BLOG

Raport „E-commerce w Polsce 2022” – opinie najważniejszym źródłem wiarygodności!

Raport „E-commerce w Polsce 2022” – opinie najważniejszym źródłem wiarygodności!

W ostatnim kwartale 2022 roku marketerzy z całego kraju skupiają się na kolejnym (dziesiątym) raporcie o branży e-commerce. Zmieniająca się rzeczywistość ma ogromny wpływ na to, czy i jak robimy zakupy online. Czy opinie w sklepach internetowych nadal są ważnym czynnikiem decydującym o ich wiarygodności? Nie. One są najważniejsze!

10. edycja raportu E-commerce w Polsce

Jubileuszowe wydanie raportu jest efektem współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. I choć postpandemiczny świat e-commerce owocuje coraz większym procentem użytkowników, którzy dokonują zakupów online, to w tym roku na powierzchni pojawiła się kolejna przeszkoda dla handlu elektronicznego, czyli rekordowa w skali wielu lat inflacja. 

Czego dowiedzieliśmy się z najnowszego raportu o handlu elektronicznym? Co ma największy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów? Jakie działania podjąć, żeby odpowiedzieć na potrzeby współczesnych klientów?

Aspekty, które w największym stopniu wpływają na przekonanie, że sklep jest wiarygodny

Na pierwszym miejscu w tej kategorii z dużą przewagą wygrywają opinie o sklepie internetowym. Aż 43% respondentów jest tego zdania. Zaraz po nich badani wymienili możliwość płatności przy odbiorze oraz jasną informację o dokonywaniu zwrotów czy reklamacji.

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 131 

Opinie o danym sklepie internetowym są niezmiennie najważniejszym źródłem wiarygodności podczas dokonywania w nim pierwszego zakupu.

- komentarz Joanny Pieńkowskiej-Olczak, prezeski zarządu PayU S.A

Pozytywne opinie o produktach

We współczesnym świecie zakupów elektronicznych i wynikach raportu E-commerce w Polsce 2022 uwagę przykuwa znacząca przewaga opinii dotyczących produktu lub sprzedawcy. 43% badanych przyznaje, że zdarza im się kupić w internecie produkt na podstawie właśnie takich rekomendacji.

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 223

Ponadto dzięki badaniu zauważamy korelację między ogólnym doświadczeniem zakupowym a kierowaniem się opiniami podczas zakupów online. Gdy konsument ma pozytywne doświadczenia zakupowe, chętniej sięga po opinie o produkcie czy sprzedawcy.

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 226

Oprócz tego respondenci często wskazują, że sugerują się rekomendacjami influencerów, których śledzą. Przypomnijmy, że użytkownicy polegają na opiniach influencerów, ponieważ ich mózg zaczyna traktować tę osobę jako kogoś znajomego (źródło: NowyMarketing).

Polegamy na opiniach w serwisach zagranicznych

Zauważalnym zachowaniem jest to, że polegamy na opiniach innych użytkowników, gdy kupujemy w serwisach zagranicznych. Ta tendencja jest większa wraz ze wzrostem wydatków na zakupy online. To jasny sygnał dla marek luksusowych do wprowadzenia systemu rekomendacji w swoich sklepach internetowych!

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 229

Rekomendacje najczęściej wymienianymi czynnikami, które wpływają na wybór danego serwisu

W sekcji dotyczącej tego, dlaczego konsumenci decydują się na pierwszy zakup w danym serwisie internetowym, aż 6 razy (w różnych wariantach) wymieniono opinie i polecenia. Dla niektórych respondentów najważniejsze są opinie na samym portalu, dla innych rekomendacje w mediach społecznościowych, a jeszcze dla kolejnych polecenia od znajomych czy rodziny. 

  1. 15% – opinie na różnych stronach internetowych i portalach (n. zawierających rankingi, oceny, opisy)
  2. 13% – polecenia od znajomych/przyjaciół/rodziny
  3. 12% – opinie na forach internetowych/grupach dyskusyjnych
  4. 12% – wyniki z porównywarek cenowych lub rankingów
  5. 11% – opinie na portalach społecznościowych
  6. 7% – opinie znalezione poza internetem (np. zestawienia cen w czasopismach, artykuły itd.)

To pokazuje, jak ważne we współczesnym świecie e-commerce są opinie. Tym bardziej te w różnych formach.

Silne przywiązanie do opinii wykazują użytkownicy w przedziale wiekowym od 15 do 24, czyli pokolenie Z i wchodząca na rynek konsumencki generacja ALFA. Ci pierwsi okazują się nieufni (źródło: Business Insider), z kolei na czele drugich stoją kidinfluencerzy i odbiorcy (czyli dzieci), którzy mają duży wpływ na decyzje zakupowe rodziców (źródło: Marketing Przy Kawie).

Znaczenie opinii o produktach i sklepach w e-commerce

Jak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2022 – opinie o produktach oraz platformach, na których dokonujemy zakupów, w największym stopniu przyczyniają się do podejmowania decyzji zakupowych w internecie.

W raporcie podkreślono również ważność społecznego dowodu słuszności i wynikającą z niego zależność:

Im większa liczba pozytywnych opinii o produkcie, tym większa popularność danego przedmiotu.

Podsumowanie raportu E-commerce w Polsce 2022

Wyniki badań mówią same za siebie i jasno wskazują, że pozyskiwanie opinii staje się niezbędnym elementem strategii prowadzenia sklepu internetowego.

  • W tym roku dla konsumentów niezwykle ważne są opinie o sklepach internetowych i produktach, które potwierdzają wiarygodność sprzedawcy lub platformy. 
  • Obok pozytywnych opinii najistotniejszym źródłem wspierającym decyzję zakupową jest influencer marketing. 
  • Zaraz po nich miejsce na podium zajmuje content marketing, a w nim user generated content, czyli treść generowana przez użytkowników i customer testimonial, czyli referencje klientów, np. przedstawione w formie case study.

Chcesz dowiedzieć się, jak uwzględnić opinie w swojej strategii e-commerce? Zgłoś się do nas, a przygotujemy dla Ciebie rozwiązania zgodne z oczekiwaniami współczesnych konsumentów!

Błędy w marketingu opinii, które mogą zniszczyć wizerunek Twojej firmy

Opinie klientów mają moc zmieniania wizerunku firmy i budowania trwałych relacji. Zdobycie autentycznych recenzji jest jednak prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku pojawiają się firmy oferujące fałszywe opinie na zamówienie. Taka gra z ogniem może kosztować przedsiębiorstwo nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim reputację. W walce o zaufanie klientów nie ma dróg na skróty. Odkryj, jak budować wiarygodny wizerunek oparty na prawdziwych recenzjach i uniknąć pułapek związanych z fałszywymi opiniami.

Jak nasz czeski partner - Ověřený web - usługa “Zweryfikowana witryna” pomaga polskim e-sklepom zwiększyć wiarygodność?

W dzisiejszym świecie użytkownicy internetu są przytłoczeni tysiącami ofert e-sklepów. Warto wyróżnić swój e-commerce na tle konkurencji i zwiększyć jego wiarygodność, tak aby potencjalni klienci zatrzymali się właśnie u Ciebie na dłużej.

Zaufane.pl - pozyskuj, zarządzaj i prezentuj opinie

Buduj zaufanie dzięki autentycznym opiniom z narzędziem Zaufane.pl, które ułatwia pozyskiwanie, zarządzanie i prezentowanie recenzji, zwiększając sprzedaż i reputację marki. Jako oficjalny partner Google, zgodny z dyrektywą Omnibus i DSA, oferuje moderację w 26 językach, wspierając ekspansję na rynki zagraniczne. Sprawdź, jak ważny jest marketing opinii w obecnym e-commerce.

Razem na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli partnerstwo Zaufane.pl i Posadzimy.pl

Budowanie zaufania wobec marki stało się kluczowym elementem sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym procesie są autentyczne opinie klientów, które pełnią rolę społecznego dowodu słuszności. W kontekście coraz większego znaczenia zrównoważonego rozwoju, social proof nabiera dodatkowego wymiaru, pozwalając firmom nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaangażowanie klientów w ESG.

Jak zdobyć opinie o moim sklepie stacjonarnym?

Opinie klientów odgrywają ważną rolę w budowaniu reputacji sklepu oraz przyciąganiu nowych klientów. Pozytywne recenzje mogą znacznie zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na zdobycie opinii o Twoim sklepie stacjonarnym.

5 Kluczowych kroków do budowania wiarygodności marki w e-commerce

Budowanie wiarygodności marki jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby opcji, dlatego zaufanie może być decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych kroków, które pomogą firmom zadbać o wizerunek, w tym poprzez zbieranie i publikowanie opinii.

Nowe trendy w marketingu użytkowników: budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez opinie klientów

Wśród trendów w marketingu warto zwrócić uwagę na rolę opinii klientów w kształtowaniu wizerunku marki. Zmieniające się preferencje konsumentów i rozwój technologii cyfrowych wymusiły na firmach przyjęcie nowych strategii, które pozwalają lepiej zrozumieć i wykorzystać głos klientów w procesie budowania marki. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom w marketingu użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem technik, takich jak marketing szeptany i strategie influencerów.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie