BLOG

Kupuj opinie - wydatki na kary i negatywna reputacja gratis!

Małgorzata Piasek

Małgorzata Piasek

sierpień 2023
Kupuj opinie - wydatki na kary i negatywna reputacja gratis!

Marketing opinii odgrywa dziś kluczową rolę w  prowadzeniu owocnego biznesu e-commerce, ale nie tylko e-commerce. Można śmiało powiedzieć, że opinie w sieci - o produktach i usługach, mają  porównywalną siłę rażenia do polecenia bliskiego kolegi, przyjaciela, czy kogoś z rodziny. Ufamy bliskim nam osobom, wierzymy że polecą nam dobre usługi, na których się nie zawiedziemy. Podobną pewność i zaufanie mamy do użytkowników Internetu, którzy już wcześniej przed nami korzystali z oferty danego sklepu i robili zakupy na konkretnej stronie internetowej, w sklepie online. Warto jednak pamiętać, że podstawą w marketingu rekomendacji jest szczerość i autentyczność. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, którego kusi kupowanie opinii i chcesz zrobić ten krok, dobrze się zastanów! Może to cię wiele kosztować. 

Korzyści z pozyskiwania autentycznych opinii

O zaletach pozyskiwania  prawdziwych opinii klientów danego sklepu mówiliśmy już sporo w poprzednich tekstach. Utrwalenia ważnej wiedzy i informacji nigdy jednak za wiele. Wdrażając marketing rekomendacji i pozyskując realne, rzeczywiste opinie od stałych klientów lub też klientów którzy wcześniej robili u nas zakupy, chociażby jeden raz - jest szansą nie tylko na rozwój marki, ale również buduje to zaufaną społeczność wokół przedsiębiorstwa. Firma postrzegana jest jako  profesjonalna. Opinie o sklepie mają dziś ogromne znaczenie, szczególnie w kontekście sprzedaży online. Kupując w sieci nie mamy przecież możliwości, aby sprawdzić dany produkt lub usługę. Często też nie mamy wystarczającej wiedzy na temat właściciela sklepu, gdzie planujemy dokonać zakupu. Nie mamy pewności, czy zamówienie będzie dobrze zrealizowane i czy mamy do czynienia z uczciwym przedsiębiorcą. Takie obawy są bardzo silne przede wszystkim wtedy, kiedy mówimy o produktach o wysokiej wartości cenowej. Pozytywne opinie sprawiają, że nabieramy pewności i bardziej ufamy, że warto zrobić zakupy w konkretnym sklepie i że cała transakcja przebiegnie pomyślnie. 

Prawdziwej relacji nigdy nic nie zburzy - klient jako partner!

Marketing rekomendacji pozwala też budować zaufaną społeczność wokół marki. Osoby zadowolone z zakupów w Internecie i w naszym sklepie będą go polecały. Co więcej chętnie będą obserwowały nasz sklep w mediach społecznościowych, zaczną się identyfikować z wartościami, jakie chcemy przekazać. Marketing opinii pomaga  również wypłynąć na szerokie wody, mówimy tutaj szczególnie o ekspansji na międzynarodowych rynkach. Zdobywając pozytywne recenzje, opinie lokalnej społeczności budujemy atmosferę zaufania wokół naszej marki, która przecież nie była wcześniej znana przez mieszkańców danego kraju.

Dyrektywa Omnibus - "list gończy" w kierunku firm kupujących opinie.

Dyrektywa Omnibus, której zasady weszły w życie w tym roku, to pewnego rodzaju “młot na czarownice e-commerce”. Kupowanie opinii jest już plagą i niestety takie niechlubne praktyki są zauważalne nawet w przypadku “dużych graczy” na rynku, którzy cieszą się dobrą opinią. Nowe rozporządzenie związane z kupowaniem opinii i ewentualnymi karami za tego rodzaju praktyki mają na celu wzmacnianie branży e-commerce oraz przede wszystkim troskę o dobro konsumenta. Firmy, które regularnie zamawiają recenzję muszą trzymać się na baczności. W każdej chwili mogą stanąć twarzą twarz z kontrolą, a kary za kupowanie opinii są naprawdę wysokie i z pewnością bolesny dla portfela przedsiębiorcy. Prezes UOKiK może nałożyć karę pieniężną, której maksymalna wysokość sięga 10 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Możemy już przytoczyć wiele przykładów, gdzie przedsiębiorcy zapłacili kwoty rzędu 100 000, 200 000 zł za oszukiwanie konsumentów nieprawdziwymi recenzjami produktów i usług.

Kupujesz opinie? Może czas już pakować walizki i odejść z branży e-commerce?

Powyżej opisaliśmy przykłady kar pieniężnych nakładanych na przedsiębiorców, którzy dopuszczają się kupowania recenzji i opinii o sklepie. Oczywiście, taki  nadszarpnięty portfel przedsiębiorcy z pewnością zaboli. Naszym zdaniem jednak istnieje druga, jeszcze wyższa kara za tego typu niechlubne praktyki. Mowa oczywiście o zepsutej reputacji, którą ciężko będzie w takiej sytuacji odbudować.  Firma straci nie tylko w oczach klientów, którzy zniechęcą się do zakupów w danym sklepie, czy firmie usługowej. Przedsiębiorcy,  których dosięgnie ręka sprawiedliwości mogą też stracić partnerów biznesowych, a korzystne kontrakty i możliwości rozwoju mogą przejść im koło nosa. Uczciwe marki, którym zależy na dobrej renomie i przede wszystkim na dobrej i relacji z klientami z pewnością nie zechcą nawiązywać kontaktów biznesowych z przedsiębiorstwem, które już na starcie oszukuje konsumenta i nie jest w stosunku do niego fair. 

Negatywne opinie - pokaż ludzką twarz w świecie e-commerce...

Wielu właścicieli firm decyduje się na zakup opinii o swoim sklepie bojąc się wpływu, jaki ma każda negatywna recenzja na współczynnik sprzedaży. Często bywa tak, że jeśli dany przedsiębiorca otrzymuje dużą liczbę negatywów, czy to od klientów, czy też jest ofiarą działalności konkurencji, która robi mu czarny PR - w panice i ze strachu przed utratą klienta decyduje się na zakup recenzji w Internecie. Niestety rezultat takiego działania jest wręcz odwrotny.  Można śmiało powiedzieć, że jest to dla takiego przedsiębiorcy gwóźdź do trumny działalności. Powiedzmy sobie szczerze, czy negatywny opinii naprawdę tak bardzo należy się bać? Zdecydowanie nie!  Każda firma, która prowadzi rozwijającą się działalność prędzej czy później spotka się z niemiłą opinią  ze strony klienta lub też partnera biznesowego. Podchodząc do takiej opinii na chłodno i z rozwagą pokazujemy wręcz potencjalnym klientom, że jesteśmy prawdziwym przedsiębiorcą z krwi i kości. Dlaczego?

-  nie wybielamy się, pokazujemy, że również i my w świecie biznesu czasem się potykamy. Jesteśmy przedsiębiorcą z ludzką twarzą.  Zamiatając temat pod dywan tworzymy mur z potencjalnym kontrahentem lub potencjalnym klientem naszego sklepu,

-  odpowiadając na negatywną opinię przyjaźnie i z kulturą - dajemy jasny sygnał naszym klientom, że bierzemy odpowiedzialność za te dobre i złe chwile w prowadzeniu biznesu. Nie boimy się krytyki, a wręcz przeciwnie chcemy uczyć się na błędach i Dzięki takiej nauce rozwijać naszą działalność i gwarantować klientom jak najlepsze usługi. 

Przyjmij do wiadomości… Twój klient nie jest idiotą!

Internauci wbrew pozorom nie mają zaufania do firm, które mają krystalicznie pozytywne opinie w sieci 5.0. Zawsze taka wysoka ocena wzbudza pewnego rodzaju niepokój. Według najnowszych statystyk największym zaufaniem cieszą się sklepy, które mają ocenę gwiazdkową w przedziale 4.2 do 4.6.

Nie stawiaj muru między Tobą i klientem. Buduj "mosty autentyczności"

Nie buduj murów. Bądź autentyczny i szczery w stosunku do klientów, a oni zauważą to i odwdzięczą się lojalnością i zaufaniem do Twojej marki. Twórz relacje oparte na autentyczności. Warto zrezygnować z niechlubnych praktyk, aby czuć się swobodnie w branży e-commerce,  móc codziennie spoglądać sobie w lustro i spać spokojnie, nie obawiając się złowieszczy w kontroli.

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?

Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.

Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?

Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.

3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro

Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!

Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie