BLOG
Jak opinie wpływają na SEO? Blog Zaufane.pl

- Jak opinie wpływają na SEO?
- Recenzje od innych użytkowników – dlaczego warto je posiadać?
- Wpływ rozszerzeń rich snippets na decyzję o kliknięciu w link
- “Gwiazdki” – najbardziej atrakcyjne fragmenty rozszerzone w organicznych wynikach wyszukiwania
- Rich snippets na stronie produktowej, a pozostałych podstronach. Jaka jest różnica?
- Czy Twoja strona posiada włączone rich snippets? Sprawdź to!
- Jakie są korzyści z posiadania fragmentów rozszerzonych?
- Więcej unikalnej treści ze słowami kluczowymi, czyli więcej wizyt na stronie www
Jak opinie wpływają na SEO?
Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.
Recenzje od innych użytkowników – dlaczego warto je posiadać?
Badania przeprowadzone wśród klientów dokonujących zakupów internetowych wykazują, że ponad 90% z nich zwraca uwagę na opinie przed zakupem danego produktu. Co więcej, ponad 85% osób rzeczywiście sugeruje się opiniami innych użytkowników i wybiera produkt rekomendowany przez większość.
Ciekawostką jest fakt, że opinie to coś, co łączy użytkowników z całego świata!
Sposób na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym
Wyobraź sobie, że przed Tobą rodzinny wyjazd na narty, a jeden z członków rodziny chciałby zakupić nowe narty, jednak rzadko korzysta z Internetu, więc poprosił Ciebie o wybór odpowiednich. Trafiasz na międzynarodowy sklep ze sprzętem sportowym, w tym również narciarskim i wybierasz 3 pary nart, które według Ciebie będą najbardziej odpowiednie. Przed Tobą jednak najważniejsza decyzja, czyli wybór tej konkretnej pary. Na szczęście sklep umożliwia wystawianie opinii, dzięki czemu możesz sprawdzić rekomendacje innych użytkowników i wybrać te, które cieszą się najlepszą opinią. Dzięki temu, że sklep jest międzynarodowy i zakupów dokonują osoby z wielu zakątków świata, recenzje sprawiają, że osoba z drugiego końca świata pomogła Ci w wyborze odpowiedniej pary nart! To dowód na to, że nawet opinie mogą łączyć ludzi, a dodatkowo zwiększają sprzedaż sklepu internetowego!
Więcej unikalnego tekstu w Twojej witrynie
Dla wielu użytkowników opinie w sklepie internetowym to po prostu czyjeś zdanie na temat usługi czy produktu. Natomiast mało kto zwraca uwagę na fakt, że opinie to tak naprawdę jeszcze więcej unikalnego tekstu na Twojej stronie lub w sklepie www! Boty wyszukiwarki bardzo pozytywnie odbierają witryny z unikalną i wartościową treścią, a recenzje od użytkowników to dodatkowa, unikalna treść zupełnie za darmo!
Więcej słów kluczowych zamieszczonych w naturalny sposób
W momencie, gdy klient wystawia opinię dotyczącą Twojej usługi lub produktu istnieje spora szansa, że zupełnie przypadkowo zastosuje frazę kluczową w treści. Im więcej opinii, tym większa szansa na unikalną treść bogatą w słowa kluczowe, co oznacza, że Twoja witryna będzie wartościowa dla robotów wyszukiwarki Google! Nadal masz wątpliwości, czy warto włączyć możliwość wystawiania opinii?
Wpływ rozszerzeń rich snippets na decyzję o kliknięciu w link
Użytkownik przeglądając pierwszą stronę organicznych wyników wyszukiwania wybiera tę stronę, która w pewien sposób zachęci go do tej decyzji. Będzie to z pewnością przykuwający uwagę Meta tytuł czy również Meta opis. Jednak istnieje sporo dodatkowych czynników, które jako pierwsze przykuwają uwagę odbiorcy i zachęcają do odwiedzenia właśnie tej strony. Są to tzw. rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone.
Co to jest rich snippets?
Rich snippets to wszystkie dodatkowe elementy znajdujące się obok meta title i description oraz adresu URL. Występują w formie specjalnie przygotowanego kodu pobieranego przez roboty wyszukiwarki. Kod pełni funkcję informacyjną, które dokładnie elementy powinny wyświetlać się w wynikach organicznych. Mogą to być np:
- cena produktu lub usługi,
- godzina wydarzenia,
- gwiazdki,
- średnia ocena na podstawie opinii, itp.
Co ciekawe, rich snippets nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie SEO. Natomiast to właśnie fragmenty rozszerzone sprawiają, że Twoja witryna będzie wyróżniała się już na etapie wyników wyszukiwania, co zachęca odbiorcę do kliknięcia w link, a tym samym strona cieszy się większą ilością wizyt.
Jaki z tego wniosek?
Więcej fragmentów rozszerzonych w organicznych wynikach wyszukiwania = wyższy CTR = więcej wizyt w witrynie!
Typy rich snippets:
- JSON-LD – Google zaleca stosowanie kodu w wersji JavaScript jako tag
- Mikrodane – Najczęściej znajdują się w treści strony ( mogą występować też w nagłówku). Zbierają wszystkie fragmenty rozszerzone w HTML.
- RDFa – Rozszerzenie HTML5 umożliwiające zamieszczenie danych (widocznych dla odbiorców) w kodzie strony.
“Gwiazdki” – najbardziej atrakcyjne fragmenty rozszerzone w organicznych wynikach wyszukiwania
Słynne “złote gwiazdki” umieszczone tuż pod meta danymi to coś, czego chyba nie trzeba przedstawiać. To właśnie te elementy są najbardziej pożądane, a dlaczego?
Gwiazdki to graficzne przedstawienie średniej oceny na podstawie wystawionych opinii. To właśnie one najbardziej przykuwają uwagę na tle konkurencji i sprawiają, że użytkownik w pierwszej kolejności spojrzy na fragment, w którym występują te niby niepozorne gwiazdki. Ponadto ich moc sprawia, że wzrasta liczba klikalności, co zwiększa liczbę odwiedzin, dzięki czemu może wzrosnąć sprzedaż w sklepie www.
Rich snippets na stronie produktowej, a pozostałych podstronach. Jaka jest różnica?
Fragmenty rozszerzone mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, w karcie produktu oraz na pozostałych podstronach takich jak blog, strona kategorii itp.
Rich snippets na stronie produktowej
W momencie, gdy klient jest zainteresowany np. konkretnym modelem roweru na stronie produktowej może sprawdzić opinie od innych użytkowników. Na ich podstawie zebrana jest średnia ocena, która może również wyświetlać się w formie gwiazdek w wynikach wyszukiwania pod adresem konkretnego modelu produktu.
Rich snippets na pozostałych podstronach
Jednak opinie mogą występować także na stronie kategorii, na blogu czy nawet na stronie głównej i zazwyczaj są one bardzo ogólne. Dotyczą wielu różnych produktów lub usług, obsługi klienta czy samego sprzedawcy, a nie konkretnego produktu, którym jest zainteresowany potencjalny klient.
Gwiazdki znajdujące się pod adresem strony głównej czy np. strony kategorii dotyczą ogólnej opinii np. e-sklepu, a nie konkretnego modelu.
Czy Twoja strona posiada włączone rich snippets? Sprawdź to!
Jeśli nie masz pewności, czy Twoja strona ma włączone fragmenty rozszerzone możesz to łatwo sprawdzić i to na dwa różne sposoby.
Pierwszy sposób to metoda manualna:
- Wejdź na stronę produktu lub kategorii, którą chcesz sprawdzić.
- W pasku adresu URL dodaj “site: adres Twojej podstrony”
- Jeśli w wynikach wyszukiwania przy wybranym przez Ciebie adresie widzisz rozszerzenia w formie np. gwiazdek – oznacza to, że są włączone. Natomiast gdy oprócz meta danych i adresu nic więcej nie występuje najprawdopodobniej fragmenty rozszerzone nie zostały włączone dla tej podstrony.
Drugi sposób z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia -> https://search.google.com/test/rich-results
- Wejdź na podstronę, którą chcesz sprawdzić i skopiuj adres URL.
- Skopiowany adres wklej w pasku narzędzia do testów wyników z elementami rozszerzonymi.
- Sprawdź wynik, ale UWAGA! Nawet jeśli komunikat sugeruje wynik pozytywny sprawdź szczegóły testu, czyli pozycje. Przykładowo mogą to być fragmenty opinii.
Jakie są korzyści z posiadania fragmentów rozszerzonych?
Top 3 w wynikach wyszukiwania to jedne z najbardziej pożądanych pozycji w wynikach organicznych. Jednak nie tylko pozycja strony zachęca odbiorcę do kliknięcia w link, a coś, co przykuwa jego uwagę, czyli właśnie fragmenty rozszerzone.
Takie atrybuty jak gwiazdki, ocena, cena produktu czy data wydarzenia to czynniki pozytywnie wpływające na decyzję odbiorcy. Wzbudzają zaufanie jednocześnie zachęcając do kliknięcia w link. Ponadto im więcej rozszerzeń, tym większą powierzchnię będziesz zajmować w wynikach wyszukiwania na tle konkurencji i większa szansa, że odbiorca wybierze właśnie Twoją witrynę!
Więcej unikalnej treści ze słowami kluczowymi, czyli więcej wizyt na stronie www
User generated content (USG) – unikalna treść wygenerowana przez Twoich klientów. To właśnie w ten sposób boty postrzegają recenzje znajdujące się w e-sklepie lub stronie www.
Więcej opinii = więcej unikalnej treści = większy CTR.
Przykładowo jeśli na stronie internetowej posiadasz około 10 tysięcy opinii, z czego średnia ich długość wynosi ok. 20 znaków, to zupełnie za darmo otrzymujesz około 10 stron A4 wartościowej i unikalnej treści.
Ponadto opinie są pozytywnie odbierane przez boty nie tylko ze względu na unikalną treść, ale dodatkowo bogatą w słowa kluczowe! Około 80% użytkowników podczas pisania opinii nieświadomie użyje słowa kluczowego, które jednocześnie jest np. nazwą kategorii czy produktu. Dla robotów jest to dodatkowy wartościowy tekst ze słowem kluczowym, a dla potencjalnych klientów cenna opinia dotycząca produktu, którym są zainteresowani!
Podstawy prawne i data wejścia w życie nowych regulacji
Dnia 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie ustawa o z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełnienia wymagań dostępności produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dowiedz się więcej i przygotuj swój sklep.
Jak odpowiadać na negatywne opinie - 20 niezawodnych przykładów
Negatywne opinie w Internecie to dla wielu przedsiębiorców niewygodny temat. Prawda jest taka, że każdy biznes w sieci jest narażony na nieprzychylne rekomendacje. Sęk jednak tkwi w tym, w jaki sposób Ty, jako marka odpowiadasz na negatywne opinie. Wbrew pozorom to wielka sztuka, którą warto opanować i wprowadzić w życie jak najwcześniej!
Jak dotrzeć do klientów za granicą?
Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!
Efekt ROPO a marketing opinii
ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli sytuacja, gdy klient najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, ale finalnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. W tym artykule opowiem jak się ma do niego marketing opinii oraz jak właściciel sklepu internetowego może obrócić to zjawisko na swoją korzyść.
Jak odzyskać i zabezpieczyć wizytówkę Google oraz sprawdzić jej skuteczność – poradnik krok po kroku
Posiadasz wizytówkę Google, ale straciłeś do niej dostęp? A może zauważyłeś, że ktoś wprowadza niepożądane zmiany w informacjach o Twojej firmie w Google? W tym poradniku krok po kroku wyjaśnimy, jak odzyskać kontrolę nad wizytówką Google, zabezpieczyć ją przed nieautoryzowanymi zmianami oraz sprawdzić, czy Twoja wizytówka przyciąga klientów.
Środki podjęte w celu weryfikacji opinii wynikających z Dyrektywy Omnibus
Masz ochotę sprawdzić, czy sprzedawca, u którego chcesz coś kupić, rzeczywiście jest godny zaufania? Naturalne. Każdy z nas lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia, zanim kliknie „kup teraz”. Dlatego właśnie opinie klientów mają tak ogromne znaczenie. Ale uwaga – nie każda recenzja w internecie mówi prawdę.
Certyfikat Zaufane.pl – klucz do zaufania klientów w Twojej firmie
Certyfikat Zaufane.pl buduje zaufanie – Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ opinie i recenzje online stały się dla konsumentów jednym z głównych wyznaczników wiarygodności. Badania pokazują, że aż 97% konsumentów czyta opinie w sieci przed podjęciem decyzji zakupowej, a 84% internautów ufa recenzjom online tak samo jak osobistym rekomendacjom (brand24.pl). Opinie klientów to fundament, na którym możesz zbudować pozytywny wizerunek swojej firmy.