BLOG
Black Friday - jak przygotować skuteczną kampanię marketingową?
Największe zakupowe szaleństwo zaczyna się już niebawem - w 2021 roku Black Friday przypada na 26 listopada. Na ten dzień już z zatartymi rękoma czeka ogromne grono łowców okazji, by upolować upragnione produkty w rzeczywiście niskich cenach!
Dzień wyprzedaży kojarzy się z oszczędzaniem, w końcu możemy kupić super jakości produkty w niskich cenach? To także doskonała okazja do zakupu prezentów dla rodziny na zbliżającą się Gwiazdkę! Warto więc wcześniej odpowiednio przygotować listę potencjalnych zakupów. A jak na ten dzień przygotowują się sklepy internetowe? Poznaj strategię skutecznej kampanii marketingowej na Black Friday oraz najczęstsze błędy, których musisz uniknąć!
Co to jest Black Friday?
Czarny piątek to dzień, który rozpoczyna największe wyprzedaże w roku. W Polsce zyskał na popularności zaledwie kilka lat temu, a pierwszy rzeczywiście większy wzrost promocji pojawił się w roku 2018. Sama tradycja wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w Black Friday można upolować produkty nawet o 90% tańsze. To właśnie tam w ostatni czwartek listopada Amerykanie obchodzą Święto Dziękczynienia, a kolejnego dnia całymi rodzinami ruszają na polowanie wielkich okazji w tzw. Black Friday. Z czasem pomysł zyskał popularność również w innych krajach i obecnie szturmem atakowane są sklepy na całym świecie.
Zaledwie dwa dni później pojawia się Cyber Monday, czyli internetowy ratunek dla tych, którzy nie zdążyli upolować upragnionych produktów w piątek. Tego dnia sklepy online oferują atrakcyjne promocje w postaci kodów rabatowych czy darmowej wysyłki. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym możemy liczyć nawet na Black Weeks, czyli wydłużenie promocji na cały tydzień bądź kilka tygodni.
W sklepach internetowych Shoper liczba transakcji na Black Friday 2020 była większa o 62%, a wartość transakcji wzrosła o ponad 53%, w porównaniu do 2019 roku. Przykład ten pokazuje, że warto przygotować się do kampanii marketingowej na Black Friday. A na co polują łowcy okazji?
Preferencje zakupowe Polaków na Black Friday, źródło alebank.pl
Jak przygotować e-commerce na Black Friday?
Odpowiednia strategia marketingowa to połowa sukcesu Twojego e-commerce. Na ten czas warto także wzmocnić serwer, ponieważ zbyt duże obciążenie może sprawić, że strona będzie się wolno ładować, bądź co gorsza - przestanie działać.
Działania w zakresie SEO powinno rozpocząć się już we wrześniu, natomiast w kolejnych miesiącach powinno się stopniowo wdrażać kolejne kroki działań marketingowych.
Promocje i rabaty
Wybierz produkty, które pojawią się na promocji oraz ustal kwotę, o jaką zostanie obniżona cena. Pamiętaj jednak, aby rentowność sprzedaży była nadal korzystna dla Twojego sklepu internetowego. W Polsce ogromnym zainteresowaniem cieszą się platformy sprzedażowe oferując darmową wysyłkę i to właśnie te sklepy stanowią sporą konkurencję dla pozostałych. Dlatego warto w tym dniu również zaoferować darmową wysyłkę np. przy zamówieniu powyżej konkretnej ceny.
Kampanie reklamowe w Google Ads i remarketing
Przyciągaj do swojego sklepu klientów, którzy już wykazali zainteresowanie oferowanymi przez Ciebie produktami! Istnieje spora szansa, że tym razem finalizacja transakcji dojdzie do skutku.
Jeśli chodzi o reklamy płatne w Google Ads, to te działania powinny były zostać wdrożone już na przełomie października i listopada, aby mieć czas na ich optymalizację. Prawdą jednak jest, że w tym czasie budżet kampanii szybuje mocno w górę, ze względu na szeroką konkurencję. W końcu każdy sklep internetowy chciałby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców! Nic straconego - nie zapominaj o kanałach w social mediach.
Planowanie postów na Black Friday - Facebook i Instagram
Media społecznościowe to jedno z największych źródeł przyciągania ruchu. Każdy z nas prawdopodobnie ma polubiony przynajmniej jeden ulubiony sklep internetowy na Facebooku. Dzięki temu jesteśmy regularnie informowani o nadchodzących promocjach i akcjach rabatowych nie tylko w Czarny piątek, ale i podczas całego roku.
Pierwszy post informujący o planowanych rabatach warto zamieścić na swoich kanałach w social mediach już około półtorej tygodnia wcześniej. Przez kolejne dni przypominaj klientom o nadchodzących szaleństwie zakupowym i buduj napięcie.
Za pomocą wiadomości e-mail można przekazywać informacje o nadchodzących wyprzedażach, a dla stałych klientów warto zaoferować dodatkowy kod rabatowy. Takie działania budują zaufanie wśród klientów i z pewnością ponownie wrócą na Twój sklep oraz chętnie będą polecać go znajomym i rodzinie.
Opinie dotyczące produktu, kategorii lub sklepu
Mimo, że Black Friday często rządzi się swoimi prawami i niejednokrotnie zdarzy nam się zakupić coś, co przez kolejne miesiące nie ujrzy światła dziennego sporo osób kieruje się także rozsądkiem. Nawet miesiąc wcześniej klienci planują, co warto zakupić podczas Black Friday i jakie sklepy internetowe śledzić, a podczas wyboru kierują się nie tylko mocno bijącą w oczy okazyjną ceną, ale opiniami innych!
W dzisiejszych czasach opinie mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe. Szacuje się, że około 97% osób sprawdza opinie przed zakupem, a 85% konsumentów ufa opiniom zamieszczonym w Internecie. Dlatego też każdy sklep internetowy cieszący się zaufaniem wśród grona odbiorców powinien posiadać opcję wystawiania recenzji. Takie działanie nie tylko zwiększa sprzedaż, ale buduje zaufanie wśród nowych odbiorców.
Tym samym na Black Friday nie warto promować produktów bez opinii. Pozbawione Social Proof przedmioty nie będą tak chętnie kupowane, jak te z wieloma pozytywnymi opiniami. Wydając budżet na kampanie z takimi produktami możemy narazić się na poniesienie porażki, a nie sukcesu. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, to warto podejść do ich wyboru taktycznie. Doskonałym pomysłem jest postawienie na produkty, których nowe opinie będą służyły na kolejnej miesiące. Wykorzystaj wtedy zbliżające się okazje, takie jak Gwiazdka, Dzień Babci i Dziadka czy Walentynki.
Black Friday - błędy, których nie możesz popełnić
Podczas planowania strategii na Black Friday warto pamiętać także o błędach, których warto się wystrzegać.
Błędy kampanii marketingowej na Black Friday, których nie popełniaj
Przygotuj się na rekordową sprzedaż
Rok 2021 w branży e-commerce zaskakuje pod każdym względem, ale jedno jest pewne! W nadchodzący Black Friday i sprzedaż internetowa wzrośnie maksymalnie. Ponadto napięcie związane z dniem 26 listopada budowane jest przez marketingowców już od przeszło miesiąca, a klienci jeszcze bardziej polubili zakupy online chociażby ze względu na wygodę. Sklepy internetowe z odpowiednio zaplanowaną kampanią marketingową zdecydowanie szykują się na szturm głodnych okazji klientów, by móc zrealizować wszystkie zamówienia w możliwie krótkim czasie.
Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?
Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.
Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!
Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.
Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!
Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!
Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”
Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!
Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom
Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.
Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku
Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.
Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.