BLOG

Cross-border w e-commerce, czyli jak odnieść sukces za granicą

Cross-border w e-commerce, czyli jak odnieść sukces za granicą

Sprzedaż w internecie jest praktycznie nieograniczona. Możemy produkować towar w jednym kraju, promować go w innym i dystrybuować w następnym. To nie tylko działalność na rynkach sąsiadujących krajów, ale szansa na rozwinięcie międzykontynentalnego biznesu. Jak wykorzystać potencjał cross-border w e-commerce i o czym pamiętać przy ekspansji zagranicznych rynków?

Co to jest cross-border?

Cross-border to anglojęzyczny termin odnoszący się do handlu transgranicznego. W praktyce oznacza działania lub transakcje odbywające się między różnymi krajami.

Esencję tych działań we współczesnym świecie w prosty sposób tłumaczą słowa zawarte w samym pojęciu. Cross oznacza czasownik „przekraczać” lub „krzyżować”, z kolei border to po polsku „granica”. 

W dosłownym tłumaczeniu cross-border oznacza „przekraczać granicę”. W praktyce mówi się o handlu międzynarodowym, transgranicznym lub międzygranicznym, dlatego na potrzeby tego artykułu będziemy stosować zamiennie te pojęcia.

Czy handel transgraniczny jest i będzie popularny?

W poradniku „E-commerce Polska: Handel transgraniczny” opracowanym przez ekspertów Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca się uwagę na to, że ważnymi elementami działalności cross-border w e-commerce są m.in.:

  • kwestie podatkowe, 
  • marketing internetowy, 
  • obsługa klienta,
  • płatności. 

Pomimo potencjalnych „trudności” zarówno sprzedawcy, jak i konsumenci mają wsparcie Unii Europejskiej, której celem jest budowanie i umacnianie idei jednolitego rynku (w tym jednakowe prawa konsumenta czy kampanie informacyjne finansowane ze środków UE). To dobry znak zarówno dla tych, którzy już działają w handlu zagranicznym, jak i dla tych, którzy rozważają wszystkie „za” i  „przeciw”.

Według danych z serwisu Statista sprzedaż internetowa odgrywa coraz większą rolę w handlu detalicznym. W 2021 r. e-commerce stanowił prawie 19% sprzedaży detalicznej na całym świecie. 

Prognozy wskazują na to, że do 2026 r. handel elektroniczny będzie odpowiadał za blisko ¼ całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej.

(źródło: E-commerce as share of total retail sales worldwide 2015-2021, with forecasts to 2026)

Z kolei w  najnowszym raporcie E-commerce w Polsce 2022 została przedstawiona perspektywa polskich internautów, którzy decydują się na zakupy w zagranicznych e-sklepach. Według opracowania wynika, że aż 32% polskich użytkowników decyduje się na handel transgraniczny.

Powyższe fakty wskazują na to, że e-commerce w charakterze cross-border będzie się rozwijać – nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. To dobry moment, żeby wykorzystać potencjał tego pędzącego pociągu!

Dla kogo cross-border w branży e-commerce?

Jak wcześniej zaznaczyliśmy, w odniesieniu do handlu elektronicznego (ang. e-commerce) cross-boarder dotyczy transakcji handlowych, których dokonuje się pomiędzy różnymi krajami lub regionami – w tym przypadku za pośrednictwem internetu. W praktyce oznacza to, że sprzedawcy mogą oferować swoje produkty konsumentom z innych krajów. To zjawisko jest już znane w Polsce od wielu lat, tym bardziej w erze zakupów z serwisów, takich jak Amazon, eBay, AliExpress czy SHEIN.

Cross-border mogą wykorzystać również mniejsze i średnie biznesy, nie tylko giganci platform handlowych z Ameryki i Chin. To szansa, z której warto skorzystać.

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz rozszerzyć swoją działalność na inny kraj? A może chcesz od razu rozwinąć swój biznes za granicą? Jesteś w dobrym miejscu! Dowiedz się, jakie korzyści daje cross-border w e-commerce oraz jak przygotować się na ekspansję zagranicznych rynków.

Jakie korzyści daje cross-border w handlu elektronicznym?

  • Zwiększenie zasięgu rynku – handel międzynarodowy pozwala sprzedawcom dotrzeć do nowych konsumentów, którzy wcześniej mieli utrudniony dostęp do produktów ze względu np. na granice czy różnice językowe.
  • Dywersyfikacja ryzyka – ekspansja na zagraniczne rynki pozwala sprzedawcom zmniejszyć ryzyko związane z sezonowością, trendami czy ograniczeniem sprzedaży w jednym kraju/regionie.
  • Przewaga nad konkurencją – wstępując na zagraniczny rynek, konkuruje się nie tylko z polskimi przedsiębiorcami, ale również tymi z innych krajów. Można zdobyć przewagę nad konkurencją na całym świecie.
  • Wzrost sprzedaży – poprzez  rozszerzenie bazy klientów, sprzedawca może zwiększyć sprzedaż, a co za tym idzie, własne zyski.
  • Rozwój marki i biznesu – ekspansja na zagraniczne rynki pozwala budować silną markę i jej rozpoznawalność poza granicami kraju.

O czym pamiętać przed wejściem na rynki zagraniczne?

Poznaj rynek, kulturę i konsumentów

Punktem wyjściowym w ekspansji zagranicznych krajów jest dokładna analiza specyfiki konkretnego rynku. Warto zapoznać się z:

  • konkurencją, 
  • trendami, 
  • preferencjami konsumentów i ich zwyczajami zakupowymi, 
  • kulturą, 
  • obyczajami i tradycjami,
  • językiem,
  • prawem. 

Analizując te czynniki, można przygotować właściwą strategię zarówno wejścia na ten rynek, jak i realnego działania na nim.

Przygotowanie sklepu internetowego

To, że sklep internetowy cieszy się popularnością w jednym kraju, wcale nie gwarantuje, że będzie spełniał oczekiwania konsumentów z innych regionów. Dobre doświadczenia użytkownika to jeden z najważniejszych czynników sukcesu za granicą w e-commerce. Na tym etapie warto postawić na:

  • Różne wersje językowe – pamiętaj, że nie każdy mieszkaniec np. Francji, kto wejdzie na Twoją stronę internetową, mówi płynnie po francusku. Warto zapewnić użytkownikom różne rozwiązania.
  • Aspekty techniczne, takie jak platforma do budowy sklepu online właściwa dla tego kraju czy domena strony internetowej.
  • Kwestie prawne, czyli udostępnienie w obrębie sklepu internetowego dokumentacji i regulaminów obowiązujących w danym państwie (albo, jeżeli chcesz prowadzić działalność transgraniczną na terenie Europy, dostosować sklep do standardów narzuconych sprzedawcom internetowym przez Unię Europejską).
  • Wymogi podatkowe – rozpoczynając sprzedaż zagraniczną, należy zadbać o dostosowanie biznesu do uwarunkowań podatkowych. Trzeba zwrócić uwagę na to, czy sprzedawany towar jest legalny w docelowym kraju.
  • UX strony internetowej – doświadczenie użytkownika (z ang. user experience) w różnych krajach może być inne. Na przykład Europejczycy mogą być przyzwyczajeni do innych rozwiązań i funkcjonalności niż Amerykanie.

Logistyka i transport

E-commerce to nie tylko wirtualna przestrzeń, która powinna być dopracowana w 100%, ale również obsługa posprzedażowa i dostarczenie produktów do realnych konsumentów. Trzeba zatem zadbać o niezawodne rozwiązania pod względem całej logistyki i transportu. Warto podjąć współpracę z międzynarodowymi firmami kurierskimi lub tymi działającymi lokalnie na konkretnym obszarze.

Płatności

Konsumenci na różnych zagranicznych rynkach mają odmienne przyzwyczajenia i preferencje dotyczące płatności internetowych. Dla niektórych lepszym rozwiązaniem będzie płatność gotówkowa, dla innych skorzystanie z systemów płatności mobilnych.

Wśród metod płatności rozróżnia się np.:

  • szybki przelew elektroniczny, 
  • transakcje kartą płatniczą,
  • przelew tradycyjny (np. SWIFT), 
  • systemy płatności mobilnych (np. Apple Pay),
  • BLIK,
  • portfele elektroniczne (np. PayPal),
  • system płatności elektronicznych właściwy dla konkretnych regionów (np. chiński Alipay, szwedzka Klarna lub niemiecki Giropay)
  • płatność gotówkowa w punktach stacjonarnych,
  • opłata za pobraniem. 

Z pewnością warto dostosować metody płatności do konkretnego rynku, w którym będzie działać sklep internetowy. Różnice w preferencjach płatniczych mogą znacznie wpłynąć na ogólny rozrachunek i sprzedaż w e-sklepie. Wprowadzenie płatności właściwych dla danego kraju może dodatkowo wzbudzić zaufanie wśród konsumentów.

Wiarygodność

Bez wątpienia silnym czynnikiem, który ma wpływ na zagraniczny sukces w e-commerce, jest wiarygodność. Zaufanie użytkowników można budować na różne sposoby: od zadbania o wcześniej wymienione kwestie społeczne, prawne, językowe czy podatkowe, przez potwierdzenie wiarygodności z pomocą opinii transakcyjnych, po współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami na zagranicznych rynkach.

W Zaufane.pl dbamy nie tylko o opinie w sieci na temat Twojego biznesu, ale o całą wspomnianą wyżej wiarygodność całej Twojej marki. Oferujemy szerokie wsparcie w zakresie prowadzenia sklepu internetowego na zagranicznych rynkach – wszystko po to, żeby Twoi przyszli klienci mogli Ci w pełni zaufać.

Chcesz wiedzieć więcej na temat cross-border w e-commerce? Skontaktuj się z naszymi ekspertami i na bieżąco odwiedzaj naszego bloga, na którym pojawia się aktualna wiedza na temat handlu krajowego i międzynarodowego. Buduj swoją markę i zwiększ sprzedaż z nami – serwisem Zaufane.pl!

Razem na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli partnerstwo Zaufane.pl i Posadzimy.pl

Budowanie zaufania wobec marki stało się kluczowym elementem sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym procesie są autentyczne opinie klientów, które pełnią rolę społecznego dowodu słuszności. W kontekście coraz większego znaczenia zrównoważonego rozwoju, social proof nabiera dodatkowego wymiaru, pozwalając firmom nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaangażowanie klientów w ESG.

Jak zdobyć opinie o moim sklepie stacjonarnym?

Opinie klientów odgrywają ważną rolę w budowaniu reputacji sklepu oraz przyciąganiu nowych klientów. Pozytywne recenzje mogą znacznie zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na zdobycie opinii o Twoim sklepie stacjonarnym.

5 Kluczowych kroków do budowania wiarygodności marki w e-commerce

Budowanie wiarygodności marki jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby opcji, dlatego zaufanie może być decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych kroków, które pomogą firmom zadbać o wizerunek, w tym poprzez zbieranie i publikowanie opinii.

Nowe trendy w marketingu użytkowników: budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez opinie klientów

Wśród trendów w marketingu warto zwrócić uwagę na rolę opinii klientów w kształtowaniu wizerunku marki. Zmieniające się preferencje konsumentów i rozwój technologii cyfrowych wymusiły na firmach przyjęcie nowych strategii, które pozwalają lepiej zrozumieć i wykorzystać głos klientów w procesie budowania marki. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom w marketingu użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem technik, takich jak marketing szeptany i strategie influencerów.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego może być atrakcyjną perspektywą dla wielu przedsiębiorców, z uwagi na dynamiczny rozwój e-commerce oraz rosnące zapotrzebowanie na zakupy online. Jednak dobór właściwej platformy to tylko część wyzwania, z jakim musi zmierzyć się osoba zakładająca swoją pierwszą stronę internetową. Poniżej przedstawiamy przewodnik krok po kroku jakie czynniki warto rozważyć.

Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Recenzje stają się kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jednak pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online stanowi wyzwanie dla wielu właścicieli sklepów internetowych. Zaufane.pl stanowi integralne rozwiązanie, które pomaga firmom B2B i B2C w budowaniu solidnej reputacji poprzez skuteczny marketing opinii. Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące całego procesu gromadzenia feedbacku za pomocą dedykowanego narzędzia.

Strategie pozyskiwania opinii: metody online i offline.

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie