BLOG
Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość

Od pewnego czasu można zaobserwować ogromny przyrost sklepów online. Czym to jest spowodowane? Jak to wpłynie na rynek e-commerce i zakupowe nawyki konsumentów? Na ten temat wypowiedziała się team leaderka działu sprzedaży plente mogąca pochwalić się 13-letnim doświadczeniem w branży - Katarzyna Brzezińska.
Sklep e-commerce- produkty w dowolnym momencie
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się rozpocząć swoją przygodę w świecie e-commerce poprzez otwarcie lub przeniesienie swoich sklepów do przestrzeni cyfrowej, gdzie konsumenci z całego kraju mogą przeglądać ich produkty w dowolnym momencie, bez obowiązujących godzin otwarcia i konieczności „tułania się” po mieście. Mogą to robić w domu przy okazji oglądania serialu, w metrze, korzystając ze smartfonów, czy podczas przerwy w pracy, na urządzeniu służbowym.
Zmiany spowodowane pandemią
Największą ilość nowych sklepów zaobserwowałam w pierwszych miesiącach pandemii, podczas której zakupy stacjonarne były mocno ograniczone albo niemożliwe. Ludzie bojąc się o zdrowie swoje i bliskich zaczęli szukać możliwości robienia zakupów z domu, z samochodu, czy każdego miejsca posiadającego zasięg sieci lub wi-fi. Handel w internecie święcił prym już od dawna, jednak po pandemiczne przyzwyczajenia kupujących pchnęły gospodarkę w zupełnie nowym kierunku. W obawie o przyszłość własnych firm, adaptując się do nowej rzeczywistości, wiele przedsiębiorstw podjęło decyzję o przeniesieniu swojej działalności do sieci. Mimo, że pandemia na tę chwilę stanowi głównie nieprzyjemne wspomnienie, a ograniczenia z nią związane już dawno zostały zniesione, trend na otwieranie sklepów online nadal się utrzymuje, choć nieco zwolnił. Spodziewam się, że pozostanie z nami na najbliższe lata, a wartość całego rynku e-commerce wciąż będzie rosła. Właściciele mniejszych sklepów widzą wiele korzyści rozwiązania, którym jest dostępność wyłącznie internetowa – mogą częściowo zaoszczędzić na wynajmowanej powierzchni, zatrudnianiu ekspedientów czy dodatkowych opłatach za media.
Afiliacja szansą na rozwój
Spora część sklepów jednocześnie decyduje się na podejmowanie działań w ramach afiliacji, co skutecznie zwiększa ich widoczność w internecie, za czym idzie większa szansa na rozpoznawalność oraz potencjalne sprzedaże. Jako plente widzimy wzrosty zarówno w liczbie pojawiających się nowych sklepów, jak i w sprzedaży. Branże, które szczególnie przyciągają moją uwagę to:
• Elektronika – szczególnym zainteresowaniem cieszą się duże sieci sklepów posiadające w sprzedaży szeroko pojęte produkty z sektoru AGD i RTV, produktów do użytku domowego i rozrywki, ale także sklepy ukierunkowane na sprzedaż komputerów, telefonów oraz akcesoriów sprzyjających wygodzie pracy zdalnej.
• Moda – wiodące sklepy to te popularne strony, zawierające w swojej ofercie różne marki odzieży i obuwia. Sklepy z branży odzieżowej chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów coraz częściej oferują darmową wysyłkę i zwrot produktów. Klientów przekonuje dużo większy wybór produktów i rozmiarów, możliwość przymierzenia zamówionych rzeczy w domu i oszczędność
• Karty podarunkowe – jako nasz osobny projekt cieszą się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza do sklepów w których potencjalny obdarowany, będzie miał możliwość wyboru z wielu kategorii produktów. To zawsze trafiony i bezpieczny prezent.
• Platformy ogólnozakupowe – czyli miejsca w których kupujący może kupić tak naprawdę wszystko co przyjdzie mu do głowy.
Warto zwrócić uwagę na wzrost ruchu na platformach ogólno zakupowych, czyli ostatnim punkcie z powyższych. Z moich obserwacji wynika, że tego typu platformy dopiero się rozpędzają i mimo ogromnych, dotychczasowych osiągnięć, uważam, że największe sukcesy są dopiero przed nimi.
Sklepy z szybkimi dostawami zakupów
Kolejną nowo powstałą gałęzią rynku e-commerce, która wkroczyła pewnym krokiem na rynek zakupowy w Polsce, to sklepy z szybkimi dostawami zakupów. Coraz częściej widocznymi na ulicach Warszawy i wszystkich większych miast stają się tak zwane “dark store”, czyli magazyny sklepów, gwarantujące dostawę zamówionych towarów nawet w 10 minut od momentu złożenia zamówienia. To idealne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć przebywania w zatłoczonych sklepach, nie lubiących stać w kolejkach, ale także zwolenników oszczędzania czasu. Zamawiasz zakupy, idziesz pod prysznic a za chwilę kurier puka do Twoich drzwi. Wszystkie największe dyskonty zakupowe zaczynają działać w ten sposób, otwierając własne magazyny lub posiłkując się firmami kurierskimi, dla których to także kolejna możliwość rozwoju.
Wzrost wymagań u konsumentów
Duża ilość sklepów w świecie online skutkuje oczywiście znacznym poszerzeniem się konkurencji, za czym idzie wzrost wymagań u konsumentów nie tylko w jakości produktu, ale także w obsłudze, jaką oferuje dana działalność. W dobie rosnącej na naszych oczach inflacji dla większości klientów ważna jest jakość i wartość danego produktu. Coraz więcej z nas kupuje przede wszystkim rzeczy niezbędne, natomiast kupując coś droższego wymagamy, aby ten produkt był wytrzymały. W związku z tym dokładniej śledzimy i porównujemy produkty znajdujące się w różnych sklepach. Stoi przed nimi ciężkie zadanie – sprostać tym wszystkim wymaganiom i wybić się na tle konkurencji.
Rozwój sklepów internetowych jest niebywałą szansą dla firm z sektoru przemysłowo-logistycznego – odpowiednie zapakowanie zamówienia, szybkie i bezpieczne dostarczenie paczki do konsumenta i dodatkowe udogodnienia oferowane przez te firmy będą decydowały o współpracach z markami. Rośnie również ilość otwieranych magazynów, głównie na terenach podmiejskich.
Najbliższe miesiące pokażą dokładniejszy kierunek tego co obserwujemy obecnie i na czym polski oraz światowy rynek e-commerce powinien się najbardziej skupić. Jedno jest pewne – konsumentowi zależy na sprawnej finalizacji transakcji, niezależnie od tego, czy to jest produkt czy usługa, a obecne możliwości technologiczne znacznie ułatwiają przedsiębiorstwom dostosowanie się do tych oczekiwań. Nie tylko biznes, ale też życie coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego – może już tego nie zmienimy, za to możemy się dostosować i korzystać z obecnych możliwości rozwoju w tym obszarze.
Jak rozpoznać fałszywe recenzje online?
Miliony ludzi na całym świecie zaufało opiniom w sieci. Badania wykazują, że ponad 90% konsumentów sprawdza recenzje przed dokonaniem zakupu, z czego aż 76% osób wierzy w to, co przeczytają, mimo że są to opinie od zupełnie obcych ludzi.
Kupowanie opinii w Internecie – fałszywe recenzje są karane!
Zakup opinii może wydawać się szybkim sposobem na poprawę wizerunku sklepu i zdobywanie pozytywnych opinii od potencjalnych klientów, ale w praktyce to jedna z najbardziej ryzykownych i kosztownych decyzji, jakie może podjąć przedsiębiorca.
Dlaczego Google zmienia zdjęcie profilowe na wizytówce firmy?
Wizytówka w wyszukiwarce i Mapach Google często stanowi pierwszy kontakt potencjalnego klienta z Twoją marką. Dlatego każdy szczegół – od nazwy, godzin otwarcia aż po zdjęcia – wpływa na to, jak jesteś postrzegany. Jednym z częstych zaskoczeń dla właścicieli biznesów jest sytuacja, gdy Google zmienia lub podmienia zdjęcie profilowe firmy. Dlaczego tak się dzieje i co można z tym zrobić?
Ile kosztuje wizytówka Google?
Masz sklep w sieci? Wchodzisz w branżę e-commerce? Prowadzisz biznes lokalny? Pragniesz dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów, z twojego regionu? Wizytówka Google pozwoli zaistnieć twojej marce w sieci. Wizytówka Google jest dzisiaj jednym z podstawowych narzędzi marketingowych. Ile kosztuje wizytówka w Google? Co zrobić, aby wizytówka naszego przedsiębiorstwa była lepiej widoczna w Internecie? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.
Wizytówka Google Moja Firma – co to jest i jak ją uruchomić?
Cześć! W dzisiejszym blogu: Wizytówka Google Moja Firma - bezpłatne narzędzie, które umożliwia właścicielom sklepów internetowych tworzenie, zarządzanie i optymalizację profilu marki w Google. Jej głównym zadaniem jest pomoc w przyciągnięciu nowych klientów z wyszukiwarki i map. Zawiera m.in. nazwę firmy, godziny otwarcia, adres, dane kontaktowe oraz bardzo cenne źródło informacji dla potencjalnych klientów - opinie o firmie.
6 kluczowych aspektów skutecznej logistyki do Rumunii
Wejście na rynek rumuński to nie tylko kwestia atrakcyjnej oferty produktowej. To również logistyka, która staje się fundamentem doświadczenia zakupowego. Jak ją zaplanować, aby sprostać oczekiwaniom wymagających klientów? Oto sześć kluczowych obszarów, które decydują o sukcesie sprzedaży w Rumunii.
Jak usunąć opinię z Google?
Opinie w Google są jednym z kluczowych elementów budujących wizerunek sklepu internetowego. Dobre opinie przyciągają nowych klientów, natomiast negatywne mogą skutecznie odstraszać potencjalnych nabywców. Czasem jednak może zdarzyć się, że opinia jest nieprawdziwa, zawiera błędy lub narusza zasady Google. W takim przypadku warto wiedzieć, jak usunąć opinię z Google, aby chronić reputację sklepu.