BLOG

Dlaczego prędkość strony ma znaczenie?

Andrzej Podwyszyński

Andrzej Podwyszyński

lipiec 2022
Dlaczego prędkość strony ma znaczenie?

Szybkość ładowania strony jest kluczowym czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania. Z każdym rokiem jej znaczenie dla pozycji strony w SERP-ach tylko rośnie.  To, co kiedyś było parametrem określającym, jak szybko użytkownik zobaczy treści, które zażądał, dzisiaj jest ważnym wskaźnikiem ogólnego doświadczenia użytkownika witryny.

Potwierdza to wprowadzona w 2021 roku przez Google aktualizacja Page Experience, aby ulepszyć swój algorytm. Strony, które ładują się szybciej, szybciej dostarczają treści, a co za tym idzie, szybciej zaspokajają potrzeby użytkownika. Szybkość strony to czas potrzebny na wyświetlenie całej zawartości na danej stronie lub czas potrzebny przeglądarce na otrzymanie pierwszej informacji z serwera. Wszystkie elementy strony – kod HTML, pliki JavaScript, CSS nadający styl elementom strony, obrazy, filmy i inne multimedia – mają wpływ na szybkość strony. W rzeczywistości wszystko, od rozmiaru elementu do szybkości serwera, na którym są hostowane pliki, będzie miało wpływ na to jak szybko załaduje się strona.

Ze względu na różnice technologiczne szybkość strony jest mierzona osobno na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych.

Szybkość witryny a szybkość strony

Szybkość witryny to średnia prędkości wczytywania kilku przykładowych stron w witrynie. Choć mogą wydawać się podobne, prędkość strony nie jest tym samym co prędkość witryny. Z drugiej strony, prędkość strony opisuje, jak długo użytkownik będzie czekał na rozpoczęcie konsumpcji treści pojedynczej strony. Szybsze strony są bardziej wydajne i zapewniają znacznie lepsze doświadczenia użytkownika na stronie.

Użytkownicy mobilni przede wszystkim oczekują szybkiego ładowania zawartości stron. W tym samym badaniu 73% użytkowników stwierdziło, że odwiedziło stronę z wolnym tempem ładowania. Blisko 50% użytkowników oczekuje, że strona internetowa załaduje się w 2 sekundy lub krócej, a aż 40% osób porzuca stronę internetową, której załadowanie zajmuje więcej niż 3 sekundy.

Szybkość strony ma również wpływ na współczynnik konwersji. 1 sekunda opóźnienia w odpowiedzi strony może skutkować 7% spadkiem konwersji. Łatwo obliczyć, że jeśli sklep internetowy generuje sprzedaż na poziomie 100 000 złotych dziennie, 1 sekundowe opóźnienie strony może potencjalnie kosztować go 2,5 miliona złotych w utraconej sprzedaży każdego roku.

Ostatnio Google zwiększył znaczenie doświadczenia użytkownika, wprowadzając do swoich algorytmów wskaźnik rankingowy Page Experience Signals (Sygnały Użyteczności Strony). Ten nowy wskaźnik rankingowy łączy Core Web Vitals z istniejącymi metrykami, takimi jak przyjazność dla urządzeń mobilnych i bezpieczne przeglądanie, szybkość oraz jakość treści.  

Sygnały użyteczności strony mają na celu ocenę stron internetowych pod kątem User Experience. Rozszerzają one ostatnie kryteria Google dotyczące strony o czynniki, które wpływają na doświadczenie osoby podczas konsumpcji treści.

- Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne je szybkie i prawidłowe ładowanie każdej strony. Tym bardziej jest to kluczowe w przypadku sklepów internetowych, dla których każda sekunda opóźnienia może przynieść wielomilionowe straty. Dlatego naszym klientom proponujemy sprawdzone i niezawodne rozwiązanie jakim jest Netcorner – komentuje Damian Duszczyk, New Business Manager Komputronik Biznes.

NetCorner to platforma e-commerce kompatybilna z każdym dostępnym systemem, posiadająca możliwość integracji z zewnętrznymi systemami, np. płatnościami elektronicznymi, aplikacjami przewoźników czy systemami dostawców. NetCorner to rozwiązanie usprawniające obsługę klienta, dynamizujące sprzedaż oraz zwiększające konkurencyjność firmy.

Metryka szybkości strony

Istnieje kilka indeksów, które wpływają na szybkość strony lub odnoszą się do niej. Jednymi z ważniejszych są wskaźniki Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP): Odnosi się to do czasu ładowania strony. Parametr mówi, że główna zawartość strony załadowała się odpowiednio.
  • First Input Delay (FIP): Odnosi się do interaktywności strony. Pierwsze Opóźnienie Wejścia reprezentuje czas od momentu, gdy użytkownik po raz pierwszy wejdzie w interakcję z witryną, do momentu, gdy przeglądarka jest w stanie odpowiednio zareagować na tę interakcję. 
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Podkreśla przypadki nieoczekiwanego przesunięcia układu strony lub wizualną stabilność strony. Jeśli strona przesunie się, użytkownicy mogą przypadkowo kliknąć na niewłaściwy przycisk na stronie.

By zwiększyć szybkość strony, a tym samym ją zoptymalizować wystarczy kilka prostych zabiegów. Przede wszystkim należy zminimalizować CSS, JavaScript i HTML przez usunięcie zbędnych znaków, przecinków i spacji czy nieużywane kody. Kolejnym rozwiązaniem jest włączenie kompresji plików by zmniejszyć ich rozmiar. Kluczową rzeczą jest zmniejszenie liczby przekierowań. Każde dodatkowe przekierowanie wydłuża czas ładowania strony.

Warto także wykorzystać buforowanie przeglądarki. To proces pobierania danych przy pierwszej wizycie i przechowywania ich w celu szybszego wczytania treści, przy kolejnej.  By zwiększyć szybkość strony należy także zadbać o optymalizację obrazów, aby zdjęcia i grafiki umieszczone na witrynie zajmowały jak najmniej miejsca. Jest to najprostszy zabieg, który poprawia szybkość strony.

Opinie klientów w mediach społecznościowych a decyzje zakupowe

Dzięki platformom społecznościowym oraz influencerom konsumenci mają łatwy dostęp do informacji o produktach i markach oraz możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami w czasie rzeczywistym. To sprawia, że ​​proces podejmowania decyzji zakupowych jest także uzależniony od tego co zobaczymy w social mediach.

5 błędów w marketingu opinii, które mogą zniszczyć wizerunek Twojej firmy

Opinie klientów mają moc zmieniania wizerunku firmy i budowania trwałych relacji. Zdobycie autentycznych recenzji jest jednak prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku pojawiają się firmy oferujące fałszywe opinie na zamówienie. Taka gra z ogniem może kosztować przedsiębiorstwo nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim reputację.

Jak przekształcić recenzje online w cenne źródło informacji dla Twojej firmy?

W dobie cyfrowej transformacji, gdzie internet stał się nieodłącznym elementem funkcjonowania większości przedsiębiorstw, recenzje online zyskują na coraz większym znaczeniu. Istotne jest więc zapoznanie się z metodami przekształcania tych opinii w wartościowe źródło informacji o potrzebach klientów. Z wypowiedzi klientów możemy też wyciągnąć pouczające wnioski. Analizując treść recenzji zorientować się, co możemy zmienić i naprawić w pracy i w działalności naszego biznesu - to ogromny krok w stronę rozwoju. 

Monitorowanie opinii – dlaczego warto trzymać rękę na pulsie?

W poprzednich artykułach powiedzieliśmy sobie wiele na temat ogromnej wartości, jaką niosą opinie o sklepie internetowym oraz o tym, jak kluczowe jest wdrożenie marketingu recenzji. Dziś skupię się na tym, co dzieje się po wystawieniu oceny, czyli na zasadach optymalizacji i strategicznego zarządzania pozyskanym feedbackiem.

Budowanie społeczności wokół marki przez recenzje i rekomendacje

W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.

Przewodnik po opiniach Google

Opinie Google to kluczowe narzędzie budowania zaufania klientów i zwiększania widoczności w internecie. Wyszukiwarka Google umożliwia prezentowanie opinii na kilka różnych sposobów – w zależności od rodzaju biznesu i miejsca wyświetlania informacji. Poniżej omawiamy wszystkie typy opinii dostępne w Google oraz jak możesz je wykorzystać w swojej strategii. Dowiesz się, czym są recenzje w wizytówce Google Moja Firma (Google Business Profile), gwiazdki Seller Ratings w reklamach Google (oceny sprzedawcy), Opinie konsumenckie Google (program Google Customer Reviews), oceny produktów w reklamach Google Shopping, a na końcu wyjaśniamy, czym są gwiazdki rich snippets – czyli oceny i opinie wyświetlane w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak wykorzystać opinie na każdym etapie lejka sprzedażowego?

Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę jak ważną rolę odgrywają opinie w budowaniu zaufania do sklepu w oczach klientów. Czy wykorzystujesz ich pełny potencjał ? Zapraszam do lektury niniejszego artykułu.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie