BLOG

VAT-OSS – zmiany w e-commerce od 1 lipca 2021

VAT-OSS – zmiany w e-commerce od 1 lipca 2021

VAT-OSS dla e-commerce

Od 1 lipca 2021 r. obowiązuje rozszerzona forma procedury VAT-MOSS. Unijny pakiet dla e-commerce VAT-OSS (One Stop Shop) wnosi spore zmiany dla podatników z sektora sprzedaży internetowej. Jego celem jest ułatwienie sprzedaży wysyłkowej towarów między krajami Unii Europejskiej. Czym jest ta procedura, kiedy warto z niej skorzystać, jakie udogodnienia ze sobą niesie i jak do niej przystąpić?

VAT-OSS – co to właściwie jest?

VAT-OSS, czyli Value Added Tax – One Stop Shop to rozszerzenie obecnie istniejącego VAT-MOSS (Mini One Stop Shop) skierowanego do sprzedawców towarów przez Internet na takich platformach jak Amazon. System ten ma za zadanie ułatwić rozliczenie podatku VAT z kilku krajów UE docelowo w jednym kraju. Warto zaznaczyć, że w zakresie VAT-OSS znajdują się nie tylko podmioty świadczące usługi telekomunikacyjne, nadawcze i elektroniczne, ale również przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych z państwa członkowskiego UE.

Od 1 lipca 2021 r. dotychczas obowiązujący VAT-MOSS został rozszerzony o inne usługi B2C, sprzedaż towarów na odległość oraz niektóre krajowe dostawy towarów, co sprowadza się do tego, że stanie się OSS.

VAT w ramach procedury unijnej OSS składa się z 3 schematów:

  • importowego (Import One Stop Shop – IOSS) – dzięki niemu podatnik może zgłosić VAT od sprzedaży na odległość towarów importowanych z krajów trzecich lub ich terytoriów,
  • nieunijnego (non-union scheme) – dotyczy kompleksowej obsługi B2C, świadczącej w państwie członkowskim przez podmioty spoza UE,
  • unijnego (union scheme) – odnosi się do sprzedaży towarów na odległość, świadczenia usług oraz niektórych krajowych dostaw towarów na terenie UE.

Jednocześnie wraz z wprowadzeniem VAT-OSS dla e-commerce zostały zmienione progi sprzedaży wysyłkowej do Państw całej UE. Od 01.07.2021 r. jest on ujednolicony i wynosi 10 tysięcy EURO we wszystkich państwach członkowskich.

Rynek e-commerce w Europie w 2020 roku na podstawie raportu postnord.se

Kiedy można skorzystać z procedury VAT-OSS?

Do rozliczania podatku VAT w Polsce można przystąpić, jeśli w danym lub poprzednim roku podatkowym nie przekroczyliśmy kwoty 10 tysięcy Euro dla konkretnego kraju UE. Jednak gdy nowy próg zostanie przekroczony możemy skorzystać z dwóch opcji.

  1. Tak jak do tej pory można rozliczać VAT w każdym kraju, po otrzymaniu w nim numeru VAT.
  2. Można również skorzystać z nowego podatku VAT-OSS.

Nowe rozliczenie VAT jest całkowicie dobrowolne i zależy od decyzji sprzedawcy. Jednak każdy przedsiębiorca w ramach działalności gospodarczej i sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób prywatnych z terytorium UE musi pilnować limitu sprzedaży.

Jakie uproszczenia są związane z procedurą VAT-OSS?

Do tej pory zasady opodatkowania mówiły jasno, że przedsiębiorca po przekroczeniu limitu sprzedaży w danym państwie UE nie miał wyjścia – musiał zarejestrować VAT w kraju przekroczenia limitu. Wraz z wejściem w życie VAT-OSS procedura ta jest uproszczona. Od 01.07.2021 r. po przekroczeniu progu sprzedaży w krajach UE przedsiębiorca nadal może rozliczać podatek VAT w urzędzie skarbowym na terenie swojego kraju. Należy jednak pamiętać, że w nowej procedurze sprzedawca przekraczający limit w danym państwie UE ma obowiązek wystawiania faktur z zagraniczną stawką VAT. To podatek i deklaracja rozliczeniowa może być składana w polskim urzędzie skarbowym.

VAT-OSS a Amazon

Dla sprzedawców na Amazon działających w modelu FBM (short for Fulfillment by Merchant) VAT-OSS będzie sporym ułatwieniem. Zamiast rejestracji VAT w każdym kraju UE, do których sprzedają oni swoje towary wystarczy, że dokonają rejestracji VAT w kraju, skąd są wysyłane towary. W nim także będą składać deklaracje VAT i dokonywać płatności w jednym urzędzie skarbowym. Następnie urząd skarbowy w imieniu sprzedawcy wykona odpowiednie transfery podatku VAT na podstawie złożonej deklaracji VAT.

Jeśli jednak prowadzisz sprzedaż na Amazon w modelu FBA (short for Fulfillment by Amazon) niestety takiego uproszczenia mieć nie będziesz. W tym przypadku wszystko składa się do miejsca magazynowania towarów, czego procedura VAT-OSS nie obejmuje. Prowadząc sprzedaż w modelu FBA i magazynując towary w wielu krajach UE w nich również mamy obowiązek rejestracji i rozliczeń VAT.

VAT-OSS – jak przystąpić?

Zgłoszenia rejestracyjne do VAT-OSS w naszym kraju można składać od 1 kwietnia 2021 r. przez portal podatki.gov.pl. Zgodnie z art. 28k ust. 7 znowelizowanej ustawy o VAT każdy przedsiębiorca chcący przystąpić do VAT-OSS może dokonać rejestracji do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, z którą przekroczono limit sprzedaży. Może również zarejestrować się odrębnie w każdym z krajów sprzedaży. Warto także zaznaczyć, że deklaracje VAT-OSS będą składane kwartalnie. Ważne! Tak jak w przypadku MOSS tak i tutaj deklaracja musi zostać złożona w nieprzekraczalnym terminie – nawet jeśli upływa on na weekendzie lub w święto. Jeżeli już wcześniej należałeś do VAT MOSS to automatycznie zostałeś przeniesiony na nowe zasady procedury OSS.

Podgląd formularza VIU-R

VAT e-commerce – czy trzeba się bać?

Oczywiście z perspektywy sprzedawcy zdecydowanie nie. Nowe zasady rozliczania VAT dla przedsiębiorców są korzystne i mają wiele zalet:

  • zdecydowanie upraszczają rozliczenia poprzez zniesienie obowiązku rejestracji VAT w innych krajach UE po przekroczeniu limitu sprzedaży,
  • dzięki OSS masz podatek VAT w jednym dokumencie, na podstawie którego rozliczana jest sprzedaż zagraniczna we wszystkich krajach UE,
  • wprowadzony jest jeden próg dla wszystkich sprzedaży towarów na terenie całej UE,
  • termin zapłaty podatku w ramach OSS wydłużony jest z jednego miesiąca do trzech.

Rozliczenie z nowym podatkiem VAT zdecydowanie ułatwia prowadzenie sprzedaży polskim przedsiębiorcom, działającym na rynku UE. Dołącz do nich i Ty!

Razem na rzecz zrównoważonego rozwoju, czyli partnerstwo Zaufane.pl i Posadzimy.pl

Budowanie zaufania wobec marki stało się kluczowym elementem sukcesu. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi w tym procesie są autentyczne opinie klientów, które pełnią rolę społecznego dowodu słuszności. W kontekście coraz większego znaczenia zrównoważonego rozwoju, social proof nabiera dodatkowego wymiaru, pozwalając firmom nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zaangażowanie klientów w ESG.

Jak zdobyć opinie o moim sklepie stacjonarnym?

Opinie klientów odgrywają ważną rolę w budowaniu reputacji sklepu oraz przyciąganiu nowych klientów. Pozytywne recenzje mogą znacznie zwiększyć zaufanie do Twojego sklepu i wpłynąć na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Poniżej przedstawiamy kilka skutecznych sposobów na zdobycie opinii o Twoim sklepie stacjonarnym.

5 Kluczowych kroków do budowania wiarygodności marki w e-commerce

Budowanie wiarygodności marki jest kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Klienci mają dostęp do nieograniczonej liczby opcji, dlatego zaufanie może być decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. W tym artykule przedstawiamy pięć kluczowych kroków, które pomogą firmom zadbać o wizerunek, w tym poprzez zbieranie i publikowanie opinii.

Nowe trendy w marketingu użytkowników: budowanie pozytywnego wizerunku marki poprzez opinie klientów

Wśród trendów w marketingu warto zwrócić uwagę na rolę opinii klientów w kształtowaniu wizerunku marki. Zmieniające się preferencje konsumentów i rozwój technologii cyfrowych wymusiły na firmach przyjęcie nowych strategii, które pozwalają lepiej zrozumieć i wykorzystać głos klientów w procesie budowania marki. W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom w marketingu użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem technik, takich jak marketing szeptany i strategie influencerów.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego może być atrakcyjną perspektywą dla wielu przedsiębiorców, z uwagi na dynamiczny rozwój e-commerce oraz rosnące zapotrzebowanie na zakupy online. Jednak dobór właściwej platformy to tylko część wyzwania, z jakim musi zmierzyć się osoba zakładająca swoją pierwszą stronę internetową. Poniżej przedstawiamy przewodnik krok po kroku jakie czynniki warto rozważyć.

Pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online. O co pytają klienci Zaufane.pl?

Recenzje stają się kluczowym kryterium przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Jednak pozyskiwanie, analiza i publikacja opinii online stanowi wyzwanie dla wielu właścicieli sklepów internetowych. Zaufane.pl stanowi integralne rozwiązanie, które pomaga firmom B2B i B2C w budowaniu solidnej reputacji poprzez skuteczny marketing opinii. Poznaj odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące całego procesu gromadzenia feedbacku za pomocą dedykowanego narzędzia.

Strategie pozyskiwania opinii: metody online i offline.

Opinie klientów są kluczowe dla sukcesu każdej firmy. Dlatego właśnie firma powinna zadbać o pozyskiwanie recenzji. Sprawdź jakie są metody online i offline, by zbudować silny social proof.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie