BLOG

Opinie Google a pozycjonowanie lokalne

Opinie Google a pozycjonowanie lokalne

Opinie klientów to kwestia o ogromnym znaczeniu w marketingu. Zwłaszcza pod względem psychologicznym — chętnie kupujemy produkty i wybieramy usługi, o których mówi się dużo oraz dobrze, ale przede wszystkim najchętniej klikamy w wyniki, mające wysoką pozycję w lokalnych wynikach w Mapach Google. Jak więc wykorzystać wizytówkę do promocji marki?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, które wpływają na to, jak wysoko w wyszukiwarce znajduje się strona internetowa. Jednak w odróżnieniu od standardowej strategii skupiają się przede wszystkim na frazach kluczowych, odnoszących się do konkretnego regionu (miasta, okolicznych miejscowości, województwa). Oprócz firmowej witryny, w przypadku lokalnego SEO, bardzo dobrą praktyką jest również odpowiednia konfiguracja profilu firmy w wyszukiwarce, znanego jako Google Moja Firma. Ta “wizytówka” pozwala poszerzyć widoczność marki, ze względu na to, że element z mapami często pojawia się w wynikach wyszukiwania. Sama wyszukiwarka również zbiera informacje z różnych źródeł, dlatego też istnieje spore prawdopodobieństwo, że profil wyświetla się zainteresowanym klientom, niekoniecznie natomiast muszą się tam znajdować informacje aktualne lub te istotne z Twojego punktu widzenia. Aby uzyskać dostęp do wizytówki, wystarczy wypełnić wniosek na stronie business.google.com — warto to zrobić nie tylko ze względu na pozycję w Mapach Google, ale też dlatego, że dobrze zoptymalizowany profil po prostu wzbudza zaufanie.

Profil firmy w Google — dlaczego jest to istotne narzędzie dla marek działających lokalnie?

Ze względu na to, że Google pozostaje najpopularniejszą wyszukiwarką, śmiało możemy przyjąć, że każdy był kiedyś podobnej sytuacji. Potrzebujesz coś kupić lub załatwić — przykładowo, pilnie wydrukować dokument z maila — jednak nie masz pojęcia, gdzie znajdziesz odpowiedni punkt usługowy. Na szczęście wystarczy wyciągnąć telefon i wpisać odpowiednią frazę, aby Mapy Google wskazały Ci najbliższą lokalizację. Pozostaje przejść 500 metrów, następnie skręcić w lewo; w opiniach wszyscy chwalą miłą obsługę, w pełni się zgadzasz, koniec przygody. A właściwie koniec dla Ciebie, bo z perspektywy działu SEO pozycjonowanie lokalne wymaga podjęcia kilku działań, m.in. uzupełnienia informacji w profilu firmy. Jeśli natomiast chodzi o uzyskanie wysokiej pozycji wizytówki w Mapach, zdecydowanie bardzo istotna jest regularna komunikacja z klientami, pozostawiającymi oceny oraz opinie. Dodatkowo, poprawnie skonfigurowany profil pozwala użytkownikom wyszukiwarki kontaktować się z firmą telefonicznie i mailowo, dodawać zdjęcia (np. drzwi lokalu czy okolicy siedziby — pomaga to łatwiej znaleźć miejsce), a także zadawać pytania, jeśli odpowiedzi nie udało się znaleźć na stronie internetowej. Opisana na początku akapitu sytuacja dosyć jasno pokazuje więc, dlaczego warto być obecnym w Google Maps, zwłaszcza, że amerykański gigant mocno wspiera lokalne wyszukiwania.

Wizytówka Google a pozycjonowanie lokalne

Dla pozycjonowania lokalnego ważną determinantą jest geolokalizacja użytkownika, bowiem to na jej podstawie wyświetlane są najlepsze wyniki. To, gdzie znajduje się internauta, ma bezpośredni wpływ na odpowiedzi generowane przez Google.

Przyjmijmy, że aktualnie przebywasz w Katowicach, jednak zależy Ci na znalezieniu usługi w Warszawie. Zarówno Ty, jak i osoba w Warszawie uzyskacie inne wyniki przy takich samych frazach kluczowych. Wpływ ma również to, czy użytkownik ma włączony GPS, czy też łączy się z siecią za pomocą Wi-Fi. Istotna będzie także kwestia, czy wyszukiwanie zostanie rozszerzone o dodatkowe informacje, np. uściślona zostanie konkretna dzielnica lub pojawi się określenie “całodobowe”, “vege”, etc.

Strona internetowa powinna być zoptymalizowana pod frazy, które dotyczą danego regionu (np. miasto). Jednocześnie pozycjonowane słowa muszą nawiązywać bezpośrednio z proponowanymi usługami lub produktami. W ten sposób istnieje większa szansa na to, że odpowiedź wyszukiwarki Google będzie dostosowana do intencji użytkownika, a ruch wygenerowany w ten sposób doprowadzi do konwersji.

Natomiast wpływ na widoczność wizytówki Google ma przede wszystkim lokalizacja użytkownika oraz to, w jaki sposób został skonfigurowany firmowy profil. Zazwyczaj wyszukiwarka promuje te miejsca, które mają dobrą opinię, są otwarte i jednocześnie pasują do zapytania internauty.

System opinii Zaufane.pl — łatwy sposób zdobywania i zarządzania opiniami

Korelacja pomiędzy pozytywnymi ocenami (np. w wizytówce Google) a budowaniem zaufania do marki oraz zwiększaniem sprzedaży jest niepodważalna. Efekty będą widoczne również w narzędziach analitycznych, m.in. w postaci zwiększonego współczynnika CTR (współczynnik klikalności). Co istotne, optymalizacja wizytówki Google to bardzo często jeden z procesów realizowanych podczas pozycjonowania lokalnego. Choć ta strategia ma za zadanie budować ruch bezpośrednio z wyników wyszukiwaniach, ich elementem jest także wcześniej wspomniany fragment map – a to szansa na pozyskanie użytkownika. Raport Gremium „E-commerce w Polsce 2021” wskazuje, że wśród badanych użytkowników sieci aż 77% to osoby robiące zakupy online, a liczba ta z roku na rok się powiększa — rynek jest więc ogromny, dlatego też, oprócz działań SEO, konieczne jest inwestowanie w rozwiązania UX, które wpłyną na lepszy odbiór sklepu oraz ułatwią podjęcie decyzji zakupowych.

Jakie informacje muszą znaleźć się na profilu firmy w Google? Konfiguracja narzędzia

Na koniec warto przyjrzeć się temu, jakie możliwości edycji udostępnia Google w przypadku wizytówki. Kategorii tych jest dosyć sporo, wśród podstawowych na pewno można wymienić:

  • adres (dokładna lokalizacja, razem z numerami lokalu, piętra oraz budynku),
  • atrybuty ułatwień dostępu (przystosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami),
  • atrybuty recyklingu (usługi odbioru surowców wtórnych, takich jak odzież, żarówki, kartridże, elektronika, szkło, baterie, etc.),
  • podstawowe określenia działalności firmy (np. restauracja, mechanik, fryzjer),
  • obszar świadczonych usług, 
  • godziny otwarcia,
  • telefon i inne dane kontaktowe,
  • zdjęcia,
  • krótki opis firmy (maksymalnie 750 znaków).

Ciekawym udogodnieniem jest również możliwość ustawienia godzin otwarcia w święta, popularnych godzin wizyt, czasu oczekiwania oraz czasu trwania wizyty. W przypadku hoteli dostępne są natomiast dedykowane kategorie, podobnie jest zresztą w branży gastronomicznej, gdzie restauracje mogą na profilu firmy w Google zaprezentować menu.

Podsumowując, jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby odbiorców regionalnych, wykorzystanie do tego wizytówki i opinii klientów to bardzo istotny element strategii – podobnie jak pozycjonowanie lokalne. Zarządzanie informacjami o marce pozwala świadomie budować spójny wizerunek oraz zwiększać rozpoznawalność firmy.

Jak zdobyć pozytywne opinie klientów? Prośba o wystawienie opinii

W dzisiejszych czasach nie ma takich firm czy produktów, których nie można by było zrecenzować. Ponadto opinie w Internecie stały się podstawą w budowaniu relacji na płaszczyźnie sprzedawca-klient. Zdobywanie pozytywnych opinii Google to również najkrótsza droga do pozyskania nowych odbiorców. Takie recenzje dają im poczucie dokonania najlepszego wyboru. Jak zatem zdobyć pozytywne opinie dla swojego biznesu? Oto kilka przykładów, dzięki którym dasz możliwość swoim klientom do wyrażenia własnego zdania.

Co to jest rich snippets? Przewodnik po fragmentach rozszerzonych

Możliwość dodawania fragmentów rozszerzonych do inteligentnych widgetów pozwala na indeksację recenzji i wyświetlanie ich w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Z naszego przewodnika uzyskasz informacje dotyczące fragmentów rozszerzonych recenzji, inteligentnych widgetów z włączoną obsługą fragmentów rozszerzonych.

Wizytówka Google Moja Firma - optymalizacja

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które otwiera właścicielom firm drzwi do zaistnienia w Internecie. To jeden z najprostszych sposobów na pozyskanie ruchu i dotarcie do potencjalnych klientów. O tym, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma pisałem w moim poprzednim artykule. W tym wpisie omówię zarządzanie stworzonym profilem, jakim jest optymalizacja wizytówki w mapach Google.

Jak odpowiedzieć na pozytywne opinie Google? [20 przykładów]

Opinie użytkowników coraz częściej są elementem decydującym podczas ścieżki zakupowej. Już teraz warto zdać sobie sprawę z tego, że to zjawisko w Internecie każdego dnia rośnie w siłę, więc nie trzeba przed nim uciekać. Prowadząc biznes w sieci jako przedsiębiorca chcesz, aby Twoja firma zbierała same pozytywne opinie. I słusznie! Nie ma w tym nic złego - negatywne opinie choć się pojawiają, to nie radują tak jak dobre recenzje klientów. W tym artykule przedstawię Ci jak odpowiedzieć na opinie Google, aby pomóc Twojej firmie. Sformułuję również 20 przykładów odpowiedzi, które mają znaczenie w wyszukiwarce Google i oczach potencjalnych klientów.

Kampania Back to School w e-commerce – jak ją przygotować?

Zjawisko Back to School w e-commerce to jeden z największych peaków sprzedażowych w roku, który przynosi duże zyski wielu markom. Warto baczniej przyjrzeć się tajnikom kampanii trwającym od lipca do blisko października, aby jak najwięcej dowiedzieć się o słynnym powrocie do szkoły. Dlaczego to takie ważne? Aby to rzetelnie wyjaśnić przedstawiamy ten gorący okres w e-commerce w liczbach. Jesteśmy pewni, że dokładnie zobrazujemy Ci odpowiedź na to pytanie!

Dropshipping – co to jest i jak zacząć?

Sklepy działające w modelu dropshipping to trend, który opanował już niemal cały świat. To bardzo wygodny sposób na rozpoczęcie sprzedaży online przy niewielkim nakładzie finansowym. Czym dokładnie jest dropshipping i co zrobić, aby zacząć na nim zarabiać? Sprawdź to w naszym artykule!

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie