BLOG
Cross-border i Omnibus – różnice w poszczególnych państwach
Dyrektywa jest aktem, który musi zostać implementowany (wdrożony) do krajowego porządku prawnego. W przypadku dyrektywy Omnibus zdecydowano się na zastosowanie tzw. opcji regulacyjnych, czyli możliwości uregulowania określonych kwestii w sposób odmienny niż „domyślny”. Skutkiem zastosowania tych rozwiązań jest to, że chcąc zadbać o konkurencyjność na danym rynku zagranicznym, konieczne jest dokładne przeanalizowanie lokalnego otoczenia prawnego. Może bowiem okazać się, że obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach w innych państwach są nieco odmienne od tych w Polsce.
Promocje stopniowe (pogłębiane)
Zgodnie z dyrektywą Omnibus, w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Co ważne, wysokość prezentowanej obniżki liczymy zawsze nie od ceny regularnej, a od najniższej ceny z okresu 30 dni przed obniżką.
Zgodnie z powyższym, najniższą cenę z okresu 30 dni przed obniżką obliczamy z reguły na nowo w każdym przypadku ogłoszenia o kolejnej obniżce. Istotna opcja regulacyjna dotyczy jednak tzw. promocji stopniowych. W przypadku zwiększenia obniżki ceny (promocji stopniowej), jako najniższą cenę z okresu 30 dni przed obniżką podać cenę sprzed pierwszej obniżki. Pozwala to na wyeksponowanie większego rabatu.
Przykładowo, jeżeli przeceniamy towar z 200 złotych na 180 zł, a następnie na 160 zł, to najniższą ceną z okresu 30 dni przed obniżką, przez cały czas będzie cena 200 złotych. Co do zasady pozwoli to na wyeksponowanie rabatu – 20%.
Z tej opcji regulacyjnej skorzystano m.in. w Czechach, na Węgrzech, znajduje się ona także w projekcie przepisów procedowanych obecnie na Słowacji.
W Polsce planowanie promocji musi odbywać się inaczej - jako obniżkę, traktuje się każdą obniżkę ceny. Oznacza to, że w przypadku obniżenia ceny z 200 złotych na 180 zł, najniższą ceną z okresu 30 dni przed obniżką, będzie 180 zł. Jednakże przy obniżeniu ze 180 zł na 160 zł, najniższą ceną z okresu 30 dni przed obniżką, będzie… 180 zł. Sprzedawca będzie mógł pokazać rabat liczony od tej, niższej kwoty, czyli ok 11%. Nie jest to rozwiązanie korzystne z perspektywy marketingowej.
Pojęcie „obniżki”
W świetle najnowszych wyjaśnień Prezesa UOKiK dotyczących Omnibusa należy także wskazać, że treść dyrektywy oraz przepisy krajowe nie są zbyt precyzyjne. Zastanawiającym jest, czy organy zajmujące się ochroną praw konsumentów w innych krajach, pójdą tak daleko, jak uczynił to Prezes UOKiK, według którego obniżką w rozumieniu Omnibusa jest nawet obniżka na określony towar udzielona w ramach programu lojalnościowego. Pomimo, że od wejścia w życie nowych przepisów minęło już sporo czasu, kwestie te nadal są kontrowersyjne i wymagają wnikliwej analizy na rynkach zagranicznych.
Zaufane i autentyczne opinie
Nowe przepisy dotyczą także dbałości o zaufane i autentyczne opinie. Jeżeli sklep prezentuje opinie wystawiane przez konsumentów o sklepie/produktach, to na stronie sklepu powinna znaleźć się także informacja o tym, czy sprzedawca weryfikuje opinie konsumenckie. Jeżeli opinie są weryfikowane, to należy poinformować o sposobach weryfikacji. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy, która może zapewnić, że zbierane przy pomocy jej narzędzi opinie, są w pełni wiarygodne.
Należy uznać, że przepisy dotyczące opinii są jednolite w całej Unii Europejskiej. Konieczne jest jednak zwrócenie uwagi na wytyczne oraz interpretacje wydane w określonych państwach członkowskich i dotyczące szczegółowych kwestii.
Okres domniemania niezgodności towaru z umową
1 stycznia 2023 roku weszły w życie wdrażające w Polsce nie tylko dyrektywę Omnibus, ale także dyrektywę towarową i cyfrową. W szczególności dyrektywę towarową należy kojarzyć ze zmianami w przepisach dotyczących reklamacji, które spowodowały konieczność aktualizacji regulaminów sklepów internetowych. Szczegóły dotyczące tych kwestii mogą także różnić się w zależności od państwa.
Jedna z opcji regulacyjnych dotyczy okresu domniemania, że brak zgodności towaru z umową, istniał w momencie dostawy towarów. Jest to kwestia istotna z perspektywy dowodowej. W dyrektywie przewidziano wymóg, zgodnie z którym okres domniemania niezgodności towaru z umową, powinien wynosić jeden rok. Jednocześnie przewidziano możliwość, by państwa członkowskie przedłużyły ten okres do dwóch lat. Z opcji tej skorzystała m.in. Polska.
Obowiązek poinformowania o braku zgodności towaru z umową oraz przedawnienie roszczeń
Dyrektywa towarowa pozwalała także na wprowadzenie obowiązku poinformowania sprzedawcy o braku zgodności z umową w terminie co najmniej dwóch miesięcy od dnia, w którym konsument stwierdził brak zgodności z umową. Polska nie zdecydowała się na wprowadzenie tak krótkiego okresu, podczas którego konieczne byłoby poinformowanie sprzedawcy.
W naszym kraju natomiast, na skutek zmian, zastosowanie znajduje szczególnie długi ogólny okres przedawnienia roszczeń, który wynosi aż 6 lat. W innych państwach okres ten jest często krótszy – np. 3 lata. Jest to istotna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę obsługując reklamacje na danym rynku zagranicznym.
Pojęcie „konsumenta”
Analizując otoczenie prawne na danym rynku warto pamiętać także o tym, że Polska w przeszłości poszła o krok dalej i rozszerzyła (wbrew krytycznym opiniom UOKiK) część praw konsumenckich na tzw. przedsiębiorców uprzywilejowanych (osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą dokonujące zakupu związanego z ich działalność gospodarczą, ale niezwiązanego z działalnością zawodową). Nie oznacza to jednak, że podobne kategorie istnieją w innych państwach członkowskich UE.
Powyższe przykłady pokazują, że w wielu sytuacjach sprzedawca może polepszyć swoją sytuację analizując dokładnie przepisy obowiązujące w danym państwie. Dostosowanie regulaminów, a także strategii promocyjnych i marketingowych do wymagań danego rynku z całą pewnością przyniesie pozytywny efekt.
Ranking najlepszych studiów pilates w Rzeszowie. Poznaj miejsca, które pokochali klienci!
W Rzeszowie coraz więcej osób wybiera pilates jako formę dbania o zdrowie, sylwetkę i spokój umysłu. Wybór odpowiedniego miejsca ma jednak ogromne znaczenie – od atmosfery i profesjonalizmu instruktorów zależy, czy zostaniesz w studiu na dłużej. Artykuł przedstawia ranking najlepszych studiów pilates w Rzeszowie, oparty nie na reklamach, lecz na opiniach klientów i ocenach w Google.
Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.
Social proof a zakupy – czy opinie naprawdę sprzedają?
W obecnym cyfrowym świecie, w którym konsumenci mają dostęp do ogromnej ilości informacji i opcji zakupowych, podejmowanie decyzji może być niezmiernie trudne. Z tego powodu wiele osób sięga po opinie innych konsumentów, aby pomóc sobie w dokonaniu wyboru. To zjawisko znane jest jako social proof, czyli potwierdzenie społeczne, i odgrywa kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych.
Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?
Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.
Jak opinie wpływają na SEO?
Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.
Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!
Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii. Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie.
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w oparciu o recenzje online?
Dziś trudno sobie wyobrazić działalność firmy bez jej obecności w sieci. Marketing internetowy stał się częścią strategii biznesowej wielu przedsiębiorstw. W tym świecie dużą rolę odgrywają oczywiście opinie klientów. Recenzje online są autentyczną i szczerą reklamą marki – bez inwestycji w płatne kampanie. Rodzą się więc pytania: jak zoptymalizować narzędzia wspierające marketing rekomendacji? Jak prowadzić biznes oparty o lojalną społeczność? W tym artykule rozwiewam te wątpliwości!