BLOG

Jak zbierać opinie klientów w branży HoReCa?

Barbara Drapikowska

Barbara Drapikowska

sierpień 2022
Jak zbierać opinie klientów w branży HoReCa?

Wchodzi klient do hotelu, restauracji i…

Od progu ocenia praktycznie wszystko:

  • zapach unoszący się w lokalu,
  • wystrój,
  • obsługę,
  • recepcję,
  • kartę dań lub menu,
  • ceny,
  • innych gości,
  • a nawet to, w jaki sposób nazwane są potrawy czy napoje.

Być może już na progu hotelu lub restauracji klient poddaje się efektowi pierwszego wrażenia i wyrabia sobie zdanie na temat całego punktu. Na opinię klientów może mieć wpływ nawet najmniejszy szczegół.

A zanim wejdzie…

Czasami klient nawet nie musi odwiedzić hotelu czy restauracji, żeby już poznać opinie. Czyta recenzje innych na stronie internetowej, w social mediach, w aplikacjach do rezerwacji noclegu i zamawiania jedzenia, a nawet w wyszukiwarce Google – dokładniej w usłudze Google Moja Firma, nazywanej potocznie mapą lub wizytówką.

Opinie innych mają ogromne znaczenie – potrafią skłonić lub zniechęcić do odwiedzenia danego miejsca. Jedno zdanie może mieć wpływ na to, czy potencjalny klient w ogóle Ciebie odwiedzi!

Dlatego tak ważne jest pozyskiwanie pozytywnych opinii w branży HoReCa. Zanim jednak podpowiemy, jak to zrobić, musisz wiedzieć, dlaczego w ogóle przychodzą do Ciebie klienci oraz czego oczekują.

Dlaczego konsumenci lubią podróżować?

Kultura spędzania czasu poza domem rozwinęła się już wieki temu. Aktualnie, oprócz podstawowej potrzeby fizjologicznej, czyli zaspokojenia głodu, i zwiedzania dalekich (i tych bliskich) zakątków świata klienci podróżują, ponieważ:

  1. Chcą spróbować czegoś nowego – nie każdy ma talent i ochotę do wymyślania oraz przyrządzania nowych dań. Restauracja to idealne miejsce, żeby skosztować czegoś z innej kuchni i kultury.
  2. Unikają gotowania i sprzątania po nim – bez względu na to, czy wracamy z pracy, czy mamy dzień wolny, nie zawsze chce nam się przygotowywać posiłek oraz po nim sprzątać. Wolimy zapłacić, żeby ktoś zrobił to za nas. W wolnym czasie, gdy czekamy na posiłek, możemy po prostu odpocząć, poczytać książkę, porozmawiać, przescrollować media społecznościowe itp.
  3. Świętują ważne wydarzenia – za wyjazdem często kryją się przeróżne wydarzenia i sukcesy. Urodziny, spotkanie po latach, awans, a nawet randka to świetne powody, by zrobić sobie mały urlop.
  4. Spotykają się biznesowo – wyjazdy są często dodatkiem do spotkań biznesowych. Wybór prestiżowego hotelu z restauracją podkreśla ważność takiego spotkania, co w wielu przypadkach ułatwia dobić targu.
  5. Spędzenie czasu z bliskimi – czasami w domu nie ma warunków, żeby ugościć większą liczbę osób, dlatego wycieczki z rodziną czy przyjaciółmi są doskonałym pomysłem.

To tylko niektóre powody i emocje, które towarzyszą klientom w hotelach i restauracjach. Jednak sam powód wyboru danego lokalu może mieć wpływ na późniejsze skojarzenia z marką:

  • Gdy coś zaszkodzi któremuś z tych podpunktów lub nie jest on spełniony – konsumenci denerwują się i w efekcie mogą wystawić negatywną opinię lokalowi gastronomicznemu. 
  • Gdy wszystkie potrzeby są zaspokojone, klienci są skłonni nie tylko podzielić się pozytywną rekomendacją na temat hotelu, ale również polecić go innym i wrócić do niego przy kolejnej okazji.

Klient to nie krytyk

Choć opinie w branży HoReCa są istotne, to trzeba wziąć pod uwagę to, że klient nie przychodzi do restauracji tylko po to, żeby oceniać dania, nie śpi w hotelu, aby następnie wystawiać rozbudowane opinie. 

Jeżeli gość jest krytykiem kulinarnym, blogerem, influencerem czy celebrytą, z którym podpisałeś umowę o współpracę, polecenie czy bycie ambasadorem, to owszem – wtedy wystawienie opinii jest zazwyczaj częścią jego obowiązków. Jednak gdy przychodzi świętować ważną uroczystość, spotyka się z drugą połówką, a może chce odpocząć, nie można być w 100% pewnym, że później wystawi 5 gwiazdek. Nie można być także nachalnym w proszeniu o tę opinię.

Dlatego właśnie z Twojej strony, jako właściciela, managera lub pracownika, pozyskiwanie opinii w branży HoReCa będzie wymagało:

  • subtelności,
  • empatii,
  • szczerych intencji,
  • rzeczywistej chęci poznania opinii o tym punkcie.

Prośba dołączona do menu lub rachunku

Jednym z pomysłów na zbieranie opinii klientów w branży HoReCa, w stacjonarnym punkcie i „na gorąco”, jest poinformowanie o tym już w recepcji lub na karcie dań. Można zastosować przykuwającą wzrok grę słów, która wzbudzi pozytywne emocje lub sięgnąć po inną technikę zachęcania do wystawienia opinii, np. zniżkę na następną wizytę.

Kody QR do zbierania opinii

Dobra opinia o hotelu czy restauracji może być pozyskana również metodą na miarę naszych czasów – w szybki, prosty i elegancki sposób! W Zaufane.pl proponujemy rozwiązanie z kodem QR (ang. Quick Response), czyli charakterystyczną sekwencją znaków umieszczonych w niewielkim kwadracie. Kod QR można zeskanować smartfonem i od razu przejść na stronę internetową, na której znajduje się formularz lub ankieta pytająca o odczucia i opinie klienta.

W stosowaniu takich kodów trzeba pamiętać o ich monitorowaniu oraz aktualizacji. Jeżeli umieścimy QR na ladzie recepcji hotelowej lub w karcie dań, to należy zadbać o to, żeby kod działał prawidłowo i przekierowywał do odpowiedniej strony – w końcu drukowanie nowego menu tylko dlatego, że QR code nie działa, nie jest opłacalne z biznesowego punktu widzenia.

Kody QR przemawiają głównie do millenialsów i przedstawicieli genu Z. Według informacji z serwisu Statista – 54% kupujących, którzy korzystali w 2021 r. z kodów QR w USA, stanowią osoby w przedziale wiekowym 18-29 lat. Na drugim miejscu (48%) są osoby w wieku 30-44. Najmniejszy odsetek osób korzystających z kodów QR (31%) stanowią osoby powyżej 65 roku życia.

W tym samym badaniu aż 59% ankietowanych uznało, że kody QR będą stałym elementem używania smartfonów. To potencjał, z którego warto skorzystać w marketingu rekomendacji w branży HoReCa.

SMS 

Często przy rezerwacji noclegu czy stolika w restauracji klienci podają swój numer telefonu. Jeżeli zaplanowany wyjazd, obiad czy kolacja dojdą do skutku, wówczas można wykorzystać dane pozostawione do rezerwacji i wysłać klientowi spersonalizowanego SMS-a z prośbą o wystawienie pozytywnej opinii.

O ile w gotowych aplikacjach znajdują się już systemy do wystawiania ocen, to na własnej stronie internetowej można projektować indywidualne funkcjonalności, np.:

  • Thank you page – strona, na której znajduje się podziękowanie za złożenie zamówienia, jego podsumowanie, czas oczekiwania i… no właśnie! Wystarczy pytanie o to, czy proces rezerwacji był wygodny + prośba o komentarz. Następnie taką opinię można już wyświetlić na swojej stronie internetowej.
  • Pop-up – wyskakujące okienko z pytaniem, czy proces rezerwacji i zamówienia był prosty, intuicyjny i szybki oraz z prośbą o dodatkowy komentarz.
  • Automatyczna wysyłka e-mail – po jakimś czasie można wysłać wiadomość mailową z pytaniem/ankietą/systemem oceniania.

Ranking najlepszych lokali z branży HoReCa

Wśród niestandardowych pomysłów na zbieranie opinii klientów z branży HpReCa należą różnego rodzaju rankingi organizowane przez zewnętrzne agencje lub niezależne organizacje. W celu pozyskania opinii i poznania rzeczywistych recenzji klientów można zdecydować się właśnie na tę formę marketingu rekomendacji. Wówczas zbieraniem i publikowaniem opinii w rankingu zajmuje się nie właściciel, ale zewnętrzny podmiot, przeprowadzający zazwyczaj ankiety lub badania marketingowe.

Można pomyśleć nad rankingiem najlepszych hoteli i restauracji w danej lokalizacji: np. kraju, powiecie, województwie, a nawet części miasta. 

Jeżeli jest taka możliwość, w zestawieniu powinno się:

  • uwzględniać nietypowe rozwiązania, 
  • wyróżnić np. kuchnię, którą się serwuje,
  • zwrócić uwagę na udogodnienia np. w hotelu. 

Gdy potencjalny klient jeszcze nie ma sprecyzowanych potrzeb czy preferencji, często wpisuje w Google frazy: „gdzie zjeść w Rzeszowie”, „najwygodniejsze hotele w Warszawie”, „gdzie na wyjazd w Małopolsce” i dzięki temu może trafić właśnie na ten ranking, w którym znajdą się opinie na temat Twojej firmy!

5 powodów, dlaczego warto zbierać opinie klientów w branży HoReCa

  1. Opinie zwiększają wiarygodność marki i zaufanie do niej.
  2. Zarówno dzięki pozytywnym, jak i negatywnym opiniom, można opracować nową strategię marketingową i dostosować ofertę do realnych potrzeb klientów.
  3. Rekomendacje stanowią społeczny dowód słuszności, który zachęca potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.
  4. Negatywne opinie o mogą dodatkowo zwiększyć wiarygodność lokalu – jeżeli nieprzychylne recenzje stanowią niewielki odsetek, nie trzeba się bać negatywnych konsekwencji.
  5. Dzięki naszym systemom rekomendacji zautomatyzujesz proces pozyskiwania opinii, co sprawi, że inwestycja szybko się zwróci!

Chcesz poznać szczegóły dotyczące zbierania opinii klientów w branży HoReCa? A może szukasz partnera, który podpowie, jakie rozwiązanie będzie optymalne dla Ciebie? Skontaktuj się z nami – jesteśmy tu, żeby pomóc i zwiększyć zaufanie Twojej marki na rynku!

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!

Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!

Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”

Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!

Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom

Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.

Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku

Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.

Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?

Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie