BLOG

Jak rozpoznać fałszywe recenzje online?

Jak rozpoznać fałszywe recenzje online?

Miliony ludzi na całym świecie zaufało opiniom w sieci. Badania wykazują, że ponad 90% konsumentów sprawdza recenzje przed dokonaniem zakupu, z czego aż 76% osób wierzy w to, co przeczytają, mimo że są to opinie od zupełnie obcych ludzi. 

Jeszcze kilkadziesiąt, a nawet kilkanaście lat temu jedyne recenzje, jakie mogliśmy otrzymać pochodziły od znajomych, sąsiadów, bądź krewnych. Dziś osoba mieszkająca w Stanach Zjednoczonych podejmuje decyzję o zakupie, sugerując się opinią od osoby z Bangladeszu. Fakt ten jasno pokazuje, że mimo dzielących kilometrów osoby z całego świata łączy coś wspólnego. 

Fałszywe recenzje w sieci

Zjawisko fałszywych opinii w Internecie niestety podważa wartość produktu lub usługi w oczach konsumentów. Pozytywna recenzja przeczytana w sieci prawdopodobnie znacząco wpłynie na decyzję o zakupie. Jednak w momencie otrzymania produktu może okazać się, że rzeczywista jakość znacząco odbiega od tego, o czym było wspomniane w sieci. 

Co w takiej sytuacji robi konsument? Wraca na stronę lub sklep internetowy i wystawia negatywną opinię. Na naszym blogu już pojawił się temat negatywnych recenzji – jeśli jeszcze go nie czytałeś, zapraszamy do lektury. 

Czym tak naprawdę są fałszywe recenzje online?

Fałszywe recenzje online to recenzje tworzone przez osoby, które tak naprawdę nigdy nie przetestowały produktu lub usługi, o którym piszą. 

Wydawać by się mogło, że zjawisko fałszywych opinii jest niewielkie. Niestety jest to bardzo mylne przekonanie. Warto uświadomić sobie, jaką taktykę działania obrały niektóre firmy – od marek, po osoby otrzymujące za to działanie wynagrodzenie. Co najgorsze, niepokojący jest wzrost liczby osób zaangażowanych w praktykę udzielania fałszywych opinii w Internecie.

Dlaczego ludzie zostawiają fałszywe recenzje w sieci? 

Istnieje kilka powodów, dla których ludzie zostawiają fałszywe opinie w Internecie:

  • W celu uzyskania korzyści pieniężnych – niektóre osoby wystawiają fałszywe opinie na zlecenie pozbawionych skrupułów firm. Dla wielu z nich jest to po prostu praca – sposób na utrzymanie siebie oraz rodziny. Wyróżniamy również grono osób, które wystawia fałszywe opinie w celu otrzymania darmowych produktów od konkretnej firmy.
  • Dla zabawy – są osoby, które wystawiają fałszywe recenzje w Internecie, bo po prostu jest taka możliwość.
  • Duch konkurencji – istnieją firmy, które zlecają wystawianie fałszywych opinii w Internecie w celu wyprzedzenia konkurencji. Takie działanie powoduje, że firma otrzymuje pozytywne opinie na własnej stronie www oraz negatywne opinie na stronach konkurencji.
  • Wściekli klienci – kolejna grupa to tzw. samozwańczy krzyżowcy. Są to osoby zdenerwowane na firmę – niezależnie od powodu. Wystawiając fałszywe opinie upewniają się, że firma zostanie wyeliminowana.

Identyfikacja fałszywych recenzji w Internecie

W jaki sposób rozpoznać fałszywą opinię w Internecie? Szczerze mówiąc identyfikacja fałszywych recenzji dla wielu osób jest trudnym zadaniem. 

W przypadku marek sprawa jest nieco prostsza. Firma, która otrzymała negatywną opinię w krótkim czasie może zweryfikować, czy dana osoba rzeczywiście zakupiła produkt lub usługę. Jednak w przypadku pozostałych konsumentów ustalenie, czy opinia jest autentyczna może być kłopotliwym zadaniem. Ponad 84% konsumentów przyznaje się, że ma trudności z rozpoznaniem, czy opinia jest zgodna z prawdą. 

Przedstawiamy kilka metod, które pomogą w identyfikacji fałszywych opinii w Internecie:

  • Nadużywanie zaimków osobowych “ja” i “ja” – większość osób nadużywa zaimków osobowych próbując przekonać ludzi do własnego zdania. Ponadto, w dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy zabiegani i brakuje nam czasu na wystawianie opinii w Internecie. Jeżeli trafimy na produkt lub usługę posiadający same pozytywne opinie, a ich treść długa i napisana przy użyciu pięknych złożonych zdań jest duża szansa, że został stworzona na czyjeś zlecenie.
  • Opinie wystawione z konta fikcyjnego – jeśli zobaczysz opinię np. od Jana Kowalskiego lub innej znanej osoby – na 99% jest fałszywa.
  • Brak zdjęć w profilu – gdy recenzja wystawiona została przez konto, na którym nie ma zdjęć lub które nie udostępnia żadnych wpisów możesz być pewny, że jest to fałszywa recenzja. Co prawda sporo osób nie udostępnia zdjęć na swoich profilach, jednak w większości są to osoby, które chcą pozostać anonimowe. 
  • Zdjęcia modeli lub modelek na profilach – niektóre osoby tworzące fałszywe opinie w sieci zdają sobie sprawę, że będzie można je w łatwy sposób zidentyfikować, gdy nie będą posiadały zdjęcia profilowego. Dlatego też często zamieszczają zdjęcia modeli lub sławnych osób na swoim profilu. Jeśli zobaczysz opinię wystawioną przez osobę, której zdjęcie wydaje się zbyt “profesjonalne” – nie ufaj opinii, prawdopodobnie jest fałszywa.
  • Sprawdź termin recenzji – na rynku istnieje sporo firm, które sprzedają fałszywe opinie do Internetu, ale większość z nich nie zadaje sobie trudu, by sprawdzić czy opinie rzeczywiście są autentyczne. Podczas identyfikacji opinii zawsze sprawdzaj czas opublikowania. Jeśli dana firma otrzymała na jednej platformie sporo opinii w tym samym czasie istnieje spore prawdopodobieństwo, że zostały stworzone na zlecenie.
  • Frazy powtarzane w kilku recenzjach – w łatwy sposób można stwierdzić, czy opinie zostały napisane przez jedną osobę. Każdy z nas ma swój własny styl pisania, a jeśli zauważysz powtórzone wyrażenia w kilku opiniach możesz być pewny, że zostały napisane właśnie przez jedną osobę.
  • Błędy gramatyczne – bardzo często zdarza się, że do pisania fałszywych opinii firmy zatrudniają osoby spoza kraju, które nie znają poprawnej polszczyzny. Fałszywe recenzje można zidentyfikować poprzez sporo błędów ortograficznych i gramatycznych. 
  • Ufaj recenzjom ze zweryfikowanych zakupów – coraz więcej platform pokazuje, czy opinia została wystawiona przez zweryfikowanego klienta. To właśnie na te rodzaje opinii powinieneś zwracać uwagę. 

Z pewnością identyfikacja fałszywych opinii zajmuje sporo czasu, ale dobra wiadomość jest taka, że przy odrobinie szczęścia nauczysz się rozpoznawać te fałszywe. Zabezpiecz się przed fałszywymi recenzjami. Zarezerwuj wersję demo z Zaufane.pl już teraz!

Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online

Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.

Podstawy prawne i data wejścia w życie nowych regulacji

Dnia 28 czerwca 2025 r. wejdzie w życie ustawa o z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnieniu spełnienia wymagań dostępności produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Dowiedz się więcej i przygotuj swój sklep.

Jak odpowiadać na negatywne opinie - 20 niezawodnych przykładów

Negatywne opinie w Internecie to dla wielu przedsiębiorców niewygodny temat. Prawda jest taka, że każdy biznes w sieci jest narażony na nieprzychylne rekomendacje. Sęk jednak tkwi w tym, w jaki sposób Ty, jako marka odpowiadasz na negatywne opinie. Wbrew pozorom to wielka sztuka, którą warto opanować i wprowadzić w życie jak najwcześniej!

Jak dotrzeć do klientów za granicą?

Gdy jesteś za granicą, starasz się dopasować do nowej lokalizacji, tubylców, języka oraz panujących zasad. Podobnie jest z przedsiębiorcami, którzy rozszerzają swój biznes na zagraniczne rynki. Co musisz zrobić, żeby skutecznie dotrzeć do klientów za granicą? Podpowiadamy!

Efekt ROPO a marketing opinii

ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli sytuacja, gdy klient najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, ale finalnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. W tym artykule opowiem jak się ma do niego marketing opinii oraz jak właściciel sklepu internetowego może obrócić to zjawisko na swoją korzyść.

Jak odzyskać i zabezpieczyć wizytówkę Google oraz sprawdzić jej skuteczność – poradnik krok po kroku

Posiadasz wizytówkę Google, ale straciłeś do niej dostęp? A może zauważyłeś, że ktoś wprowadza niepożądane zmiany w informacjach o Twojej firmie w Google? W tym poradniku krok po kroku wyjaśnimy, jak odzyskać kontrolę nad wizytówką Google, zabezpieczyć ją przed nieautoryzowanymi zmianami oraz sprawdzić, czy Twoja wizytówka przyciąga klientów.

Środki podjęte w celu weryfikacji opinii wynikających z Dyrektywy Omnibus

Masz ochotę sprawdzić, czy sprzedawca, u którego chcesz coś kupić, rzeczywiście jest godny zaufania? Naturalne. Każdy z nas lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia, zanim kliknie „kup teraz”. Dlatego właśnie opinie klientów mają tak ogromne znaczenie. Ale uwaga – nie każda recenzja w internecie mówi prawdę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie