BLOG

Crossborder E-commerce - Co zrobić, by skutecznie wyjść za granicę ze sklepem internetowym?

Damian Kuczyński

Damian Kuczyński

kwiecień 2022
Crossborder E-commerce -  Co zrobić, by skutecznie wyjść za granicę ze sklepem internetowym?

Pomimo globalizacji współczesnego świata również w obszarze handlu, wciąż każdy z lokalnych rynków e-commerce ma własną specyfikę. Co zrobić, by skutecznie podbić rynek krajów sąsiadujących? O czym trzeba pamiętać, by prowadzić jednocześnie biznes lokalny i budować zaufanie klientów?  W tym artykule przeczytasz o proponowanych rozwiązaniach oraz naszych doświadczeniach w zakresie cross border e-commerce.

Dlaczego warto wychodzić za granicę?

Klient e-commerce za granicą dysponuje o wiele większym portfelem. Do tego dodajmy  większą liczbę klientów e-commerce. Lepsza penetracja Internetu, więcej konsumentów, częstsze zakupy, to już wystarczające argumenty, które przemawiają za tym, aby rozrastać biznesy również na rynki zagraniczne.
Kolejnym argumentem  jest  średnia wielkość koszyka klienta w roku 2019 w Niemczech – wynosiła ona między 100 a 499 euro (Eurostat). W Wielkiej Brytanii średni koszyk to 117 euro. W Polsce to ok. 50 euro wg. ASM Salesforce Agency.

Diag. 1. Dominująca wielkość koszyka w e-commerce w Niemczech. Za: Eurostat

Do tej pory wyjście za granicę było głównie domeną firm zagranicznych (wejścia do nas) albo dużych graczy e-commerce w Polsce. Z naszych obserwacji wynika, że od 2-3 lat gotowość do ekspansji prezentują również polskie e-commerce – małe i średnie firmy.

6 głównych obszarów, o które należy zadbać w ekspansji zagranicznej (Europa)

Należy pamiętać o jak najlepszej jakości tłumaczenia sklepu, by e-klient z danego kraju odnosił wrażenie, że ma do czynienia z lokalnym e-sklepem. Wielokrotnie rozmawialiśmy z klientami, którzy nie zainwestowali w profesjonalne tłumaczenia, lecz skorzystali z automatycznych translatorów, co przełożyło się na niską wartość merytoryczną tekstów. Słabe tłumaczenie przekłada się na niskie zaufanie u potencjalnych klientów, a tym samym mniejszą sprzedaż oraz negatywny wizerunek marki. Do tłumaczenia lub korekty tłumaczeń warto zatrudnić native speakera. Takie rozwiązanie wymaga dodatkowych kosztów, ale zdecydowanie warto zadbać o profesjonalną komunikację z e-klientami w innych krajach.

Te aspekty związane są z zasadami rynku w danym kraju. Przykładowo, z Polski do Włoch przesyłka transportowana jest naprawdę długo (czasami nawet 7-8 dni na południe Włoch). Warto więc rozważyć lokalny magazyn.

Jeśli tylko eksplorujemy rynek i sprawdzamy możliwości, możemy wysłać na początku produkty (do uzyskania pewnego wolumenu) z Polski. Warto jednak zadbać o lokalny adres zwrotów, aby obniżyć koszty zwrotu dla klienta i zbudować wizerunek marki lokalnej. W tym chętnie pomoże Salesupply.

Nowy sklep i nowa domena oznaczają słabe listingi. SEO to bardzo ważny aspekt marketingowy przy prowadzeniu sklepu e-commerce Z naszego doświadczenia wiemy, że zwlekanie z działaniami w tym obszarze, przynosi negatywne rezultaty. Brak ruchu na stronie, to także brak konwersji i spadek motywacji u osób prowadzących taki biznes.

W tym obszarze zawsze mierzymy się z nowymi zagadnieniami dla księgowości, której dotychczasowa praca skupiała się  na lokalnym rynku. Kiedy powstaje obowiązek rejestracji VAT w danym kraju? Jak to rozliczyć? Jak zorganizować wysyłkę do UK od strony podatkowej? Żeby nasza księgowość umiała odpowiedzieć na te pytania, musimy zacząć od przeszkolenia kadry lub skorzystać z pomocy profesjonalistów.

Koniecznie natywna. Nikt nie zrozumie lepiej naszego e-klienta niż osoba, który płynnie komunikuje się w jego języku. Na pewno na początku zatrudnianie nowego pracownika generuje dodatkowe koszty. Z drugiej strony przy obsłudze klienta (kilka telefonów/maili/czatów dziennie) jedna osoba nie zapewni odpowiedniej jakości client service i czas oczekiwania na połączenie, odpowiedź może się znacznie wydłużyć. Zatrudnianie dwóch osób może być dobrym rozwiązaniem, ale to wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujemy na zespół.

Natomiast większy wolumen to  problemy ze skalowalnością (większy ruch w poniedziałki, czas wakacyjny itd.). Tutaj z pomocą przychodzi outsourcing obsługi klienta i w tym nasza firma – Salesupply, która specjalizuje się w tego rodzaju client service.

Dodatkowo na powyższe punkty nakłada się jeszcze zmienna związana z docelowym krajem – który bowiem wybrać? Na którym rynku nasze produkty mają największe szanse powodzenia? To temat na osobny artykuł, ponieważ jak wiadomo: co kraj, to obyczaj.

Razem na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli partnerstwo Zaufane.pl i Posadzimy.pl

Budowanie zaufania wobec marki stało się kluczowym elementem sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym procesie są autentyczne opinie klientów, które pełnią rolę społecznego dowodu słuszności. W kontekście coraz większego znaczenia zrównoważonego rozwoju, social proof nabiera dodatkowego wymiaru, pozwalając firmom nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaangażowanie klientów w ESG.

Jak zdobyć opinie o moim sklepie stacjonarnym?

Opinie klientów odgrywają ważną rolę w budowaniu reputacji sklepu oraz przyciąganiu nowych klientów. Pozytywne recenzje mogą znacznie zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na zdobycie opinii o Twoim sklepie stacjonarnym.

5 Kluczowych kroków do budowania wiarygodności marki w e-commerce

Budowanie wiarygodności marki jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby opcji, dlatego zaufanie może być decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych kroków, które pomogą firmom zadbać o wizerunek, w tym poprzez zbieranie i publikowanie opinii.

Nowe trendy w marketingu użytkowników: budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez opinie klientów

Wśród trendów w marketingu warto zwrócić uwagę na rolę opinii klientów w kształtowaniu wizerunku marki. Zmieniające się preferencje konsumentów i rozwój technologii cyfrowych wymusiły na firmach przyjęcie nowych strategii, które pozwalają lepiej zrozumieć i wykorzystać głos klientów w procesie budowania marki. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom w marketingu użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem technik, takich jak marketing szeptany i strategie influencerów.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego może być atrakcyjną perspektywą dla wielu przedsiębiorców, z uwagi na dynamiczny rozwój e-commerce oraz rosnące zapotrzebowanie na zakupy online. Jednak dobór właściwej platformy to tylko część wyzwania, z jakim musi zmierzyć się osoba zakładająca swoją pierwszą stronę internetową. Poniżej przedstawiamy przewodnik krok po kroku jakie czynniki warto rozważyć.

Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Recenzje stają się kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jednak pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online stanowi wyzwanie dla wielu właścicieli sklepów internetowych. Zaufane.pl stanowi integralne rozwiązanie, które pomaga firmom B2B i B2C w budowaniu solidnej reputacji poprzez skuteczny marketing opinii. Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące całego procesu gromadzenia feedbacku za pomocą dedykowanego narzędzia.

Strategie pozyskiwania opinii: metody online i offline.

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie