BLOG
Kampania Back to School, a Twój e-commerce w cieniu COVID-19
Powrót do szkoły w cieniu COVID-19
Sierpień to jeden z najistotniejszych miesięcy w branży e-commerce. W trakcie wakacyjnego sezonu zaczyna ona przeżywać spory ruch, który jest związany z początkiem roku szkolnego. I choć pandemia COVID-19 wywraca nasz świat do góry nogami to rynek e-commerce zaciera ręce. I nie ma co się dziwić. Back to School to odpowiedni moment, aby pomyśleć o podwyższeniu sprzedaży i przygotowaniu skutecznej kampanii. Jak się do tego zabrać w cieniu COVID-19?
Jak do tej pory wyglądała kampania 'Powrót do szkoły'?
Back to School to zdecydowanie jeden z największych peaków sprzedażowych i to nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Kusi on wielu przedsiębiorców i właścicieli sklepów internetowych nie wyłącznie w branżach związanych ze szkołą i edukacją. Oczywiście nie ma w tym nic złego, choć warto jednak wiedzieć, że dobrze zaplanowana kampania Back to School, o której pisaliśmy wcześniej w dużej mierze ma szansę podnieść przychody w Twoim sklepie. Jak to wyglądało do tej pory?
Jeszcze przed pandemią powrót do szkoły i sukces kampanii przede wszystkim trzeba było zacząć od zadania sobie kilku pytań:
- Czy mój asortyment jest przeznaczony dla uczniów, studentów lub ich rodziców?
- Czy nostalgicznie kojarzy się z powrotem do szkoły?
- Czy pozwala na otwarcie nowego rozdziału?
- Czy wiąże się z rozwojem?
Jeśli miało się pomysł na to, co i jak sprzedać, to od skutecznie sprzedającej kampanii Back to School dzielił Cię już tylko mały kroczek. Jeszcze tylko szybka analiza grupy docelowej, taktyk konkurencji (nawet z ubiegłych lat) i już niemal byłeś u celu.
Czy COVID-19 zmienił wszystko?
COVID-19 długo trzymał nas zamkniętych w czterech ścianach. Nie inaczej było ze szkołami. System edukacji przeszedł kolosalne zmiany, które w znaczy sposób przyspieszyły integrację cyfrową w placówkach oświaty. Czy to jednak oznacza, że pandemia zmieniła całe dotychczasowe założenia kampanii Back to School? Oczywiście, że nie! COVID-19 wcale nie oznacza, że branża e-commerce związana ze szkolnictwem ma zwijać manatki. Takie artykuły jak plecaki szkolne, piórnik, a nawet akcesoria dla dzieci w postaci farb i kredek nadal będą potrzebne. Jak pokazują trendy interesy szkolnych przedsiębiorców nie są zbytnio zagrożone. Wszystko wskazuje na to, że w początek roku szkolnego 2021/2022 odbędzie się na zasadach przed pandemią, choć nie można wykluczać innego scenariusza.
Jak pandemia zmieniła decyzje zakupowe w Back to School?
Same wydatki przeznaczone na powrót do szkoły nie powinny ulec zmianie. Jednak pandemia COVID-19 w dużym stopniu spowodowała zmiany w samym sposobie robienia zakupów. Również wybierane produkty mogą ulec zmianie. Jak wynika z badania Deloitte przeprowadzonego w 2020 roku, światowa pandemia zmieniła zachowania i decyzje zakupowe wraz z nadejściem nauczania zdalnego i hybrydowego.
Obawy związane z powrotem do szkoły sprawiają, że konsumenci zmieniają swoje decyzje zakupowe. To wynik nowych realiów, jakie stawia przed dziećmi i rodzicami edukacja – 40% ankietowanych stwierdziło, że planuje kupować mniej tradycyjnych produktów szkolnych, gdyż chcą zainwestować w komputery, laptopy i szybszy Internet, aby usprawnić swoim dzieciom zdobywanie wiedzy. Dodatkowo rodzice planują większość zakupów zrobić online i skorzystać z takich udogodnień jak:
- transakcje kartą,
- dostawa do domu,
- odbiór na miejscu w sklepie.
Dzięki zebranym przez Deloitte danym wiemy, że aktualnie polscy rodzice spędzają więcej czasu w domach, stąd też podjęta decyzja o zakupach online.
Decyzje zakupowe na powrót do szkoły w czasie pandemii COVID-19
Przygotowania do kampanii Back to School
Nowy system edukacji w połączeniu z niepewnymi czasami sprawia, że w przygotowaniach kampanii Back to School marki przede wszystkim powinny postawić na działania w marketingu internetowym. Warto jednak pamiętać, aby nie były to kroki stawiane po omacku.
Jak dostosować się do nowej rzeczywistości?
Po pierwsze trzeba przyjrzeć się grupom docelowym i głównym odbiorcom produktów i usług. Zmienne czasy, a także kolejne lockdowny mogą sprawić, że stali klienci jakich już masz szukają teraz całkiem innych produktów, przez co stałe chwyty reklamowe nie będą na nich działać. Co zrobić w takim wypadku?
Możesz postawić na kontakt ze swoimi klientami za pomocą emocji. Bez wątpienia świetnie sprawdzi się empatia, autentyczność i transparentność. Wśród rodziców znajdziesz takich, którzy w pandemii są wyczuleni na wszelkie kłamstwa i oszustwa. Stawiają oni na prawdziwość przekazu i płynące z niego korzyści.
Kampania Back to School (powrót do szkoły) z pomysłem i humorem – źródło Instagram Bed bath & Beyond
Wśród starszej młodzieży, a także studentów w cenie będą kampanie rodem z TikToka i Instagrama. Takie działanie marketingowe, które dodatkowo może zachęcić do zaangażowania społecznego ma bardzo dużą szansę na przykucie uwagi i dotarcie do zdecydowanie szerszej grupy odbiorców.
Stacjonarne zakupy w Back to School również ulegną zmianie. Według ankiety przeprowadzonej przez Numerator prawie 1/3 rodziców stwierdziła, że nie planuje zabierać do sklepów swoich dzieci. Będzie to miało ogromny wpływ na produkty i alejki zaprojektowane w celu przyciągnięcia uwagi najmłodszych. W takim przypadku doskonałym rozwiązaniem jest przygotowanie na sklepie online wirtualnego spaceru.
Decyzje zakupowe na powrót do szkoły w czasie pandemii COVID-19
Przygotowania do kampanii Back to School
Nowy system edukacji w połączeniu z niepewnymi czasami sprawia, że w przygotowaniach kampanii Back to School marki przede wszystkim powinny postawić na działania w marketingu internetowym. Warto jednak pamiętać, aby nie były to kroki stawiane po omacku.
Jak dostosować się do nowej rzeczywistości?
Po pierwsze trzeba przyjrzeć się grupom docelowym i głównym odbiorcom produktów i usług. Zmienne czasy, a także kolejne lockdowny mogą sprawić, że stali klienci jakich już masz szukają teraz całkiem innych produktów, przez co stałe chwyty reklamowe nie będą na nich działać. Co zrobić w takim wypadku?
Możesz postawić na kontakt ze swoimi klientami za pomocą emocji. Bez wątpienia świetnie sprawdzi się empatia, autentyczność i transparentność. Wśród rodziców znajdziesz takich, którzy w pandemii są wyczuleni na wszelkie kłamstwa i oszustwa. Stawiają oni na prawdziwość przekazu i płynące z niego korzyści.
Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”
Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!
Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom
Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.
Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku
Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.
Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.
Błędy w marketingu opinii, które mogą zniszczyć wizerunek Twojej firmy
Opinie klientów mają moc zmieniania wizerunku firmy i budowania trwałych relacji. Zdobycie autentycznych recenzji jest jednak prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza gdy na rynku pojawiają się firmy oferujące fałszywe opinie na zamówienie. Taka gra z ogniem może kosztować przedsiębiorstwo nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim reputację. W walce o zaufanie klientów nie ma dróg na skróty. Odkryj, jak budować wiarygodny wizerunek oparty na prawdziwych recenzjach i uniknąć pułapek związanych z fałszywymi opiniami.
Jak nasz czeski partner - Ověřený web - usługa “Zweryfikowana witryna” pomaga polskim e-sklepom zwiększyć wiarygodność?
W dzisiejszym świecie użytkownicy internetu są przytłoczeni tysiącami ofert e-sklepów. Warto wyróżnić swój e-commerce na tle konkurencji i zwiększyć jego wiarygodność, tak aby potencjalni klienci zatrzymali się właśnie u Ciebie na dłużej.
Zaufane.pl - pozyskuj, zarządzaj i prezentuj opinie
Buduj zaufanie dzięki autentycznym opiniom z narzędziem Zaufane.pl, które ułatwia pozyskiwanie, zarządzanie i prezentowanie recenzji, zwiększając sprzedaż i reputację marki. Jako oficjalny partner Google, zgodny z dyrektywą Omnibus i DSA, oferuje moderację w 26 językach, wspierając ekspansję na rynki zagraniczne. Sprawdź, jak ważny jest marketing opinii w obecnym e-commerce.