BLOG

Dlaczego prędkość strony ma znaczenie?

Andrzej Podwyszyński

Andrzej Podwyszyński

lipiec 2022
Dlaczego prędkość strony ma znaczenie?

Szybkość ładowania strony jest kluczowym czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania. Z każdym rokiem jej znaczenie dla pozycji strony w SERP-ach tylko rośnie.  To, co kiedyś było parametrem określającym, jak szybko użytkownik zobaczy treści, które zażądał, dzisiaj jest ważnym wskaźnikiem ogólnego doświadczenia użytkownika witryny.

Potwierdza to wprowadzona w 2021 roku przez Google aktualizacja Page Experience, aby ulepszyć swój algorytm. Strony, które ładują się szybciej, szybciej dostarczają treści, a co za tym idzie, szybciej zaspokajają potrzeby użytkownika. Szybkość strony to czas potrzebny na wyświetlenie całej zawartości na danej stronie lub czas potrzebny przeglądarce na otrzymanie pierwszej informacji z serwera. Wszystkie elementy strony – kod HTML, pliki JavaScript, CSS nadający styl elementom strony, obrazy, filmy i inne multimedia – mają wpływ na szybkość strony. W rzeczywistości wszystko, od rozmiaru elementu do szybkości serwera, na którym są hostowane pliki, będzie miało wpływ na to jak szybko załaduje się strona.

Ze względu na różnice technologiczne szybkość strony jest mierzona osobno na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.

Szybkość witryny a szybkość strony

Szybkość witryny to średnia prędkości wczytywania kilku przykładowych stron w witrynie. Choć mogą wydawać się podobne, prędkość strony nie jest tym samym co prędkość witryny. Z drugiej strony, prędkość strony opisuje, jak długo użytkownik będzie czekał na rozpoczęcie konsumpcji treści pojedynczej strony. Szybsze strony są bardziej wydajne i zapewniają znacznie lepsze doświadczenia użytkownika na stronie.

Użytkownicy mobilni przede wszystkim oczekują szybkiego ładowania zawartości stron. W tym samym badaniu 73% użytkowników stwierdziło, że odwiedziło stronę z wolnym tempem ładowania. Blisko 50% użytkowników oczekuje, że strona internetowa załaduje się w 2 sekundy lub krócej, a aż 40% osób porzuca stronę internetową, której załadowanie zajmuje więcej niż 3 sekundy.

Szybkość strony ma również wpływ na współczynnik konwersji. 1 sekunda opóźnienia w odpowiedzi strony może skutkować 7% spadkiem konwersji. Łatwo obliczyć, że jeśli sklep internetowy generuje sprzedaż na poziomie 100 000 złotych dziennie, 1 sekundowe opóźnienie strony może potencjalnie kosztować go 2,5 miliona złotych w utraconej sprzedaży każdego roku.

Ostatnio Google zwiększył znaczenie doświadczenia użytkownika, wprowadzając do swoich algorytmów wskaźnik rankingowy Page Experience Signals (Sygnały Użyteczności Strony). Ten nowy wskaźnik rankingowy łączy Core Web Vitals z istniejącymi metrykami, takimi jak przyjazność dla urządzeń mobilnych i bezpieczne przeglądanie, szybkość oraz jakość treści.  

Sygnały użyteczności strony mają na celu ocenę stron internetowych pod kątem User Experience. Rozszerzają one ostatnie kryteria Google dotyczące strony o czynniki, które wpływają na doświadczenie osoby podczas konsumpcji treści.

- Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne je szybkie i prawidłowe ładowanie każdej strony. Tym bardziej jest to kluczowe w przypadku sklepów internetowych, dla których każda sekunda opóźnienia może przynieść wielomilionowe straty. Dlatego naszym klientom proponujemy sprawdzone i niezawodne rozwiązanie jakim jest Netcorner – komentuje Damian Duszczyk, New Business Manager Komputronik Biznes.

NetCorner to platforma e-commerce kompatybilna z każdym dostępnym systemem, posiadająca możliwość integracji z zewnętrznymi systemami, np. płatnościami elektronicznymi, aplikacjami przewoźników czy systemami dostawców. NetCorner to rozwiązanie usprawniające obsługę klienta, dynamizujące sprzedaż oraz zwiększające konkurencyjność firmy.

Metryka szybkości strony

Istnieje kilka indeksów, które wpływają na szybkość strony lub odnoszą się do niej. Jednymi z ważniejszych są wskaźniki Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Odnosi się to do czasu ładowania strony. Parametr mówi, że główna zawartość strony załadowała się odpowiednio.
  • First Input Delay (FIP): Odnosi się do interaktywności strony. Pierwsze Opóźnienie Wejścia reprezentuje czas od momentu, gdy użytkownik po raz pierwszy wejdzie w interakcję z witryną, do momentu, gdy przeglądarka jest w stanie odpowiednio zareagować na tę interakcję. 
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Podkreśla przypadki nieoczekiwanego przesunięcia układu strony lub wizualną stabilność strony. Jeśli strona przesunie się, użytkownicy mogą przypadkowo kliknąć na niewłaściwy przycisk na stronie.

By zwiększyć szybkość strony, a tym samym ją zoptymalizować wystarczy kilka prostych zabiegów. Przede wszystkim należy zminimalizować CSS, JavaScript i HTML przez usunięcie zbędnych znaków, przecinków i spacji czy nieużywane kody. Kolejnym rozwiązaniem jest włączenie kompresji plików by zmniejszyć ich rozmiar. Kluczową rzeczą jest zmniejszenie liczby przekierowań. Każde dodatkowe przekierowanie wydłuża czas ładowania strony.

Warto także wykorzystać buforowanie przeglądarki. To proces pobierania danych przy pierwszej wizycie i przechowywania ich w celu szybszego wczytania treści, przy kolejnej.  By zwiększyć szybkość strony należy także zadbać o optymalizację obrazów, aby zdjęcia i grafiki umieszczone na witrynie zajmowały jak najmniej miejsca. Jest to najprostszy zabieg, który poprawia szybkość strony.

Razem na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli partnerstwo Zaufane.pl i Posadzimy.pl

Budowanie zaufania wobec marki stało się kluczowym elementem sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym procesie są autentyczne opinie klientów, które pełnią rolę społecznego dowodu słuszności. W kontekście coraz większego znaczenia zrównoważonego rozwoju, social proof nabiera dodatkowego wymiaru, pozwalając firmom nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaangażowanie klientów w ESG.

Jak zdobyć opinie o moim sklepie stacjonarnym?

Opinie klientów odgrywają ważną rolę w budowaniu reputacji sklepu oraz przyciąganiu nowych klientów. Pozytywne recenzje mogą znacznie zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na zdobycie opinii o Twoim sklepie stacjonarnym.

5 Kluczowych kroków do budowania wiarygodności marki w e-commerce

Budowanie wiarygodności marki jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby opcji, dlatego zaufanie może być decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych kroków, które pomogą firmom zadbać o wizerunek, w tym poprzez zbieranie i publikowanie opinii.

Nowe trendy w marketingu użytkowników: budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez opinie klientów

Wśród trendów w marketingu warto zwrócić uwagę na rolę opinii klientów w kształtowaniu wizerunku marki. Zmieniające się preferencje konsumentów i rozwój technologii cyfrowych wymusiły na firmach przyjęcie nowych strategii, które pozwalają lepiej zrozumieć i wykorzystać głos klientów w procesie budowania marki. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom w marketingu użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem technik, takich jak marketing szeptany i strategie influencerów.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego może być atrakcyjną perspektywą dla wielu przedsiębiorców, z uwagi na dynamiczny rozwój e-commerce oraz rosnące zapotrzebowanie na zakupy online. Jednak dobór właściwej platformy to tylko część wyzwania, z jakim musi zmierzyć się osoba zakładająca swoją pierwszą stronę internetową. Poniżej przedstawiamy przewodnik krok po kroku jakie czynniki warto rozważyć.

Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Recenzje stają się kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jednak pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online stanowi wyzwanie dla wielu właścicieli sklepów internetowych. Zaufane.pl stanowi integralne rozwiązanie, które pomaga firmom B2B i B2C w budowaniu solidnej reputacji poprzez skuteczny marketing opinii. Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące całego procesu gromadzenia feedbacku za pomocą dedykowanego narzędzia.

Strategie pozyskiwania opinii: metody online i offline.

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie