BLOG

5 kroków jak rozpocząć sprzedaż do Wielkiej Brytanii

Wojciech Kotlicki

Wojciech Kotlicki

maj 2023
5 kroków jak rozpocząć sprzedaż do Wielkiej Brytanii
Spis treści

 

Aktualnie trzeba spełniać jeszcze bardziej określone wymagania, aby móc legalnie dostarczyć produkty na wyspy. Od 1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania stała się dla Polski państwem trzecim. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim na granice powróciły kontrole, przez co czas oczekiwania na wjazd znacznie się wydłużył. Transport po wyjściu Anglii z Unii Europejskiej wymaga sporo cierpliwości oraz przygotowania określonej dokumentacji. Czemu jest to tak ważne ? Tylko dzięki temu zaoszczędzisz sporo niepotrzebnych nerwów i co najważniejsze zrealizujesz wysyłkę towaru do Wielkiej Brytanii. 

Oto pięć kroków do rozpoczęcia sprzedaży na Wyspach Brytyjskich. 

  1. Uzyskaj numer EORI

Jeśli chcesz wysyłać produkt poza krajami UE, musisz posiadać numer EORI. Brak tego numeru sprawi, że przesyłka towarów do Wielkiej Brytanii zostanie niestety zatrzymana przez Urząd Celny.

Sam numer składa się z:

- przedrostka PL, 

- numeru NIP,

- pięciu zer na końcu. 

Uzyskasz go bezpłatnie i elektronicznie przez platformę PUESC, uprzednio rejestrując tam firmę. We wniosku o numerze WRP0001 będziesz poproszony o podanie danych Twojej firmy. 

Pamiętaj, że nadanie numeru musi nastąpić najpóźniej w momencie realizacji pierwszej operacji celnej. Zadbaj więc o to, aby z odpowiednim wyprzedzeniem złożyć stosowny wniosek o jego przydzielenie.

  1. Określ kod taryfy celnej

Kod celny (HS CODE) określa daną kategorię towarów i służy do ich klasyfikacji. Dzięki odpowiednio dobranemu kodowi, Urząd Celny może odpowiednio zidentyfikować i naliczyć opłatę celną podczas eksportu. Ważne, aby kod taryfy był należycie sprawdzony oraz dopasowany do przesyłanego produktu. TO od tego zależy, ile będziesz musiał zapłacić za paczkę.

Kod możesz wyszukać na stronie wyszukiwarki kodów ISZTAR4. Przykładowo wyszukując frazę „nakrycia głowy”, szukasz odpowiedniego kodu dla asortymentu Kapelusze i system wskazuje na kod taryfy celnej „6504000000”.

Określenie błędnego kodu może spowodować naliczenie większej opłaty za CŁO oraz VAT. Również Urząd Celny może zatrzymać Twoje paczki do weryfikacji, a to w efekcie wydłuży odprawę oraz finalny czas dostarczenia produktu do Twojego Klienta.

  1. Ustal kraj pochodzenia

Kraj pochodzenia to kraj, w którym towar został wyprodukowany lub przerobiony. Nawet jeśli w produkcję zaangażowane jest więcej niż jedno państwo, finalnie krajem pochodzenia produktu jest państwo, w którym zaszło wytworzenie towaru w postaci ostatecznej. 

Jak sprawdzić kraj pochodzenia produktu ? Najszybszą metodą jest weryfikacja kodu kreskowego na opakowaniu. Pierwsze trzy cyfry w kodzie kreskowym zawsze oznaczają kraj pochodzenia produktu. Przykładowo firmy, które w Polsce zarejestrują się w HG1 otrzymują prefiks GS1 590. Kolejne 4 cyfry to numer firmy, a numery od 7 do 12 to numer indywidualny produktu.

Oznaczenie kraju pochodzenie produktu możesz wykazać na fakturze, którą dołączysz do wysyłanej paczki do Wielkiej Brytanii. Najlepiej umieścić tę informację wraz z innymi szczegółami o zawartości i pamiętaj, aby zawrzeć ją w zgłoszeniu celnym, ponieważ od tego zależy wysokość ceł taryfowych. Kraj pochodzenia należy przedstawić wraz z dokumentem SAD (czyli dokumentem wywozu stosowanym w zarządzaniu celnymi przesyłkami przeznaczonymi poza Unie Celną).

Status kraju pochodzenia można zgłosić przez:

  • świadectwo niepreferencyjnego pochodzenia (dokument poświadcza, iż kraj pochodzenia towarów nie kwalifikuje się do preferencyjnego traktowania. Certyfikaty te są wydawane przez izby handlowe),

  • świadectwa preferencyjnego pochodzenia (dokument pozwala na korzystanie z obniżonych lub zerowych ceł przy przywozie z państw trzecich, z którymi podpisano umowę preferencyjną).

Pamiętaj, że świadectwa powinny być wystawiane przez odpowiednie organy celne kraju wywozu i przedstawiane w momencie odprawy celnej. 

  1. Ustal wartość produktu (135 GBP)

Kiedy transakcja podlega opodatkowania VAT w UK? W pierwszej kolejności należy ustalić status nabywcy:

  • jeżeli nabywca jest podatnikiem VAT w UK – nie ma konieczności rejestracji na VAT w UK. Co do zasady podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT jest nabywca jako importer towarów w UK.

  • jeżeli klientem jest konsument (osoba prywatna), powinieneś ustalić, jaka jest wartość transakcji. Masz obowiązek rozliczenia w deklaracji VAT w UK transakcji o wartości równej lub niższej niż 135 GBP.

W przypadku transakcji o wartości przekraczającej 135 GBP– VAT w UK rozliczany jest zwykle przez nabywcę (importera) – zatem co do zasady nie masz więc obowiązku rejestracji na VAT w UK. Wiąże się jednak z dużym odsetkiem zwrotów towarów, gdyż klienci są zaskoczeni dodatkowymi kosztami zakupów. Żeby uniknąć tego problemu, warto rozważyć wysyłkę w ramach procedury DDP – w której to Ty jako sprzedawca przejmujesz obowiązek rozliczenia VAT i cła od importu. Wymaga to rejestracji na VAT w UK bez względu na wartość transakcji.

Zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi na stronie Ministerstwa Finansów Wielkiej Brytanii, limit 135 GBP należy kalkulować według następujących zasad:

  1. Wartość transakcji należy interpretować jako cenę należną od klienta (wartość rynkową).

  2. Jeżeli klient nabywa kilka produktów – wartość transakcji należy określić dla całego zamówienia.

  3. Wartość transakcji nie obejmuje kosztów transportu i innych dodatkowych opłat (w tym także opłat celnych).

Resumując, wartość transakcji należy obliczyć jako łączną wartość przesyłki (wszystkich towarów dla jednego zamówienia), nie wliczając kosztów transportu oraz innych opłat, o ile nie zostały one wliczone w cenę towaru.

OBOWIĄZKI PODATKOWE W WIELKIEJ BRYTANII W PRZYPADKU 

SPRZEDAŻY PRZEZ MARKETPLACE’Y (AMAZON, EBAY ITP)

Od 01.01.2021 rząd Wielkiej Brytanii nałożył dodatkowe obowiązki na firmy prowadzące platformy sprzedażowe (takie jak Amazon, eBay). Celem tych zmian było poprawienie ściągalności podatku VAT od zagranicznych sprzedawców.

Jeżeli prowadzisz sprzedaż w UK poprzez platformy sprzedażowe, w większości przypadków podatek VAT zostanie pobrany i odprowadzony do urzędu skarbowego przez platformę. Obowiązki kiedy platforma pobierze VAT od sprzedaży będą się różnić w zależności od tego czy towary są wysyłane z Unii, czy są wysłane z magazynu w UK.

W szczególności platforma ma obowiązek rozliczenia VAT dla przesyłek spoza UK o wartości nieprzekraczającej 135 GBP. W niektórych przypadkach możesz być jednak zobowiązany do raportowania niektórych zdarzeń, przykładowo:

  • Istnieje obowiązek rejestracji na VAT, jeżeli towary znajdują się w magazynie zlokalizowanym w UK – w deklaracjach VAT w UK należy wykazywać także wartość sprzedaży realizowanej za pośrednictwem platformy sprzedażowej (dla towarów magazynowanych w UK).

  • Jeżeli przemieszczasz towary do własnego magazynu (lub magazynu Amazon) zlokalizowanego w UK – musisz dokonać odprawy celnej importowej.

  • Platforma sprzedażowa nie pobierze podatku VAT dla transakcji, dla których nabywcą jest inny podatnik VAT zarejestrowany w UK – należy rozliczyć ten VAT samodzielnie w deklaracji VAT.

  1. Skompletuj dokumentację eksportową

Finalnie, żeby nadać paczkę do UK, wymagane jest dołączenie faktury bądź proformy wraz z ustalonymi danymi z powyższych punktów. Potrzebujesz więc uwzględnić: 

  • odbiorcę (odbiorców), 

  • kod taryfy celnej, 

  • kraj pochodzenia, 

  • wagę i wartość produktu (produktów), 

  • numer faktury i opis produktu (produktów). 

Wszystko wykonasz elektronicznie, natomiast przy kontrolach celnych będzie wymagana już faktura papierowa. Jest więc to na pewno bezpieczniejsza forma. 

Dokumentem finalizującym cały proces eksportu jest IE-599, czyli potwierdzenie wywozu dające Ci możliwość stosowania preferencyjnej stawki VAT 0 %. 

Powinieneś dopilnować, aby informacje przedstawione w IE-599 były spójne z danymi zawartymi w innych dokumentach (np. na fakturach). Nie jest to obowiązkiem, ale pewne rozbieżności mogą stać się powodem do zakwestionowania zastosowania preferencyjnej stawki 0% przez organ podatkowy. 

*DDP czy DDU ?

Deliveredy Duty Paid (DDP) i Delivered Duty Unpaid (DDU) to reguły międzynarodowych warunków sprzedaży (INCOTERMS). W praktyce określają koszty i formalności związane z odprawą celną. 

W modelu DDP to Ty jako sprzedający ponosisz wszelkie koszty wraz z ocaleniem paczki i odpowiadasz za całą dokumentację. Często ta metoda jest nazywa jako “pod drzwi” czyli door to door.

Natomiast w DDU ta odpowiedzialność przerzucona jest na Twojego Klienta (kupującego). Stąd może dojść do sytuacji, gdzie podczas doręczenia przez kuriera paczki, będzie on oczekiwał zapłaty ceny cła.

Co jest korzystniejsze? Na to pytanie ciężko odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ zależy to od formy Twojego e-biznesu. Z punktu widzenia kupującego oczywiście bardziej wygodną opcją jest DDP, ponieważ wie wtedy jakich opłat się spodziewać i nie zostaje zaskoczony, gdy pod drzwiami musi jeszcze wnieść dodatkową opłatę o niewiadomej wartości.

Jako Global24 świadczymy usługi tylko w formule DDP, żeby z jednej strony pomóc Ci w kwestii całej dokumentacji celnej, a z drugiej zapewnić Twojemu Klientowi jasny proces zakupu i cenę bez 

Podsumowanie

Według przewidywań specjalistów dobra passa brytyjskiego e-commerce się utrzyma. Gospodarka Wielkiej Brytanii będzie się rozrastać, a handel detaliczny online będzie powoli odbierał udziały rynkowe handlowi stacjonarnemu. Sprzyjać temu będzie m.in. szybki rozwój nowoczesnych i funkcjonalnych platform sprzedażowych. Innymi słowy, prognozy na przyszłość dla brytyjskiego handlu internetowego są naprawdę obiecujące. Według szacunków już w 2024 roku branża e-commerce w Wielkiej Brytanii przejmie 1/4 całej sprzedaży detalicznej.

Przy dobrym zrozumieniu ogólnej specyfiki rynku brytyjskiego i ciągłym poznawaniu tradycji i zwyczajów zakupowych partnerów w  UK, wejście z polskim sklepem internetowym na wyspy brytyjskie może okazać się strzałem w dziesiątkę, który przyczyni się do rozwoju Twojej firmy. Może to dobra pora, aby wyjść ze swoim biznesem poza granicę Polski i pozyskiwać Partnerów również z innych krajów?

 

WARTO DOOGLĄDAĆ i DOCZYTAĆ

  1. Webinar Jak GLOBALnie sprzedawać do UK na kanale Global24

  2. Cykl szczegółowych porad związanych ze sprzedażą do Wielkiej Brytanii na blogu Global24 (kategoria Wielka Brytania)

Błędy w marketingu opinii, które mogą zniszczyć wizerunek Twojej firmy

Opinie klientów mają moc zmieniania wizerunku firmy i budowania trwałych relacji. Zdobycie autentycznych recenzji jest jednak prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku pojawiają się firmy oferujące fałszywe opinie na zamówienie. Taka gra z ogniem może kosztować przedsiębiorstwo nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim reputację. W walce o zaufanie klientów nie ma dróg na skróty. Odkryj, jak budować wiarygodny wizerunek oparty na prawdziwych recenzjach i uniknąć pułapek związanych z fałszywymi opiniami.

Jak nasz czeski partner - Ověřený web - usługa “Zweryfikowana witryna” pomaga polskim e-sklepom zwiększyć wiarygodność?

W dzisiejszym świecie użytkownicy internetu są przytłoczeni tysiącami ofert e-sklepów. Warto wyróżnić swój e-commerce na tle konkurencji i zwiększyć jego wiarygodność, tak aby potencjalni klienci zatrzymali się właśnie u Ciebie na dłużej.

Zaufane.pl - pozyskuj, zarządzaj i prezentuj opinie

Buduj zaufanie dzięki autentycznym opiniom z narzędziem Zaufane.pl, które ułatwia pozyskiwanie, zarządzanie i prezentowanie recenzji, zwiększając sprzedaż i reputację marki. Jako oficjalny partner Google, zgodny z dyrektywą Omnibus i DSA, oferuje moderację w 26 językach, wspierając ekspansję na rynki zagraniczne. Sprawdź, jak ważny jest marketing opinii w obecnym e-commerce.

Razem na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli partnerstwo Zaufane.pl i Posadzimy.pl

Budowanie zaufania wobec marki stało się kluczowym elementem sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym procesie są autentyczne opinie klientów, które pełnią rolę społecznego dowodu słuszności. W kontekście coraz większego znaczenia zrównoważonego rozwoju, social proof nabiera dodatkowego wymiaru, pozwalając firmom nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaangażowanie klientów w ESG.

Jak zdobyć opinie o moim sklepie stacjonarnym?

Opinie klientów odgrywają ważną rolę w budowaniu reputacji sklepu oraz przyciąganiu nowych klientów. Pozytywne recenzje mogą znacznie zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na zdobycie opinii o Twoim sklepie stacjonarnym.

5 Kluczowych kroków do budowania wiarygodności marki w e-commerce

Budowanie wiarygodności marki jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby opcji, dlatego zaufanie może być decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych kroków, które pomogą firmom zadbać o wizerunek, w tym poprzez zbieranie i publikowanie opinii.

Nowe trendy w marketingu użytkowników: budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez opinie klientów

Wśród trendów w marketingu warto zwrócić uwagę na rolę opinii klientów w kształtowaniu wizerunku marki. Zmieniające się preferencje konsumentów i rozwój technologii cyfrowych wymusiły na firmach przyjęcie nowych strategii, które pozwalają lepiej zrozumieć i wykorzystać głos klientów w procesie budowania marki. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom w marketingu użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem technik, takich jak marketing szeptany i strategie influencerów.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie