BLOG

Zmiany w systemie reklamowym na Facebooku w pierwszym kwartale 2022 - jakich branż dotyczą i czym skutkują?

Agnieszka Szczygieł

Agnieszka Szczygieł

kwiecień 2022
Zmiany w systemie reklamowym na Facebooku w pierwszym kwartale 2022 - jakich branż dotyczą i czym skutkują?

Portale społecznościowe podlegają ciągłym zmianom. Jest to związane z chęcią wyprzedzenia konkurencji, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników, ale także rozwojem technologii, dającym możliwości wprowadzania nowych opcji. Marketingowcy, prowadzący działania w obszarze social mediów i PPC, muszą więc za tymi zmianami nadążać. 

W PromoTraffic zawsze trzymamy rękę na pulsie i dziś pod lupę weźmiemy kolejne zmiany w jednej z czołowych aplikacji social mediowych. Facebookowy gigant, teraz pod nazwą Meta, od początku 2022 wprowadził już kilka istotnych aktualizacji w systemie reklamowym Facebook Ads. Przyjrzyjmy się bliżej tym nowościom.

Nowe cele kampanii reklamowych

Pierwszym wartym uwagi aspektem są nowe cele kampanii reklamowych, a dokładnie zmniejszenie ich ilości z 11 do 6-ciu. Cele kampanii, które są aktywne obecnie to: rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji i sprzedaż. Wcześniej cele były podzielone na 3 grupy: świadomość, działanie, konwersje, a te z kolei na podgrupy, którymi doprecyzowaliśmy kampanie.

Uproszczenie panelu i ilości opcji ma ułatwić dopasowanie celu kampanii do potrzeb biznesowych. W 10 przypadkach na 11 stare cele zawierają się w 6 nowych kategoriach. Można je odszukać po najechaniu kursorem myszy na poszczególne typy, tak jak na screenie poniżej. Nowy układ ze zmniejszoną ilością celi kampanii jest, póki co dostępny na wybranych kontach reklamowych, z czasem jednak zostanie wdrożony we wszystkich branżach. Zmiana ta ułatwia ustawienie kampanii, zwłaszcza początkującym reklamodawcom i przy okazji pokazuje, jakie typy celów były najczęściej stosowane przez reklamodawców.

Kategorie tematyczne publikowanych reklam

Kolejnym elementem zmian w systemie reklamowym Facebooka zostały objęte kategorie tematyczne publikowanych reklam. Facebook wyznaczył kilka szczególnych kategorii, których opcje targetowania zostały mocno zawężone. Należą do nich: 

  1. kredyty - czyli reklamy informujące i zachęcające do wzięcia różnego typu kredytu, jak również promocja marek kart kredytowych,
  2. nieruchomości - czyli reklamy informujące i zachęcające do kupna nieruchomości/ubezpieczenia nieruchomości oraz pokrewnych usług. Ograniczeniem nie są objęte kampanie stricte informujące konsumentów o ich prawach i obowiązkach w zakresie prawa.
  3. zatrudnienie - czyli wszystkie promowane treści związane z zatrudnieniem, ofertami pracy. W związku z tym ograniczeniami zostały objęte reklamy marek rekrutacyjnych oraz portali pracy.
  4. kwestie społeczne, wybory, polityka - czyli promowanie wszelkich treści politycznych, związanych z wyborami, politykami, inicjatyw związanych z wyborami i referendami. Jak również tematy społecznie kontrowersyjne i szeroko omawiane. 

Chcesz się dowiedzieć więcej? Kliknij: TUTAJ.

 

Jak obecnie wygląda tworzenie reklam dla wyżej wymienionych kategorii?

W kampaniach, które zostały utworzone do grudnia 2021 obowiązują jeszcze precyzyjne targetowania — niemniej te zestawy reklam mogą być automatycznie wstrzymywane przez system. Szczególnie gdy zostają wprowadzane istotne zmiany w zestawie reklamowym i samej reklamie. Od początku roku 2022 na fanpagach powiązanych ze szczególnymi kategoriami zmienił się sposób tworzenia kampanii. Pierwszą różnicą, jaką napotkamy, tworząc kampanię, będzie prośba o określenie kategorii, w jakiej tworzymy reklamę.

Kolejne różnice napotykamy przy określaniu grupy odbiorców. Chcąc ustawić lokalizację z wykorzystaniem adresu lub pinezki możemy to zrobić tylko z zaznaczeniem min. 15 km promienia. Wcześniej promień był dużo mniejszy, gdyż zaczynał się już od 2 km. Idąc dalej, zarówno wiek, jak i płeć odbiorców nie podlega żadnym dookreśleniom. Automatycznie zostaje narzucony wiek 18-65+ oraz kierowanie do obu płci w tym samym zestawie reklam.

Tym samym reklamy są kierowane do bardzo szerokiego grona osób. Również szczegółowe opcje targetowania zostały mocno ograniczone pod kątem zainteresowań. Targetując zestaw do odbiorców cały czas mamy dostęp do tworzenia grup niestandardowych odbiorców, niemniej można je tworzyć jedynie podczas tworzenia kampanii oraz wyłącznie w menedżerze reklam. Co więcej, po jej utworzeniu zostaną narzucone odgórne ograniczenia.

 

Szczegółowe opcje targetowania grup odbiorców

Trzecią wartą uwagi zmianą jest kwestia wykluczenia szczegółowego targetowania w środowisku reklamowym Facebooka. Od stycznia 2022 wstrzymano precyzyjne targetowania dla profili, które są dedykowane inicjatywom, organizacjom bądź też powiązane z osobami politycznymi i opierają się na tematyce takiej jak: zdrowie, rasa, pochodzenie etniczne, przynależność polityczna, religia lub orientacja seksualna. Targetowania te zostały wykluczone z kilku powodów: nie były powszechnie stosowane, były zbyt szczegółowe, pokrywały się z innymi tematami albo też należały do kategorii wrażliwych. W efekcie tych zmian zestawy reklam posiadające wykluczone targetowania odbiorców po 17 marca 2022 będą sukcesywnie wstrzymywane lub też już zostały zawieszone. Jak zatem targetować reklamy dla wyszczególnionych typach profili Facebookowych po tych zmianach? Mamy kilka możliwości:

  1. wykorzystać automatyczne, szerokie targetowanie, które tak jak wyżej napisałam, nie podlega dookreśleniom - obejmuje ono wiek, płeć i lokalizację. W efekcie całkowicie polegamy na systemie wyświetlania (nie ma jednak możliwości targetowania reklam jedynie na określoną grupę wiekową/płeć),

  2. możemy korzystać z grup niestandardowych (czyli grupy w oparciu o listy klientów, ruch w witrynie, aktywność na Facebooku) oraz grup podobnych odbiorców na podstawie już istniejące grupy,

  3. są do dyspozycji rozszerzenia grup podobnych odbiorców - są stosowane automatycznie przez system Facebooka w kampaniach pod konwersję i w momencie użycia grupy podobnych odbiorców,

  4. oraz rozszerzenia targetowania - to wyjście poza ustalone targetowanie uaktywnia się, gdy system Facebooka widzi szanse na pozyskanie wartościowych odbiorców do kampanii.

Omówione zmiany w systemie tworzenia reklam w środowisku Facebooka w pierwszym kwartale 2022, zapowiadają, że jeszcze wiele może się wydarzyć w kolejnych miesiącach tego roku. Ten ruch jest swoistą odpowiedzią social mediowego giganta na tendencje reklamodawców oraz wyciągnięcie pomocnej dłoni w celu ułatwienia im tworzenia kampanii reklamowych. Z drugiej strony to wpisanie się w nurt dyskusji społecznej w kwestiach przeciwdziałania dyskryminacji. Jakie zmiany przyniosą kolejne miesiące? Przekonamy się już wkrótce!

Jak zdobyć pozytywne opinie klientów? Prośba o wystawienie opinii

W dzisiejszych czasach nie ma takich firm czy produktów, których nie można by było zrecenzować. Ponadto opinie w Internecie stały się podstawą w budowaniu relacji na płaszczyźnie sprzedawca-klient. Zdobywanie pozytywnych opinii Google to również najkrótsza droga do pozyskania nowych odbiorców. Takie recenzje dają im poczucie dokonania najlepszego wyboru. Jak zatem zdobyć pozytywne opinie dla swojego biznesu? Oto kilka przykładów, dzięki którym dasz możliwość swoim klientom do wyrażenia własnego zdania.

Co to jest rich snippets? Przewodnik po fragmentach rozszerzonych

Możliwość dodawania fragmentów rozszerzonych do inteligentnych widgetów pozwala na indeksację recenzji i wyświetlanie ich w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Z naszego przewodnika uzyskasz informacje dotyczące fragmentów rozszerzonych recenzji, inteligentnych widgetów z włączoną obsługą fragmentów rozszerzonych.

Wizytówka Google Moja Firma - optymalizacja

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które otwiera właścicielom firm drzwi do zaistnienia w Internecie. To jeden z najprostszych sposobów na pozyskanie ruchu i dotarcie do potencjalnych klientów. O tym, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma pisałem w moim poprzednim artykule. W tym wpisie omówię zarządzanie stworzonym profilem, jakim jest optymalizacja wizytówki w mapach Google.

Jak odpowiedzieć na pozytywne opinie Google? [20 przykładów]

Opinie użytkowników coraz częściej są elementem decydującym podczas ścieżki zakupowej. Już teraz warto zdać sobie sprawę z tego, że to zjawisko w Internecie każdego dnia rośnie w siłę, więc nie trzeba przed nim uciekać. Prowadząc biznes w sieci jako przedsiębiorca chcesz, aby Twoja firma zbierała same pozytywne opinie. I słusznie! Nie ma w tym nic złego - negatywne opinie choć się pojawiają, to nie radują tak jak dobre recenzje klientów. W tym artykule przedstawię Ci jak odpowiedzieć na opinie Google, aby pomóc Twojej firmie. Sformułuję również 20 przykładów odpowiedzi, które mają znaczenie w wyszukiwarce Google i oczach potencjalnych klientów.

Kampania Back to School w e-commerce – jak ją przygotować?

Zjawisko Back to School w e-commerce to jeden z największych peaków sprzedażowych w roku, który przynosi duże zyski wielu markom. Warto baczniej przyjrzeć się tajnikom kampanii trwającym od lipca do blisko października, aby jak najwięcej dowiedzieć się o słynnym powrocie do szkoły. Dlaczego to takie ważne? Aby to rzetelnie wyjaśnić przedstawiamy ten gorący okres w e-commerce w liczbach. Jesteśmy pewni, że dokładnie zobrazujemy Ci odpowiedź na to pytanie!

Dropshipping – co to jest i jak zacząć?

Sklepy działające w modelu dropshipping to trend, który opanował już niemal cały świat. To bardzo wygodny sposób na rozpoczęcie sprzedaży online przy niewielkim nakładzie finansowym. Czym dokładnie jest dropshipping i co zrobić, aby zacząć na nim zarabiać? Sprawdź to w naszym artykule!

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie