BLOG

Black Friday - jak przygotować skuteczną kampanię marketingową?

Sebastian Horoszko

Sebastian Horoszko

październik 2021
Black Friday - jak przygotować skuteczną kampanię marketingową?

Największe zakupowe szaleństwo zaczyna się już niebawem - w 2021 roku Black Friday przypada na 26 listopada. Na ten dzień już z zatartymi rękoma czeka ogromne grono łowców okazji, by upolować upragnione produkty w rzeczywiście niskich cenach!

Dzień wyprzedaży kojarzy się z oszczędzaniem, w końcu możemy kupić super jakości produkty w niskich cenach? To także doskonała okazja do zakupu prezentów dla rodziny na zbliżającą się Gwiazdkę! Warto więc wcześniej odpowiednio przygotować listę potencjalnych zakupów. A jak na ten dzień przygotowują się sklepy internetowe? Poznaj strategię skutecznej kampanii marketingowej na Black Friday oraz najczęstsze błędy, których musisz uniknąć!

Co to jest Black Friday?

Czarny piątek to dzień, który rozpoczyna największe wyprzedaże w roku. W Polsce zyskał na popularności zaledwie kilka lat temu, a pierwszy rzeczywiście większy wzrost promocji pojawił się w roku 2018. Sama tradycja wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w Black Friday można upolować produkty nawet o 90% tańsze. To właśnie tam w ostatni czwartek listopada Amerykanie obchodzą Święto Dziękczynienia, a kolejnego dnia całymi rodzinami ruszają na polowanie wielkich okazji w tzw. Black Friday. Z czasem pomysł zyskał popularność również w innych krajach i obecnie szturmem atakowane są sklepy na całym świecie.

Zaledwie dwa dni później pojawia się Cyber Monday, czyli internetowy ratunek dla tych, którzy nie zdążyli upolować upragnionych produktów w piątek. Tego dnia sklepy online oferują atrakcyjne promocje w postaci kodów rabatowych czy darmowej wysyłki. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym możemy liczyć nawet na Black Weeks, czyli wydłużenie promocji na cały tydzień bądź kilka tygodni.
W sklepach internetowych Shoper liczba transakcji na Black Friday 2020 była większa o 62%, a wartość transakcji wzrosła o ponad 53%, w porównaniu do 2019 roku. Przykład ten pokazuje, że warto przygotować się do kampanii marketingowej na Black Friday. A na co polują łowcy okazji?

Preferencje zakupowe Polaków na Black Friday, źródło alebank.pl

Jak przygotować e-commerce na Black Friday?

Odpowiednia strategia marketingowa to połowa sukcesu Twojego e-commerce. Na ten czas warto także wzmocnić serwer, ponieważ zbyt duże obciążenie może sprawić, że strona będzie się wolno ładować, bądź co gorsza - przestanie działać. 

Działania w zakresie SEO powinno rozpocząć się już we wrześniu, natomiast w kolejnych miesiącach powinno się stopniowo wdrażać kolejne kroki działań marketingowych.

Promocje i rabaty

Wybierz produkty, które pojawią się na promocji oraz ustal kwotę, o jaką zostanie obniżona cena. Pamiętaj jednak, aby rentowność sprzedaży była nadal korzystna dla Twojego sklepu internetowego. W Polsce ogromnym zainteresowaniem cieszą się platformy sprzedażowe oferując darmową wysyłkę i to właśnie te sklepy stanowią sporą konkurencję dla pozostałych. Dlatego warto w tym dniu również zaoferować darmową wysyłkę np. przy zamówieniu powyżej konkretnej ceny.

Kampanie reklamowe w Google Ads i remarketing

Przyciągaj do swojego sklepu klientów, którzy już wykazali zainteresowanie oferowanymi przez Ciebie produktami! Istnieje spora szansa, że tym razem finalizacja transakcji dojdzie do skutku.

Jeśli chodzi o reklamy płatne w Google Ads, to te działania powinny były zostać wdrożone już na przełomie października i listopada, aby mieć czas na ich optymalizację. Prawdą jednak jest, że w tym czasie budżet kampanii szybuje mocno w górę, ze względu na szeroką konkurencję. W końcu każdy sklep internetowy chciałby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców! Nic straconego - nie zapominaj o kanałach w social mediach.

Planowanie postów na Black Friday - Facebook i Instagram

Media społecznościowe to jedno z największych źródeł przyciągania ruchu. Każdy z nas prawdopodobnie ma polubiony przynajmniej jeden ulubiony sklep internetowy na Facebooku. Dzięki temu jesteśmy regularnie informowani o nadchodzących promocjach i akcjach rabatowych nie tylko w Czarny piątek, ale i podczas całego roku.

Pierwszy post informujący o planowanych rabatach warto zamieścić na swoich kanałach w social mediach już około półtorej tygodnia wcześniej. Przez kolejne dni przypominaj klientom o nadchodzących szaleństwie zakupowym i buduj napięcie.

Newsletter

Za pomocą wiadomości e-mail można przekazywać informacje o nadchodzących wyprzedażach, a dla stałych klientów warto zaoferować dodatkowy kod rabatowy. Takie działania budują zaufanie wśród klientów i z pewnością ponownie wrócą na Twój sklep oraz chętnie będą polecać go znajomym i rodzinie.

Opinie dotyczące produktu, kategorii lub sklepu

Mimo, że Black Friday często rządzi się swoimi prawami i niejednokrotnie zdarzy nam się zakupić coś, co przez kolejne miesiące nie ujrzy światła dziennego sporo osób kieruje się także rozsądkiem. Nawet miesiąc wcześniej klienci planują, co warto zakupić podczas Black Friday i jakie sklepy internetowe śledzić, a podczas wyboru kierują się nie tylko mocno bijącą w oczy okazyjną ceną, ale opiniami innych!

W dzisiejszych czasach opinie mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe. Szacuje się, że około 97% osób sprawdza opinie przed zakupem, a 85% konsumentów ufa opiniom zamieszczonym w Internecie. Dlatego też każdy sklep internetowy cieszący się zaufaniem wśród grona odbiorców powinien posiadać opcję wystawiania recenzji. Takie działanie nie tylko zwiększa sprzedaż, ale buduje zaufanie wśród nowych odbiorców.

Tym samym na Black Friday nie warto promować produktów bez opinii. Pozbawione Social Proof przedmioty nie będą tak chętnie kupowane, jak te z wieloma pozytywnymi opiniami. Wydając budżet na kampanie z takimi produktami możemy narazić się na poniesienie porażki, a nie sukcesu. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, to warto podejść do ich wyboru taktycznie. Doskonałym pomysłem jest postawienie na produkty, których nowe opinie będą służyły na kolejnej miesiące. Wykorzystaj wtedy zbliżające się okazje, takie jak Gwiazdka, Dzień Babci i Dziadka czy Walentynki.

Black Friday - błędy, których nie możesz popełnić

Podczas planowania strategii na Black Friday warto pamiętać także o błędach, których warto się wystrzegać.

Błędy kampanii marketingowej na Black Friday, których nie popełniaj

Przygotuj się na rekordową sprzedaż

Rok 2021 w branży e-commerce zaskakuje pod każdym względem, ale jedno jest pewne! W nadchodzący Black Friday i sprzedaż internetowa wzrośnie maksymalnie. Ponadto napięcie związane z dniem 26 listopada budowane jest przez marketingowców już od przeszło miesiąca, a klienci jeszcze bardziej polubili zakupy online  chociażby ze względu na wygodę. Sklepy internetowe z odpowiednio zaplanowaną kampanią marketingową zdecydowanie szykują się na szturm głodnych okazji klientów, by móc zrealizować wszystkie zamówienia w możliwie krótkim czasie.

5 rzeczy o opinii, o których powinien wiedzieć każdy właściciel lokalnej firmy

Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w budowaniu reputacji lokalnych firm. Konsumenci coraz częściej kierują się recenzjami online, zanim podejmą decyzję zakupową. Z tego względu marketing opinii staje się nieodzownym elementem strategii każdego przedsiębiorcy. W niniejszym artykule omówimy pięć kluczowych aspektów dotyczących opinii, które powinien znać każdy właściciel lokalnej firmy.

Od recenzji do rekomendacji: Budowanie społeczności wokół Twojej marki

W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.

Dlaczego social proof jest ważny w branży HoReCa?

W branży HoReCa jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i lojalności klientów jest wykorzystanie social proof, czyli tzw. społecznego dowodu słuszności. Sprawdź jakie korzyści przynosi zbieranie i prezentowanie opinii klientów.

Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok

Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.

Kalendarz wydarzeń e-commerce na 2025

Rok 2025 będzie pełen wyjątkowych okazji dla osób związanych z ecommerce. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia e-commerce w nadchodzącym roku – każde z nich to szansa na zdobycie wiedzy, inspiracji i narzędzi potrzebnych do rozwoju Twojego biznesu.

Marketing opinii w branży HoReCa

Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie