BLOG

Nowe zasady dla sklepów internetowych: Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) z dnia 17 lutego 2024 roku wprowadza zmiany w pozyskiwaniu i publikowaniu opinii produktowych.

Patrycja Olszewska

Patrycja Olszewska

luty 2024
Nowe zasady dla sklepów internetowych: Akt o Usługach Cyfrowych (DSA) z dnia 17 lutego 2024 roku wprowadza zmiany w pozyskiwaniu i publikowaniu opinii produktowych.

Definicja hostingu z Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA) różni się od potocznej definicji hostingu i kładzie nacisk na 3 aspekty:

  • przekazywanie jakiejś informacji przez użytkownika 
  • przechowywanie tych informacji przez dostawcę usługi hostingu
  • powyższe czynności mają się odbywać na żądanie użytkownika 

W standardowym modelu pozyskiwania opinii przez sklep internetowy np. za pomocą formularza, gdzie ta opinia jest późnej publikowana na stronie, to mamy do czynienia z przekazywaniem jakiejś informacji przez użytkownika. Następnie ta informacja jest przechowywana przez sklep (czyli dostawcę usługi hostingu). Istotne jest, że klient lub użytkownik podał te informacje całkowicie dobrowolnie z woli użytkownika, a co z a tym idzie na jego żądanie nastąpiły ww. czynności.


Kogo co do zasady obowiązują regulacje wprowadzone przez DSA?


Regulacje wprowadzone przez DSA obowiązują każdy e-commerce, którego klienci/użytkownicy mogą publikować treści, które są w tymże sklepie prezentowane. Dotyczy to zarówno opinii o sklepie jak i o produktach/usługach.

Jakie zmiany wprowadza DSA dla e-commerce?


Jedną z głównych zmian wprowadzonych przez DSA jest uregulowanie sposobu gromadzenia i wykorzystywania opinii produktowych. Sklepy internetowe zostają zobowiązane do identyfikowania opinii publikowanych przez klientów oraz wyraźnego oznaczania, czy opinie zostały uzyskane w ramach darmowych próbek czy też za wynagrodzeniem. Ta przejrzystość ma na celu umożliwienie konsumentom dokonania bardziej świadomego wyboru, wiedząc, jakie opinie mogą być obiektywne, a jakie mogą być wynikiem zachęty finansowej (marketing influencerski).

DSA nakłada również obowiązek na platformy e-commerce, aby podejmowały środki mające na celu zapobieganie fałszywym recenzjom i opiniom. Sklepy internetowe muszą aktywnie monitorować i eliminować nieuczciwe praktyki, takie jak kupowanie fałszywych opinii lub sztuczne zwiększanie ocen produktów. Wprowadzenie surowszych środków kontroli może zmniejszyć występowanie manipulacji i poprawić autentyczność opinii publikowanych na platformach handlowych.

Sklep musi jasno wyjaśnić które treści uważa za niedopuszczalne, wskazać w jaki sposób weryfikuje legalność treści oraz umożliwić zgłaszanie treści, które zdaniem innych użytkowników są nielegalne.

Sklep internetowy jest zobowiązany do wyznaczenia punktu kontaktowego zapewniającego możliwość kontaktu w sprawach, których ten akt dotyczy. Punktem takim może być ogólny adres e-mail sklepu. 

Ponadto, nowe przepisy wymagają, aby sklepy internetowe zachowywały kopie wszystkich opinii produktowych przez określony czas, co pozwoli organom regulacyjnym na skuteczniejsze ściganie nieuczciwych praktyk. Ta zmiana ma na celu zwiększenie przejrzystości procesu recenzowania produktów oraz ułatwienie identyfikacji ewentualnych naruszeń.

Jakie obowiązki DSA rodzi dla klientów Zaufane.pl?


To zależy od tego w jaki sposób treści użytkowników danego e-commerce są prezentowane.
1. Klient pozyskuje z nami opinie, ale fizycznie ich nie prezentuje na stronie (nie przechowuje ich).

W tym zakresie regulacje DSA nie obowiązują naszych klientów.

2. Klient pozyskuje z nami opinie i prezentuje w swoim e-commerce za pomocą naszych elementów - widgetów (fizycznie w swoim sklepie ich nie przechowuje).

3. Klient prezentuje opinie w swoim sklepie i przechowuje je. 

Istotne tutaj jest, że DSA ma zastosowanie także w sytuacji integracji strony internetowej w taki sposób, że opinie automatycznie zaciągają się na stronę. Jakikolwiek użytkownik Internetu, który znajdzie taką opinię na stronie internetowej klienta, powinien mieć możliwość zgłoszenia jej właścicielowi strony (np. „na Twojej stronie znajdują się treści, które moim zdaniem naruszają czyjeś prawa”). 

O czym zatem należy pamiętać i jakie kroki podjąć, aby wypełnić regulacje DSA zgodnie z przepisami?

1. Umieścić w swoim regulaminie informacje jakie treści opinii są niedopuszczalne.
2. Wyjaśnić jak wygląda moderacja opinii.
3. Wyznaczyć punkt kontaktowy - może to być ogólny adres e-mail sklepu.
4. Opisać procedurę zgłaszania nielegalnych treści oraz odwoływania się od decyzji o usunięciu opinii.

Wprowadzenie Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA) przynosi istotne zmiany dla sklepów internetowych w zakresie pozyskiwania i publikowania opinii produktowych od klientów. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie transparentności, ograniczenie występowania fałszywych recenzji oraz wzmocnienie zaufania konsumentów do platform handlowych. Działając zgodnie z nowymi wymogami, sklepy internetowe mogą stworzyć bardziej uczciwe i wiarygodne środowisko zakupowe dla swoich klientów. 

Lokalny przewodnik Google – kim jest i dlaczego ma znaczenie?

Walka o widoczność w wynikach wyszukiwania nie kończy się na pozycjonowaniu sklepu czy reklamach w Google Ads. Coraz większe znaczenie mają opinie i rekomendacje użytkowników. Jednym z narzędzi, które kształtuje wizerunek firm w sieci, jest program Lokalnych przewodników Google. To właśnie oni wpływają na to, jak Twój sklep czy punkt odbioru jest postrzegany w Google Maps i wizytówkach Google Business Profile.

Jak opinie wpływają na SEO?

Każda osoba prowadząca działania w sieci wie, jak ważne są działania SEO mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google stale się zmieniają, a tym samym trudniej jest prześcignąć konkurencję, tym bardziej obecnie, kiedy to większość osób przenosi swoje działania do Internetu, a konkurencja stale wzrasta. Wiele osób zastanawia się, co może wzmocnić pozycję w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie od innych użytkowników, a mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych.

Pozyskiwanie opinii klientów w e-commerce – poznaj sprawdzone metody!

Opinie w branży e-commerce mają znaczenie! Nawet jeśli do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy, to udowodnię Ci, że sam podczas zakupów w Internecie wiele razy korzystałeś z siły marketingu opinii. Przypomnij sobie swoje ostatnie zamówienie zrealizowane w sieci. Jestem pewien, że przed sfinalizowaniem transakcji przeczytałeś nie tylko opinie o firmie, ale także o konkretnym produkcie.

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w oparciu o recenzje online?

Dziś trudno sobie wyobrazić działalność firmy bez jej obecności w sieci. Marketing internetowy stał się częścią strategii biznesowej wielu przedsiębiorstw. W tym świecie dużą rolę odgrywają oczywiście opinie klientów. Recenzje online są autentyczną i szczerą reklamą marki – bez inwestycji w płatne kampanie. Rodzą się więc pytania: jak zoptymalizować narzędzia wspierające marketing rekomendacji? Jak prowadzić biznes oparty o lojalną społeczność? W tym artykule rozwiewam te wątpliwości!

Strategie pozyskiwania opinii – metody online i offline

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof!

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zbierania opinii?

W dzisiejszym dynamicznym świecie e-commerce, opinie klientów odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu reputacji firm. Zbieranie recenzji staje się nie tylko standardem, ale także niezbędnym środkiem do budowania zaufania wśród konsumentów. Istnieje wiele narzędzi do zbierania opinii, a wybór odpowiedniego może być problematyczny. Dlatego przygotowaliśmy zbiór kluczowych kryteriów, które warto wziąć pod uwagę przy podjęciu decyzji.

Jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres?

Zmiana adresu firmy to zawsze spore wyzwanie. Oprócz logistyki przeprowadzki i poinformowania klientów, konieczne jest też zaktualizowanie wizytówki Google. To kluczowe, bo wizytówka jest jednym z głównych źródeł informacji o Twoim sklepie dla nowych klientów – decyduje o tym, czy znajdą Cię w mapach, wyszukiwarce czy trafią do starej lokalizacji. W tym artykule pokazuję krok po kroku, jak przenieść wizytówkę Google pod nowy adres i na co zwrócić szczególną uwagę.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie