BLOG
Cross-border w e-commerce, czyli jak odnieść sukces za granicą

Sprzedaż w internecie jest praktycznie nieograniczona. Możemy produkować towar w jednym kraju, promować go w innym i dystrybuować w następnym. To nie tylko działalność na rynkach sąsiadujących krajów, ale szansa na rozwinięcie międzykontynentalnego biznesu. Jak wykorzystać potencjał cross-border w e-commerce i o czym pamiętać przy ekspansji zagranicznych rynków?
Co to jest cross-border?
Cross-border to anglojęzyczny termin odnoszący się do handlu transgranicznego. W praktyce oznacza działania lub transakcje odbywające się między różnymi krajami.
Esencję tych działań we współczesnym świecie w prosty sposób tłumaczą słowa zawarte w samym pojęciu. Cross oznacza czasownik „przekraczać” lub „krzyżować”, z kolei border to po polsku „granica”.
W dosłownym tłumaczeniu cross-border oznacza „przekraczać granicę”. W praktyce mówi się o handlu międzynarodowym, transgranicznym lub międzygranicznym, dlatego na potrzeby tego artykułu będziemy stosować zamiennie te pojęcia.
Czy handel transgraniczny jest i będzie popularny?
W poradniku „E-commerce Polska: Handel transgraniczny” opracowanym przez ekspertów Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca się uwagę na to, że ważnymi elementami działalności cross-border w e-commerce są m.in.:
- kwestie podatkowe,
- marketing internetowy,
- obsługa klienta,
- płatności.
Pomimo potencjalnych „trudności” zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci mają wsparcie Unii Europejskiej, której celem jest budowanie i umacnianie idei jednolitego rynku (w tym jednakowe prawa konsumenta czy kampanie informacyjne finansowane ze środków UE). To dobry znak zarówno dla tych, którzy już działają w handlu zagranicznym, jak i dla tych, którzy rozważają wszystkie „za” i „przeciw”.
Według danych z serwisu Statista sprzedaż internetowa odgrywa coraz większą rolę w handlu detalicznym. W 2021 r. e-commerce stanowił prawie 19% sprzedaży detalicznej na całym świecie.
Prognozy wskazują na to, że do 2026 r. handel elektroniczny będzie odpowiadał za blisko ¼ całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej.
(źródło: E-commerce as share of total retail sales worldwide 2015-2021, with forecasts to 2026)
Z kolei w najnowszym raporcie E-commerce w Polsce 2022 została przedstawiona perspektywa polskich internautów, którzy decydują się na zakupy w zagranicznych e-sklepach. Według opracowania wynika, że aż 32% polskich użytkowników decyduje się na handel transgraniczny.
Powyższe fakty wskazują na to, że e-commerce w charakterze cross-border będzie się rozwijać – nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. To dobry moment, żeby wykorzystać potencjał tego pędzącego pociągu!
Dla kogo cross-border w branży e-commerce?
Jak wcześniej zaznaczyliśmy, w odniesieniu do handlu elektronicznego (ang. e-commerce) cross-boarder dotyczy transakcji handlowych, których dokonuje się pomiędzy różnymi krajami lub regionami – w tym przypadku za pośrednictwem internetu. W praktyce oznacza to, że sprzedawcy mogą oferować swoje produkty konsumentom z innych krajów. To zjawisko jest już znane w Polsce od wielu lat, tym bardziej w erze zakupów z serwisów, takich jak Amazon, eBay, AliExpress czy SHEIN.
Cross-border mogą wykorzystać również mniejsze i średnie biznesy, nie tylko giganci platform handlowych z Ameryki i Chin. To szansa, z której warto skorzystać.
Prowadzisz sklep internetowy i chcesz rozszerzyć swoją działalność na inny kraj? A może chcesz od razu rozwinąć swój biznes za granicą? Jesteś w dobrym miejscu! Dowiedz się, jakie korzyści daje cross-border w e-commerce oraz jak przygotować się na ekspansję zagranicznych rynków.
Jakie korzyści daje cross-border w handlu elektronicznym?
- Zwiększenie zasięgu rynku – handel międzynarodowy pozwala sprzedawcom dotrzeć do nowych konsumentów, którzy wcześniej mieli utrudniony dostęp do produktów ze względu np. na granice czy różnice językowe.
- Dywersyfikacja ryzyka – ekspansja na zagraniczne rynki pozwala sprzedawcom zmniejszyć ryzyko związane z sezonowością, trendami czy ograniczeniem sprzedaży w jednym kraju/regionie.
- Przewaga nad konkurencją – wstępując na zagraniczny rynek, konkuruje się nie tylko z polskimi przedsiębiorcami, ale również tymi z innych krajów. Można zdobyć przewagę nad konkurencją na całym świecie.
- Wzrost sprzedaży – poprzez rozszerzenie bazy klientów, sprzedawca może zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie, własne zyski.
- Rozwój marki i biznesu – ekspansja na zagraniczne rynki pozwala budować silną markę i jej rozpoznawalność poza granicami kraju.
O czym pamiętać przed wejściem na rynki zagraniczne?
Poznaj rynek, kulturę i konsumentów
Punktem wyjściowym w ekspansji zagranicznych krajów jest dokładna analiza specyfiki konkretnego rynku. Warto zapoznać się z:
- konkurencją,
- trendami,
- preferencjami konsumentów i ich zwyczajami zakupowymi,
- kulturą,
- obyczajami i tradycjami,
- językiem,
- prawem.
Analizując te czynniki, można przygotować właściwą strategię zarówno wejścia na ten rynek, jak i realnego działania na nim.
Przygotowanie sklepu internetowego
To, że sklep internetowy cieszy się popularnością w jednym kraju, wcale nie gwarantuje, że będzie spełniał oczekiwania konsumentów z innych regionów. Dobre doświadczenia użytkownika to jeden z najważniejszych czynników sukcesu za granicą w e-commerce. Na tym etapie warto postawić na:
- Różne wersje językowe – pamiętaj, że nie każdy mieszkaniec np. Francji, kto wejdzie na Twoją stronę internetową, mówi płynnie po francusku. Warto zapewnić użytkownikom różne rozwiązania.
- Aspekty techniczne, takie jak platforma do budowy sklepu online właściwa dla tego kraju czy domena strony internetowej.
- Kwestie prawne, czyli udostępnienie w obrębie sklepu internetowego dokumentacji i regulaminów obowiązujących w danym państwie (albo, jeżeli chcesz prowadzić działalność transgraniczną na terenie Europy, dostosować sklep do standardów narzuconych sprzedawcom internetowym przez Unię Europejską).
- Wymogi podatkowe – rozpoczynając sprzedaż zagraniczną, należy zadbać o dostosowanie biznesu do uwarunkowań podatkowych. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy sprzedawany towar jest legalny w docelowym kraju.
- UX strony internetowej – doświadczenie użytkownika (z ang. user experience) w różnych krajach może być inne. Na przykład Europejczycy mogą być przyzwyczajeni do innych rozwiązań i funkcjonalności niż Amerykanie.
Logistyka i transport
E-commerce to nie tylko wirtualna przestrzeń, która powinna być dopracowana w 100%, ale również obsługa posprzedażowa i dostarczenie produktów do realnych konsumentów. Trzeba zatem zadbać o niezawodne rozwiązania pod względem całej logistyki i transportu. Warto podjąć współpracę z międzynarodowymi firmami kurierskimi lub tymi działającymi lokalnie na konkretnym obszarze.
Płatności
Konsumenci na różnych zagranicznych rynkach mają odmienne przyzwyczajenia i preferencje dotyczące płatności internetowych. Dla niektórych lepszym rozwiązaniem będzie płatność gotówkowa, dla innych skorzystanie z systemów płatności mobilnych.
Wśród metod płatności rozróżnia się np.:
- szybki przelew elektroniczny,
- transakcje kartą płatniczą,
- przelew tradycyjny (np. SWIFT),
- systemy płatności mobilnych (np. Apple Pay),
- BLIK,
- portfele elektroniczne (np. PayPal),
- system płatności elektronicznych właściwy dla konkretnych regionów (np. chiński Alipay, szwedzka Klarna lub niemiecki Giropay)
- płatność gotówkowa w punktach stacjonarnych,
- opłata za pobraniem.
Z pewnością warto dostosować metody płatności do konkretnego rynku, w którym będzie działać sklep internetowy. Różnice w preferencjach płatniczych mogą znacznie wpłynąć na ogólny rozrachunek i sprzedaż w e-sklepie. Wprowadzenie płatności właściwych dla danego kraju może dodatkowo wzbudzić zaufanie wśród konsumentów.
Wiarygodność
Bez wątpienia silnym czynnikiem, który ma wpływ na zagraniczny sukces w e-commerce, jest wiarygodność. Zaufanie użytkowników można budować na różne sposoby: od zadbania o wcześniej wymienione kwestie społeczne, prawne, językowe czy podatkowe, przez potwierdzenie wiarygodności z pomocą opinii transakcyjnych, po współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami na zagranicznych rynkach.
W Zaufane.pl dbamy nie tylko o opinie w sieci na temat Twojego biznesu, ale o całą wspomnianą wyżej wiarygodność całej Twojej marki. Oferujemy szerokie wsparcie w zakresie prowadzenia sklepu internetowego na zagranicznych rynkach – wszystko po to, żeby Twoi przyszli klienci mogli Ci w pełni zaufać.
Chcesz wiedzieć więcej na temat cross-border w e-commerce? Skontaktuj się z naszymi ekspertami i na bieżąco odwiedzaj naszego bloga, na którym pojawia się aktualna wiedza na temat handlu krajowego i międzynarodowego. Buduj swoją markę i zwiększ sprzedaż z nami – serwisem Zaufane.pl!
Kryzysy reputacyjne w internecie – jak sobie z nimi radzić?
Nawet odnoszący sukcesy sklep internetowy może nagle stanąć w obliczu kryzysu wizerunkowego – wystarczy jeden niefortunny post, zignorowany komentarz klienta czy wpadka z produktem. Reputacja budowana latami może runąć w jeden dzień. Jak się przed tym chronić? Oto praktyczny poradnik: od przygotowania i działań prewencyjnych (np. zbierania opinii), po skuteczną reakcję w trakcie kryzysu.
Jak opinie online napędzają zaufanie i sprzedaż w e-commerce?
Opinie klientów w internecie stały się jednym z filarów podejmowania decyzji zakupowych. W 2025 roku znaczenie marketingu opinii (czyli działań związanych z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem recenzji klientów) jest większe niż kiedykolwiek. Badania pokazują, że konsumenci czytają chociażby okazjonalnie opinie online przed wybraniem lokalnej firmy czy produktu. Dla właścicieli sklepów internetowych oznacza to, że reputacja zbudowana na podstawie recenzji może realnie przełożyć się na zaufanie klientów i wyniki sprzedażowe.
Proces zakupowy klienta w Internecie - rola opinii
Proces zakupowy klienta jest złożony i wieloetapowy. Tradycyjny cykl życia klienta ewoluował, obejmując nowe technologie i platformy, które zmieniają sposób, w jaki konsumenci podejmują decyzje zakupowe. W tym kontekście, opinie klientów nabrały nowego znaczenia, stając się kluczowym elementem wpływającym na zachowania zakupowe.
5 rzeczy o opinii, o których powinien wiedzieć każdy właściciel lokalnej firmy
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w budowaniu reputacji lokalnych firm. Konsumenci coraz częściej kierują się recenzjami online, zanim podejmą decyzję zakupową. Z tego względu marketing opinii staje się nieodzownym elementem strategii każdego przedsiębiorcy. W niniejszym artykule omówimy pięć kluczowych aspektów dotyczących opinii, które powinien znać każdy właściciel lokalnej firmy.
Od recenzji do rekomendacji: Budowanie społeczności wokół Twojej marki
W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.
Dlaczego social proof jest ważny w branży HoReCa?
W branży HoReCa jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i lojalności klientów jest wykorzystanie social proof, czyli tzw. społecznego dowodu słuszności. Sprawdź jakie korzyści przynosi zbieranie i prezentowanie opinii klientów.
Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok
Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.