BLOG

Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość

Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość

Od pewnego czasu można zaobserwować ogromny przyrost sklepów online. Czym to jest spowodowane? Jak to wpłynie na rynek e-commerce i zakupowe nawyki konsumentów? Na ten temat wypowiedziała się team leaderka działu sprzedaży plente mogąca pochwalić się 13-letnim doświadczeniem w branży - Katarzyna Brzezińska.

zakupy online

Sklep e-commerce- produkty w dowolnym momencie

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się rozpocząć swoją przygodę w świecie e-commerce poprzez otwarcie lub przeniesienie swoich sklepów do przestrzeni cyfrowej, gdzie konsumenci z całego kraju mogą przeglądać ich produkty w dowolnym momencie, bez obowiązujących godzin otwarcia i konieczności „tułania się” po mieście. Mogą to robić w domu przy okazji oglądania serialu, w metrze, korzystając ze smartfonów, czy podczas przerwy w pracy, na urządzeniu służbowym. 

Zmiany spowodowane pandemią

Największą ilość nowych sklepów zaobserwowałam w pierwszych miesiącach pandemii, podczas której zakupy stacjonarne były mocno ograniczone albo niemożliwe. Ludzie bojąc się o zdrowie swoje i bliskich zaczęli szukać możliwości robienia zakupów z domu, z samochodu, czy każdego miejsca posiadającego zasięg sieci lub wi-fi. Handel w internecie święcił prym już od dawna, jednak po pandemiczne przyzwyczajenia kupujących pchnęły gospodarkę w zupełnie nowym kierunku. W obawie o przyszłość własnych firm, adaptując się do nowej rzeczywistości, wiele przedsiębiorstw podjęło decyzję o przeniesieniu swojej działalności do sieci. Mimo, że pandemia na tę chwilę stanowi głównie nieprzyjemne wspomnienie, a ograniczenia z nią związane już dawno zostały zniesione, trend na otwieranie sklepów online nadal się utrzymuje, choć nieco zwolnił. Spodziewam się, że pozostanie z nami na najbliższe lata, a wartość całego rynku e-commerce wciąż będzie rosła. Właściciele mniejszych sklepów widzą wiele korzyści rozwiązania, którym jest dostępność wyłącznie internetowa – mogą częściowo zaoszczędzić na wynajmowanej powierzchni, zatrudnianiu ekspedientów czy dodatkowych opłatach za media. 

Afiliacja szansą na rozwój

Spora część sklepów jednocześnie decyduje się na podejmowanie działań w ramach afiliacji, co skutecznie zwiększa ich widoczność w internecie, za czym idzie większa szansa na rozpoznawalność oraz potencjalne sprzedaże. Jako plente widzimy wzrosty zarówno w liczbie pojawiających się nowych sklepów, jak i w sprzedaży. Branże, które szczególnie przyciągają moją uwagę to: 

• Elektronika – szczególnym zainteresowaniem cieszą się duże sieci sklepów posiadające w sprzedaży szeroko pojęte produkty z sektoru AGD i RTV, produktów do użytku domowego i rozrywki, ale także sklepy ukierunkowane na sprzedaż komputerów, telefonów oraz akcesoriów sprzyjających wygodzie pracy zdalnej.

• Moda – wiodące sklepy to te popularne strony, zawierające w swojej ofercie różne marki odzieży i obuwia. Sklepy z branży odzieżowej chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów coraz częściej oferują darmową wysyłkę i zwrot produktów. Klientów przekonuje dużo większy wybór produktów i rozmiarów, możliwość przymierzenia zamówionych rzeczy w domu i oszczędność 

• Karty podarunkowe – jako nasz osobny projekt cieszą się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza do sklepów w których potencjalny obdarowany, będzie miał możliwość wyboru z wielu kategorii produktów. To zawsze trafiony i bezpieczny prezent.

• Platformy ogólnozakupowe – czyli miejsca w których kupujący może kupić tak naprawdę wszystko co przyjdzie mu do głowy. 

Warto zwrócić uwagę na wzrost ruchu na platformach ogólno zakupowych, czyli ostatnim punkcie z powyższych. Z moich obserwacji wynika, że tego typu platformy dopiero się rozpędzają i mimo ogromnych, dotychczasowych osiągnięć, uważam, że największe sukcesy są dopiero przed nimi. 

Sklepy z szybkimi dostawami zakupów

Kolejną nowo powstałą gałęzią rynku e-commerce, która wkroczyła pewnym krokiem na rynek zakupowy w Polsce, to sklepy z szybkimi dostawami zakupów. Coraz częściej widocznymi na ulicach Warszawy i wszystkich większych miast stają się tak zwane “dark store”, czyli magazyny sklepów, gwarantujące dostawę zamówionych towarów nawet w 10 minut od momentu złożenia zamówienia. To idealne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć przebywania w zatłoczonych sklepach, nie lubiących stać w kolejkach, ale także zwolenników oszczędzania czasu. Zamawiasz zakupy, idziesz pod prysznic a za chwilę kurier puka do Twoich drzwi. Wszystkie największe dyskonty zakupowe zaczynają działać w ten sposób, otwierając własne magazyny lub posiłkując się firmami kurierskimi, dla których to także kolejna możliwość rozwoju.

Wzrost wymagań u konsumentów

Duża ilość sklepów w świecie online skutkuje oczywiście znacznym poszerzeniem się konkurencji, za czym idzie wzrost wymagań u konsumentów nie tylko w jakości produktu, ale także w obsłudze, jaką oferuje dana działalność. W dobie rosnącej na naszych oczach inflacji dla większości klientów ważna jest jakość i wartość danego produktu. Coraz więcej z nas kupuje przede wszystkim rzeczy niezbędne, natomiast kupując coś droższego wymagamy, aby ten produkt był wytrzymały. W związku z tym dokładniej śledzimy i porównujemy produkty znajdujące się w różnych sklepach. Stoi przed nimi ciężkie zadanie – sprostać tym wszystkim wymaganiom i wybić się na tle konkurencji. 

Rozwój sklepów internetowych jest niebywałą szansą dla firm z sektoru przemysłowo-logistycznego – odpowiednie zapakowanie zamówienia, szybkie i bezpieczne dostarczenie paczki do konsumenta i dodatkowe udogodnienia oferowane przez te firmy będą decydowały o współpracach z markami. Rośnie również ilość otwieranych magazynów, głównie na terenach podmiejskich. 

Najbliższe miesiące pokażą dokładniejszy kierunek tego co obserwujemy obecnie i na czym polski oraz światowy rynek e-commerce powinien się najbardziej skupić. Jedno jest pewne – konsumentowi zależy na sprawnej finalizacji transakcji, niezależnie od tego, czy to jest produkt czy usługa, a obecne możliwości technologiczne znacznie ułatwiają przedsiębiorstwom dostosowanie się do tych oczekiwań. Nie tylko biznes, ale też życie coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego – może już tego nie zmienimy, za to możemy się dostosować i korzystać z obecnych możliwości rozwoju w tym obszarze.

Ranking najlepszych studiów pilates w Rzeszowie. Poznaj miejsca, które pokochali klienci!

W Rzeszowie coraz więcej osób wybiera pilates jako formę dbania o zdrowie, sylwetkę i spokój umysłu. Wybór odpowiedniego miejsca ma jednak ogromne znaczenie – od atmosfery i profesjonalizmu instruktorów zależy, czy zostaniesz w studiu na dłużej. Artykuł przedstawia ranking najlepszych studiów pilates w Rzeszowie, oparty nie na reklamach, lecz na opiniach klientów i ocenach w Google.

Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?

Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.

Social proof a zakupy – czy opinie naprawdę sprzedają?

W obecnym cyfrowym świecie, w którym konsumenci mają dostęp do ogromnej ilości informacji i opcji zakupowych, podejmowanie decyzji może być niezmiernie trudne. Z tego powodu wiele osób sięga po opinie innych konsumentów, aby pomóc sobie w dokonaniu wyboru. To zjawisko znane jest jako social proof, czyli potwierdzenie społeczne, i odgrywa kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych.

Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?

Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.

Jak opinie wpływają na SEO?

Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.

Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii. Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie.

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w oparciu o recenzje online?

Dziś trudno sobie wyobrazić działalność firmy bez jej obecności w sieci. Marketing internetowy stał się częścią strategii biznesowej wielu przedsiębiorstw. W tym świecie dużą rolę odgrywają oczywiście opinie klientów. Recenzje online są autentyczną i szczerą reklamą marki – bez inwestycji w płatne kampanie. Rodzą się więc pytania: jak zoptymalizować narzędzia wspierające marketing rekomendacji? Jak prowadzić biznes oparty o lojalną społeczność? W tym artykule rozwiewam te wątpliwości!

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie