BLOG

Black Friday - jak przygotować skuteczną kampanię marketingową?

Sebastian Horoszko

Sebastian Horoszko

październik 2021
Black Friday - jak przygotować skuteczną kampanię marketingową?

Największe zakupowe szaleństwo zaczyna się już niebawem - w 2021 roku Black Friday przypada na 26 listopada. Na ten dzień już z zatartymi rękoma czeka ogromne grono łowców okazji, by upolować upragnione produkty w rzeczywiście niskich cenach!

Dzień wyprzedaży kojarzy się z oszczędzaniem, w końcu możemy kupić super jakości produkty w niskich cenach? To także doskonała okazja do zakupu prezentów dla rodziny na zbliżającą się Gwiazdkę! Warto więc wcześniej odpowiednio przygotować listę potencjalnych zakupów. A jak na ten dzień przygotowują się sklepy internetowe? Poznaj strategię skutecznej kampanii marketingowej na Black Friday oraz najczęstsze błędy, których musisz uniknąć!

Co to jest Black Friday?

Czarny piątek to dzień, który rozpoczyna największe wyprzedaże w roku. W Polsce zyskał na popularności zaledwie kilka lat temu, a pierwszy rzeczywiście większy wzrost promocji pojawił się w roku 2018. Sama tradycja wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w Black Friday można upolować produkty nawet o 90% tańsze. To właśnie tam w ostatni czwartek listopada Amerykanie obchodzą Święto Dziękczynienia, a kolejnego dnia całymi rodzinami ruszają na polowanie wielkich okazji w tzw. Black Friday. Z czasem pomysł zyskał popularność również w innych krajach i obecnie szturmem atakowane są sklepy na całym świecie.

Zaledwie dwa dni później pojawia się Cyber Monday, czyli internetowy ratunek dla tych, którzy nie zdążyli upolować upragnionych produktów w piątek. Tego dnia sklepy online oferują atrakcyjne promocje w postaci kodów rabatowych czy darmowej wysyłki. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym możemy liczyć nawet na Black Weeks, czyli wydłużenie promocji na cały tydzień bądź kilka tygodni.
W sklepach internetowych Shoper liczba transakcji na Black Friday 2020 była większa o 62%, a wartość transakcji wzrosła o ponad 53%, w porównaniu do 2019 roku. Przykład ten pokazuje, że warto przygotować się do kampanii marketingowej na Black Friday. A na co polują łowcy okazji?

Preferencje zakupowe Polaków na Black Friday, źródło alebank.pl

Jak przygotować e-commerce na Black Friday?

Odpowiednia strategia marketingowa to połowa sukcesu Twojego e-commerce. Na ten czas warto także wzmocnić serwer, ponieważ zbyt duże obciążenie może sprawić, że strona będzie się wolno ładować, bądź co gorsza - przestanie działać. 

Działania w zakresie SEO powinno rozpocząć się już we wrześniu, natomiast w kolejnych miesiącach powinno się stopniowo wdrażać kolejne kroki działań marketingowych.

Promocje i rabaty

Wybierz produkty, które pojawią się na promocji oraz ustal kwotę, o jaką zostanie obniżona cena. Pamiętaj jednak, aby rentowność sprzedaży była nadal korzystna dla Twojego sklepu internetowego. W Polsce ogromnym zainteresowaniem cieszą się platformy sprzedażowe oferując darmową wysyłkę i to właśnie te sklepy stanowią sporą konkurencję dla pozostałych. Dlatego warto w tym dniu również zaoferować darmową wysyłkę np. przy zamówieniu powyżej konkretnej ceny.

Kampanie reklamowe w Google Ads i remarketing

Przyciągaj do swojego sklepu klientów, którzy już wykazali zainteresowanie oferowanymi przez Ciebie produktami! Istnieje spora szansa, że tym razem finalizacja transakcji dojdzie do skutku.

Jeśli chodzi o reklamy płatne w Google Ads, to te działania powinny były zostać wdrożone już na przełomie października i listopada, aby mieć czas na ich optymalizację. Prawdą jednak jest, że w tym czasie budżet kampanii szybuje mocno w górę, ze względu na szeroką konkurencję. W końcu każdy sklep internetowy chciałby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców! Nic straconego - nie zapominaj o kanałach w social mediach.

Planowanie postów na Black Friday - Facebook i Instagram

Media społecznościowe to jedno z największych źródeł przyciągania ruchu. Każdy z nas prawdopodobnie ma polubiony przynajmniej jeden ulubiony sklep internetowy na Facebooku. Dzięki temu jesteśmy regularnie informowani o nadchodzących promocjach i akcjach rabatowych nie tylko w Czarny piątek, ale i podczas całego roku.

Pierwszy post informujący o planowanych rabatach warto zamieścić na swoich kanałach w social mediach już około półtorej tygodnia wcześniej. Przez kolejne dni przypominaj klientom o nadchodzących szaleństwie zakupowym i buduj napięcie.

Newsletter

Za pomocą wiadomości e-mail można przekazywać informacje o nadchodzących wyprzedażach, a dla stałych klientów warto zaoferować dodatkowy kod rabatowy. Takie działania budują zaufanie wśród klientów i z pewnością ponownie wrócą na Twój sklep oraz chętnie będą polecać go znajomym i rodzinie.

Opinie dotyczące produktu, kategorii lub sklepu

Mimo, że Black Friday często rządzi się swoimi prawami i niejednokrotnie zdarzy nam się zakupić coś, co przez kolejne miesiące nie ujrzy światła dziennego sporo osób kieruje się także rozsądkiem. Nawet miesiąc wcześniej klienci planują, co warto zakupić podczas Black Friday i jakie sklepy internetowe śledzić, a podczas wyboru kierują się nie tylko mocno bijącą w oczy okazyjną ceną, ale opiniami innych!

W dzisiejszych czasach opinie mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe. Szacuje się, że około 97% osób sprawdza opinie przed zakupem, a 85% konsumentów ufa opiniom zamieszczonym w Internecie. Dlatego też każdy sklep internetowy cieszący się zaufaniem wśród grona odbiorców powinien posiadać opcję wystawiania recenzji. Takie działanie nie tylko zwiększa sprzedaż, ale buduje zaufanie wśród nowych odbiorców.

Tym samym na Black Friday nie warto promować produktów bez opinii. Pozbawione Social Proof przedmioty nie będą tak chętnie kupowane, jak te z wieloma pozytywnymi opiniami. Wydając budżet na kampanie z takimi produktami możemy narazić się na poniesienie porażki, a nie sukcesu. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, to warto podejść do ich wyboru taktycznie. Doskonałym pomysłem jest postawienie na produkty, których nowe opinie będą służyły na kolejnej miesiące. Wykorzystaj wtedy zbliżające się okazje, takie jak Gwiazdka, Dzień Babci i Dziadka czy Walentynki.

Black Friday - błędy, których nie możesz popełnić

Podczas planowania strategii na Black Friday warto pamiętać także o błędach, których warto się wystrzegać.

Błędy kampanii marketingowej na Black Friday, których nie popełniaj

Przygotuj się na rekordową sprzedaż

Rok 2021 w branży e-commerce zaskakuje pod każdym względem, ale jedno jest pewne! W nadchodzący Black Friday i sprzedaż internetowa wzrośnie maksymalnie. Ponadto napięcie związane z dniem 26 listopada budowane jest przez marketingowców już od przeszło miesiąca, a klienci jeszcze bardziej polubili zakupy online  chociażby ze względu na wygodę. Sklepy internetowe z odpowiednio zaplanowaną kampanią marketingową zdecydowanie szykują się na szturm głodnych okazji klientów, by móc zrealizować wszystkie zamówienia w możliwie krótkim czasie.

Jak zdobyć pozytywne opinie klientów? Prośba o wystawienie opinii

W dzisiejszych czasach nie ma takich firm czy produktów, których nie można by było zrecenzować. Ponadto opinie w Internecie stały się podstawą w budowaniu relacji na płaszczyźnie sprzedawca-klient. Zdobywanie pozytywnych opinii Google to również najkrótsza droga do pozyskania nowych odbiorców. Takie recenzje dają im poczucie dokonania najlepszego wyboru. Jak zatem zdobyć pozytywne opinie dla swojego biznesu? Oto kilka przykładów, dzięki którym dasz możliwość swoim klientom do wyrażenia własnego zdania.

Co to jest rich snippets? Przewodnik po fragmentach rozszerzonych

Możliwość dodawania fragmentów rozszerzonych do inteligentnych widgetów pozwala na indeksację recenzji i wyświetlanie ich w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Z naszego przewodnika uzyskasz informacje dotyczące fragmentów rozszerzonych recenzji, inteligentnych widgetów z włączoną obsługą fragmentów rozszerzonych.

Wizytówka Google Moja Firma - optymalizacja

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które otwiera właścicielom firm drzwi do zaistnienia w Internecie. To jeden z najprostszych sposobów na pozyskanie ruchu i dotarcie do potencjalnych klientów. O tym, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma pisałem w moim poprzednim artykule. W tym wpisie omówię zarządzanie stworzonym profilem, jakim jest optymalizacja wizytówki w mapach Google.

Jak odpowiedzieć na pozytywne opinie Google? [20 przykładów]

Opinie użytkowników coraz częściej są elementem decydującym podczas ścieżki zakupowej. Już teraz warto zdać sobie sprawę z tego, że to zjawisko w Internecie każdego dnia rośnie w siłę, więc nie trzeba przed nim uciekać. Prowadząc biznes w sieci jako przedsiębiorca chcesz, aby Twoja firma zbierała same pozytywne opinie. I słusznie! Nie ma w tym nic złego - negatywne opinie choć się pojawiają, to nie radują tak jak dobre recenzje klientów. W tym artykule przedstawię Ci jak odpowiedzieć na opinie Google, aby pomóc Twojej firmie. Sformułuję również 20 przykładów odpowiedzi, które mają znaczenie w wyszukiwarce Google i oczach potencjalnych klientów.

Kampania Back to School w e-commerce – jak ją przygotować?

Zjawisko Back to School w e-commerce to jeden z największych peaków sprzedażowych w roku, który przynosi duże zyski wielu markom. Warto baczniej przyjrzeć się tajnikom kampanii trwającym od lipca do blisko października, aby jak najwięcej dowiedzieć się o słynnym powrocie do szkoły. Dlaczego to takie ważne? Aby to rzetelnie wyjaśnić przedstawiamy ten gorący okres w e-commerce w liczbach. Jesteśmy pewni, że dokładnie zobrazujemy Ci odpowiedź na to pytanie!

Dropshipping – co to jest i jak zacząć?

Sklepy działające w modelu dropshipping to trend, który opanował już niemal cały świat. To bardzo wygodny sposób na rozpoczęcie sprzedaży online przy niewielkim nakładzie finansowym. Czym dokładnie jest dropshipping i co zrobić, aby zacząć na nim zarabiać? Sprawdź to w naszym artykule!

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie