BLOG
Jak pozyskać opinie w branży kosmetycznej?
- Polecenia i autorytety w branży beauty, czyli – czy potrzebujemy opinii innych?
- Fake newsy na temat kosmetyków
- Branża beauty na straży prawdy
- Czy warto pozyskiwać opinie o kosmetykach?
- Zalety pozyskiwania opinii w branży kosmetycznej
- Kto powinien rekomendować produkty z branży beauty?
- Jak pozyskać prawdziwe opinie w branży kosmetycznej?
- Zautomatyzuj proces pozyskiwania opinii
Niezrozumiałe składy, nowe linie kosmetyków, formuły, technologie i odkrycia – łatwo zgubić się w gąszczu takich informacji. Konsumentom coraz trudniej podjąć, z pozoru zwyczajną, decyzję o kupnie konkretnego kosmetyku. Pomocna okazuje się opinia drugiego człowieka. W jaki sposób pozyskać takie rekomendacje i utwierdzić potencjalnego klienta w przekonaniu, że nasz produkt lub usługa, jest rzeczywiście warta zakupu?
Cześć! Z tej strony Magda z Zaufane.pl. Dziś przedstawię Ci jak pozyskiwać opinie w branży kosmetycznej, a także ich znaczenie w e-commerce.
Polecenia i autorytety w branży beauty, czyli – czy potrzebujemy opinii innych?
Legendy o Kleopatrze zażywającej mlecznych kąpieli do dziś mają miano nie tylko dobroczynnych, ale i luksusowych. W końcu to sposób na gładką skórę najsłynniejszej egipskiej królowej!
Gdy senselier opowiada o zmyśle węchu, uważniej dobieramy swoje perfumy – perspektywa innej osoby zmienia nasze postrzeganie o zapachu i jego funkcjach.
Kiedy świadoma pielęgnacja włosów, nazwana roboczo„włosingiem”, stała się modna, większość z nas pożegnała się z szamponami z silikonami, parabenami i innymi SLS-ami na rzecz naturalnych odżywek, mydeł do włosów, olejów, wczesywania kosmetyków oraz metody OMO.
W momencie, gdy w social mediach znana osoba promuje nową markę kosmetyków, prawie wszyscy chcemy wypróbować chociaż jednego produktu z tej nowej linii.
A gdy przyszła panna młoda szuka na grupach lub forach internetowych kogoś, kto umaluje ją w tym jedynym wyjątkowym dniu, pod jej postem lub pytaniem pojawia się fala komentarzy polecających różne salony czy makijażyst(k)ę.
Brzmi znajomo?
To tylko niektóre przykłady z branży beauty i tego, jak ważne są dla nas rekomendacje od innych. Bez względu na to, czy funkcję opiniotwórczą pełni Królowa Egiptu, użytkownicy mediów społecznościowych, influencerzy, eksperci, recenzenci czy nasi znajomi – opinie o kosmetykach mają ogromne znaczenie dla całego rynku beauty: zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców czy marketerów. Jak zatem pozyskać te opinie, żeby przyniosły realne korzyści?
Fake newsy na temat kosmetyków
Choć branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej wymagających w zakresie etykietowania produktów, to wprowadzanie konsumentów w błąd niestety nadal jest rzeczywistością w świecie beauty. Zdarza się to nie tylko na samych opakowaniach. Hasła reklamowe o cudotwórczym działaniu przeciwstarzeniowych kremów, efekcie sztucznych rzęs, wyszczuplaniu dzięki balsamom i trwałości nawet do 72 godzin to codzienność i, niestety, oznaka braku szacunku wobec klientów.
Po przeczytaniu tylu sprzecznych komunikatów – konsument, który nie ma specjalistycznej wiedzy na temat kosmetologii czy budowy skóry, czuje się zagubiony. Daje się nabierać na wiarygodnie brzmiące komunikaty. I nic w tym dziwnego, bo niektóre z nich tworzy się specjalnie w celach manipulacji, a inne błędne przekonania lub niezweryfikowane informacje nieświadomie przekazuje się dalej.
Ostatecznie już nie wiemy, czy ufać informacjom z artykułu blogowego, wideo kosmetologa, wypowiedzi dermatolożki czy contentu od influencera.
Ale gdy rozmawiamy ze znajomymi i zauważamy rezultaty zastosowanych przez nich produktów czy usług z branży beauty, już nie musimy wątpić i wyrabiamy sobie własną opinię na ten temat.
Prawdziwe opinie o kosmetykach, usługach fryzjerskich, perfumach czy, powiedzmy, masażach ujędrniających pomagają odnaleźć się w gąszczu fake newsów i w wyrobieniu własnego zdania. Naoczne rezultaty są bardziej wiarygodne niż pięknie brzmiące zapewniania aktora w białym kitlu.
Branża beauty na straży prawdy
Zasady komunikacji w branży kosmetycznej tworzą nie tylko przepisy prawne (Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r.), ale również samoregulacje czy dobre praktyki. To zabezpieczenie zarówno dla producentów czy dystrybutorów (na przykład w walce przed nieuczciwą konkurencją), jak i (przede wszystkim) ochrona samego klienta, który bardzo często jest narażony na różnego typu manipulacje marketingowe.
Mamy prawo do uczciwej informacji nie tylko ze strony producenta czy sprzedawcy. W mediach społecznościowych, forach internetowych czy na YouTubie roi się od recenzji kosmetyków, akcesoriów lub różnego rodzaju zabiegów. Z jednej strony czytamy o tym, że regularne złuszczanie skóry jest rekomendowane, jednak zbyt częste (np. codzienne) stosowanie peelingu wręcz szkodzi skórze. Olejowanie twarzy jest teraz na topie, ale okazuje się, że stosowanie ich solo (bez serum czy kremu) – wcale nie nawilża, a wręcz może odwodnić skórę. Demakijaż z użyciem płynu micelarnego jest polecany cerze wrażliwej, ale tylko przy kilkuetapowej pielęgnacji. Trudno określić, co jest prawdą i co sprawdzi się najlepiej w konkretnym przypadku.
I to kolejny przykład, że opinie innych konsumentów w branży kosmetycznej są potrzebne. Na szczęście to już się dzieje!
„Marketing rekomendacji jest bardzo ważny w przypadku produktów kosmetycznych. Jego rozwojowi sprzyjają popularne media społecznościowe, algorytmy wyszukiwarek, platformy sprzedażowe premiujące zbieranie opinii i ocen użytkowników. Wiemy to nie od dziś i nie uciekniemy od tego”.
~ Blanka Chmurzyńska-Brown
Dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego
(źródło: Koniec ery kosmetycznych fake newsów)
Czy warto pozyskiwać opinie o kosmetykach?
Satysfakcja i zaufanie to elementy, na którym firma opiera relacje z klientami. Gdy te wartości działają w obie strony, istnieje szansa na zbudowanie długotrwałych więzi marketingowych. Często zdarza się tak, że wiarygodność przekazu jest podstawą do transakcji oraz dalszej relacji z marką.
Gdy konsument zamawia ze sklepu internetowego kosmetyk, którego jeszcze nie używał, pojawia się w nim niepewność: „Czy ten kosmetyk na pewno rozwiąże moje problemy?”, „Czy nie zaszkodzi mojej skórze?”, „Czy nie wyrzucę pieniędzy w błoto?” – rolą marki jest zminimalizowanie tej niepewności poprzez zmaksymalizowanie zaufania.
Zalety pozyskiwania opinii w branży kosmetycznej
Zaufanie konsumentów
Najważniejszą zaletą pozyskiwania opinii w branży kosmetycznej jest dostarczenie swoim klientom prawdziwych rekomendacji, które są wynikiem realnego zadowolenia z produktu lub usługi – a nie sztucznie wygenerowanym contentem.
7 na 10 osób szuka opinii w sieci, zanim rzeczywiście dokona zakupów. Użytkownicy szukają nie tylko prawdziwych informacji na temat produktu lub usługi, ale społecznego dowodu słuszności (ang. social proof), czyli potwierdzenia, że ta transakcja jest właściwa i opłacalna.
Kiedy mamy do wyboru:
-
Wykupienie masażu za 100 zł, o którym czytamy od zadowolonych klientów, że bardzo ich odprężył, zapomnieli o otaczającym świecie i chętnie wrócą do tego SPA, chwaląc jednocześnie obsługę, czystość i atmosferę panującą w gabinecie;
lub
-
Wykupienie masażu za 100 zł, o którym klienci wyrażają niepochlebne opinie, wspominając o krótkim czasie trwania masażu i niemiłej obsłudze;
z pewnością wybierzemy pierwszą opcję – gdy pozytywne opinie potwierdzają rzeczywistość!
Treści generowane przez konsumentów
Opinie w branży kosmetycznej są wartością zarówno dla potencjalnego klienta, jak i tego, który dokonał zakupów!
Użytkownicy dzielą się informacjami z innymi, ponieważ poprzez zakupy w pewien sposób definiują siebie. Dostarczając wartość innym, odczuwają samorealizację i wierzą, że informują o ważnych sprawach. Oprócz tego rozwijają relacje online (źródło: The Psychology of Social Media Sharing).
Taka sytuacja jest korzystna dla 3 stron:
- Klienta, który już dokonał zakupu lub skorzystał z usługi - bo spełnił potrzebę podzielenia się opinią i tym samym wniósł wartość do życia innych.
- Potencjalnego klienta - który jeszcze nie zdecydował się na transakcję.
- Twojej marki - która właśnie zyskała darmowy, rzetelny i prawdziwy content potwierdzający jakość Twoich produktów lub usług. To jednocześnie informacja zwrotna, która pokazuje, czego rzeczywiście oczekują konsumenci od sklepu internetowego.
Sprzedaż napędzana przez klientów
- Według najnowszych badań Bright Local z 2022 roku: ponad 80% konsumentów przyznaje, że opinie innych użytkowników mają wpływ na ich decyzje zakupowe.
- Według Reevo dobre opinie o produktach lub usługach zwiększają sprzedaż o około 18%.
- Raport e-commerce w Polsce (2021) podaje, że 46% badanych przyznaje, że opinie o sklepie są czynnikami wpływającymi na jego wiarygodność.
Siła prawdziwych opinii o kosmetykach, akcesoriach czy usługach kosmetycznych jest ogromna i warto wykorzystać ich potencjał, żeby po prostu więcej zarabiać na prowadzeniu sklepu internetowego.
Widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania
Konkurencja w branży beauty pod względem pozycjonowania stron internetowych jest bardzo duża. Frazy związane z usługami kosmetycznymi i fryzjerskimi sięgają setek, a nawet tysięcy wyszukiwań miesięcznie.
Dla przykładu: wyrażenie fryzjer Rzeszów jest wyszukiwane ponad 8100 razy miesięcznie!
(dane na podstawie Surfer)
Gdy zadowoleni klienci zostawiają na stronie internetowej pozytywne opinie, automatycznie i naturalnie (prawdopodobnie również nieświadomie!) zawierają w nich słowa kluczowe, które przyczyniają się do poprawy widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Na przykład:
„Najlepszy fryzjer w Rzeszowie”
„Jeżeli szukacie fryzjera z Rzeszowie, to tylko w tym salonie!”
„Byłam już w wielu salonach fryzjerskich w Rzeszowie, ale tylko w tym naprawdę wysłuchali tego, o co prosiłam”
To idealna sytuacja dla wszystkich stron lub sklepów internetowych, dla których SEO stanowi jeden z elementów strategii marketingowej.
Wiedza na temat potrzeb konsumentów
Opinie klientów sklepu internetowego są realną pomocą w prowadzeniu biznesu – to dzięki wypowiedziom można dowiedzieć się, które produkty okazują się bestsellerami, co podoba się klientom w sklepie i zakupach na tej stronie internetowej, a nawet, w jaki sposób jeszcze ulepszyć ofertę e-commerce.
Kto powinien rekomendować produkty z branży beauty?
W branży beauty przede wszystkim opiniotwórczy głos mają przede wszystkim realni użytkownicy. Rekomendacji o kosmetykach udzielają:
- Klienci: to ich zdanie ma największe znaczenie. Są nie tylko grupą docelową, ale również najbardziej wiarygodnym źródłem informacji dla innych klientów. Ich opinie są prawdziwe, ale bazują głównie na ich subiektywnych doświadczeniach oraz emocjach.
- Testerzy/recenzenci: najczęściej ich opinie są poparte wiedzą i porównaniem do innych produktów czy usług. Zdarza się, że recenzenci otrzymują bezpłatne próbki specjalnie do testowania i oceniania. Czasami przychodzi im to naturalniej, innym razem sztucznie kreują opinię o kosmetykach lub zabiegach – zwłaszcza gdy ktoś im za to płaci.
- Influencerzy: najbardziej popularna i zasięgowa grupa opiniotwórcza, której wiarygodności nie da się do końca określić (przynajmniej na pierwszy „rzut oka”). Zdarza się, że polecają konkretny produkt lub usługę kosmetyczną w ramach współpracy czy ambasadorstwa. W większości można jednak wyczuć, jaka opinia jest naturalna, a która przygotowana przez agencję marketingową.
- Eksperci: senselier oceniający nową linię zapachów zazwyczaj będzie posługiwał się specjalistycznym słownictwem i niszowymi terminami, które nie wszyscy z nas rozumieją. Przeciętny konsument, czytający recenzję perfum, raczej nie będzie interesował się tym, jakie stężenie olejków eterycznych jest we flakonie albo co składa się na nutę głowy czy serca zapachu, ale raczej – czy perfumy te są trwałe, jakość adekwatna do ceny, czy perfumy mają kwiatowy zapach, czy pasują na przykład do pracy bądź na randkę.
- Ekolodzy: w branży kosmetycznej ważny głos mają również osoby, które realnie przejmują się losem naszego środowiska. Warto zapoznawać się z ich opinią oraz rzeczywiście sprawdzać, czy kosmetyki nie są testowane na zwierzętach, nie zawierają szkodliwych substancji, czy przy ich produkcji nie zanieczyszczono środowiska, czy są bezpieczne dla dzieci itd.
Jak pozyskać prawdziwe opinie w branży kosmetycznej?
Tu i teraz
Klient właśnie sfinalizował transakcję w Twoim sklepie internetowym. Cieszy się ze złożonego zamówienia i już nie może się doczekać, kiedy otrzyma kupione kosmetyki. Opinię o produkcie być może wystawi za jakiś czas, gdy już zdąży przetestować kosmetyk. Jednak już teraz możemy poznać jego zdanie na temat tego, czego właśnie doświadczył – czyli obsługi w sklepie, poruszania się między wirtualnymi półkami czy poznania cen konkretnych produktów.
W tej kwestii możesz wykorzystać zaprojektowany przez nas specjalny pop-up, czyli okno wyskakujące po sfinalizowanej transakcji z gwiazdkami do oceny i prostymi pytaniami, np. Jak oceniasz nasze usługi?
Spersonalizowana prośba
Nie bój się poprosić klienta o opinię! Słowa mają moc również w kwestii pozyskiwania opinii o kosmetykach. Możliwymi kanałami dotarcia do klienta jest SMS lub e-mail. Spersonalizowana wiadomość pokaże klientowi, że jego opinia jest ważna.
Możesz (jeszcze raz) podziękować za zakupy w Twoim sklepie internetowym i poprosić o opinię – argumentując tę prośbę tym, że chcesz ulepszać swoją ofertę, by zapewnić klientom (takim jak ten, do którego właśnie wysyłasz wiadomość), jeszcze lepsze doświadczenia w przyszłości.
Nagroda za opinię
Transakcyjne opinie od realnych użytkowników są na wagę złota, dlatego możesz śmiało zaproponować swojemu klientowi coś, co wynagrodzi mu stworzenie takiej recenzji. Kod rabatowy, darmowa dostawa lub gratis dołączony do następnego zamówienia wcale nie obciąży Twojego budżetu, a może przyczynić się do pozyskania opinii oraz zdobycia lojalnego klienta.
Zautomatyzuj proces pozyskiwania opinii
Przy całym procesie budowania społeczności wokół swojej marki oraz wiarygodności sklepu internetowego możesz dodatkowo zaoszczędzić czas i pieniądze. Wystarczy zautomatyzować większość działań związanych z pozyskaniem opinii o kosmetykach – na przykład wysyłkę mailową czy pojawiający się pop-up.
Zrobisz to we współpracy z nami! W Zaufane.pl dajemy gotowe rozwiązania dopasowane do Twojego biznesu. Oprócz skuteczności w pozyskiwaniu i zarządzaniu opiniami dbamy również o warstwę wizualną prezentowanych rekomendacji i pozytywne doświadczenia użytkowników. Zebrane opinie wyświetlamy w formie widgetu, który nienachalnie, ale skutecznie rzuca się w oczy nowym i stałym klientom.
Chcesz poznać szczegóły i razem z nami pozyskiwać opinie dla swojego sklepu? Zapraszamy do kontaktu!
Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?
Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.
Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!
Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.
Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!
Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!
Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”
Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!
Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom
Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.
Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku
Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.
Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.