BLOG

Jak rozpoznać fałszywe recenzje online?

Jak rozpoznać fałszywe recenzje online?

Miliony ludzi na całym świecie zaufało opiniom w sieci. Badania wykazują, że ponad 90% konsumentów sprawdza recenzje przed dokonaniem zakupu, z czego aż 76% osób wierzy w to, co przeczytają, mimo że są to opinie od zupełnie obcych ludzi. 

Jeszcze kilkadziesiąt, a nawet kilkanaście lat temu jedyne recenzje, jakie mogliśmy otrzymać pochodziły od znajomych, sąsiadów, bądź krewnych. Dziś osoba mieszkająca w Stanach Zjednoczonych podejmuje decyzję o zakupie, sugerując się opinią od osoby z Bangladeszu. Fakt ten jasno pokazuje, że mimo dzielących kilometrów osoby z całego świata łączy coś wspólnego. 

Fałszywe recenzje w sieci

Zjawisko fałszywych opinii w Internecie niestety podważa wartość produktu lub usługi w oczach konsumentów. Pozytywna recenzja przeczytana w sieci prawdopodobnie znacząco wpłynie na decyzję o zakupie. Jednak w momencie otrzymania produktu może okazać się, że rzeczywista jakość znacząco odbiega od tego, o czym było wspomniane w sieci. 

Co w takiej sytuacji robi konsument? Wraca na stronę lub sklep internetowy i wystawia negatywną opinię. Na naszym blogu już pojawił się temat negatywnych recenzji – jeśli jeszcze go nie czytałeś, zapraszamy do lektury. 

Czym tak naprawdę są fałszywe recenzje online?

Fałszywe recenzje online to recenzje tworzone przez osoby, które tak naprawdę nigdy nie przetestowały produktu lub usługi, o którym piszą. 

Wydawać by się mogło, że zjawisko fałszywych opinii jest niewielkie. Niestety jest to bardzo mylne przekonanie. Warto uświadomić sobie, jaką taktykę działania obrały niektóre firmy – od marek, po osoby otrzymujące za to działanie wynagrodzenie. Co najgorsze, niepokojący jest wzrost liczby osób zaangażowanych w praktykę udzielania fałszywych opinii w Internecie.

Dlaczego ludzie zostawiają fałszywe recenzje w sieci? 

Istnieje kilka powodów, dla których ludzie zostawiają fałszywe opinie w Internecie:

  • W celu uzyskania korzyści pieniężnych – niektóre osoby wystawiają fałszywe opinie na zlecenie pozbawionych skrupułów firm. Dla wielu z nich jest to po prostu praca – sposób na utrzymanie siebie oraz rodziny. Wyróżniamy również grono osób, które wystawia fałszywe opinie w celu otrzymania darmowych produktów od konkretnej firmy.
  • Dla zabawy – są osoby, które wystawiają fałszywe recenzje w Internecie, bo po prostu jest taka możliwość.
  • Duch konkurencji – istnieją firmy, które zlecają wystawianie fałszywych opinii w Internecie w celu wyprzedzenia konkurencji. Takie działanie powoduje, że firma otrzymuje pozytywne opinie na własnej stronie www oraz negatywne opinie na stronach konkurencji.
  • Wściekli klienci – kolejna grupa to tzw. samozwańczy krzyżowcy. Są to osoby zdenerwowane na firmę – niezależnie od powodu. Wystawiając fałszywe opinie upewniają się, że firma zostanie wyeliminowana.

Identyfikacja fałszywych recenzji w Internecie

W jaki sposób rozpoznać fałszywą opinię w Internecie? Szczerze mówiąc identyfikacja fałszywych recenzji dla wielu osób jest trudnym zadaniem. 

W przypadku marek sprawa jest nieco prostsza. Firma, która otrzymała negatywną opinię w krótkim czasie może zweryfikować, czy dana osoba rzeczywiście zakupiła produkt lub usługę. Jednak w przypadku pozostałych konsumentów ustalenie, czy opinia jest autentyczna może być kłopotliwym zadaniem. Ponad 84% konsumentów przyznaje się, że ma trudności z rozpoznaniem, czy opinia jest zgodna z prawdą. 

Przedstawiamy kilka metod, które pomogą w identyfikacji fałszywych opinii w Internecie:

  • Nadużywanie zaimków osobowych “ja” i “ja” – większość osób nadużywa zaimków osobowych próbując przekonać ludzi do własnego zdania. Ponadto, w dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zabiegani i brakuje nam czasu na wystawianie opinii w Internecie. Jeżeli trafimy na produkt lub usługę posiadający same pozytywne opinie, a ich treść długa i napisana przy użyciu pięknych złożonych zdań jest duża szansa, że został stworzona na czyjeś zlecenie.
  • Opinie wystawione z konta fikcyjnego – jeśli zobaczysz opinię np. od Jana Kowalskiego lub innej znanej osoby – na 99% jest fałszywa.
  • Brak zdjęć w profilu – gdy recenzja wystawiona została przez konto, na którym nie ma zdjęć lub które nie udostępnia żadnych wpisów możesz być pewny, że jest to fałszywa recenzja. Co prawda sporo osób nie udostępnia zdjęć na swoich profilach, jednak w większości są to osoby, które chcą pozostać anonimowe. 
  • Zdjęcia modeli lub modelek na profilach – niektóre osoby tworzące fałszywe opinie w sieci zdają sobie sprawę, że będzie można je w łatwy sposób zidentyfikować, gdy nie będą posiadały zdjęcia profilowego. Dlatego też często zamieszczają zdjęcia modeli lub sławnych osób na swoim profilu. Jeśli zobaczysz opinię wystawioną przez osobę, której zdjęcie wydaje się zbyt “profesjonalne” – nie ufaj opinii, prawdopodobnie jest fałszywa.
  • Sprawdź termin recenzji – na rynku istnieje sporo firm, które sprzedają fałszywe opinie do Internetu, ale większość z nich nie zadaje sobie trudu, by sprawdzić czy opinie rzeczywiście są autentyczne. Podczas identyfikacji opinii zawsze sprawdzaj czas opublikowania. Jeśli dana firma otrzymała na jednej platformie sporo opinii w tym samym czasie istnieje spore prawdopodobieństwo, że zostały stworzone na zlecenie.
  • Frazy powtarzane w kilku recenzjach – w łatwy sposób można stwierdzić, czy opinie zostały napisane przez jedną osobę. Każdy z nas ma swój własny styl pisania, a jeśli zauważysz powtórzone wyrażenia w kilku opiniach możesz być pewny, że zostały napisane właśnie przez jedną osobę.
  • Błędy gramatyczne – bardzo często zdarza się, że do pisania fałszywych opinii firmy zatrudniają osoby spoza kraju, które nie znają poprawnej polszczyzny. Fałszywe recenzje można zidentyfikować poprzez sporo błędów ortograficznych i gramatycznych. 
  • Ufaj recenzjom ze zweryfikowanych zakupów – coraz więcej platform pokazuje, czy opinia została wystawiona przez zweryfikowanego klienta. To właśnie na te rodzaje opinii powinieneś zwracać uwagę. 

Z pewnością identyfikacja fałszywych opinii zajmuje sporo czasu, ale dobra wiadomość jest taka, że przy odrobinie szczęścia nauczysz się rozpoznawać te fałszywe. Zabezpiecz się przed fałszywymi recenzjami. Zarezerwuj wersję demo z Zaufane.pl już teraz!

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?

Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.

Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?

Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.

3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro

Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!

Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie