BLOG

Jak wykorzystać opinie na każdym etapie lejka sprzedażowego?

Łukasz Różalski

Łukasz Różalski

listopad 2025
Jak wykorzystać opinie na każdym etapie lejka sprzedażowego?

Wszyscy w e-commerce wiemy, że opinie klientów budują zaufanie. To fundament. Ale czy na pewno wyciskasz z nich pełny potencjał? Recenzje to nie tylko "miły dodatek", ale potężne narzędzie do zwiększenia konwersji i... budowania mocnej pozycji w Google.

W tym artykule pokażę Ci, jak opinie wpisują się w każdy etap lejka sprzedażowego i jak możesz to wykorzystać, by realnie zwiększyć przychody. Zapraszam do lektury!

Lejek sprzedaży a opinie klientów

Statystyki są brutalne. Średni współczynnik konwersji w polskim e-commerce oscyluje w okolicach 1,5%. Oznacza to, że na 200 osób odwiedzających Twój sklep, statystycznie tylko 3 dokona zakupu. Przyczyn jest mnóstwo, od ceny po UX. Dzisiaj jednak przeanalizujemy tę ścieżkę wyłącznie pod kątem opinii i zobaczymy, gdzie możemy poprawić ten wynik.

Rys. 1. Ścieżka konwersji klienta

Poszukiwanie produktu

Na tym etapie klient ma zdefiniowaną potrzebę ("potrzebuję odkurzacza"), ale nie ma wybranego modelu ani marki. Co robi? Wpisuje w Google ogólne frazy, np. "odkurzacz bezprzewodowy". Sprawdza pierwsze wyniki – zarówno reklamy, jak i wyniki organiczne. Przegląda fora, ale przede wszystkim ląduje na stronach kategorii w sklepach z TOP 5.

I tutaj zaczyna się pierwszy styk z opiniami. Jako e-commerce manager musisz wiedzieć, że klient na listingu kategorii niemal odruchowo filtruje produkty "według popularności" lub "według ocen". Brak ocen = niewidoczność.

Szukanie rankingów / czytanie poradników

Klient zaczyna zawężać poszukiwania. Wpisuje w wyszukiwarkę frazy long-tail: "TOP 10 odkurzaczy do 300 zł" albo "jaki odkurzacz do 300 zł wybrać". Trafia na artykuły blogowe (takie jak ten, który czytasz) i rankingi.

Interesują go już nie tylko suche cechy produktu (moc, funkcje), ale społeczny dowód słuszności. Ile opinii ma produkt? Jaka jest średnia? Za co chwalą go inni? Na tym etapie buduje swoją "shortlistę" faworytów.

Szukanie recenzji produktowych

To jest etap "studiowania" opinii. Klient ma 2-3 wybrane produkty i teraz chce ostatecznego potwierdzenia. Wpisuje w Google "[nazwa produktu] + opinie". Przegląda filmy na YouTube, ale ląduje też z powrotem na kartach produktowych w sklepach. Im bardziej rozbudowany masz widget opinii, tym lepiej.

Dobry widget powinien zawierać:

  • Średnią ocenę i łączną liczbę opinii.
  • Wyróżnione najczęściej powtarzające się zalety (np. "cicha praca", "dobra bateria").
  • Opcję filtrowania (np. tylko ze zdjęciem).
  • Opcję głosowania na opinie (czy była pomocna).
  • Wyraźne oznaczenie opinii potwierdzonych zakupem.

Rys. 2. Widget opinii [źródło z dnia 24.12.2021]

Po tej analizie klient wie, co chce kupić. Teraz zdecyduje gdzie.

Wybór sprzedającego

Klient wraca do wyszukiwarki lub porównywarki cen. Znalazł Twój sklep. Cena mu odpowiada. Co dalej? Sprawdza, czy warto Ci zaufać. Będzie szukał opinii o sklepie (nie o produkcie).

Warto mu to ułatwić, implementując na stronie widget z opiniami o sklepie (np. z Trustpilot, Ceneo czy Opineo). Klient przeczyta ostatnie pozytywne komentarze, ale co ważniejsze, sprawdzi też negatywne i Twoje odpowiedzi na nie. Jeśli ten etap przejdzie pomyślnie, jest gotów do zakupu.

Potwierdzenie wyboru produktu

Klient jest w koszyku. Ostatni krok przed płatnością. Co robią niektórzy? Jeszcze raz wracają na kartę produktu, by upewnić się co do decyzji. Przeglądają opinie o produkcie w Twoim sklepie. Mogą też zerknąć na blok rekomendacji: "Klienci, którzy kupili ten produkt, oglądali również...".

Jeśli wszystko się zgadza – dokonuje zakupu. Jeśli jednak opinie w Twoim sklepie (lub ich brak) wzbudzą wątpliwość, może cofnąć się do etapu 3 i... pójść do konkurencji, która lepiej zarządza opiniami.

Gdzie opinie pracują na Twoją konwersję?

Powyższy Customer Journey pokazuje, w jak wielu punktach styku istotną rolę odgrywają opinie. Finalnie klient chce otrzymać produkt, który spełni jego potrzeby oraz da pewność, że inne osoby są z niego zadowolone!

Poniższa tabela będzie checklistą dla Ciebie do weryfikacji czy w swoim sklepie nie tracisz klientów na ścieżce zakupowej od samego początku lejka sprzedażowego.

Etapy klienta Miejsce  Rodzaj opinii  Sposób publikacji
Poszukiwanie produktu
 
 
reklamy PLA produktowa
(“gwiazdki”)
zgłoszenie się do programu Google przez autoryzowanego partnera Google
wyniki organiczne produktowa graficzna (rich snippets) prezentacja opinii dla kart produktowych w organicznych wynikach wyszukiwania
strona kategorii produktowa graficzna w boxie produktowym informacja o ilości opinii, licznik kupionych sztuk, średnia ocena produktu
Szukanie recenzji produktowych blog produktowa graficzna w boxie produktowym informacja o ilości opinii, licznik kupionych sztuk, średnia ocena produktu
Porównywanie cen / wybór sprzedającego listing sklepów o sklepie zależny od danego serwisu. Najczęściej jest to suma ilości opinii o sklepie i informacja procentowa o ilości opinii pozytywnych. Klienci raczej będą unikać sklepów bez żadnej opinii lub z małą ilością pozytywnych względem negatywnych
 Retencja wiadomość e-mail produktowa graficzna w boxie produktowym informacja o ilości opinii, licznik kupionych sztuk, średnia ocena produktu

Jak opinie przekładają się na wzrost konwersji?

Mówi się, że implementacja opinii może podnieść sprzedaż średnio o 20-30%. Oczywiście, to zależy od branży. Zawsze rekomenduję moim klientom testy A/B. Co warto testować?

  • Współczynnik konwersji na kartach produktowych z opiniami vs. bez opinii.

  • Współczynnik konwersji na kartach z 10 opiniami vs. z 50 opiniami.

  • Wpływ widocznych opinii na stronach kategorii (można to mierzyć w Google Analytics przez raporty niestandardowe, analizując strony wejściowe i przychody).

 

Jakich wyników sprzedażowych możemy się spodziewać?

Załóżmy, że prowadzisz sklep generujący 100 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, przy średniej konwersji 1,5% i średnim koszyku 100 zł netto. Daje to 150 000 zł obrotu netto.

A teraz zobaczmy, co się stanie, gdy dzięki systematycznej pracy nad opiniami (wg powyższej checklisty) podniesiemy współczynnik konwersji:

 Ruch UU ms Wsp. konwersji Wzrost wsp. konwersji Średni koszyk netto Obrót netto Wzrost obrotu netto
 100 000  1,50%    100 zł  150 000 zł  
 100 000  1,65%  10%  100 zł  165 000 zł  15 000 zł
 100 000  1,80%  20%  100 zł  180 000 zł  30 000 zł
 100 000  1,95%  30%  100 zł  195 000 zł  45 000 zł

Jak widać, mówimy tu o realnych, dodatkowych przychodach rzędu 30-45 tysięcy złotych miesięcznie, osiągniętych jedynie przez optymalizację zbierania i prezentowania opinii.

Jakie działania mogą mieć realny wpływ na takie wzrosty?

Co konkretnie można wdrożyć na stronie, by opinie zadziałały na konwersje? Oto najważniejsze elementy:

  • dopracowany widget opinii na karcie produktu,
  • wdrożony mechanizm automatycznych próśb o opinię produktu do klientów, którzy dokonali zakupu,
  • publikacja opinii w reklamach PLA,
  • publikacja opinii o sklepie na listingu sklepów w zakupach Google,
  • publikacja opinii w wynikach organicznych (karta produktu, strona kategorii),
  • dodanie do boxów produktowych informacji o opiniach,
  • domyślne wyświetlanie na listingu kategorii produktów o najwyższych ocenach,
  • publikacja w artykułach na blogu boxów produktowych z opiniami.

Opinie jako unikalna treść (UGC) dla SEO

Musimy też pamiętać o jednym, niezwykle ważnym aspekcie z perspektywy pozycjonowania. Każda opinia napisana przez Twojego klienta to unikalna treść (User-Generated Content)!

Gdy klienci opisują produkt, naturalnie używają fraz kluczowych z długiego ogona ("odkurzacz cichy i lekki", "świetny do sierści psa"), na które sam byś nie wpadł. Google widzi tę stale aktualizowaną, unikalną treść na Twojej karcie produktu i postrzega ją jako bardziej wartościową i aktualną niż statyczną kartę konkurenta, gdzie ostatnia opinia pochodzi z 2016 roku. To darmowy i autentyczny content marketing, który robisz rękami swoich klientów.

Czy już wiesz, jak opinie wpływają na lejek sprzedażowy?

Mam nadzieję, że z tego artykułu wyciągniesz lekcję, jak bardzo niedoceniane jest wykorzystanie opinii w procesach sprzedażowych. Jeśli ufasz, że moduł w sklepie internetowym z opcją dodania opinii zapewni liniowy wzrost ilości opinii - niestety tak się nie stanie. Często skupiamy się na zdobywaniu opinii o samym sklepie, zapominając, że równie ważne (a na karcie produktu nawet ważniejsze) są opinie o produktach.

Jeśli tworzysz unikatowe treści, aby odpowiadać na potrzeby Twojej grupy docelowej, pamiętaj, że każda opinia (recenzja) napisana przez Twojego klienta to unikatowa treść! To właśnie ona stanowi autentyczny społeczny dowód słuszności, który wzbogaca Twoją ofertę i pomaga kolejnym klientom podjąć ostateczną decyzję o zakupie.

Najważniejsze informacje, które warto zapamiętać:

  • Opinie klientów to nie tylko element budujący zaufanie, ale przede wszystkim potężne narzędzie do zwiększania konwersji i poprawy widoczności w Google.
  • Recenzje odgrywają kluczową rolę na każdym etapie lejka sprzedażowego – od filtrowania produktów na listingu kategorii po ostateczne potwierdzenie wyboru w koszyku.
  • Systematyczne zbieranie i wyświetlanie opinii może podnieść współczynnik konwersji nawet o 20-30%, co bezpośrednio przekłada się na realny wzrost przychodów.
  • Każda opinia klienta to unikalna treść (User-Generated Content), która naturalnie wzbogaca stronę o frazy kluczowe i wspiera jej pozycjonowanie (SEO).
  • Należy aktywnie zarządzać zarówno opiniami o sklepie (budującymi wiarygodność sprzedawcy), jak i opiniami o produktach (kluczowymi do podjęcia decyzji zakupowej).

Przewodnik po opiniach Google

Opinie Google to kluczowe narzędzie budowania zaufania klientów i zwiększania widoczności w internecie. Wyszukiwarka Google umożliwia prezentowanie opinii na kilka różnych sposobów – w zależności od rodzaju biznesu i miejsca wyświetlania informacji. Poniżej omawiamy wszystkie typy opinii dostępne w Google oraz jak możesz je wykorzystać w swojej strategii. Dowiesz się, czym są recenzje w wizytówce Google Moja Firma (Google Business Profile), gwiazdki Seller Ratings w reklamach Google (oceny sprzedawcy), Opinie konsumenckie Google (program Google Customer Reviews), oceny produktów w reklamach Google Shopping, a na końcu wyjaśniamy, czym są gwiazdki rich snippets – czyli oceny i opinie wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak wykorzystać opinie na każdym etapie lejka sprzedażowego?

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważną rolę odgrywają opinie w budowaniu zaufania do sklepu w oczach klientów. Czy wykorzystujesz ich pełny potencjał ? Zapraszam do lektury niniejszego artykułu.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów – jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Ranking najlepszych studiów pilates w Rzeszowie. Poznaj miejsca, które pokochali klienci!

W Rzeszowie coraz więcej osób wybiera pilates jako formę dbania o zdrowie, sylwetkę i spokój umysłu. Wybór odpowiedniego miejsca ma jednak ogromne znaczenie – od atmosfery i profesjonalizmu instruktorów zależy, czy zostaniesz w studiu na dłużej. Artykuł przedstawia ranking najlepszych studiów pilates w Rzeszowie, oparty nie na reklamach, lecz na opiniach klientów i ocenach w Google.

Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?

Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.

Social proof a zakupy – czy opinie naprawdę sprzedają?

W obecnym cyfrowym świecie, w którym konsumenci mają dostęp do ogromnej ilości informacji i opcji zakupowych, podejmowanie decyzji może być niezmiernie trudne. Z tego powodu wiele osób sięga po opinie innych konsumentów, aby pomóc sobie w dokonaniu wyboru. To zjawisko znane jest jako social proof, czyli potwierdzenie społeczne, i odgrywa kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych.

Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?

Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie