BLOG

Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość

Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość
Spis treści

Od pewnego czasu można zaobserwować ogromny przyrost sklepów online. Czym to jest spowodowane? Jak to wpłynie na rynek e-commerce i zakupowe nawyki konsumentów? Na ten temat wypowiedziała się team leaderka działu sprzedaży plente mogąca pochwalić się 13-letnim doświadczeniem w branży - Katarzyna Brzezińska.

zakupy online

Sklep e-commerce- produkty w dowolnym momencie

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się rozpocząć swoją przygodę w świecie e-commerce poprzez otwarcie lub przeniesienie swoich sklepów do przestrzeni cyfrowej, gdzie konsumenci z całego kraju mogą przeglądać ich produkty w dowolnym momencie, bez obowiązujących godzin otwarcia i konieczności „tułania się” po mieście. Mogą to robić w domu przy okazji oglądania serialu, w metrze, korzystając ze smartfonów, czy podczas przerwy w pracy, na urządzeniu służbowym. 

Zmiany spowodowane pandemią

Największą ilość nowych sklepów zaobserwowałam w pierwszych miesiącach pandemii, podczas której zakupy stacjonarne były mocno ograniczone albo niemożliwe. Ludzie bojąc się o zdrowie swoje i bliskich zaczęli szukać możliwości robienia zakupów z domu, z samochodu, czy każdego miejsca posiadającego zasięg sieci lub wi-fi. Handel w internecie święcił prym już od dawna, jednak po pandemiczne przyzwyczajenia kupujących pchnęły gospodarkę w zupełnie nowym kierunku. W obawie o przyszłość własnych firm, adaptując się do nowej rzeczywistości, wiele przedsiębiorstw podjęło decyzję o przeniesieniu swojej działalności do sieci. Mimo, że pandemia na tę chwilę stanowi głównie nieprzyjemne wspomnienie, a ograniczenia z nią związane już dawno zostały zniesione, trend na otwieranie sklepów online nadal się utrzymuje, choć nieco zwolnił. Spodziewam się, że pozostanie z nami na najbliższe lata, a wartość całego rynku e-commerce wciąż będzie rosła. Właściciele mniejszych sklepów widzą wiele korzyści rozwiązania, którym jest dostępność wyłącznie internetowa – mogą częściowo zaoszczędzić na wynajmowanej powierzchni, zatrudnianiu ekspedientów czy dodatkowych opłatach za media. 

Afiliacja szansą na rozwój

Spora część sklepów jednocześnie decyduje się na podejmowanie działań w ramach afiliacji, co skutecznie zwiększa ich widoczność w internecie, za czym idzie większa szansa na rozpoznawalność oraz potencjalne sprzedaże. Jako plente widzimy wzrosty zarówno w liczbie pojawiających się nowych sklepów, jak i w sprzedaży. Branże, które szczególnie przyciągają moją uwagę to: 

• Elektronika – szczególnym zainteresowaniem cieszą się duże sieci sklepów posiadające w sprzedaży szeroko pojęte produkty z sektoru AGD i RTV, produktów do użytku domowego i rozrywki, ale także sklepy ukierunkowane na sprzedaż komputerów, telefonów oraz akcesoriów sprzyjających wygodzie pracy zdalnej.

• Moda – wiodące sklepy to te popularne strony, zawierające w swojej ofercie różne marki odzieży i obuwia. Sklepy z branży odzieżowej chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów coraz częściej oferują darmową wysyłkę i zwrot produktów. Klientów przekonuje dużo większy wybór produktów i rozmiarów, możliwość przymierzenia zamówionych rzeczy w domu i oszczędność 

• Karty podarunkowe – jako nasz osobny projekt cieszą się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza do sklepów w których potencjalny obdarowany, będzie miał możliwość wyboru z wielu kategorii produktów. To zawsze trafiony i bezpieczny prezent.

• Platformy ogólnozakupowe – czyli miejsca w których kupujący może kupić tak naprawdę wszystko co przyjdzie mu do głowy. 

Warto zwrócić uwagę na wzrost ruchu na platformach ogólno zakupowych, czyli ostatnim punkcie z powyższych. Z moich obserwacji wynika, że tego typu platformy dopiero się rozpędzają i mimo ogromnych, dotychczasowych osiągnięć, uważam, że największe sukcesy są dopiero przed nimi. 

Sklepy z szybkimi dostawami zakupów

Kolejną nowo powstałą gałęzią rynku e-commerce, która wkroczyła pewnym krokiem na rynek zakupowy w Polsce, to sklepy z szybkimi dostawami zakupów. Coraz częściej widocznymi na ulicach Warszawy i wszystkich większych miast stają się tak zwane “dark store”, czyli magazyny sklepów, gwarantujące dostawę zamówionych towarów nawet w 10 minut od momentu złożenia zamówienia. To idealne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć przebywania w zatłoczonych sklepach, nie lubiących stać w kolejkach, ale także zwolenników oszczędzania czasu. Zamawiasz zakupy, idziesz pod prysznic a za chwilę kurier puka do Twoich drzwi. Wszystkie największe dyskonty zakupowe zaczynają działać w ten sposób, otwierając własne magazyny lub posiłkując się firmami kurierskimi, dla których to także kolejna możliwość rozwoju.

Wzrost wymagań u konsumentów

Duża ilość sklepów w świecie online skutkuje oczywiście znacznym poszerzeniem się konkurencji, za czym idzie wzrost wymagań u konsumentów nie tylko w jakości produktu, ale także w obsłudze, jaką oferuje dana działalność. W dobie rosnącej na naszych oczach inflacji dla większości klientów ważna jest jakość i wartość danego produktu. Coraz więcej z nas kupuje przede wszystkim rzeczy niezbędne, natomiast kupując coś droższego wymagamy, aby ten produkt był wytrzymały. W związku z tym dokładniej śledzimy i porównujemy produkty znajdujące się w różnych sklepach. Stoi przed nimi ciężkie zadanie – sprostać tym wszystkim wymaganiom i wybić się na tle konkurencji. 

Rozwój sklepów internetowych jest niebywałą szansą dla firm z sektoru przemysłowo-logistycznego – odpowiednie zapakowanie zamówienia, szybkie i bezpieczne dostarczenie paczki do konsumenta i dodatkowe udogodnienia oferowane przez te firmy będą decydowały o współpracach z markami. Rośnie również ilość otwieranych magazynów, głównie na terenach podmiejskich. 

Najbliższe miesiące pokażą dokładniejszy kierunek tego co obserwujemy obecnie i na czym polski oraz światowy rynek e-commerce powinien się najbardziej skupić. Jedno jest pewne – konsumentowi zależy na sprawnej finalizacji transakcji, niezależnie od tego, czy to jest produkt czy usługa, a obecne możliwości technologiczne znacznie ułatwiają przedsiębiorstwom dostosowanie się do tych oczekiwań. Nie tylko biznes, ale też życie coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego – może już tego nie zmienimy, za to możemy się dostosować i korzystać z obecnych możliwości rozwoju w tym obszarze.

3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro

Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!

Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!

Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”

Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!

Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom

Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.

Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku

Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie