BLOG
VAT-OSS – zmiany w e-commerce od 1 lipca 2021

VAT-OSS dla e-commerce
Od 1 lipca 2021 r. obowiązuje rozszerzona forma procedury VAT-MOSS. Unijny pakiet dla e-commerce VAT-OSS (One Stop Shop) wnosi spore zmiany dla podatników z sektora sprzedaży internetowej. Jego celem jest ułatwienie sprzedaży wysyłkowej towarów między krajami Unii Europejskiej. Czym jest ta procedura, kiedy warto z niej skorzystać, jakie udogodnienia ze sobą niesie i jak do niej przystąpić?
VAT-OSS – co to właściwie jest?
VAT-OSS, czyli Value Added Tax – One Stop Shop to rozszerzenie obecnie istniejącego VAT-MOSS (Mini One Stop Shop) skierowanego do sprzedawców towarów przez Internet na takich platformach jak Amazon. System ten ma za zadanie ułatwić rozliczenie podatku VAT z kilku krajów UE docelowo w jednym kraju. Warto zaznaczyć, że w zakresie VAT-OSS znajdują się nie tylko podmioty świadczące usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, ale również przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych z państwa członkowskiego UE.
Od 1 lipca 2021 r. dotychczas obowiązujący VAT-MOSS został rozszerzony o inne usługi B2C, sprzedaż towarów na odległość oraz niektóre krajowe dostawy towarów, co sprowadza się do tego, że stanie się OSS.
VAT w ramach procedury unijnej OSS składa się z 3 schematów:
- importowego (Import One Stop Shop – IOSS) – dzięki niemu podatnik może zgłosić VAT od sprzedaży na odległość towarów importowanych z krajów trzecich lub ich terytoriów,
- nieunijnego (non-union scheme) – dotyczy kompleksowej obsługi B2C, świadczącej w państwie członkowskim przez podmioty spoza UE,
- unijnego (union scheme) – odnosi się do sprzedaży towarów na odległość, świadczenia usług oraz niektórych krajowych dostaw towarów na terenie UE.
Jednocześnie wraz z wprowadzeniem VAT-OSS dla e-commerce zostały zmienione progi sprzedaży wysyłkowej do Państw całej UE. Od 01.07.2021 r. jest on ujednolicony i wynosi 10 tysięcy EURO we wszystkich państwach członkowskich.
Kiedy można skorzystać z procedury VAT-OSS?
Do rozliczania podatku VAT w Polsce można przystąpić, jeśli w danym lub poprzednim roku podatkowym nie przekroczyliśmy kwoty 10 tysięcy Euro dla konkretnego kraju UE. Jednak gdy nowy próg zostanie przekroczony możemy skorzystać z dwóch opcji.
- Tak jak do tej pory można rozliczać VAT w każdym kraju, po otrzymaniu w nim numeru VAT.
- Można również skorzystać z nowego podatku VAT-OSS.
Nowe rozliczenie VAT jest całkowicie dobrowolne i zależy od decyzji sprzedawcy. Jednak każdy przedsiębiorca w ramach działalności gospodarczej i sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych z terytorium UE musi pilnować limitu sprzedaży.
Jakie uproszczenia są związane z procedurą VAT-OSS?
Do tej pory zasady opodatkowania mówiły jasno, że przedsiębiorca po przekroczeniu limitu sprzedaży w danym państwie UE nie miał wyjścia – musiał zarejestrować VAT w kraju przekroczenia limitu. Wraz z wejściem w życie VAT-OSS procedura ta jest uproszczona. Od 01.07.2021 r. po przekroczeniu progu sprzedaży w krajach UE przedsiębiorca nadal może rozliczać podatek VAT w urzędzie skarbowym na terenie swojego kraju. Należy jednak pamiętać, że w nowej procedurze sprzedawca przekraczający limit w danym państwie UE ma obowiązek wystawiania faktur z zagraniczną stawką VAT. To podatek i deklaracja rozliczeniowa może być składana w polskim urzędzie skarbowym.
VAT-OSS a Amazon
Dla sprzedawców na Amazon działających w modelu FBM (short for Fulfillment by Merchant) VAT-OSS będzie sporym ułatwieniem. Zamiast rejestracji VAT w każdym kraju UE, do których sprzedają oni swoje towary wystarczy, że dokonają rejestracji VAT w kraju, skąd są wysyłane towary. W nim także będą składać deklaracje VAT i dokonywać płatności w jednym urzędzie skarbowym. Następnie urząd skarbowy w imieniu sprzedawcy wykona odpowiednie transfery podatku VAT na podstawie złożonej deklaracji VAT.
Jeśli jednak prowadzisz sprzedaż na Amazon w modelu FBA (short for Fulfillment by Amazon) niestety takiego uproszczenia mieć nie będziesz. W tym przypadku wszystko składa się do miejsca magazynowania towarów, czego procedura VAT-OSS nie obejmuje. Prowadząc sprzedaż w modelu FBA i magazynując towary w wielu krajach UE w nich również mamy obowiązek rejestracji i rozliczeń VAT.
VAT-OSS – jak przystąpić?
Zgłoszenia rejestracyjne do VAT-OSS w naszym kraju można składać od 1 kwietnia 2021 r. przez portal podatki.gov.pl. Zgodnie z art. 28k ust. 7 znowelizowanej ustawy o VAT każdy przedsiębiorca chcący przystąpić do VAT-OSS może dokonać rejestracji do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, z którą przekroczono limit sprzedaży. Może również zarejestrować się odrębnie w każdym z krajów sprzedaży. Warto także zaznaczyć, że deklaracje VAT-OSS będą składane kwartalnie. Ważne! Tak jak w przypadku MOSS tak i tutaj deklaracja musi zostać złożona w nieprzekraczalnym terminie – nawet jeśli upływa on na weekendzie lub w święto. Jeżeli już wcześniej należałeś do VAT MOSS to automatycznie zostałeś przeniesiony na nowe zasady procedury OSS.
VAT e-commerce – czy trzeba się bać?
Oczywiście z perspektywy sprzedawcy zdecydowanie nie. Nowe zasady rozliczania VAT dla przedsiębiorców są korzystne i mają wiele zalet:
- zdecydowanie upraszczają rozliczenia poprzez zniesienie obowiązku rejestracji VAT w innych krajach UE po przekroczeniu limitu sprzedaży,
- dzięki OSS masz podatek VAT w jednym dokumencie, na podstawie którego rozliczana jest sprzedaż zagraniczna we wszystkich krajach UE,
- wprowadzony jest jeden próg dla wszystkich sprzedaży towarów na terenie całej UE,
- termin zapłaty podatku w ramach OSS wydłużony jest z jednego miesiąca do trzech.
Rozliczenie z nowym podatkiem VAT zdecydowanie ułatwia prowadzenie sprzedaży polskim przedsiębiorcom, działającym na rynku UE. Dołącz do nich i Ty!
Jak zdobyć pozytywne opinie klientów? Prośba o wystawienie opinii
W dzisiejszych czasach nie ma takich firm czy produktów, których nie można by było zrecenzować. Ponadto opinie w Internecie stały się podstawą w budowaniu relacji na płaszczyźnie sprzedawca-klient. Zdobywanie pozytywnych opinii Google to również najkrótsza droga do pozyskania nowych odbiorców. Takie recenzje dają im poczucie dokonania najlepszego wyboru. Jak zatem zdobyć pozytywne opinie dla swojego biznesu? Oto kilka przykładów, dzięki którym dasz możliwość swoim klientom do wyrażenia własnego zdania.
Co to jest rich snippets? Przewodnik po fragmentach rozszerzonych
Możliwość dodawania fragmentów rozszerzonych do inteligentnych widgetów pozwala na indeksację recenzji i wyświetlanie ich w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Z naszego przewodnika uzyskasz informacje dotyczące fragmentów rozszerzonych recenzji, inteligentnych widgetów z włączoną obsługą fragmentów rozszerzonych.
Wizytówka Google Moja Firma - optymalizacja
Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatne narzędzie, które otwiera właścicielom firm drzwi do zaistnienia w Internecie. To jeden z najprostszych sposobów na pozyskanie ruchu i dotarcie do potencjalnych klientów. O tym, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma pisałem w moim poprzednim artykule. W tym wpisie omówię zarządzanie stworzonym profilem, jakim jest optymalizacja wizytówki w mapach Google.
Jak odpowiedzieć na pozytywne opinie Google? [20 przykładów]
Opinie użytkowników coraz częściej są elementem decydującym podczas ścieżki zakupowej. Już teraz warto zdać sobie sprawę z tego, że to zjawisko w Internecie każdego dnia rośnie w siłę, więc nie trzeba przed nim uciekać. Prowadząc biznes w sieci jako przedsiębiorca chcesz, aby Twoja firma zbierała same pozytywne opinie. I słusznie! Nie ma w tym nic złego - negatywne opinie choć się pojawiają, to nie radują tak jak dobre recenzje klientów. W tym artykule przedstawię Ci jak odpowiedzieć na opinie Google, aby pomóc Twojej firmie. Sformułuję również 20 przykładów odpowiedzi, które mają znaczenie w wyszukiwarce Google i oczach potencjalnych klientów.
Kampania Back to School w e-commerce – jak ją przygotować?
Zjawisko Back to School w e-commerce to jeden z największych peaków sprzedażowych w roku, który przynosi duże zyski wielu markom. Warto baczniej przyjrzeć się tajnikom kampanii trwającym od lipca do blisko października, aby jak najwięcej dowiedzieć się o słynnym powrocie do szkoły. Dlaczego to takie ważne? Aby to rzetelnie wyjaśnić przedstawiamy ten gorący okres w e-commerce w liczbach. Jesteśmy pewni, że dokładnie zobrazujemy Ci odpowiedź na to pytanie!
Dropshipping – co to jest i jak zacząć?
Sklepy działające w modelu dropshipping to trend, który opanował już niemal cały świat. To bardzo wygodny sposób na rozpoczęcie sprzedaży online przy niewielkim nakładzie finansowym. Czym dokładnie jest dropshipping i co zrobić, aby zacząć na nim zarabiać? Sprawdź to w naszym artykule!
Zaufane.pl wprowadza AI, aplikację mobilną i integrację z Zapier, umacniając pozycję lidera w zarządzaniu reputacją online
Ogłaszamy nowe funkcje, które obejmują zaawansowaną integrację ze sztuczną inteligencją (AI), dedykowaną aplikację mobilną dla sektora retail oraz pełną integrację z platformą automatyzacji Zapier.