BLOG

Opinie Google a pozycjonowanie lokalne

Opinie Google a pozycjonowanie lokalne

Opinie klientów to kwestia o ogromnym znaczeniu w marketingu. Zwłaszcza pod względem psychologicznym — chętnie kupujemy produkty i wybieramy usługi, o których mówi się dużo oraz dobrze, ale przede wszystkim najchętniej klikamy w wyniki, mające wysoką pozycję w lokalnych wynikach w Mapach Google. Jak więc wykorzystać wizytówkę do promocji marki?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, które wpływają na to, jak wysoko w wyszukiwarce znajduje się strona internetowa. Jednak w odróżnieniu od standardowej strategii skupiają się przede wszystkim na frazach kluczowych, odnoszących się do konkretnego regionu (miasta, okolicznych miejscowości, województwa). Oprócz firmowej witryny, w przypadku lokalnego SEO, bardzo dobrą praktyką jest również odpowiednia konfiguracja profilu firmy w wyszukiwarce, znanego jako Google Moja Firma. Ta “wizytówka” pozwala poszerzyć widoczność marki, ze względu na to, że element z mapami często pojawia się w wynikach wyszukiwania. Sama wyszukiwarka również zbiera informacje z różnych źródeł, dlatego też istnieje spore prawdopodobieństwo, że profil wyświetla się zainteresowanym klientom, niekoniecznie natomiast muszą się tam znajdować informacje aktualne lub te istotne z Twojego punktu widzenia. Aby uzyskać dostęp do wizytówki, wystarczy wypełnić wniosek na stronie business.google.com — warto to zrobić nie tylko ze względu na pozycję w Mapach Google, ale też dlatego, że dobrze zoptymalizowany profil po prostu wzbudza zaufanie.

Profil firmy w Google — dlaczego jest to istotne narzędzie dla marek działających lokalnie?

Ze względu na to, że Google pozostaje najpopularniejszą wyszukiwarką, śmiało możemy przyjąć, że każdy był kiedyś podobnej sytuacji. Potrzebujesz coś kupić lub załatwić — przykładowo, pilnie wydrukować dokument z maila — jednak nie masz pojęcia, gdzie znajdziesz odpowiedni punkt usługowy. Na szczęście wystarczy wyciągnąć telefon i wpisać odpowiednią frazę, aby Mapy Google wskazały Ci najbliższą lokalizację. Pozostaje przejść 500 metrów, następnie skręcić w lewo; w opiniach wszyscy chwalą miłą obsługę, w pełni się zgadzasz, koniec przygody. A właściwie koniec dla Ciebie, bo z perspektywy działu SEO pozycjonowanie lokalne wymaga podjęcia kilku działań, m.in. uzupełnienia informacji w profilu firmy. Jeśli natomiast chodzi o uzyskanie wysokiej pozycji wizytówki w Mapach, zdecydowanie bardzo istotna jest regularna komunikacja z klientami, pozostawiającymi oceny oraz opinie. Dodatkowo, poprawnie skonfigurowany profil pozwala użytkownikom wyszukiwarki kontaktować się z firmą telefonicznie i mailowo, dodawać zdjęcia (np. drzwi lokalu czy okolicy siedziby — pomaga to łatwiej znaleźć miejsce), a także zadawać pytania, jeśli odpowiedzi nie udało się znaleźć na stronie internetowej. Opisana na początku akapitu sytuacja dosyć jasno pokazuje więc, dlaczego warto być obecnym w Google Maps, zwłaszcza, że amerykański gigant mocno wspiera lokalne wyszukiwania.

Wizytówka Google a pozycjonowanie lokalne

Dla pozycjonowania lokalnego ważną determinantą jest geolokalizacja użytkownika, bowiem to na jej podstawie wyświetlane są najlepsze wyniki. To, gdzie znajduje się internauta, ma bezpośredni wpływ na odpowiedzi generowane przez Google.

Przyjmijmy, że aktualnie przebywasz w Katowicach, jednak zależy Ci na znalezieniu usługi w Warszawie. Zarówno Ty, jak i osoba w Warszawie uzyskacie inne wyniki przy takich samych frazach kluczowych. Wpływ ma również to, czy użytkownik ma włączony GPS, czy też łączy się z siecią za pomocą Wi-Fi. Istotna będzie także kwestia, czy wyszukiwanie zostanie rozszerzone o dodatkowe informacje, np. uściślona zostanie konkretna dzielnica lub pojawi się określenie “całodobowe”, “vege”, etc.

Strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod frazy, które dotyczą danego regionu (np. miasto). Jednocześnie pozycjonowane słowa muszą nawiązywać bezpośrednio z proponowanymi usługami lub produktami. W ten sposób istnieje większa szansa na to, że odpowiedź wyszukiwarki Google będzie dostosowana do intencji użytkownika, a ruch wygenerowany w ten sposób doprowadzi do konwersji.

Natomiast wpływ na widoczność wizytówki Google ma przede wszystkim lokalizacja użytkownika oraz to, w jaki sposób został skonfigurowany firmowy profil. Zazwyczaj wyszukiwarka promuje te miejsca, które mają dobrą opinię, są otwarte i jednocześnie pasują do zapytania internauty.

System opinii Zaufane.pl — łatwy sposób zdobywania i zarządzania opiniami

Korelacja pomiędzy pozytywnymi ocenami (np. w wizytówce Google) a budowaniem zaufania do marki oraz zwiększaniem sprzedaży jest niepodważalna. Efekty będą widoczne również w narzędziach analitycznych, m.in. w postaci zwiększonego współczynnika CTR (współczynnik klikalności). Co istotne, optymalizacja wizytówki Google to bardzo często jeden z procesów realizowanych podczas pozycjonowania lokalnego. Choć ta strategia ma za zadanie budować ruch bezpośrednio z wyników wyszukiwaniach, ich elementem jest także wcześniej wspomniany fragment map – a to szansa na pozyskanie użytkownika. Raport Gremium „E-commerce w Polsce 2021” wskazuje, że wśród badanych użytkowników sieci aż 77% to osoby robiące zakupy online, a liczba ta z roku na rok się powiększa — rynek jest więc ogromny, dlatego też, oprócz działań SEO, konieczne jest inwestowanie w rozwiązania UX, które wpłyną na lepszy odbiór sklepu oraz ułatwią podjęcie decyzji zakupowych.

Jakie informacje muszą znaleźć się na profilu firmy w Google? Konfiguracja narzędzia

Na koniec warto przyjrzeć się temu, jakie możliwości edycji udostępnia Google w przypadku wizytówki. Kategorii tych jest dosyć sporo, wśród podstawowych na pewno można wymienić:

  • adres (dokładna lokalizacja, razem z numerami lokalu, piętra oraz budynku),
  • atrybuty ułatwień dostępu (przystosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami),
  • atrybuty recyklingu (usługi odbioru surowców wtórnych, takich jak odzież, żarówki, kartridże, elektronika, szkło, baterie, etc.),
  • podstawowe określenia działalności firmy (np. restauracja, mechanik, fryzjer),
  • obszar świadczonych usług, 
  • godziny otwarcia,
  • telefon i inne dane kontaktowe,
  • zdjęcia,
  • krótki opis firmy (maksymalnie 750 znaków).

Ciekawym udogodnieniem jest również możliwość ustawienia godzin otwarcia w święta, popularnych godzin wizyt, czasu oczekiwania oraz czasu trwania wizyty. W przypadku hoteli dostępne są natomiast dedykowane kategorie, podobnie jest zresztą w branży gastronomicznej, gdzie restauracje mogą na profilu firmy w Google zaprezentować menu.

Podsumowując, jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby odbiorców regionalnych, wykorzystanie do tego wizytówki i opinii klientów to bardzo istotny element strategii – podobnie jak pozycjonowanie lokalne. Zarządzanie informacjami o marce pozwala świadomie budować spójny wizerunek oraz zwiększać rozpoznawalność firmy.

Marketing opinii w branży HoReCa

Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?

Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.

Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?

Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.

3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro

Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie