BLOG

Kampania Back to School, a Twój e-commerce w cieniu COVID-19

Kampania Back to School, a Twój e-commerce w cieniu COVID-19

Powrót do szkoły w cieniu COVID-19

Sierpień to jeden z najistotniejszych miesięcy w branży e-commerce. W trakcie wakacyjnego sezonu zaczyna ona przeżywać spory ruch, który jest związany z początkiem roku szkolnego. I choć pandemia COVID-19 wywraca nasz świat do góry nogami to rynek e-commerce zaciera ręce. I nie ma co się dziwić. Back to School to odpowiedni moment, aby pomyśleć o podwyższeniu sprzedaży i przygotowaniu skutecznej kampanii. Jak się do tego zabrać w cieniu COVID-19?

Jak do tej pory wyglądała kampania 'Powrót do szkoły'?

Back to School to zdecydowanie jeden z największych peaków sprzedażowych i to nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Kusi on wielu przedsiębiorców i właścicieli sklepów internetowych nie wyłącznie w branżach związanych ze szkołą i edukacją. Oczywiście nie ma w tym nic złego, choć warto jednak wiedzieć, że dobrze zaplanowana kampania Back to School, o której pisaliśmy wcześniej w dużej mierze ma szansę podnieść przychody w Twoim sklepie. Jak to wyglądało do tej pory?

Jeszcze przed pandemią powrót do szkoły i sukces kampanii przede wszystkim trzeba było zacząć od zadania sobie kilku pytań:

  • Czy mój asortyment jest przeznaczony dla uczniów, studentów lub ich rodziców?
  • Czy nostalgicznie kojarzy się z powrotem do szkoły?
  • Czy pozwala na otwarcie nowego rozdziału?
  • Czy wiąże się z rozwojem?

Jeśli miało się pomysł na to, co i jak sprzedać, to od skutecznie sprzedającej kampanii Back to School dzielił Cię już tylko mały kroczek. Jeszcze tylko szybka analiza grupy docelowej, taktyk konkurencji (nawet z ubiegłych lat) i już niemal byłeś u celu.

Czy COVID-19 zmienił wszystko?

COVID-19 długo trzymał nas zamkniętych w czterech ścianach. Nie inaczej było ze szkołami. System edukacji przeszedł kolosalne zmiany, które w znaczy sposób przyspieszyły integrację cyfrową w placówkach oświaty. Czy to jednak oznacza, że pandemia zmieniła całe dotychczasowe założenia kampanii Back to School? Oczywiście, że nie! COVID-19 wcale nie oznacza, że branża e-commerce związana ze szkolnictwem ma zwijać manatki. Takie artykuły jak plecaki szkolne, piórnik, a nawet akcesoria dla dzieci w postaci farb i kredek nadal będą potrzebne. Jak pokazują trendy interesy szkolnych przedsiębiorców nie są zbytnio zagrożone. Wszystko wskazuje na to, że w początek roku szkolnego 2021/2022 odbędzie się na zasadach przed pandemią, choć nie można wykluczać innego scenariusza.

Jak pandemia zmieniła decyzje zakupowe w Back to School?

Same wydatki przeznaczone na powrót do szkoły nie powinny ulec zmianie. Jednak pandemia COVID-19 w dużym stopniu spowodowała zmiany w samym sposobie robienia zakupów. Również wybierane produkty mogą ulec zmianie. Jak wynika z badania Deloitte przeprowadzonego w 2020 roku, światowa pandemia zmieniła zachowania i decyzje zakupowe wraz z nadejściem nauczania zdalnego i hybrydowego.

Obawy związane z powrotem do szkoły sprawiają, że konsumenci zmieniają swoje decyzje zakupowe. To wynik nowych realiów, jakie stawia przed dziećmi i rodzicami edukacja – 40% ankietowanych stwierdziło, że planuje kupować mniej tradycyjnych produktów szkolnych, gdyż chcą zainwestować w komputery, laptopy i szybszy Internet, aby usprawnić swoim dzieciom zdobywanie wiedzy. Dodatkowo rodzice planują większość zakupów zrobić online i skorzystać z takich udogodnień jak:

  • transakcje kartą,
  • dostawa do domu,
  • odbiór na miejscu w sklepie.

Dzięki zebranym przez Deloitte danym wiemy, że aktualnie polscy rodzice spędzają więcej czasu w domach, stąd też podjęta decyzja o zakupach online.

Decyzje zakupowe na powrót do szkoły w czasie pandemii COVID-19

Przygotowania do kampanii Back to School

Nowy system edukacji w połączeniu z niepewnymi czasami sprawia, że w przygotowaniach kampanii Back to School marki przede wszystkim powinny postawić na działania w marketingu internetowym. Warto jednak pamiętać, aby nie były to kroki stawiane po omacku.

Jak dostosować się do nowej rzeczywistości?

Po pierwsze trzeba przyjrzeć się grupom docelowym i głównym odbiorcom produktów i usług. Zmienne czasy, a także kolejne lockdowny mogą sprawić, że stali klienci jakich już masz szukają teraz całkiem innych produktów, przez co stałe chwyty reklamowe nie będą na nich działać. Co zrobić w takim wypadku?

Możesz postawić na kontakt ze swoimi klientami za pomocą emocji. Bez wątpienia świetnie sprawdzi się empatia, autentyczność i transparentność. Wśród rodziców znajdziesz takich, którzy w pandemii są wyczuleni na wszelkie kłamstwa i oszustwa. Stawiają oni na prawdziwość przekazu i płynące z niego korzyści.

Kampania Back to School (powrót do szkoły) z pomysłem i humorem – źródło Instagram Bed bath & Beyond

 

Wśród starszej młodzieży, a także studentów w cenie będą kampanie rodem z TikToka i Instagrama. Takie działanie marketingowe, które dodatkowo może zachęcić do zaangażowania społecznego ma bardzo dużą szansę na przykucie uwagi i dotarcie do zdecydowanie szerszej grupy odbiorców.

Stacjonarne zakupy w Back to School również ulegną zmianie. Według ankiety przeprowadzonej przez Numerator prawie 1/3 rodziców stwierdziła, że nie planuje zabierać do sklepów swoich dzieci. Będzie to miało ogromny wpływ na produkty i alejki zaprojektowane w celu przyciągnięcia uwagi najmłodszych. W takim przypadku doskonałym rozwiązaniem jest przygotowanie na sklepie online wirtualnego spaceru.

Decyzje zakupowe na powrót do szkoły w czasie pandemii COVID-19

Przygotowania do kampanii Back to School

Nowy system edukacji w połączeniu z niepewnymi czasami sprawia, że w przygotowaniach kampanii Back to School marki przede wszystkim powinny postawić na działania w marketingu internetowym. Warto jednak pamiętać, aby nie były to kroki stawiane po omacku.

Jak dostosować się do nowej rzeczywistości?

Po pierwsze trzeba przyjrzeć się grupom docelowym i głównym odbiorcom produktów i usług. Zmienne czasy, a także kolejne lockdowny mogą sprawić, że stali klienci jakich już masz szukają teraz całkiem innych produktów, przez co stałe chwyty reklamowe nie będą na nich działać. Co zrobić w takim wypadku?

Możesz postawić na kontakt ze swoimi klientami za pomocą emocji. Bez wątpienia świetnie sprawdzi się empatia, autentyczność i transparentność. Wśród rodziców znajdziesz takich, którzy w pandemii są wyczuleni na wszelkie kłamstwa i oszustwa. Stawiają oni na prawdziwość przekazu i płynące z niego korzyści.

Dlaczego social proof jest ważny w branży HoReCa?

W branży HoReCa jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i lojalności klientów jest wykorzystanie social proof, czyli tzw. społecznego dowodu słuszności. Sprawdź jakie korzyści przynosi zbieranie i prezentowanie opinii klientów.

Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok

Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.

Kalendarz wydarzeń e-commerce na 2025

Rok 2025 będzie pełen wyjątkowych okazji dla osób związanych z ecommerce. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia e-commerce w nadchodzącym roku – każde z nich to szansa na zdobycie wiedzy, inspiracji i narzędzi potrzebnych do rozwoju Twojego biznesu.

Marketing opinii w branży HoReCa

Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?

Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.

Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?

Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie