ponieważ widzą w marce lidera i potrafią jej zaufać. To może wpłynąć na reputację sklepu i zwiększyć zaufanie klientów wobec marki.

  • Dotarcie do konkretnych użytkowników – poprzez pozycjonowanie sklepu internetowego można precyzyjnie targetować konsumentów z różnych krajów lub regionów. Można całkowicie zoptymalizować stronę pod wymogi użytkowników – od zastosowania dokładnych słów kluczowych, przez przygotowanie wersji językowej strony, po pozyskiwanie odnośników z zewnętrznych serwisów – co przyczynia się nie tylko do zwiększenia pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania, ale również zachęcenia użytkowników do zakupów

  • Konkurencyjność – w świecie e-commerce istnieje wiele sklepów internetowych, które oferują podobne produkty i usługi. Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu sklep internetowy może wyróżnić się na rynku i pokonać nawet większych od siebie konkurentów.

Skuteczne dotarcie do zagranicznych klientów

Potrzebujesz pomocy w dotarciu do klientów na zagranicznych rynkach? Planujesz, a może już wdrażasz strategię cross-border w świecie e-commerce? Pomożemy Ci! Doświadczeniu w budowaniu wiarygodności zespół Zaufane.pl chętnie doradzi, co jeszcze możesz zrobić podczas ekspansji zagranicznych rynków.

Zwiększ zaufanie do Twojego biznesu i wyróżnij go spośród konkurencji.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Świetne

Na podstawie 82 opinii

Zobacz niektóre opinie tutaj

Viscola Fashion

Bardzo dobre rozwiązanie w zbieraniu opinii o sklepie i produktach. Dzięki temu rozwiązaniu można analizować opinię klientów i budować na podstawie tej wiedzy przyszłych rozwiązań.

Acus Med

Jak najbardziej polecam współpracę z zaufane.pl. Uzyskaliśmy mnóstwo opinii od klientów odnośnie sklepu i produktów (również do wizytówki Google Moja Firma)...

TRENA Professional Cosmetics

Bardzo dobry serwis do zbierania opinii. Dzięki Zaufane.pl zbieranie opinii, zarówno o firmie, jak i o produktach, idzie jak należy...

Ministerstwo Gadżetów

Serdecznie polecam firmę Zaufane.pl. Od początku współpraca przebiegała wzorowo i charakteryzowała się pełnym profesjonalizmem i indywidualnym podejściem do klienta...