BLOG
VAT-OSS – zmiany w e-commerce od 1 lipca 2021
VAT-OSS dla e-commerce
Od 1 lipca 2021 r. obowiązuje rozszerzona forma procedury VAT-MOSS. Unijny pakiet dla e-commerce VAT-OSS (One Stop Shop) wnosi spore zmiany dla podatników z sektora sprzedaży internetowej. Jego celem jest ułatwienie sprzedaży wysyłkowej towarów między krajami Unii Europejskiej. Czym jest ta procedura, kiedy warto z niej skorzystać, jakie udogodnienia ze sobą niesie i jak do niej przystąpić?
VAT-OSS – co to właściwie jest?
VAT-OSS, czyli Value Added Tax – One Stop Shop to rozszerzenie obecnie istniejącego VAT-MOSS (Mini One Stop Shop) skierowanego do sprzedawców towarów przez Internet na takich platformach jak Amazon. System ten ma za zadanie ułatwić rozliczenie podatku VAT z kilku krajów UE docelowo w jednym kraju. Warto zaznaczyć, że w zakresie VAT-OSS znajdują się nie tylko podmioty świadczące usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, ale również przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych z państwa członkowskiego UE.
Od 1 lipca 2021 r. dotychczas obowiązujący VAT-MOSS został rozszerzony o inne usługi B2C, sprzedaż towarów na odległość oraz niektóre krajowe dostawy towarów, co sprowadza się do tego, że stanie się OSS.
VAT w ramach procedury unijnej OSS składa się z 3 schematów:
- importowego (Import One Stop Shop – IOSS) – dzięki niemu podatnik może zgłosić VAT od sprzedaży na odległość towarów importowanych z krajów trzecich lub ich terytoriów,
- nieunijnego (non-union scheme) – dotyczy kompleksowej obsługi B2C, świadczącej w państwie członkowskim przez podmioty spoza UE,
- unijnego (union scheme) – odnosi się do sprzedaży towarów na odległość, świadczenia usług oraz niektórych krajowych dostaw towarów na terenie UE.
Jednocześnie wraz z wprowadzeniem VAT-OSS dla e-commerce zostały zmienione progi sprzedaży wysyłkowej do Państw całej UE. Od 01.07.2021 r. jest on ujednolicony i wynosi 10 tysięcy EURO we wszystkich państwach członkowskich.
Kiedy można skorzystać z procedury VAT-OSS?
Do rozliczania podatku VAT w Polsce można przystąpić, jeśli w danym lub poprzednim roku podatkowym nie przekroczyliśmy kwoty 10 tysięcy Euro dla konkretnego kraju UE. Jednak gdy nowy próg zostanie przekroczony możemy skorzystać z dwóch opcji.
- Tak jak do tej pory można rozliczać VAT w każdym kraju, po otrzymaniu w nim numeru VAT.
- Można również skorzystać z nowego podatku VAT-OSS.
Nowe rozliczenie VAT jest całkowicie dobrowolne i zależy od decyzji sprzedawcy. Jednak każdy przedsiębiorca w ramach działalności gospodarczej i sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych z terytorium UE musi pilnować limitu sprzedaży.
Jakie uproszczenia są związane z procedurą VAT-OSS?
Do tej pory zasady opodatkowania mówiły jasno, że przedsiębiorca po przekroczeniu limitu sprzedaży w danym państwie UE nie miał wyjścia – musiał zarejestrować VAT w kraju przekroczenia limitu. Wraz z wejściem w życie VAT-OSS procedura ta jest uproszczona. Od 01.07.2021 r. po przekroczeniu progu sprzedaży w krajach UE przedsiębiorca nadal może rozliczać podatek VAT w urzędzie skarbowym na terenie swojego kraju. Należy jednak pamiętać, że w nowej procedurze sprzedawca przekraczający limit w danym państwie UE ma obowiązek wystawiania faktur z zagraniczną stawką VAT. To podatek i deklaracja rozliczeniowa może być składana w polskim urzędzie skarbowym.
VAT-OSS a Amazon
Dla sprzedawców na Amazon działających w modelu FBM (short for Fulfillment by Merchant) VAT-OSS będzie sporym ułatwieniem. Zamiast rejestracji VAT w każdym kraju UE, do których sprzedają oni swoje towary wystarczy, że dokonają rejestracji VAT w kraju, skąd są wysyłane towary. W nim także będą składać deklaracje VAT i dokonywać płatności w jednym urzędzie skarbowym. Następnie urząd skarbowy w imieniu sprzedawcy wykona odpowiednie transfery podatku VAT na podstawie złożonej deklaracji VAT.
Jeśli jednak prowadzisz sprzedaż na Amazon w modelu FBA (short for Fulfillment by Amazon) niestety takiego uproszczenia mieć nie będziesz. W tym przypadku wszystko składa się do miejsca magazynowania towarów, czego procedura VAT-OSS nie obejmuje. Prowadząc sprzedaż w modelu FBA i magazynując towary w wielu krajach UE w nich również mamy obowiązek rejestracji i rozliczeń VAT.
VAT-OSS – jak przystąpić?
Zgłoszenia rejestracyjne do VAT-OSS w naszym kraju można składać od 1 kwietnia 2021 r. przez portal podatki.gov.pl. Zgodnie z art. 28k ust. 7 znowelizowanej ustawy o VAT każdy przedsiębiorca chcący przystąpić do VAT-OSS może dokonać rejestracji do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, z którą przekroczono limit sprzedaży. Może również zarejestrować się odrębnie w każdym z krajów sprzedaży. Warto także zaznaczyć, że deklaracje VAT-OSS będą składane kwartalnie. Ważne! Tak jak w przypadku MOSS tak i tutaj deklaracja musi zostać złożona w nieprzekraczalnym terminie – nawet jeśli upływa on na weekendzie lub w święto. Jeżeli już wcześniej należałeś do VAT MOSS to automatycznie zostałeś przeniesiony na nowe zasady procedury OSS.
VAT e-commerce – czy trzeba się bać?
Oczywiście z perspektywy sprzedawcy zdecydowanie nie. Nowe zasady rozliczania VAT dla przedsiębiorców są korzystne i mają wiele zalet:
- zdecydowanie upraszczają rozliczenia poprzez zniesienie obowiązku rejestracji VAT w innych krajach UE po przekroczeniu limitu sprzedaży,
- dzięki OSS masz podatek VAT w jednym dokumencie, na podstawie którego rozliczana jest sprzedaż zagraniczna we wszystkich krajach UE,
- wprowadzony jest jeden próg dla wszystkich sprzedaży towarów na terenie całej UE,
- termin zapłaty podatku w ramach OSS wydłużony jest z jednego miesiąca do trzech.
Rozliczenie z nowym podatkiem VAT zdecydowanie ułatwia prowadzenie sprzedaży polskim przedsiębiorcom, działającym na rynku UE. Dołącz do nich i Ty!
Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?
Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.
Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!
Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.
Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!
Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!
Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”
Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!
Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom
Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.
Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku
Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.
Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.