BLOG
VAT-OSS – zmiany w e-commerce od 1 lipca 2021

VAT-OSS dla e-commerce
Od 1 lipca 2021 r. obowiązuje rozszerzona forma procedury VAT-MOSS. Unijny pakiet dla e-commerce VAT-OSS (One Stop Shop) wnosi spore zmiany dla podatników z sektora sprzedaży internetowej. Jego celem jest ułatwienie sprzedaży wysyłkowej towarów między krajami Unii Europejskiej. Czym jest ta procedura, kiedy warto z niej skorzystać, jakie udogodnienia ze sobą niesie i jak do niej przystąpić?
VAT-OSS – co to właściwie jest?
VAT-OSS, czyli Value Added Tax – One Stop Shop to rozszerzenie obecnie istniejącego VAT-MOSS (Mini One Stop Shop) skierowanego do sprzedawców towarów przez Internet na takich platformach jak Amazon. System ten ma za zadanie ułatwić rozliczenie podatku VAT z kilku krajów UE docelowo w jednym kraju. Warto zaznaczyć, że w zakresie VAT-OSS znajdują się nie tylko podmioty świadczące usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, ale również przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych z państwa członkowskiego UE.
Od 1 lipca 2021 r. dotychczas obowiązujący VAT-MOSS został rozszerzony o inne usługi B2C, sprzedaż towarów na odległość oraz niektóre krajowe dostawy towarów, co sprowadza się do tego, że stanie się OSS.
VAT w ramach procedury unijnej OSS składa się z 3 schematów:
- importowego (Import One Stop Shop – IOSS) – dzięki niemu podatnik może zgłosić VAT od sprzedaży na odległość towarów importowanych z krajów trzecich lub ich terytoriów,
- nieunijnego (non-union scheme) – dotyczy kompleksowej obsługi B2C, świadczącej w państwie członkowskim przez podmioty spoza UE,
- unijnego (union scheme) – odnosi się do sprzedaży towarów na odległość, świadczenia usług oraz niektórych krajowych dostaw towarów na terenie UE.
Jednocześnie wraz z wprowadzeniem VAT-OSS dla e-commerce zostały zmienione progi sprzedaży wysyłkowej do Państw całej UE. Od 01.07.2021 r. jest on ujednolicony i wynosi 10 tysięcy EURO we wszystkich państwach członkowskich.
Kiedy można skorzystać z procedury VAT-OSS?
Do rozliczania podatku VAT w Polsce można przystąpić, jeśli w danym lub poprzednim roku podatkowym nie przekroczyliśmy kwoty 10 tysięcy Euro dla konkretnego kraju UE. Jednak gdy nowy próg zostanie przekroczony możemy skorzystać z dwóch opcji.
- Tak jak do tej pory można rozliczać VAT w każdym kraju, po otrzymaniu w nim numeru VAT.
- Można również skorzystać z nowego podatku VAT-OSS.
Nowe rozliczenie VAT jest całkowicie dobrowolne i zależy od decyzji sprzedawcy. Jednak każdy przedsiębiorca w ramach działalności gospodarczej i sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych z terytorium UE musi pilnować limitu sprzedaży.
Jakie uproszczenia są związane z procedurą VAT-OSS?
Do tej pory zasady opodatkowania mówiły jasno, że przedsiębiorca po przekroczeniu limitu sprzedaży w danym państwie UE nie miał wyjścia – musiał zarejestrować VAT w kraju przekroczenia limitu. Wraz z wejściem w życie VAT-OSS procedura ta jest uproszczona. Od 01.07.2021 r. po przekroczeniu progu sprzedaży w krajach UE przedsiębiorca nadal może rozliczać podatek VAT w urzędzie skarbowym na terenie swojego kraju. Należy jednak pamiętać, że w nowej procedurze sprzedawca przekraczający limit w danym państwie UE ma obowiązek wystawiania faktur z zagraniczną stawką VAT. To podatek i deklaracja rozliczeniowa może być składana w polskim urzędzie skarbowym.
VAT-OSS a Amazon
Dla sprzedawców na Amazon działających w modelu FBM (short for Fulfillment by Merchant) VAT-OSS będzie sporym ułatwieniem. Zamiast rejestracji VAT w każdym kraju UE, do których sprzedają oni swoje towary wystarczy, że dokonają rejestracji VAT w kraju, skąd są wysyłane towary. W nim także będą składać deklaracje VAT i dokonywać płatności w jednym urzędzie skarbowym. Następnie urząd skarbowy w imieniu sprzedawcy wykona odpowiednie transfery podatku VAT na podstawie złożonej deklaracji VAT.
Jeśli jednak prowadzisz sprzedaż na Amazon w modelu FBA (short for Fulfillment by Amazon) niestety takiego uproszczenia mieć nie będziesz. W tym przypadku wszystko składa się do miejsca magazynowania towarów, czego procedura VAT-OSS nie obejmuje. Prowadząc sprzedaż w modelu FBA i magazynując towary w wielu krajach UE w nich również mamy obowiązek rejestracji i rozliczeń VAT.
VAT-OSS – jak przystąpić?
Zgłoszenia rejestracyjne do VAT-OSS w naszym kraju można składać od 1 kwietnia 2021 r. przez portal podatki.gov.pl. Zgodnie z art. 28k ust. 7 znowelizowanej ustawy o VAT każdy przedsiębiorca chcący przystąpić do VAT-OSS może dokonać rejestracji do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, z którą przekroczono limit sprzedaży. Może również zarejestrować się odrębnie w każdym z krajów sprzedaży. Warto także zaznaczyć, że deklaracje VAT-OSS będą składane kwartalnie. Ważne! Tak jak w przypadku MOSS tak i tutaj deklaracja musi zostać złożona w nieprzekraczalnym terminie – nawet jeśli upływa on na weekendzie lub w święto. Jeżeli już wcześniej należałeś do VAT MOSS to automatycznie zostałeś przeniesiony na nowe zasady procedury OSS.
VAT e-commerce – czy trzeba się bać?
Oczywiście z perspektywy sprzedawcy zdecydowanie nie. Nowe zasady rozliczania VAT dla przedsiębiorców są korzystne i mają wiele zalet:
- zdecydowanie upraszczają rozliczenia poprzez zniesienie obowiązku rejestracji VAT w innych krajach UE po przekroczeniu limitu sprzedaży,
- dzięki OSS masz podatek VAT w jednym dokumencie, na podstawie którego rozliczana jest sprzedaż zagraniczna we wszystkich krajach UE,
- wprowadzony jest jeden próg dla wszystkich sprzedaży towarów na terenie całej UE,
- termin zapłaty podatku w ramach OSS wydłużony jest z jednego miesiąca do trzech.
Rozliczenie z nowym podatkiem VAT zdecydowanie ułatwia prowadzenie sprzedaży polskim przedsiębiorcom, działającym na rynku UE. Dołącz do nich i Ty!
Efekt ROPO a marketing opinii
ROPO to skrót od Research Online, Purchase Offline, czyli sytuacja, gdy klient najpierw szuka informacji o produkcie w internecie, ale finalnie kupuje go w sklepie stacjonarnym. W tym artykule opowiem jak się ma do niego marketing opinii oraz jak właściciel sklepu internetowego może obrócić to zjawisko na swoją korzyść.
Jak odzyskać i zabezpieczyć wizytówkę Google oraz sprawdzić jej skuteczność – poradnik krok po kroku
Posiadasz wizytówkę Google, ale straciłeś do niej dostęp? A może zauważyłeś, że ktoś wprowadza niepożądane zmiany w informacjach o Twojej firmie w Google? W tym poradniku krok po kroku wyjaśnimy, jak odzyskać kontrolę nad wizytówką Google, zabezpieczyć ją przed nieautoryzowanymi zmianami oraz sprawdzić, czy Twoja wizytówka przyciąga klientów.
Środki podjęte w celu weryfikacji opinii wynikających z Dyrektywy Omnibus
Masz ochotę sprawdzić, czy sprzedawca, u którego chcesz coś kupić, rzeczywiście jest godny zaufania? Naturalne. Każdy z nas lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia, zanim kliknie „kup teraz”. Dlatego właśnie opinie klientów mają tak ogromne znaczenie. Ale uwaga – nie każda recenzja w internecie mówi prawdę.
Certyfikat Zaufane.pl – klucz do zaufania klientów w Twojej firmie
Certyfikat Zaufane.pl buduje zaufanie – Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ opinie i recenzje online stały się dla konsumentów jednym z głównych wyznaczników wiarygodności. Badania pokazują, że aż 97% konsumentów czyta opinie w sieci przed podjęciem decyzji zakupowej, a 84% internautów ufa recenzjom online tak samo jak osobistym rekomendacjom (brand24.pl). Opinie klientów to fundament, na którym możesz zbudować pozytywny wizerunek swojej firmy.
Kryzysy reputacyjne w internecie – jak sobie z nimi radzić?
Nawet odnoszący sukcesy sklep internetowy może nagle stanąć w obliczu kryzysu wizerunkowego – wystarczy jeden niefortunny post, zignorowany komentarz klienta czy wpadka z produktem. Reputacja budowana latami może runąć w jeden dzień. Jak się przed tym chronić? Oto praktyczny poradnik: od przygotowania i działań prewencyjnych (np. zbierania opinii), po skuteczną reakcję w trakcie kryzysu.
Jak opinie online napędzają zaufanie i sprzedaż w e-commerce?
Opinie klientów w internecie stały się jednym z filarów podejmowania decyzji zakupowych. W 2025 roku znaczenie marketingu opinii (czyli działań związanych z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem recenzji klientów) jest większe niż kiedykolwiek. Badania pokazują, że konsumenci czytają chociażby okazjonalnie opinie online przed wybraniem lokalnej firmy czy produktu. Dla właścicieli sklepów internetowych oznacza to, że reputacja zbudowana na podstawie recenzji może realnie przełożyć się na zaufanie klientów i wyniki sprzedażowe.
Proces zakupowy klienta w Internecie - rola opinii
Proces zakupowy klienta jest złożony i wieloetapowy. Tradycyjny cykl życia klienta ewoluował, obejmując nowe technologie i platformy, które zmieniają sposób, w jaki konsumenci podejmują decyzje zakupowe. W tym kontekście, opinie klientów nabrały nowego znaczenia, stając się kluczowym elementem wpływającym na zachowania zakupowe.