BLOG

Najlepsza strategia w e-commerce? Skupić się na kliencie!

Najlepsza strategia w e-commerce? Skupić się na kliencie!

Zaspokajanie potrzeb klienta to nieodłączny element prowadzenia biznesu e-commerce. Prawda? Nie do końca! Bo nie powinno to być jedynie elementem, a osią działań internetowego przedsiębiorcy. 

Dlaczego warto postawić na podejście customer-centric?

Sprzedaż internetowa rządzi się swoimi prawami. To, co z perspektywy klienta stanowi korzyść, z punktu widzenia e-biznesu bywa trudnością, z którą trzeba się uporać. Można tu wymienić na przykład możliwość odłożenia decyzji zakupowej w czasie czy efekt ROPO (ang. research online, purchase online), czyli wyszukiwanie w sieci produktów, które koniec końców i tak kupuje się w sklepie stacjonarnym. Jak możesz sprawić, żeby taki kupujący sfinalizował zakup w Twoim sklepie?

Granie ceną

Bez wątpienia, cena to jedno z najważniejszych kryteriów wyboru sklepu dla kupującego. Wybierając taką strategię, musisz jednak liczyć się z dwoma poważnymi problemami. Po pierwsze, w każdej chwili Twoja konkurencja może zaoferować cenę niższą, a większości graczy (nie licząc gigantów) wojna cenowa nie jest absolutnie na rękę. Zresztą już samo monitorowanie i reagowanie na ruchy konkurencji wymaga sporych zasobów, które można wykorzystać w inny sposób. Po drugie, obniżanie cen może spowodować, że spadnie wartość postrzegana Twoich produktów - klienci zaczną je uważać za mniej wartościowe, niż są rzeczywiście. To ryzyko należy wziąć pod uwagę szczególnie w przypadku produktów niszowych, które są nowościami na rynku, lub tych tradycyjnie uważanych za bardziej luksusowe. I wreszcie po trzecie, granie ceną nie pomaga w pozyskiwaniu lojalnych klientów. Kupujący, dla którego jedynym istotnym aspektem jest kwota, jaką ma zapłacić, bez mrugnięcia okiem odejdzie do konkurencji, jeśli ta zaoferuje choćby odrobinę niższą cenę.

Siła dobrych doświadczeń

Strategią wymagającą systematycznej pracy, ale i bardziej stabilną oraz opłacalną na dłuższą metę jest budowanie jak najlepszej obsługi klienta. Jak wynika z najnowszego raportu Gemius o e-commerce w Polsce, poza kwestiami finansowymi, to wcześniejsze pozytywne doświadczenia w największym stopniu wpływają na decyzję konsumentów o tym, w którym konkretnie miejscu w sieci dokonać zakupu. Z kolei tym, co przesądza o wiarygodności danego e-sklepu dla osób kupujących po raz pierwszy, są pozytywne opinie o nim. Opinie nie dotyczą jednak cen, ale wrażeń, jakich dostarczył cały proces. Zatem dbanie o jakość doświadczeń kupującego nie tylko zachęci go do powrotu, ale i przysporzy Ci nowych klientów. 

Jak dostarczać klientom pozytywnych wrażeń?

Prawda jest taka, że wszystkie funkcjonalności, wszystkie produkty i ich opisy powinny być tworzone z myślą o klientach. W tym artykule chcemy jednak zwrócić Twoją uwagę na pięć aspektów, które są szczególnie istotne w kontekście aktualnych trendów i zachowań kupujących.

Mobilność

Rola smartfonów w codziennym życiu jest ogromna i ciągle rośnie. Nie inaczej jest w e-commerce: aż 75% respondentów badania Gemius wskazało, że robi zakupy przy użyciu smartfona. To obecnie najczęściej wykorzystywane w tym celu urządzenie. Mimo to, wciąż istnieją e-sklepy, które zdają się nie brać tym nie przejmować. Nie musisz od razu inwestować w aplikację, ale zadbaj o to, by Twoja strona miała funkcjonalną wersję mobilną. Zbyt długie ładowanie, rozmiar niedopasowany do wielkości ekranu, nachodzące na siebie elementy, brak możliwości powiększania zdjęć - to wszystko dyskwalifikuje e-sklep w oczach wielu użytkowników. Zwłaszcza tych najmłodszych, którzy po smartfony sięgają jeszcze częściej, a którzy będą rosnącą grupą kupujących w kolejnych latach.

Dobrze zaprojektowany koszyk

Porzucone koszyki to zmora każdego e-sklepu, ale i przyczyna frustracji wielu kupujących, którzy po prostu przegrywają w starciu z nieprzyjazną technologią. Odkładanie decyzji w czasie jest charakterystycznym zachowaniem klientów e-commerce. Trzeba się z tym pogodzić i ułatwić im powrót do wybranych produktów. Koszyk powinien być zaprojektowany tak, by możliwe było ich zapamiętanie. Ponadto lista pozycji powinna być maksymalnie przejrzysta. Warto zadbać o to, aby zawierała pełną nazwę produktu, jego zdjęcie, cenę jednostkową i liczbę sztuk znajdujących się w koszyku. Możliwość dodawania i usuwania produktów z automatycznym przeliczeniem ceny również jest istotna z punktu widzenia klienta. Kolejna rzecz to jasne komunikaty dotyczące następnych kroków procesu i łatwa nawigacja.

Wygodna płatność i dostawa

Na zakupy online chętnie decydują się osoby lubiące mieć wybór. Jeśli dbasz o szeroką gamę produktów, okrojone opcje płatności i dostawy będą dla Twoich klientów rozczarowujące. Do najbardziej popularnych metod zapłaty za zakupy należą szybkie przelewy i BLIK. Nie znaczy to jednak, że należy rezygnować z płatności kartą lub za pobraniem. Klienci przyzwyczajeni do tych metod mogą nie być skłonni do próbowania nowości. 

Jeśli chodzi o dostawę, to niekwestionowanym numerem jeden są Paczkomaty. Wybiera je większość kupujących, ale dostawa kurierem czy pocztą wciąż ma swoich zwolenników. Warto też pamiętać, że nie w każdej okolicy są paczkomaty.

Łatwe zwroty i reklamacje

Podobnie jak wydłużanie decyzji o zakupie, częste zwroty są charakterystycznym zachowaniem wielu klientów, zwłaszcza e-sklepów odzieżowych czy obuwniczych. Możliwość przymierzenia produktu w domu jest dla nich istotna, więc nie ma sensu utrudniać zwrotów (oczywiście mowa tu o pełnowartościowych produktach nienoszących śladów zużycia). Przeciwnie - uproszczony proces będzie budował ich zaufanie do biznesu i zachęci do kolejnych zakupów, z których przynajmniej część produktów nie zostanie oddana. Również proces reklamacji powinien łatwy. Klienci mający pozytywne doświadczenie z reklamacją mogą chętniej wracać do danego sklepu, bo wiedzą już, że tej marce można zaufać.

Bezproblemowy kontakt dzięki Responso

Nawet jeśli strona jest przejrzysta, opis produktów wyczerpujące, a proces zakupowy intuicyjny, niektórzy klienci wciąż potrzebują kontaktu z człowiekiem. Mają pytania, wątpliwości, a Twoim zadaniem jest je rozwiać, jeśli finałem ma być udana transakcja. Dostępność dla klientów w różnych kanałach komunikacji pozytywnie wpłynie na ich doświadczenie z e-sklepem. Bywa to jednak trudne, a jeśli działasz na wielu platformach sprzedażowych, płynna komunikacja może nawet okazać się niemożliwa bez automatyzacji. Narzędziem, po które warto sięgnąć, jest Responso. Pomaga zarządzać zapytaniami od kupujących w przejrzystym panelu, ale to nie wszystko. Wśród innych funkcjonalności Responso jest także autoresponder, który zadba o krótki czas odpowiedzi wtedy, kiedy Ty nie możesz odpisać. Klienci przecież nie lubią czekać!

Biznes oparty na relacjach ma solidne fundamenty, które pozwolą mu przetrwać nawet w razie przejściowych kłopotów. Lojalność klientów to jeden z Twoich najcenniejszych zasobów. Nietrafiony produkt można wycofać ze sklepu, zamienić na inny. Negatywne wrażenie zrobione na kliencie znacznie trudniej jest zatrzeć, a czasem to wręcz niemożliwe. Dlatego to właśnie kupującym i ich potrzebom warto przyglądać się z największym zaangażowaniem.

Responso to rozwiązanie, które pomaga dbać o najwyższą jakość obsługi klienta w e-commerce. Gromadzenie i zarządzanie wiadomościami z wielu źródeł w jednym panelu, autoresponder czy moduł zwrotów i reklamacji - to tylko część funkcji Responso, które sprawią, że komunikacja będzie bardziej satysfakcjonująca dla klientów i łatwiejsza dla Ciebie.

Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?

Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.

Jak opinie wpływają na SEO?

Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.

Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii. Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie.

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w oparciu o recenzje online?

Dziś trudno sobie wyobrazić działalność firmy bez jej obecności w sieci. Marketing internetowy stał się częścią strategii biznesowej wielu przedsiębiorstw. W tym świecie dużą rolę odgrywają oczywiście opinie klientów. Recenzje online są autentyczną i szczerą reklamą marki – bez inwestycji w płatne kampanie. Rodzą się więc pytania: jak zoptymalizować narzędzia wspierające marketing rekomendacji? Jak prowadzić biznes oparty o lojalną społeczność? W tym artykule rozwiewam te wątpliwości!

Strategie pozyskiwania opinii – metody online i offline

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof!

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zbierania opinii?

W dzisiejszym dynamicznym świecie e-commerce, opinie klientów odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu reputacji firm. Zbieranie recenzji staje się nie tylko standardem, ale także niezbędnym środkiem do budowania zaufania wśród konsumentów. Istnieje wiele narzędzi do zbierania opinii, a wybór odpowiedniego może być problematyczny. Dlatego przygotowaliśmy zbiór kluczowych kryteriów, które warto wziąć pod uwagę przy podjęciu decyzji.

Jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres?

Zmiana adresu firmy to zawsze spore wyzwanie. Oprócz logistyki przeprowadzki i poinformowania klientów, konieczne jest też zaktualizowanie wizytówki Google. To kluczowe, bo wizytówka jest jednym z głównych źródeł informacji o Twoim sklepie dla nowych klientów – decyduje o tym, czy znajdą Cię w mapach, wyszukiwarce czy trafią do starej lokalizacji. W tym artykule pokazuję krok po kroku, jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres i na co zwrócić szczególną uwagę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie