BLOG

Cross-border w e-commerce, czyli jak odnieść sukces za granicą

Cross-border w e-commerce, czyli jak odnieść sukces za granicą

Sprzedaż w internecie jest praktycznie nieograniczona. Możemy produkować towar w jednym kraju, promować go w innym i dystrybuować w następnym. To nie tylko działalność na rynkach sąsiadujących krajów, ale szansa na rozwinięcie międzykontynentalnego biznesu. Jak wykorzystać potencjał cross-border w e-commerce i o czym pamiętać przy ekspansji zagranicznych rynków?

Co to jest cross-border?

Cross-border to anglojęzyczny termin odnoszący się do handlu transgranicznego. W praktyce oznacza działania lub transakcje odbywające się między różnymi krajami.

Esencję tych działań we współczesnym świecie w prosty sposób tłumaczą słowa zawarte w samym pojęciu. Cross oznacza czasownik „przekraczać” lub „krzyżować”, z kolei border to po polsku „granica”. 

W dosłownym tłumaczeniu cross-border oznacza „przekraczać granicę”. W praktyce mówi się o handlu międzynarodowym, transgranicznym lub międzygranicznym, dlatego na potrzeby tego artykułu będziemy stosować zamiennie te pojęcia.

Czy handel transgraniczny jest i będzie popularny?

W poradniku „E-commerce Polska: Handel transgraniczny” opracowanym przez ekspertów Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca się uwagę na to, że ważnymi elementami działalności cross-border w e-commerce są m.in.:

  • kwestie podatkowe, 
  • marketing internetowy, 
  • obsługa klienta,
  • płatności. 

Pomimo potencjalnych „trudności” zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci mają wsparcie Unii Europejskiej, której celem jest budowanie i umacnianie idei jednolitego rynku (w tym jednakowe prawa konsumenta czy kampanie informacyjne finansowane ze środków UE). To dobry znak zarówno dla tych, którzy już działają w handlu zagranicznym, jak i dla tych, którzy rozważają wszystkie „za” i  „przeciw”.

Według danych z serwisu Statista sprzedaż internetowa odgrywa coraz większą rolę w handlu detalicznym. W 2021 r. e-commerce stanowił prawie 19% sprzedaży detalicznej na całym świecie. 

Prognozy wskazują na to, że do 2026 r. handel elektroniczny będzie odpowiadał za blisko ¼ całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej.

(źródło: E-commerce as share of total retail sales worldwide 2015-2021, with forecasts to 2026)

Z kolei w  najnowszym raporcie E-commerce w Polsce 2022 została przedstawiona perspektywa polskich internautów, którzy decydują się na zakupy w zagranicznych e-sklepach. Według opracowania wynika, że aż 32% polskich użytkowników decyduje się na handel transgraniczny.

Powyższe fakty wskazują na to, że e-commerce w charakterze cross-border będzie się rozwijać – nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. To dobry moment, żeby wykorzystać potencjał tego pędzącego pociągu!

Dla kogo cross-border w branży e-commerce?

Jak wcześniej zaznaczyliśmy, w odniesieniu do handlu elektronicznego (ang. e-commerce) cross-boarder dotyczy transakcji handlowych, których dokonuje się pomiędzy różnymi krajami lub regionami – w tym przypadku za pośrednictwem internetu. W praktyce oznacza to, że sprzedawcy mogą oferować swoje produkty konsumentom z innych krajów. To zjawisko jest już znane w Polsce od wielu lat, tym bardziej w erze zakupów z serwisów, takich jak Amazon, eBay, AliExpress czy SHEIN.

Cross-border mogą wykorzystać również mniejsze i średnie biznesy, nie tylko giganci platform handlowych z Ameryki i Chin. To szansa, z której warto skorzystać.

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz rozszerzyć swoją działalność na inny kraj? A może chcesz od razu rozwinąć swój biznes za granicą? Jesteś w dobrym miejscu! Dowiedz się, jakie korzyści daje cross-border w e-commerce oraz jak przygotować się na ekspansję zagranicznych rynków.

Jakie korzyści daje cross-border w handlu elektronicznym?

  • Zwiększenie zasięgu rynku – handel międzynarodowy pozwala sprzedawcom dotrzeć do nowych konsumentów, którzy wcześniej mieli utrudniony dostęp do produktów ze względu np. na granice czy różnice językowe.
  • Dywersyfikacja ryzyka – ekspansja na zagraniczne rynki pozwala sprzedawcom zmniejszyć ryzyko związane z sezonowością, trendami czy ograniczeniem sprzedaży w jednym kraju/regionie.
  • Przewaga nad konkurencją – wstępując na zagraniczny rynek, konkuruje się nie tylko z polskimi przedsiębiorcami, ale również tymi z innych krajów. Można zdobyć przewagę nad konkurencją na całym świecie.
  • Wzrost sprzedaży – poprzez  rozszerzenie bazy klientów, sprzedawca może zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie, własne zyski.
  • Rozwój marki i biznesu – ekspansja na zagraniczne rynki pozwala budować silną markę i jej rozpoznawalność poza granicami kraju.

O czym pamiętać przed wejściem na rynki zagraniczne?

Poznaj rynek, kulturę i konsumentów

Punktem wyjściowym w ekspansji zagranicznych krajów jest dokładna analiza specyfiki konkretnego rynku. Warto zapoznać się z:

  • konkurencją, 
  • trendami, 
  • preferencjami konsumentów i ich zwyczajami zakupowymi, 
  • kulturą, 
  • obyczajami i tradycjami,
  • językiem,
  • prawem. 

Analizując te czynniki, można przygotować właściwą strategię zarówno wejścia na ten rynek, jak i realnego działania na nim.

Przygotowanie sklepu internetowego

To, że sklep internetowy cieszy się popularnością w jednym kraju, wcale nie gwarantuje, że będzie spełniał oczekiwania konsumentów z innych regionów. Dobre doświadczenia użytkownika to jeden z najważniejszych czynników sukcesu za granicą w e-commerce. Na tym etapie warto postawić na:

  • Różne wersje językowe – pamiętaj, że nie każdy mieszkaniec np. Francji, kto wejdzie na Twoją stronę internetową, mówi płynnie po francusku. Warto zapewnić użytkownikom różne rozwiązania.
  • Aspekty techniczne, takie jak platforma do budowy sklepu online właściwa dla tego kraju czy domena strony internetowej.
  • Kwestie prawne, czyli udostępnienie w obrębie sklepu internetowego dokumentacji i regulaminów obowiązujących w danym państwie (albo, jeżeli chcesz prowadzić działalność transgraniczną na terenie Europy, dostosować sklep do standardów narzuconych sprzedawcom internetowym przez Unię Europejską).
  • Wymogi podatkowe – rozpoczynając sprzedaż zagraniczną, należy zadbać o dostosowanie biznesu do uwarunkowań podatkowych. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy sprzedawany towar jest legalny w docelowym kraju.
  • UX strony internetowej – doświadczenie użytkownika (z ang. user experience) w różnych krajach może być inne. Na przykład Europejczycy mogą być przyzwyczajeni do innych rozwiązań i funkcjonalności niż Amerykanie.

Logistyka i transport

E-commerce to nie tylko wirtualna przestrzeń, która powinna być dopracowana w 100%, ale również obsługa posprzedażowa i dostarczenie produktów do realnych konsumentów. Trzeba zatem zadbać o niezawodne rozwiązania pod względem całej logistyki i transportu. Warto podjąć współpracę z międzynarodowymi firmami kurierskimi lub tymi działającymi lokalnie na konkretnym obszarze.

Płatności

Konsumenci na różnych zagranicznych rynkach mają odmienne przyzwyczajenia i preferencje dotyczące płatności internetowych. Dla niektórych lepszym rozwiązaniem będzie płatność gotówkowa, dla innych skorzystanie z systemów płatności mobilnych.

Wśród metod płatności rozróżnia się np.:

  • szybki przelew elektroniczny, 
  • transakcje kartą płatniczą,
  • przelew tradycyjny (np. SWIFT), 
  • systemy płatności mobilnych (np. Apple Pay),
  • BLIK,
  • portfele elektroniczne (np. PayPal),
  • system płatności elektronicznych właściwy dla konkretnych regionów (np. chiński Alipay, szwedzka Klarna lub niemiecki Giropay)
  • płatność gotówkowa w punktach stacjonarnych,
  • opłata za pobraniem. 

Z pewnością warto dostosować metody płatności do konkretnego rynku, w którym będzie działać sklep internetowy. Różnice w preferencjach płatniczych mogą znacznie wpłynąć na ogólny rozrachunek i sprzedaż w e-sklepie. Wprowadzenie płatności właściwych dla danego kraju może dodatkowo wzbudzić zaufanie wśród konsumentów.

Wiarygodność

Bez wątpienia silnym czynnikiem, który ma wpływ na zagraniczny sukces w e-commerce, jest wiarygodność. Zaufanie użytkowników można budować na różne sposoby: od zadbania o wcześniej wymienione kwestie społeczne, prawne, językowe czy podatkowe, przez potwierdzenie wiarygodności z pomocą opinii transakcyjnych, po współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami na zagranicznych rynkach.

W Zaufane.pl dbamy nie tylko o opinie w sieci na temat Twojego biznesu, ale o całą wspomnianą wyżej wiarygodność całej Twojej marki. Oferujemy szerokie wsparcie w zakresie prowadzenia sklepu internetowego na zagranicznych rynkach – wszystko po to, żeby Twoi przyszli klienci mogli Ci w pełni zaufać.

Chcesz wiedzieć więcej na temat cross-border w e-commerce? Skontaktuj się z naszymi ekspertami i na bieżąco odwiedzaj naszego bloga, na którym pojawia się aktualna wiedza na temat handlu krajowego i międzynarodowego. Buduj swoją markę i zwiększ sprzedaż z nami – serwisem Zaufane.pl!

3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro

Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!

Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!

Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”

Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!

Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom

Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.

Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku

Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie