BLOG
Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość
Od pewnego czasu można zaobserwować ogromny przyrost sklepów online. Czym to jest spowodowane? Jak to wpłynie na rynek e-commerce i zakupowe nawyki konsumentów? Na ten temat wypowiedziała się team leaderka działu sprzedaży plente mogąca pochwalić się 13-letnim doświadczeniem w branży - Katarzyna Brzezińska.
Sklep e-commerce- produkty w dowolnym momencie
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się rozpocząć swoją przygodę w świecie e-commerce poprzez otwarcie lub przeniesienie swoich sklepów do przestrzeni cyfrowej, gdzie konsumenci z całego kraju mogą przeglądać ich produkty w dowolnym momencie, bez obowiązujących godzin otwarcia i konieczności „tułania się” po mieście. Mogą to robić w domu przy okazji oglądania serialu, w metrze, korzystając ze smartfonów, czy podczas przerwy w pracy, na urządzeniu służbowym.
Zmiany spowodowane pandemią
Największą ilość nowych sklepów zaobserwowałam w pierwszych miesiącach pandemii, podczas której zakupy stacjonarne były mocno ograniczone albo niemożliwe. Ludzie bojąc się o zdrowie swoje i bliskich zaczęli szukać możliwości robienia zakupów z domu, z samochodu, czy każdego miejsca posiadającego zasięg sieci lub wi-fi. Handel w internecie święcił prym już od dawna, jednak po pandemiczne przyzwyczajenia kupujących pchnęły gospodarkę w zupełnie nowym kierunku. W obawie o przyszłość własnych firm, adaptując się do nowej rzeczywistości, wiele przedsiębiorstw podjęło decyzję o przeniesieniu swojej działalności do sieci. Mimo, że pandemia na tę chwilę stanowi głównie nieprzyjemne wspomnienie, a ograniczenia z nią związane już dawno zostały zniesione, trend na otwieranie sklepów online nadal się utrzymuje, choć nieco zwolnił. Spodziewam się, że pozostanie z nami na najbliższe lata, a wartość całego rynku e-commerce wciąż będzie rosła. Właściciele mniejszych sklepów widzą wiele korzyści rozwiązania, którym jest dostępność wyłącznie internetowa – mogą częściowo zaoszczędzić na wynajmowanej powierzchni, zatrudnianiu ekspedientów czy dodatkowych opłatach za media.
Afiliacja szansą na rozwój
Spora część sklepów jednocześnie decyduje się na podejmowanie działań w ramach afiliacji, co skutecznie zwiększa ich widoczność w internecie, za czym idzie większa szansa na rozpoznawalność oraz potencjalne sprzedaże. Jako plente widzimy wzrosty zarówno w liczbie pojawiających się nowych sklepów, jak i w sprzedaży. Branże, które szczególnie przyciągają moją uwagę to:
• Elektronika – szczególnym zainteresowaniem cieszą się duże sieci sklepów posiadające w sprzedaży szeroko pojęte produkty z sektoru AGD i RTV, produktów do użytku domowego i rozrywki, ale także sklepy ukierunkowane na sprzedaż komputerów, telefonów oraz akcesoriów sprzyjających wygodzie pracy zdalnej.
• Moda – wiodące sklepy to te popularne strony, zawierające w swojej ofercie różne marki odzieży i obuwia. Sklepy z branży odzieżowej chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów coraz częściej oferują darmową wysyłkę i zwrot produktów. Klientów przekonuje dużo większy wybór produktów i rozmiarów, możliwość przymierzenia zamówionych rzeczy w domu i oszczędność
• Karty podarunkowe – jako nasz osobny projekt cieszą się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza do sklepów w których potencjalny obdarowany, będzie miał możliwość wyboru z wielu kategorii produktów. To zawsze trafiony i bezpieczny prezent.
• Platformy ogólnozakupowe – czyli miejsca w których kupujący może kupić tak naprawdę wszystko co przyjdzie mu do głowy.
Warto zwrócić uwagę na wzrost ruchu na platformach ogólno zakupowych, czyli ostatnim punkcie z powyższych. Z moich obserwacji wynika, że tego typu platformy dopiero się rozpędzają i mimo ogromnych, dotychczasowych osiągnięć, uważam, że największe sukcesy są dopiero przed nimi.
Sklepy z szybkimi dostawami zakupów
Kolejną nowo powstałą gałęzią rynku e-commerce, która wkroczyła pewnym krokiem na rynek zakupowy w Polsce, to sklepy z szybkimi dostawami zakupów. Coraz częściej widocznymi na ulicach Warszawy i wszystkich większych miast stają się tak zwane “dark store”, czyli magazyny sklepów, gwarantujące dostawę zamówionych towarów nawet w 10 minut od momentu złożenia zamówienia. To idealne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć przebywania w zatłoczonych sklepach, nie lubiących stać w kolejkach, ale także zwolenników oszczędzania czasu. Zamawiasz zakupy, idziesz pod prysznic a za chwilę kurier puka do Twoich drzwi. Wszystkie największe dyskonty zakupowe zaczynają działać w ten sposób, otwierając własne magazyny lub posiłkując się firmami kurierskimi, dla których to także kolejna możliwość rozwoju.
Wzrost wymagań u konsumentów
Duża ilość sklepów w świecie online skutkuje oczywiście znacznym poszerzeniem się konkurencji, za czym idzie wzrost wymagań u konsumentów nie tylko w jakości produktu, ale także w obsłudze, jaką oferuje dana działalność. W dobie rosnącej na naszych oczach inflacji dla większości klientów ważna jest jakość i wartość danego produktu. Coraz więcej z nas kupuje przede wszystkim rzeczy niezbędne, natomiast kupując coś droższego wymagamy, aby ten produkt był wytrzymały. W związku z tym dokładniej śledzimy i porównujemy produkty znajdujące się w różnych sklepach. Stoi przed nimi ciężkie zadanie – sprostać tym wszystkim wymaganiom i wybić się na tle konkurencji.
Rozwój sklepów internetowych jest niebywałą szansą dla firm z sektoru przemysłowo-logistycznego – odpowiednie zapakowanie zamówienia, szybkie i bezpieczne dostarczenie paczki do konsumenta i dodatkowe udogodnienia oferowane przez te firmy będą decydowały o współpracach z markami. Rośnie również ilość otwieranych magazynów, głównie na terenach podmiejskich.
Najbliższe miesiące pokażą dokładniejszy kierunek tego co obserwujemy obecnie i na czym polski oraz światowy rynek e-commerce powinien się najbardziej skupić. Jedno jest pewne – konsumentowi zależy na sprawnej finalizacji transakcji, niezależnie od tego, czy to jest produkt czy usługa, a obecne możliwości technologiczne znacznie ułatwiają przedsiębiorstwom dostosowanie się do tych oczekiwań. Nie tylko biznes, ale też życie coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego – może już tego nie zmienimy, za to możemy się dostosować i korzystać z obecnych możliwości rozwoju w tym obszarze.
Opinie klientów w mediach społecznościowych a decyzje zakupowe
Dzięki platformom społecznościowym oraz influencerom konsumenci mają łatwy dostęp do informacji o produktach i markach oraz możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami w czasie rzeczywistym. To sprawia, że proces podejmowania decyzji zakupowych jest także uzależniony od tego co zobaczymy w social mediach.
5 błędów w marketingu opinii, które mogą zniszczyć wizerunek Twojej firmy
Opinie klientów mają moc zmieniania wizerunku firmy i budowania trwałych relacji. Zdobycie autentycznych recenzji jest jednak prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku pojawiają się firmy oferujące fałszywe opinie na zamówienie. Taka gra z ogniem może kosztować przedsiębiorstwo nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim reputację.
Jak przekształcić recenzje online w cenne źródło informacji dla Twojej firmy?
W dobie cyfrowej transformacji, gdzie internet stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania większości przedsiębiorstw, recenzje online zyskują na coraz większym znaczeniu. Istotne jest więc zapoznanie się z metodami przekształcania tych opinii w wartościowe źródło informacji o potrzebach klientów. Z wypowiedzi klientów możemy też wyciągnąć pouczające wnioski. Analizując treść recenzji zorientować się, co możemy zmienić i naprawić w pracy i w działalności naszego biznesu - to ogromny krok w stronę rozwoju.
Monitorowanie opinii – dlaczego warto trzymać rękę na pulsie?
W poprzednich artykułach powiedzieliśmy sobie wiele na temat ogromnej wartości, jaką niosą opinie o sklepie internetowym oraz o tym, jak kluczowe jest wdrożenie marketingu recenzji. Dziś skupię się na tym, co dzieje się po wystawieniu oceny, czyli na zasadach optymalizacji i strategicznego zarządzania pozyskanym feedbackiem.
Budowanie społeczności wokół marki przez recenzje i rekomendacje
W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.
Przewodnik po opiniach Google
Opinie Google to kluczowe narzędzie budowania zaufania klientów i zwiększania widoczności w internecie. Wyszukiwarka Google umożliwia prezentowanie opinii na kilka różnych sposobów – w zależności od rodzaju biznesu i miejsca wyświetlania informacji. Poniżej omawiamy wszystkie typy opinii dostępne w Google oraz jak możesz je wykorzystać w swojej strategii. Dowiesz się, czym są recenzje w wizytówce Google Moja Firma (Google Business Profile), gwiazdki Seller Ratings w reklamach Google (oceny sprzedawcy), Opinie konsumenckie Google (program Google Customer Reviews), oceny produktów w reklamach Google Shopping, a na końcu wyjaśniamy, czym są gwiazdki rich snippets – czyli oceny i opinie wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak wykorzystać opinie na każdym etapie lejka sprzedażowego?
Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważną rolę odgrywają opinie w budowaniu zaufania do sklepu w oczach klientów. Czy wykorzystujesz ich pełny potencjał ? Zapraszam do lektury niniejszego artykułu.