BLOG
Cross-border i Omnibus – różnice w poszczególnych państwach

Dyrektywa jest aktem, który musi zostać implementowany (wdrożony) do krajowego porządku prawnego. W przypadku dyrektywy Omnibus zdecydowano się na zastosowanie tzw. opcji regulacyjnych, czyli możliwości uregulowania określonych kwestii w sposób odmienny niż „domyślny”. Skutkiem zastosowania tych rozwiązań jest to, że chcąc zadbać o konkurencyjność na danym rynku zagranicznym, konieczne jest dokładne przeanalizowanie lokalnego otoczenia prawnego. Może bowiem okazać się, że obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach w innych państwach są nieco odmienne od tych w Polsce.
Promocje stopniowe (pogłębiane)
Zgodnie z dyrektywą Omnibus, w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidacznia się również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Co ważne, wysokość prezentowanej obniżki liczymy zawsze nie od ceny regularnej, a od najniższej ceny z okresu 30 dni przed obniżką.
Zgodnie z powyższym, najniższą cenę z okresu 30 dni przed obniżką obliczamy z reguły na nowo w każdym przypadku ogłoszenia o kolejnej obniżce. Istotna opcja regulacyjna dotyczy jednak tzw. promocji stopniowych. W przypadku zwiększenia obniżki ceny (promocji stopniowej), jako najniższą cenę z okresu 30 dni przed obniżką podać cenę sprzed pierwszej obniżki. Pozwala to na wyeksponowanie większego rabatu.
Przykładowo, jeżeli przeceniamy towar z 200 złotych na 180 zł, a następnie na 160 zł, to najniższą ceną z okresu 30 dni przed obniżką, przez cały czas będzie cena 200 złotych. Co do zasady pozwoli to na wyeksponowanie rabatu – 20%.
Z tej opcji regulacyjnej skorzystano m.in. w Czechach, na Węgrzech, znajduje się ona także w projekcie przepisów procedowanych obecnie na Słowacji.
W Polsce planowanie promocji musi odbywać się inaczej - jako obniżkę, traktuje się każdą obniżkę ceny. Oznacza to, że w przypadku obniżenia ceny z 200 złotych na 180 zł, najniższą ceną z okresu 30 dni przed obniżką, będzie 180 zł. Jednakże przy obniżeniu ze 180 zł na 160 zł, najniższą ceną z okresu 30 dni przed obniżką, będzie… 180 zł. Sprzedawca będzie mógł pokazać rabat liczony od tej, niższej kwoty, czyli ok 11%. Nie jest to rozwiązanie korzystne z perspektywy marketingowej.
Pojęcie „obniżki”
W świetle najnowszych wyjaśnień Prezesa UOKiK dotyczących Omnibusa należy także wskazać, że treść dyrektywy oraz przepisy krajowe nie są zbyt precyzyjne. Zastanawiającym jest, czy organy zajmujące się ochroną praw konsumentów w innych krajach, pójdą tak daleko, jak uczynił to Prezes UOKiK, według którego obniżką w rozumieniu Omnibusa jest nawet obniżka na określony towar udzielona w ramach programu lojalnościowego. Pomimo, że od wejścia w życie nowych przepisów minęło już sporo czasu, kwestie te nadal są kontrowersyjne i wymagają wnikliwej analizy na rynkach zagranicznych.
Zaufane i autentyczne opinie
Nowe przepisy dotyczą także dbałości o zaufane i autentyczne opinie. Jeżeli sklep prezentuje opinie wystawiane przez konsumentów o sklepie/produktach, to na stronie sklepu powinna znaleźć się także informacja o tym, czy sprzedawca weryfikuje opinie konsumenckie. Jeżeli opinie są weryfikowane, to należy poinformować o sposobach weryfikacji. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy, która może zapewnić, że zbierane przy pomocy jej narzędzi opinie, są w pełni wiarygodne.
Należy uznać, że przepisy dotyczące opinii są jednolite w całej Unii Europejskiej. Konieczne jest jednak zwrócenie uwagi na wytyczne oraz interpretacje wydane w określonych państwach członkowskich i dotyczące szczegółowych kwestii.
Okres domniemania niezgodności towaru z umową
1 stycznia 2023 roku weszły w życie wdrażające w Polsce nie tylko dyrektywę Omnibus, ale także dyrektywę towarową i cyfrową. W szczególności dyrektywę towarową należy kojarzyć ze zmianami w przepisach dotyczących reklamacji, które spowodowały konieczność aktualizacji regulaminów sklepów internetowych. Szczegóły dotyczące tych kwestii mogą także różnić się w zależności od państwa.
Jedna z opcji regulacyjnych dotyczy okresu domniemania, że brak zgodności towaru z umową, istniał w momencie dostawy towarów. Jest to kwestia istotna z perspektywy dowodowej. W dyrektywie przewidziano wymóg, zgodnie z którym okres domniemania niezgodności towaru z umową, powinien wynosić jeden rok. Jednocześnie przewidziano możliwość, by państwa członkowskie przedłużyły ten okres do dwóch lat. Z opcji tej skorzystała m.in. Polska.
Obowiązek poinformowania o braku zgodności towaru z umową oraz przedawnienie roszczeń
Dyrektywa towarowa pozwalała także na wprowadzenie obowiązku poinformowania sprzedawcy o braku zgodności z umową w terminie co najmniej dwóch miesięcy od dnia, w którym konsument stwierdził brak zgodności z umową. Polska nie zdecydowała się na wprowadzenie tak krótkiego okresu, podczas którego konieczne byłoby poinformowanie sprzedawcy.
W naszym kraju natomiast, na skutek zmian, zastosowanie znajduje szczególnie długi ogólny okres przedawnienia roszczeń, który wynosi aż 6 lat. W innych państwach okres ten jest często krótszy – np. 3 lata. Jest to istotna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę obsługując reklamacje na danym rynku zagranicznym.
Pojęcie „konsumenta”
Analizując otoczenie prawne na danym rynku warto pamiętać także o tym, że Polska w przeszłości poszła o krok dalej i rozszerzyła (wbrew krytycznym opiniom UOKiK) część praw konsumenckich na tzw. przedsiębiorców uprzywilejowanych (osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą dokonujące zakupu związanego z ich działalność gospodarczą, ale niezwiązanego z działalnością zawodową). Nie oznacza to jednak, że podobne kategorie istnieją w innych państwach członkowskich UE.
Powyższe przykłady pokazują, że w wielu sytuacjach sprzedawca może polepszyć swoją sytuację analizując dokładnie przepisy obowiązujące w danym państwie. Dostosowanie regulaminów, a także strategii promocyjnych i marketingowych do wymagań danego rynku z całą pewnością przyniesie pozytywny efekt.
Jak rozpoznać fałszywe recenzje online?
Miliony ludzi na całym świecie zaufało opiniom w sieci. Badania wykazują, że ponad 90% konsumentów sprawdza recenzje przed dokonaniem zakupu, z czego aż 76% osób wierzy w to, co przeczytają, mimo że są to opinie od zupełnie obcych ludzi.
Kupowanie opinii w Internecie – fałszywe recenzje są karane!
Zakup opinii może wydawać się szybkim sposobem na poprawę wizerunku sklepu i zdobywanie pozytywnych opinii od potencjalnych klientów, ale w praktyce to jedna z najbardziej ryzykownych i kosztownych decyzji, jakie może podjąć przedsiębiorca.
Dlaczego Google zmienia zdjęcie profilowe na wizytówce firmy?
Wizytówka w wyszukiwarce i Mapach Google często stanowi pierwszy kontakt potencjalnego klienta z Twoją marką. Dlatego każdy szczegół – od nazwy, godzin otwarcia aż po zdjęcia – wpływa na to, jak jesteś postrzegany. Jednym z częstych zaskoczeń dla właścicieli biznesów jest sytuacja, gdy Google zmienia lub podmienia zdjęcie profilowe firmy. Dlaczego tak się dzieje i co można z tym zrobić?
Ile kosztuje wizytówka Google?
Masz sklep w sieci? Wchodzisz w branżę e-commerce? Prowadzisz biznes lokalny? Pragniesz dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, z twojego regionu? Wizytówka Google pozwoli zaistnieć twojej marce w sieci. Wizytówka Google jest dzisiaj jednym z podstawowych narzędzi marketingowych. Ile kosztuje wizytówka w Google? Co zrobić, aby wizytówka naszego przedsiębiorstwa była lepiej widoczna w Internecie? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.
Wizytówka Google Moja Firma – co to jest i jak ją uruchomić?
Cześć! W dzisiejszym blogu: Wizytówka Google Moja Firma - bezpłatne narzędzie, które umożliwia właścicielom sklepów internetowych tworzenie, zarządzanie i optymalizację profilu marki w Google. Jej głównym zadaniem jest pomoc w przyciągnięciu nowych klientów z wyszukiwarki i map. Zawiera m.in. nazwę firmy, godziny otwarcia, adres, dane kontaktowe oraz bardzo cenne źródło informacji dla potencjalnych klientów - opinie o firmie.
6 kluczowych aspektów skutecznej logistyki do Rumunii
Wejście na rynek rumuński to nie tylko kwestia atrakcyjnej oferty produktowej. To również logistyka, która staje się fundamentem doświadczenia zakupowego. Jak ją zaplanować, aby sprostać oczekiwaniom wymagających klientów? Oto sześć kluczowych obszarów, które decydują o sukcesie sprzedaży w Rumunii.
Jak usunąć opinię z Google?
Opinie w Google są jednym z kluczowych elementów budujących wizerunek sklepu internetowego. Dobre opinie przyciągają nowych klientów, natomiast negatywne mogą skutecznie odstraszać potencjalnych nabywców. Czasem jednak może zdarzyć się, że opinia jest nieprawdziwa, zawiera błędy lub narusza zasady Google. W takim przypadku warto wiedzieć, jak usunąć opinię z Google, aby chronić reputację sklepu.