BLOG
Częste błędy popełniane podczas wdrożenia e-commerce
Sprzedaż internetowa to bardzo dynamicznie rozwijający się sektor handlowy, dlatego coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie nowej technologii i wejście w świat online. Nic dziwnego, ponieważ korzyści, jakie zauważają firmy po transformacji cyfrowej są imponujące:
- 85% sprzedaży generowanej online,
- 50 % udziału sprzedaży w online w 12 miesięcy,
- 20% większa efektywność handlowców,
- 50% wzrost średniej wartości koszyka online względem offline rok do roku.
Rynek e-commerce rośnie, co nie oznacza, że każda platforma przyniesie spektakularne efekty. Często decyzja o wdrożeniu jest poprzedzona wielogodzinnymi spotkaniami zarządu oraz zespołu z firmami wdrożeniowymi. Nad uruchomieniem takiej platformy pracuje wiele osób i poświęca na ten proces dużo czasu, a co za tym idzie – pieniędzy. Mimo to, wciąż popełniane są błędy, które nie powinny mieć miejsca i które wpływają negatywnie nie tylko na proces samego wdrażania, ale także na rozwój nowego kanału sprzedaży i finalnie zwrot z inwestycji. Niedociągnięcia mogą także zepsuć relacje z naszymi lojalnymi klientami oraz pracownikami, a tego nie chce żaden właściciel firmy, czy dyrektor sprzedaży.
Nasi specjaliści uczestniczą w cyfryzacji i wdrażaniu e-commerce do przedsiębiorstw od kilkunastu lat. Doświadczenie pomogło im zidentyfikować najważniejsze błędy, których muszą unikać firmy podczas wdrażania platformy. Jakość produktów oraz bogaty asortyment mogą nie wystarczyć, aby osiągnąć sukces, dlatego jeśli jesteś ciekawy, jakich błędów unikać, zapraszamy do przeczytania tego artykułu.
Czas… Dla niektórych jest tak ważny, że dominuje wszystkie inne aspekty podczas wdrożenia platformy. Często spotykamy się z sytuacją, w której właściciele zauważyli, że ich lojalni klienci zaczynają przechodzić do konkurencji, m.in. ze względu na wygodną platformę zakupową. To jest moment, w którym stwierdzają, że oni również muszą uruchomić nowe narzędzie. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że platforma ma być ,,na już, a nawet na wczoraj”.
Pamiętajmy, że wdrożenie platformy e-commerce to nie wyścig. To proces, który trzeba przejść z pełną świadomością i wcześniejszym przygotowaniem. Wiele przedsiębiorców szuka rozwiązania na tu i teraz, a w przypadku systemów e-commerce należy myśleć przyszłościowo. Bez analizy biznesu, jego potrzeb, przygotowania zespołu albo wdrożymy nie funkcjonalną platformę, albo w przyszłości poświęcimy dwa razy więcej czasu na jej udoskonalenie i dodanie nowych funkcji.
Brak strategii
Zanim wystartujesz, poznaj konkurencję i zastanów się nad swoim pomysłem. Tak naprawę powodzenie każdego przedsięwzięcia zależy od dobrego planu i solidnego przygotowania. Brak strategii przy wdrożeniu platformy e-commerce to kolejny błąd, który znajduje się na naszej liście. Właściciele chcą platformę e-commerce, ponieważ ich konkurencja już ją ma, ale nie wiedzą, do czego jej potrzebują, jakie miałby spełniać funkcje i w jakim kierunku powinna się rozwijać. Pokusimy się o stwierdzenie, że bez umiejętnie określonej strategii i zidentyfikowania potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa – nie ma mowy o wdrożeniu skutecznej platformy e-commerce. Dlaczego jest to tak ważne?
Na Twojej strategii będzie oparta platforma, z której będą na co dzień korzystać nie tylko Twoi pracownicy, ale przede wszystkim Twoi klienci. Warto skupić się na trzech obszarach: analizie konkurencji, czyli ich mocnych i słabych stronach, na określeniu budżetu oraz co najważniejsze na poznaniu swoich potencjalnych klientów i ich potrzeb. Nie zapominaj, że platforma jest tak naprawdę tylko narzędziem za pomocą którego powinna być realizowana szersza wizja i strategia firmy. Jeśli Twoja strategia przewiduje sprzedaż zagraniczną, platforma musi posiadać funkcjonalność związaną z wielowalutowością oraz wielojęzycznośćią. Jeśli chcesz prowadzić nie tylko sprzedaż hurtową, ale także detaliczną, musisz mieć możliwość otwarcia sklepu na klientów b2c. Jeśli masz skomplikowaną politykę cenową, a każdy klient powinien widzieć spersonalizowaną ofertę – również firma wdrożeniowa powinna o tym wiedzieć już na samym początku drogi.
W firmie ONe nie tylko wdrażamy platformę jak większość firm, ale także doradzamy, która strategia w danym przypadku jest najlepsza i jakie funkcjonalności pozwolą rozwinąć biznes w Internecie. Jeśli jesteś ciekawy, jakie funkcje posiadają skuteczne platformy b2b sprawdź nasz 2-częściowy artykuł:
Funkcjonalności efektywnej platformy e-commerce do handlu B2B cz.1
Funkcje efektywnej platformy B2B do sprzedaży online cz.2
Brak segmentacji klientów
Często, kiedy pytamy naszych klientów, kto będzie używał platformy e-commerce - odpowiadają, że każdy klient. Czyli właściwie kto? Przecież Twoich produktów nie będą kupować wszyscy, dlatego tak ważne jest, aby poświęcić czas na zrozumienie i segmentację swoich klientów. Charakterystyka grupy odbiorców jest kluczem do sukcesu. Kobiety czy mężczyźni? W jakim są przedziale wiekowym? Czym kierują się podczas zakupów? Jakie funkcjonalności są im potrzebne na co dzień? Poznaj potrzeby swoich odbiorców i dopasuj do nich poszczególne rozwiązania. Wyraźne określenie grupy docelowej będzie pomocne do stworzenia całego konceptu biznesowego oraz funkcjonalności platformy. Przy uruchomieniu nowego rozwiązania takiego, jak platforma B2B warto ,,wpuścić’’ tam najpierw naszych lojalnych klientów, aby mogli poznać nowe narzędzie i zgłosić ewentualne braki, czy problemy. Takie feedback daje nam szansę na stworzenie narzędzia idealnego przed pokazaniem się szerszemu gronu klientów.
Weźmy platformę dedykowaną, bo tak
Wybór rodzaju platformy nie powinien opierać się o wyliczankę, czy przypadek. Inny zestaw możliwości oferuje gotowa platforma, a inny ta dedykowana i to Ty musisz zdecydować, która będzie najlepsza dla Twojego biznesu. Każda z platform ma specyficzne cechy, takie jak czas oraz koszt wdrożenia, koszt licencji, czy dostępne funkcjonalności. Omówmy krótko, czym różnią się poszczególne rodzaje platform.
SaaS – jest to bardzo często wybierany rodzaj platformy ze względu na niski koszt wejścia, niski koszt utrzymania i bardzo szybki czas wdrożenia. Dzięki miesięcznej subskrypcji mamy dostęp do funkcjonalności, które cały czas są rozwijane. Dużą zaletą dla tego rozwiązania jest support, który jest w cenie miesięcznej opłaty, dlatego nie musimy zatrudniać grupy programistów w swojej firmie. Kiedyś platformy SaaS nie były dostosowane do handlu b2b, dziś jednak m.in platforma ONe powstała z myślą o hurtowniach, dystrybucjach oraz produkcjach i posiada wszystkie funkcjonalności potrzebne, aby obsłużyć klienta biznesowego. Więcej o platformie b2b w modelu SaaS dowiesz się w naszym artykule.
Platforma dedykowana – to najdroższe i najbardziej zaawansowane rozwiązanie, które jest dostępna na rynku. Zespół deweloperów tworzy platformę e-commerce pod konkretne przedsiębiorstwo, dlatego jeśli chodzi o funkcjonalności – ma nieograniczone możliwości. Nie jest to jednak platforma idealna. Decydując się na ten rodzaj platformy, musimy wziąć pod uwagę wysokie koszty wdrożenia, które zaczynają się od miliona w górę. Wprowadzenia każdej zmiany również wiąże się z wysokimi kosztami, a w przypadku chęci zmiany firmy obsługującej, możemy mieć problemy ze znalezieniem chętnych do obsługi platformy. Często nieudana współpraca może zmuszać nas do postawienia nowej platformy e-commerce, co wiążę się z kolejnymi dużymi kosztami.
Open Source – to system, który opiera się na otwartej licencji. Dzięki niej zyskujemy dostęp do wielu gotowych wtyczek, szablonów, czy integracji co jest zarówno zaletą, jak i wadą. Problem może pojawić się w momencie, kiedy któraś z wtyczek nie integruje się z poprzednią, a co gorsze może powodować jej błędne działanie. Wiele integracji, czy nieograniczone możliwości zachęcają firmy do korzystania z takich platform, jednak nie zapominajmy o tym, że do jego obsługi potrzebujesz zatrudnić specjalistów, ponieważ tego typu platformy nie mają wsparcia technicznego.
Pozostawienie pracowników z obawami
Przeważnie, kiedy pracownicy słyszą cokolwiek na temat wprowadzenia nowej technologii, która pomoże w automatyzacji procesów i odciąży ich od większości obowiązków – reagują strachem. Skoro technologia zrobi coś za nich, to przecież nie będą już potrzebni i być może zostaną zwolnieni. Jest to kolejny powielany błąd, czyli bagatelizowanie emocji swoich pracowników, jakie towarzyszą im przed, w trakcie i po wdrożeniu e-commerce. Obawy pracowników przed nowym narzędziem potrafią skutecznie zdemotywować zespół, dlatego tak ważne jest, aby jeszcze przed samym uruchomieniem platformy e-commerce, wyjaśnić pracownikom nową strategię i zapewnić, że jest to narzędzie, które ma wspomagać i optymalizować, a nie zastąpić ich pracę. Wszyscy pracownicy powinni wiedzieć, dlaczego wdrażania jest sprzedaż e-commerce i jak wpłynie to na wykonywane przez nich obowiązki.
Najlepszym rozwiązaniem w tej sytuacji jest po prostu rozmowa oraz szkolenia. Bardzo ważne jest, aby wytłumaczyć swojemu zespołowi, że platforma nie przejmie ich obowiązków, a raczej odciąży od powtarzalnych czynności, dzięki czemu będą mogli skupić się na ważniejszych i bardziej ekscytujących aspektach ich pracy. Brzmi lepiej, prawda? Kiedy już zespół przekona się, że wdrożenie e-commerce do firmy jest dobrym pomysłem, musimy jeszcze nauczyć ich korzystać z jego potencjału. Co z tego, że będziemy mieć rozwinięte narzędzie, jeśli nikt nie pozna jego funkcjonalności i nie nauczy się z nich korzystać?
Podejście „Mamy platformę e-commerce, to na pewno coś sprzedamy”
Platforma została wdrożona, zespół przeszkolony, a właściciel firmy rozsiadł się przy biurku i czeka na ekscytujące wzrosty sprzedaży. Mijają dni, tygodnie, a nawet miesiące, a okazuje się, że e-commerce nie przynosi żadnych efektów. Dlaczego? Na świecie istnieje mnóstwo platform e-commerce więc, jak ludzie mają dowiedzieć się właśnie o Twojej? Nawet najpiękniejsza platforma wypełniona świetnymi produktami nie sprawi, że klienci znajdą się sami. Co zrobić? Dobra reklama poinformuje potencjalnych klientów o istnieniu tego narzędzia oraz o korzyściach, jakie płyną z jej korzystania. Wdrożenie platformy bez marketingu jest po prostu strzałem w kolano. Jeśli decydujesz się na rozwiązanie e-commerce to musisz zdawać sobie sprawę z tego, że uruchomienie to tylko pierwszy krok do budowania biznesu. Zadbaj o strategię marketingową dla swojej nowej platformy sprzedażowej i dopilnuj, żeby jak największa grupa ludzi dowiedziała się, że Twoja firma posiada narzędzie ułatwiające zakupy. Jeśli czujesz, że nie masz do tego odpowiednich ludzi, zatrudnij zewnętrzną agencję, która zajmie się całą promocją.
Błędy w e-commerce – skończ z nimi
Cały czas powtarzamy, że wdrożenie platformy e-commerce nie jest procesem łatwym i przyjemnym, jednak z odpowiednimi specjalistami, wsparciem merytorycznym i gotowymi narzędziami każda z firm jest w stanie przejść przez to i osiągnąć sukces. W ONe współpracujemy z naszymi klientami na każdym etapie i nie pozwalamy im ominąć żadnego z nich, ponieważ wiemy, jakie niesie to za sobą konsekwencje w przyszłości. Ważna jest świadomość i wiedza, aby nie wdrożyć niefunkcjonalnego narzędzia, które nie będzie działać i nie będzie zrealizować celów biznesowych danej firmy. Jeśli jesteś w trakcie wdrożenia i czujesz, że coś tu nie gra lub jesteś dopiero przed, odezwij się do naszych specjalistów. Nie tylko wiemy, jak przejść przez cały proces transformacji cyfrowej, ale także mamy do tego platformę dostosowaną do handlu b2b w miesięcznym abonamencie. Porozmawiajmy
Autor: ONe Company
Cyfryzujemy relacje i transakcje b2b
Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok
Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.
Kalendarz wydarzeń e-commerce na 2025
Rok 2025 będzie pełen wyjątkowych okazji dla osób związanych z ecommerce. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia e-commerce w nadchodzącym roku – każde z nich to szansa na zdobycie wiedzy, inspiracji i narzędzi potrzebnych do rozwoju Twojego biznesu.
Marketing opinii w branży HoReCa
Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!
Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?
Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.
Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?
Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.
Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?
Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.
3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro
Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.