BLOG

Zmiany w systemie reklamowym na Facebooku w pierwszym kwartale 2022 - jakich branż dotyczą i czym skutkują?

Agnieszka Szczygieł

Agnieszka Szczygieł

kwiecień 2022
Zmiany w systemie reklamowym na Facebooku w pierwszym kwartale 2022 - jakich branż dotyczą i czym skutkują?

Portale społecznościowe podlegają ciągłym zmianom. Jest to związane z chęcią wyprzedzenia konkurencji, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników, ale także rozwojem technologii, dającym możliwości wprowadzania nowych opcji. Marketingowcy, prowadzący działania w obszarze social mediów i PPC, muszą więc za tymi zmianami nadążać. 

W PromoTraffic zawsze trzymamy rękę na pulsie i dziś pod lupę weźmiemy kolejne zmiany w jednej z czołowych aplikacji social mediowych. Facebookowy gigant, teraz pod nazwą Meta, od początku 2022 wprowadził już kilka istotnych aktualizacji w systemie reklamowym Facebook Ads. Przyjrzyjmy się bliżej tym nowościom.

Nowe cele kampanii reklamowych

Pierwszym wartym uwagi aspektem są nowe cele kampanii reklamowych, a dokładnie zmniejszenie ich ilości z 11 do 6-ciu. Cele kampanii, które są aktywne obecnie to: rozpoznawalność, ruch, aktywność, kontakty, promocja aplikacji i sprzedaż. Wcześniej cele były podzielone na 3 grupy: świadomość, działanie, konwersje, a te z kolei na podgrupy, którymi doprecyzowaliśmy kampanie.

Uproszczenie panelu i ilości opcji ma ułatwić dopasowanie celu kampanii do potrzeb biznesowych. W 10 przypadkach na 11 stare cele zawierają się w 6 nowych kategoriach. Można je odszukać po najechaniu kursorem myszy na poszczególne typy, tak jak na screenie poniżej. Nowy układ ze zmniejszoną ilością celi kampanii jest, póki co dostępny na wybranych kontach reklamowych, z czasem jednak zostanie wdrożony we wszystkich branżach. Zmiana ta ułatwia ustawienie kampanii, zwłaszcza początkującym reklamodawcom i przy okazji pokazuje, jakie typy celów były najczęściej stosowane przez reklamodawców.

Kategorie tematyczne publikowanych reklam

Kolejnym elementem zmian w systemie reklamowym Facebooka zostały objęte kategorie tematyczne publikowanych reklam. Facebook wyznaczył kilka szczególnych kategorii, których opcje targetowania zostały mocno zawężone. Należą do nich: 

  1. kredyty - czyli reklamy informujące i zachęcające do wzięcia różnego typu kredytu, jak również promocja marek kart kredytowych,
  2. nieruchomości - czyli reklamy informujące i zachęcające do kupna nieruchomości/ubezpieczenia nieruchomości oraz pokrewnych usług. Ograniczeniem nie są objęte kampanie stricte informujące konsumentów o ich prawach i obowiązkach w zakresie prawa.
  3. zatrudnienie - czyli wszystkie promowane treści związane z zatrudnieniem, ofertami pracy. W związku z tym ograniczeniami zostały objęte reklamy marek rekrutacyjnych oraz portali pracy.
  4. kwestie społeczne, wybory, polityka - czyli promowanie wszelkich treści politycznych, związanych z wyborami, politykami, inicjatyw związanych z wyborami i referendami. Jak również tematy społecznie kontrowersyjne i szeroko omawiane. 

Chcesz się dowiedzieć więcej? Kliknij: TUTAJ.

 

Jak obecnie wygląda tworzenie reklam dla wyżej wymienionych kategorii?

W kampaniach, które zostały utworzone do grudnia 2021 obowiązują jeszcze precyzyjne targetowania — niemniej te zestawy reklam mogą być automatycznie wstrzymywane przez system. Szczególnie gdy zostają wprowadzane istotne zmiany w zestawie reklamowym i samej reklamie. Od początku roku 2022 na fanpagach powiązanych ze szczególnymi kategoriami zmienił się sposób tworzenia kampanii. Pierwszą różnicą, jaką napotkamy, tworząc kampanię, będzie prośba o określenie kategorii, w jakiej tworzymy reklamę.

Kolejne różnice napotykamy przy określaniu grupy odbiorców. Chcąc ustawić lokalizację z wykorzystaniem adresu lub pinezki możemy to zrobić tylko z zaznaczeniem min. 15 km promienia. Wcześniej promień był dużo mniejszy, gdyż zaczynał się już od 2 km. Idąc dalej, zarówno wiek, jak i płeć odbiorców nie podlega żadnym dookreśleniom. Automatycznie zostaje narzucony wiek 18-65+ oraz kierowanie do obu płci w tym samym zestawie reklam.

Tym samym reklamy są kierowane do bardzo szerokiego grona osób. Również szczegółowe opcje targetowania zostały mocno ograniczone pod kątem zainteresowań. Targetując zestaw do odbiorców cały czas mamy dostęp do tworzenia grup niestandardowych odbiorców, niemniej można je tworzyć jedynie podczas tworzenia kampanii oraz wyłącznie w menedżerze reklam. Co więcej, po jej utworzeniu zostaną narzucone odgórne ograniczenia.

 

Szczegółowe opcje targetowania grup odbiorców

Trzecią wartą uwagi zmianą jest kwestia wykluczenia szczegółowego targetowania w środowisku reklamowym Facebooka. Od stycznia 2022 wstrzymano precyzyjne targetowania dla profili, które są dedykowane inicjatywom, organizacjom bądź też powiązane z osobami politycznymi i opierają się na tematyce takiej jak: zdrowie, rasa, pochodzenie etniczne, przynależność polityczna, religia lub orientacja seksualna. Targetowania te zostały wykluczone z kilku powodów: nie były powszechnie stosowane, były zbyt szczegółowe, pokrywały się z innymi tematami albo też należały do kategorii wrażliwych. W efekcie tych zmian zestawy reklam posiadające wykluczone targetowania odbiorców po 17 marca 2022 będą sukcesywnie wstrzymywane lub też już zostały zawieszone. Jak zatem targetować reklamy dla wyszczególnionych typach profili Facebookowych po tych zmianach? Mamy kilka możliwości:

  1. wykorzystać automatyczne, szerokie targetowanie, które tak jak wyżej napisałam, nie podlega dookreśleniom - obejmuje ono wiek, płeć i lokalizację. W efekcie całkowicie polegamy na systemie wyświetlania (nie ma jednak możliwości targetowania reklam jedynie na określoną grupę wiekową/płeć),

  2. możemy korzystać z grup niestandardowych (czyli grupy w oparciu o listy klientów, ruch w witrynie, aktywność na Facebooku) oraz grup podobnych odbiorców na podstawie już istniejące grupy,

  3. są do dyspozycji rozszerzenia grup podobnych odbiorców - są stosowane automatycznie przez system Facebooka w kampaniach pod konwersję i w momencie użycia grupy podobnych odbiorców,

  4. oraz rozszerzenia targetowania - to wyjście poza ustalone targetowanie uaktywnia się, gdy system Facebooka widzi szanse na pozyskanie wartościowych odbiorców do kampanii.

Omówione zmiany w systemie tworzenia reklam w środowisku Facebooka w pierwszym kwartale 2022, zapowiadają, że jeszcze wiele może się wydarzyć w kolejnych miesiącach tego roku. Ten ruch jest swoistą odpowiedzią social mediowego giganta na tendencje reklamodawców oraz wyciągnięcie pomocnej dłoni w celu ułatwienia im tworzenia kampanii reklamowych. Z drugiej strony to wpisanie się w nurt dyskusji społecznej w kwestiach przeciwdziałania dyskryminacji. Jakie zmiany przyniosą kolejne miesiące? Przekonamy się już wkrótce!

Opinie klientów w mediach społecznościowych a decyzje zakupowe

Dzięki platformom społecznościowym oraz influencerom konsumenci mają łatwy dostęp do informacji o produktach i markach oraz możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami w czasie rzeczywistym. To sprawia, że ​​proces podejmowania decyzji zakupowych jest także uzależniony od tego co zobaczymy w social mediach.

5 błędów w marketingu opinii, które mogą zniszczyć wizerunek Twojej firmy

Opinie klientów mają moc zmieniania wizerunku firmy i budowania trwałych relacji. Zdobycie autentycznych recenzji jest jednak prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku pojawiają się firmy oferujące fałszywe opinie na zamówienie. Taka gra z ogniem może kosztować przedsiębiorstwo nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim reputację.

Jak przekształcić recenzje online w cenne źródło informacji dla Twojej firmy?

W dobie cyfrowej transformacji, gdzie internet stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania większości przedsiębiorstw, recenzje online zyskują na coraz większym znaczeniu. Istotne jest więc zapoznanie się z metodami przekształcania tych opinii w wartościowe źródło informacji o potrzebach klientów. Z wypowiedzi klientów możemy też wyciągnąć pouczające wnioski. Analizując treść recenzji zorientować się, co możemy zmienić i naprawić w pracy i w działalności naszego biznesu - to ogromny krok w stronę rozwoju. 

Monitorowanie opinii – dlaczego warto trzymać rękę na pulsie?

W poprzednich artykułach powiedzieliśmy sobie wiele na temat ogromnej wartości, jaką niosą opinie o sklepie internetowym oraz o tym, jak kluczowe jest wdrożenie marketingu recenzji. Dziś skupię się na tym, co dzieje się po wystawieniu oceny, czyli na zasadach optymalizacji i strategicznego zarządzania pozyskanym feedbackiem.

Budowanie społeczności wokół marki przez recenzje i rekomendacje

W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.

Przewodnik po opiniach Google

Opinie Google to kluczowe narzędzie budowania zaufania klientów i zwiększania widoczności w internecie. Wyszukiwarka Google umożliwia prezentowanie opinii na kilka różnych sposobów – w zależności od rodzaju biznesu i miejsca wyświetlania informacji. Poniżej omawiamy wszystkie typy opinii dostępne w Google oraz jak możesz je wykorzystać w swojej strategii. Dowiesz się, czym są recenzje w wizytówce Google Moja Firma (Google Business Profile), gwiazdki Seller Ratings w reklamach Google (oceny sprzedawcy), Opinie konsumenckie Google (program Google Customer Reviews), oceny produktów w reklamach Google Shopping, a na końcu wyjaśniamy, czym są gwiazdki rich snippets – czyli oceny i opinie wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak wykorzystać opinie na każdym etapie lejka sprzedażowego?

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważną rolę odgrywają opinie w budowaniu zaufania do sklepu w oczach klientów. Czy wykorzystujesz ich pełny potencjał ? Zapraszam do lektury niniejszego artykułu.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie