BLOG

Raport „E-commerce w Polsce 2022” – opinie najważniejszym źródłem wiarygodności!

Raport „E-commerce w Polsce 2022” – opinie najważniejszym źródłem wiarygodności!

W ostatnim kwartale 2022 roku marketerzy z całego kraju skupiają się na kolejnym (dziesiątym) raporcie o branży e-commerce. Zmieniająca się rzeczywistość ma ogromny wpływ na to, czy i jak robimy zakupy online. Czy opinie w sklepach internetowych nadal są ważnym czynnikiem decydującym o ich wiarygodności? Nie. One są najważniejsze!

10. edycja raportu E-commerce w Polsce

Jubileuszowe wydanie raportu jest efektem współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska. I choć postpandemiczny świat e-commerce owocuje coraz większym procentem użytkowników, którzy dokonują zakupów online, to w tym roku na powierzchni pojawiła się kolejna przeszkoda dla handlu elektronicznego, czyli rekordowa w skali wielu lat inflacja. 

Czego dowiedzieliśmy się z najnowszego raportu o handlu elektronicznym? Co ma największy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów? Jakie działania podjąć, żeby odpowiedzieć na potrzeby współczesnych klientów?

Aspekty, które w największym stopniu wpływają na przekonanie, że sklep jest wiarygodny

Na pierwszym miejscu w tej kategorii z dużą przewagą wygrywają opinie o sklepie internetowym. Aż 43% respondentów jest tego zdania. Zaraz po nich badani wymienili możliwość płatności przy odbiorze oraz jasną informację o dokonywaniu zwrotów czy reklamacji.

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 131 

Opinie o danym sklepie internetowym są niezmiennie najważniejszym źródłem wiarygodności podczas dokonywania w nim pierwszego zakupu.

- komentarz Joanny Pieńkowskiej-Olczak, prezeski zarządu PayU S.A

Pozytywne opinie o produktach

We współczesnym świecie zakupów elektronicznych i wynikach raportu E-commerce w Polsce 2022 uwagę przykuwa znacząca przewaga opinii dotyczących produktu lub sprzedawcy. 43% badanych przyznaje, że zdarza im się kupić w internecie produkt na podstawie właśnie takich rekomendacji.

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 223

Ponadto dzięki badaniu zauważamy korelację między ogólnym doświadczeniem zakupowym a kierowaniem się opiniami podczas zakupów online. Gdy konsument ma pozytywne doświadczenia zakupowe, chętniej sięga po opinie o produkcie czy sprzedawcy.

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 226

Oprócz tego respondenci często wskazują, że sugerują się rekomendacjami influencerów, których śledzą. Przypomnijmy, że użytkownicy polegają na opiniach influencerów, ponieważ ich mózg zaczyna traktować tę osobę jako kogoś znajomego (źródło: NowyMarketing).

Polegamy na opiniach w serwisach zagranicznych

Zauważalnym zachowaniem jest to, że polegamy na opiniach innych użytkowników, gdy kupujemy w serwisach zagranicznych. Ta tendencja jest większa wraz ze wzrostem wydatków na zakupy online. To jasny sygnał dla marek luksusowych do wprowadzenia systemu rekomendacji w swoich sklepach internetowych!

Grafika z Raport „E-Commerce w Polsce” 2022, str. 229

Rekomendacje najczęściej wymienianymi czynnikami, które wpływają na wybór danego serwisu

W sekcji dotyczącej tego, dlaczego konsumenci decydują się na pierwszy zakup w danym serwisie internetowym, aż 6 razy (w różnych wariantach) wymieniono opinie i polecenia. Dla niektórych respondentów najważniejsze są opinie na samym portalu, dla innych rekomendacje w mediach społecznościowych, a jeszcze dla kolejnych polecenia od znajomych czy rodziny. 

  1. 15% – opinie na różnych stronach internetowych i portalach (n. zawierających rankingi, oceny, opisy)
  2. 13% – polecenia od znajomych/przyjaciół/rodziny
  3. 12% – opinie na forach internetowych/grupach dyskusyjnych
  4. 12% – wyniki z porównywarek cenowych lub rankingów
  5. 11% – opinie na portalach społecznościowych
  6. 7% – opinie znalezione poza internetem (np. zestawienia cen w czasopismach, artykuły itd.)

To pokazuje, jak ważne we współczesnym świecie e-commerce są opinie. Tym bardziej te w różnych formach.

Silne przywiązanie do opinii wykazują użytkownicy w przedziale wiekowym od 15 do 24, czyli pokolenie Z i wchodząca na rynek konsumencki generacja ALFA. Ci pierwsi okazują się nieufni (źródło: Business Insider), z kolei na czele drugich stoją kidinfluencerzy i odbiorcy (czyli dzieci), którzy mają duży wpływ na decyzje zakupowe rodziców (źródło: Marketing Przy Kawie).

Znaczenie opinii o produktach i sklepach w e-commerce

Jak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2022 – opinie o produktach oraz platformach, na których dokonujemy zakupów, w największym stopniu przyczyniają się do podejmowania decyzji zakupowych w internecie.

W raporcie podkreślono również ważność społecznego dowodu słuszności i wynikającą z niego zależność:

Im większa liczba pozytywnych opinii o produkcie, tym większa popularność danego przedmiotu.

Podsumowanie raportu E-commerce w Polsce 2022

Wyniki badań mówią same za siebie i jasno wskazują, że pozyskiwanie opinii staje się niezbędnym elementem strategii prowadzenia sklepu internetowego.

  • W tym roku dla konsumentów niezwykle ważne są opinie o sklepach internetowych i produktach, które potwierdzają wiarygodność sprzedawcy lub platformy. 
  • Obok pozytywnych opinii najistotniejszym źródłem wspierającym decyzję zakupową jest influencer marketing. 
  • Zaraz po nich miejsce na podium zajmuje content marketing, a w nim user generated content, czyli treść generowana przez użytkowników i customer testimonial, czyli referencje klientów, np. przedstawione w formie case study.

Chcesz dowiedzieć się, jak uwzględnić opinie w swojej strategii e-commerce? Zgłoś się do nas, a przygotujemy dla Ciebie rozwiązania zgodne z oczekiwaniami współczesnych konsumentów!

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Podstawy prawne i data wejścia w życie nowych regulacji

Dnia 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie ustawa o z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełnienia wymagań dostępności produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dowiedz się więcej i przygotuj swój sklep.

Jak odpowiadać na negatywne opinie - 20 niezawodnych przykładów

Negatywne opinie w Internecie to dla wielu przedsiębiorców niewygodny temat. Prawda jest taka, że każdy biznes w sieci jest narażony na nieprzychylne rekomendacje. Sęk jednak tkwi w tym, w jaki sposób Ty, jako marka odpowiadasz na negatywne opinie. Wbrew pozorom to wielka sztuka, którą warto opanować i wprowadzić w życie jak najwcześniej!

Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!

Efekt ROPO a marketing opinii

ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli sytuacja, gdy klient najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, ale finalnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. W tym artykule opowiem jak się ma do niego marketing opinii oraz jak właściciel sklepu internetowego może obrócić to zjawisko na swoją korzyść.

Jak odzyskać i zabezpieczyć wizytówkę Google oraz sprawdzić jej skuteczność – poradnik krok po kroku

Posiadasz wizytówkę Google, ale straciłeś do niej dostęp? A może zauważyłeś, że ktoś wprowadza niepożądane zmiany w informacjach o Twojej firmie w Google? W tym poradniku krok po kroku wyjaśnimy, jak odzyskać kontrolę nad wizytówką Google, zabezpieczyć ją przed nieautoryzowanymi zmianami oraz sprawdzić, czy Twoja wizytówka przyciąga klientów.

Środki podjęte w celu weryfikacji opinii wynikających z Dyrektywy Omnibus

Masz ochotę sprawdzić, czy sprzedawca, u którego chcesz coś kupić, rzeczywiście jest godny zaufania? Naturalne. Każdy z nas lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia, zanim kliknie „kup teraz”. Dlatego właśnie opinie klientów mają tak ogromne znaczenie. Ale uwaga – nie każda recenzja w internecie mówi prawdę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie