BLOG

Opinie Google a pozycjonowanie lokalne

Opinie Google a pozycjonowanie lokalne

Opinie klientów to kwestia o ogromnym znaczeniu w marketingu. Zwłaszcza pod względem psychologicznym — chętnie kupujemy produkty i wybieramy usługi, o których mówi się dużo oraz dobrze, ale przede wszystkim najchętniej klikamy w wyniki, mające wysoką pozycję w lokalnych wynikach w Mapach Google. Jak więc wykorzystać wizytówkę do promocji marki?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, które wpływają na to, jak wysoko w wyszukiwarce znajduje się strona internetowa. Jednak w odróżnieniu od standardowej strategii skupiają się przede wszystkim na frazach kluczowych, odnoszących się do konkretnego regionu (miasta, okolicznych miejscowości, województwa). Oprócz firmowej witryny, w przypadku lokalnego SEO, bardzo dobrą praktyką jest również odpowiednia konfiguracja profilu firmy w wyszukiwarce, znanego jako Google Moja Firma. Ta “wizytówka” pozwala poszerzyć widoczność marki, ze względu na to, że element z mapami często pojawia się w wynikach wyszukiwania. Sama wyszukiwarka również zbiera informacje z różnych źródeł, dlatego też istnieje spore prawdopodobieństwo, że profil wyświetla się zainteresowanym klientom, niekoniecznie natomiast muszą się tam znajdować informacje aktualne lub te istotne z Twojego punktu widzenia. Aby uzyskać dostęp do wizytówki, wystarczy wypełnić wniosek na stronie business.google.com — warto to zrobić nie tylko ze względu na pozycję w Mapach Google, ale też dlatego, że dobrze zoptymalizowany profil po prostu wzbudza zaufanie.

Profil firmy w Google — dlaczego jest to istotne narzędzie dla marek działających lokalnie?

Ze względu na to, że Google pozostaje najpopularniejszą wyszukiwarką, śmiało możemy przyjąć, że każdy był kiedyś podobnej sytuacji. Potrzebujesz coś kupić lub załatwić — przykładowo, pilnie wydrukować dokument z maila — jednak nie masz pojęcia, gdzie znajdziesz odpowiedni punkt usługowy. Na szczęście wystarczy wyciągnąć telefon i wpisać odpowiednią frazę, aby Mapy Google wskazały Ci najbliższą lokalizację. Pozostaje przejść 500 metrów, następnie skręcić w lewo; w opiniach wszyscy chwalą miłą obsługę, w pełni się zgadzasz, koniec przygody. A właściwie koniec dla Ciebie, bo z perspektywy działu SEO pozycjonowanie lokalne wymaga podjęcia kilku działań, m.in. uzupełnienia informacji w profilu firmy. Jeśli natomiast chodzi o uzyskanie wysokiej pozycji wizytówki w Mapach, zdecydowanie bardzo istotna jest regularna komunikacja z klientami, pozostawiającymi oceny oraz opinie. Dodatkowo, poprawnie skonfigurowany profil pozwala użytkownikom wyszukiwarki kontaktować się z firmą telefonicznie i mailowo, dodawać zdjęcia (np. drzwi lokalu czy okolicy siedziby — pomaga to łatwiej znaleźć miejsce), a także zadawać pytania, jeśli odpowiedzi nie udało się znaleźć na stronie internetowej. Opisana na początku akapitu sytuacja dosyć jasno pokazuje więc, dlaczego warto być obecnym w Google Maps, zwłaszcza, że amerykański gigant mocno wspiera lokalne wyszukiwania.

Wizytówka Google a pozycjonowanie lokalne

Dla pozycjonowania lokalnego ważną determinantą jest geolokalizacja użytkownika, bowiem to na jej podstawie wyświetlane są najlepsze wyniki. To, gdzie znajduje się internauta, ma bezpośredni wpływ na odpowiedzi generowane przez Google.

Przyjmijmy, że aktualnie przebywasz w Katowicach, jednak zależy Ci na znalezieniu usługi w Warszawie. Zarówno Ty, jak i osoba w Warszawie uzyskacie inne wyniki przy takich samych frazach kluczowych. Wpływ ma również to, czy użytkownik ma włączony GPS, czy też łączy się z siecią za pomocą Wi-Fi. Istotna będzie także kwestia, czy wyszukiwanie zostanie rozszerzone o dodatkowe informacje, np. uściślona zostanie konkretna dzielnica lub pojawi się określenie “całodobowe”, “vege”, etc.

Strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod frazy, które dotyczą danego regionu (np. miasto). Jednocześnie pozycjonowane słowa muszą nawiązywać bezpośrednio z proponowanymi usługami lub produktami. W ten sposób istnieje większa szansa na to, że odpowiedź wyszukiwarki Google będzie dostosowana do intencji użytkownika, a ruch wygenerowany w ten sposób doprowadzi do konwersji.

Natomiast wpływ na widoczność wizytówki Google ma przede wszystkim lokalizacja użytkownika oraz to, w jaki sposób został skonfigurowany firmowy profil. Zazwyczaj wyszukiwarka promuje te miejsca, które mają dobrą opinię, są otwarte i jednocześnie pasują do zapytania internauty.

System opinii Zaufane.pl — łatwy sposób zdobywania i zarządzania opiniami

Korelacja pomiędzy pozytywnymi ocenami (np. w wizytówce Google) a budowaniem zaufania do marki oraz zwiększaniem sprzedaży jest niepodważalna. Efekty będą widoczne również w narzędziach analitycznych, m.in. w postaci zwiększonego współczynnika CTR (współczynnik klikalności). Co istotne, optymalizacja wizytówki Google to bardzo często jeden z procesów realizowanych podczas pozycjonowania lokalnego. Choć ta strategia ma za zadanie budować ruch bezpośrednio z wyników wyszukiwaniach, ich elementem jest także wcześniej wspomniany fragment map – a to szansa na pozyskanie użytkownika. Raport Gremium „E-commerce w Polsce 2021” wskazuje, że wśród badanych użytkowników sieci aż 77% to osoby robiące zakupy online, a liczba ta z roku na rok się powiększa — rynek jest więc ogromny, dlatego też, oprócz działań SEO, konieczne jest inwestowanie w rozwiązania UX, które wpłyną na lepszy odbiór sklepu oraz ułatwią podjęcie decyzji zakupowych.

Jakie informacje muszą znaleźć się na profilu firmy w Google? Konfiguracja narzędzia

Na koniec warto przyjrzeć się temu, jakie możliwości edycji udostępnia Google w przypadku wizytówki. Kategorii tych jest dosyć sporo, wśród podstawowych na pewno można wymienić:

  • adres (dokładna lokalizacja, razem z numerami lokalu, piętra oraz budynku),
  • atrybuty ułatwień dostępu (przystosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami),
  • atrybuty recyklingu (usługi odbioru surowców wtórnych, takich jak odzież, żarówki, kartridże, elektronika, szkło, baterie, etc.),
  • podstawowe określenia działalności firmy (np. restauracja, mechanik, fryzjer),
  • obszar świadczonych usług, 
  • godziny otwarcia,
  • telefon i inne dane kontaktowe,
  • zdjęcia,
  • krótki opis firmy (maksymalnie 750 znaków).

Ciekawym udogodnieniem jest również możliwość ustawienia godzin otwarcia w święta, popularnych godzin wizyt, czasu oczekiwania oraz czasu trwania wizyty. W przypadku hoteli dostępne są natomiast dedykowane kategorie, podobnie jest zresztą w branży gastronomicznej, gdzie restauracje mogą na profilu firmy w Google zaprezentować menu.

Podsumowując, jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby odbiorców regionalnych, wykorzystanie do tego wizytówki i opinii klientów to bardzo istotny element strategii – podobnie jak pozycjonowanie lokalne. Zarządzanie informacjami o marce pozwala świadomie budować spójny wizerunek oraz zwiększać rozpoznawalność firmy.

Kampania Back to School w e-commerce – jak ją przygotować?

Zjawisko Back to School w e-commerce to jeden z największych peaków sprzedażowych w roku, który przynosi duże zyski wielu markom. Warto baczniej przyjrzeć się tajnikom kampanii trwającym od lipca do blisko października, aby jak najwięcej dowiedzieć się o słynnym powrocie do szkoły. Dlaczego to takie ważne? Aby to rzetelnie wyjaśnić przedstawiamy ten gorący okres w e-commerce w liczbach. Jesteśmy pewni, że dokładnie zobrazujemy Ci odpowiedź na to pytanie!

Dropshipping – co to jest i jak zacząć?

Sklepy działające w modelu dropshipping to trend, który opanował już niemal cały świat. To bardzo wygodny sposób na rozpoczęcie sprzedaży online przy niewielkim nakładzie finansowym. Czym dokładnie jest dropshipping i co zrobić, aby zacząć na nim zarabiać? Sprawdź to w naszym artykule!

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Podstawy prawne i data wejścia w życie nowych regulacji

Dnia 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie ustawa o z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełnienia wymagań dostępności produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dowiedz się więcej i przygotuj swój sklep.

Jak odpowiadać na negatywne opinie - 20 niezawodnych przykładów

Negatywne opinie w Internecie to dla wielu przedsiębiorców niewygodny temat. Prawda jest taka, że każdy biznes w sieci jest narażony na nieprzychylne rekomendacje. Sęk jednak tkwi w tym, w jaki sposób Ty, jako marka odpowiadasz na negatywne opinie. Wbrew pozorom to wielka sztuka, którą warto opanować i wprowadzić w życie jak najwcześniej!

Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!

Efekt ROPO a marketing opinii

ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli sytuacja, gdy klient najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, ale finalnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. W tym artykule opowiem jak się ma do niego marketing opinii oraz jak właściciel sklepu internetowego może obrócić to zjawisko na swoją korzyść.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie