Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość

Katarzyna Brzezińska

Katarzyna Brzezińska

listopad 05, 2022
Rynek zakupów e-commerce, trend czy nowa rzeczywistość

Od pewnego czasu można zaobserwować ogromny przyrost sklepów online. Czym to jest spowodowane? Jak to wpłynie na rynek e-commerce i zakupowe nawyki konsumentów? Na ten temat wypowiedziała się team leaderka działu sprzedaży plente mogąca pochwalić się 13-letnim doświadczeniem w branży - Katarzyna Brzezińska.

zakupy online

Sklep e-commerce- produkty w dowolnym momencie

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się rozpocząć swoją przygodę w świecie e-commerce poprzez otwarcie lub przeniesienie swoich sklepów do przestrzeni cyfrowej, gdzie konsumenci z całego kraju mogą przeglądać ich produkty w dowolnym momencie, bez obowiązujących godzin otwarcia i konieczności „tułania się” po mieście. Mogą to robić w domu przy okazji oglądania serialu, w metrze, korzystając ze smartfonów, czy podczas przerwy w pracy, na urządzeniu służbowym. 

Zmiany spowodowane pandemią

Największą ilość nowych sklepów zaobserwowałam w pierwszych miesiącach pandemii, podczas której zakupy stacjonarne były mocno ograniczone albo niemożliwe. Ludzie bojąc się o zdrowie swoje i bliskich zaczęli szukać możliwości robienia zakupów z domu, z samochodu, czy każdego miejsca posiadającego zasięg sieci lub wi-fi. Handel w internecie święcił prym już od dawna, jednak po pandemiczne przyzwyczajenia kupujących pchnęły gospodarkę w zupełnie nowym kierunku. W obawie o przyszłość własnych firm, adaptując się do nowej rzeczywistości, wiele przedsiębiorstw podjęło decyzję o przeniesieniu swojej działalności do sieci. Mimo, że pandemia na tę chwilę stanowi głównie nieprzyjemne wspomnienie, a ograniczenia z nią związane już dawno zostały zniesione, trend na otwieranie sklepów online nadal się utrzymuje, choć nieco zwolnił. Spodziewam się, że pozostanie z nami na najbliższe lata, a wartość całego rynku e-commerce wciąż będzie rosła. Właściciele mniejszych sklepów widzą wiele korzyści rozwiązania, którym jest dostępność wyłącznie internetowa – mogą częściowo zaoszczędzić na wynajmowanej powierzchni, zatrudnianiu ekspedientów czy dodatkowych opłatach za media. 

Afiliacja szansą na rozwój

Spora część sklepów jednocześnie decyduje się na podejmowanie działań w ramach afiliacji, co skutecznie zwiększa ich widoczność w internecie, za czym idzie większa szansa na rozpoznawalność oraz potencjalne sprzedaże. Jako plente widzimy wzrosty zarówno w liczbie pojawiających się nowych sklepów, jak i w sprzedaży. Branże, które szczególnie przyciągają moją uwagę to: 

• Elektronika – szczególnym zainteresowaniem cieszą się duże sieci sklepów posiadające w sprzedaży szeroko pojęte produkty z sektoru AGD i RTV, produktów do użytku domowego i rozrywki, ale także sklepy ukierunkowane na sprzedaż komputerów, telefonów oraz akcesoriów sprzyjających wygodzie pracy zdalnej.

• Moda – wiodące sklepy to te popularne strony, zawierające w swojej ofercie różne marki odzieży i obuwia. Sklepy z branży odzieżowej chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów coraz częściej oferują darmową wysyłkę i zwrot produktów. Klientów przekonuje dużo większy wybór produktów i rozmiarów, możliwość przymierzenia zamówionych rzeczy w domu i oszczędność 

• Karty podarunkowe – jako nasz osobny projekt cieszą się ogromnym powodzeniem, zwłaszcza do sklepów w których potencjalny obdarowany, będzie miał możliwość wyboru z wielu kategorii produktów. To zawsze trafiony i bezpieczny prezent.

• Platformy ogólnozakupowe – czyli miejsca w których kupujący może kupić tak naprawdę wszystko co przyjdzie mu do głowy. 

Warto zwrócić uwagę na wzrost ruchu na platformach ogólno zakupowych, czyli ostatnim punkcie z powyższych. Z moich obserwacji wynika, że tego typu platformy dopiero się rozpędzają i mimo ogromnych, dotychczasowych osiągnięć, uważam, że największe sukcesy są dopiero przed nimi. 

Sklepy z szybkimi dostawami zakupów

Kolejną nowo powstałą gałęzią rynku e-commerce, która wkroczyła pewnym krokiem na rynek zakupowy w Polsce, to sklepy z szybkimi dostawami zakupów. Coraz częściej widocznymi na ulicach Warszawy i wszystkich większych miast stają się tak zwane “dark store”, czyli magazyny sklepów, gwarantujące dostawę zamówionych towarów nawet w 10 minut od momentu złożenia zamówienia. To idealne rozwiązanie, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć przebywania w zatłoczonych sklepach, nie lubiących stać w kolejkach, ale także zwolenników oszczędzania czasu. Zamawiasz zakupy, idziesz pod prysznic a za chwilę kurier puka do Twoich drzwi. Wszystkie największe dyskonty zakupowe zaczynają działać w ten sposób, otwierając własne magazyny lub posiłkując się firmami kurierskimi, dla których to także kolejna możliwość rozwoju.

Wzrost wymagań u konsumentów

Duża ilość sklepów w świecie online skutkuje oczywiście znacznym poszerzeniem się konkurencji, za czym idzie wzrost wymagań u konsumentów nie tylko w jakości produktu, ale także w obsłudze, jaką oferuje dana działalność. W dobie rosnącej na naszych oczach inflacji dla większości klientów ważna jest jakość i wartość danego produktu. Coraz więcej z nas kupuje przede wszystkim rzeczy niezbędne, natomiast kupując coś droższego wymagamy, aby ten produkt był wytrzymały. W związku z tym dokładniej śledzimy i porównujemy produkty znajdujące się w różnych sklepach. Stoi przed nimi ciężkie zadanie – sprostać tym wszystkim wymaganiom i wybić się na tle konkurencji. 

Rozwój sklepów internetowych jest niebywałą szansą dla firm z sektoru przemysłowo-logistycznego – odpowiednie zapakowanie zamówienia, szybkie i bezpieczne dostarczenie paczki do konsumenta i dodatkowe udogodnienia oferowane przez te firmy będą decydowały o współpracach z markami. Rośnie również ilość otwieranych magazynów, głównie na terenach podmiejskich. 

Najbliższe miesiące pokażą dokładniejszy kierunek tego co obserwujemy obecnie i na czym polski oraz światowy rynek e-commerce powinien się najbardziej skupić. Jedno jest pewne – konsumentowi zależy na sprawnej finalizacji transakcji, niezależnie od tego, czy to jest produkt czy usługa, a obecne możliwości technologiczne znacznie ułatwiają przedsiębiorstwom dostosowanie się do tych oczekiwań. Nie tylko biznes, ale też życie coraz częściej przenosi się do świata wirtualnego – może już tego nie zmienimy, za to możemy się dostosować i korzystać z obecnych możliwości rozwoju w tym obszarze.

Zwiększ zaufanie do Twojego biznesu i wyróżnij go spośród konkurencji.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Świetne

Na podstawie 82 opinii

Zobacz niektóre opinie tutaj

Viscola Fashion

Bardzo dobre rozwiązanie w zbieraniu opinii o sklepie i produktach. Dzięki temu rozwiązaniu można analizować opinię klientów i budować na podstawie tej wiedzy przyszłych rozwiązań.

Acus Med

Jak najbardziej polecam współpracę z zaufane.pl. Uzyskaliśmy mnóstwo opinii od klientów odnośnie sklepu i produktów (również do wizytówki Google Moja Firma)...

TRENA Professional Cosmetics

Bardzo dobry serwis do zbierania opinii. Dzięki Zaufane.pl zbieranie opinii, zarówno o firmie, jak i o produktach, idzie jak należy...

Ministerstwo Gadżetów

Serdecznie polecam firmę Zaufane.pl. Od początku współpraca przebiegała wzorowo i charakteryzowała się pełnym profesjonalizmem i indywidualnym podejściem do klienta...