BLOG

Jak pisać opinie produktów? Szczegóły grudniowej aktualizacji algorytmów Google

Dariusz Maćczak

Dariusz Maćczak

marzec 2022
Jak pisać opinie produktów? Szczegóły grudniowej aktualizacji algorytmów Google

Jak pisać opinie produktów?

Treść na stronie to czynnik decydujący w głównej mierze o pozycji w wyszukiwarce na konkretne frazy wpisywane przez użytkowników. Wraz z rozwojem i ewolucją algorytmów, Google coraz większą uwagę zwraca na użyteczność treści dla odbiorcy, w zależności od jej rodzaju. W grudniu ostatecznie uruchomiona została aktualizacja dotycząca opinii i recenzji produktowych. Jakich zmian należy się spodziewać i w jaki sposób formułować treść, by znaleźć się na szczycie listy wyników?

Czego dotyczy grudniowa aktualizacja?

Aktualizacja o nazwie December 2021 Google Product Reviews Update ma na celu poprawę jakości recenzji produktowych, tak aby były one maksymalnie przydatne dla użytkownika. Ogólnie rzecz biorąc, promowane mają być treści, które zapewniają sprawdzone, eksperckie informacje, pomagające podjąć przemyślaną decyzję o zakupie

Jakie ma to znaczenie dla konkretnych sklepów oraz stron internetowych dostarczających treść dla swoich odbiorców? Dopóki nie zajmują się recenzowaniem i porównywaniem oferowanych produktów - niewielkie. W innym razie wszystko wskazuje na to, że warto będzie się zainteresować zmianami. Google wprowadza coraz precyzyjniejsze kryteria oceny, które trzeba wziąć pod uwagę, tworząc nową treść oraz prowadząc recykling dotychczasowych tekstów.

Jak tworzyć opinie o produktach? Grudniowe zmiany w pigułce

Opisywana aktualizacja to rozwinięcie kwietniowych modyfikacji, które stanowiły pierwszy etap w zmianie podejścia do treści dotyczących produktów. Ostateczne wyniki zmian można poznać, analizując wytyczne Google dotyczące tworzenia wysokiej jakości opinii o produktach (uzupełnione już o wszystkie aktualizacje algorytmów). Podczas pisania recenzji/opinii, liczy się przede wszystkim:

  • Ocena dokonywana z punktu widzenia użytkownika. Odbiorców interesuje, jak dana rzecz działa, czy spełnia wszystkie ich oczekiwania oraz, czy okazuje się w pełni przydatna;
  • Wiarygodność twórcy opinii, jako osoby znającej się na danym temacie oraz posiadającej doświadczenie w zakresie użytkowania produktów określonego rodzaju;
  • Obecność zdjęć, filmów, dźwięków, linków pomocniczych i wszelkich materiałów, pomagających w ocenie realnego działania danego produktu;
  • Dodawanie precyzyjnych danych dotyczących jakości produktu;
  • Pokazywanie, czym dane produkty różnią się od konkurencji, w czym jeden jest lepszy od drugiego, jakie cechy wyróżniają konkretne egzemplarze;
  • Wskazywanie na zalety i wady produktów na podstawie własnego doświadczenia lub prowadzonych przez siebie badań/testów;
  • Porównywanie produktów z ich poprzednimi modelami/generacjami oraz wskazywanie na najistotniejsze zmiany;
  • Wskazywanie na najważniejsze cechy, które należy wziąć pod uwagę, oceniając dany produkt. Chodzi o to, aby powiedzieć odbiorcy, na co w szczególności patrzeć, decydując o wyborze określonej rzeczy;
  • Wykraczanie poza opis producenta, wplatanie własnych refleksji i testów;
  • Dodawanie linków do dodatkowych informacji/zasobów, które pozwolą dowiedzieć się więcej o produkcie;
  • Dodawanie linków do różnych sprzedawców (głównie w przypadku stron zajmujących się recenzowaniem, zbiorczymi opiniami i tworzeniem contentu dla użytkowników).

Naturalnie powyższe rady są dość ogólne i nie wszystkie idealnie pasują do każdego typu produktu. Warto jednak w jak największym stopniu dopasować się do wytycznych Google, ponieważ to zwyczajnie może się opłacić.

Co to oznacza w praktyce?

Omówione wskazówki przedstawię na konkretnym przykładzie. Jak więc pisać recenzję produktu po wejściu w życie grudniowej aktualizacji algorytmu? 

Tworząc, dajmy na to, listę smartfonów do X złotych, które warto wziąć pod uwagę, należałoby przede wszystkim przeprowadzić własny test urządzenia lub mieć wiarygodne dane na temat jego działania. Do poszczególnych opisów dołączyć rzeczywiste zdjęcia, filmiki z ilustracją działania poszczególnych funkcji, przedstawienie specyfikacji, porównanie pomiędzy sobą poszczególnych modeli, a także wskazanie na różnicę w stosunku do poprzednich generacji. Liczy się również prywatna opinia autora tekstu, a także odnośnik do sklepu/zakładki produktowej. Chodzi o to, by użytkownik z jednego opisu mógł wyrobić sobie wiarygodną opinię i przejść do zakupu produktu.

W przypadku elektroniki powyższe kwestie wydają się oczywiste, jednak wytyczne Google mają znaczenie dla każdego rodzaju produktu. Tworząc np. ranking tabletek do zmywarki, warto opisać kompleksowo ich działanie, przedstawić wiarygodne efekty i różnice pomiędzy konkretnymi produktami, wskazać wady i zalety oraz poszczególne wersje (mogą to być tabletki do specjalnych zabrudzeń, z nabłyszczaczem itp.). Możesz również pokazać zdjęcia produktu oraz opakowania. Im dokładniej, tym lepiej.

Warto wyróżniać opisy, nadając im przystępną formę graficzną, pokazując użytkownikowi wyraźnie wady i zalety oraz cechy produktów. Chodzi tutaj głównie o wygodę korzystania z dostępnych informacji.

Jakość, nie ilość

Pamiętaj, że w powyższych wytycznych Google nie ma informacji o długości treści. Ta dla najnowszych aktualizacji nie ma tak naprawdę znaczenia (co nie oznacza, że nie jest to czynnik wpływający na pozycjonowanie stron). „Lanie wody” w długim opisie przyniesie gorsze rezultaty niż krótkie, ale konkretne rozpisanie wszystkich ważnych dla użytkownika informacji.

Nie zapomnij o SEO

Trzeba mieć świadomość, że December 2021 Google Product Reviews Update to jedynie dodatkowe modyfikacje w istniejących już mechanizmach oceny stron internetowych. Absolutną podstawą cały czas jest optymalizacja treści pod kątem SEO, która pozwala znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Można to traktować jako swego rodzaju bazę. Na tej podstawie warto wdrażać powyższe rady, aby zmaksymalizować swoje szanse na jak najwyższą pozycję na liście Google.

Kogo dotknie aktualizacja?

Grudniowa (i kwietniowa) aktualizacja dotyczy w zasadzie wszystkich stron, na których znajdują się dokładne recenzje, oceny, opisy i porównania produktów. Mogą to być teksty blogowe na sklepach internetowych, treści na portalach ogólnotematycznych, jak i recenzje na witrynach skupiających się właśnie na gromadzeniu profesjonalnych opinii o produktach. 

6 kluczowych wniosków dotyczących pisania recenzji produktowych

  1. Twórz rozbudowane opinie produktowe, zawierające elementy multimedialne oraz pokazujące ekspercką wiedzę i własne doświadczenie z produktem.
  2. Nie zapomnij o optymalizacji treści pod SEO.
  3. Pamiętaj, że w rankingu walczysz z konkretnymi stronami konkurencji. Nie ma potrzeby bycia nadgorliwym, zwłaszcza że szerzej zakrojone działania niosą za sobą konieczność zwiększenia budżetu. Warto obserwować, jaki rodzaj recenzji króluje w TOP 10 i zrobić to lepiej, na podstawie powyższych porad.
  4. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy (ale nie tylko wtedy) i nie piszesz recenzji, opinii czy porównania produktów, warto się tym tematem zainteresować. To świetny sposób na przyciągnięcie dodatkowego ruchu na stronę i pozyskania potencjalnych Klientów.
  5. Dbaj o poprawność językową treści oraz ich wysoką jakość merytoryczną. Lanie wody nic nie da, a każdy dodatkowy znak kosztuje.
  6. Stosuj wyróżnienia graficzne, które pomogą odnaleźć się użytkownikowi w gąszczu opisów, porad i opinii.

Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?

Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.

Jak pozyskiwać opinie w branży HoReCa?

Zbieranie opinii w branży HoReCa (hotele, restauracje, catering) ma istotną wartość w budowaniu zaufania klientów. Opinie gości pozwalają dostosować ofertę do ich oczekiwań i przyciągnąć nowych odwiedzających. W artykule przedstawiamy sprawdzone metody pozyskiwania opinii i podpowiadamy, jak wybrać najlepszy moment na zbieranie opinii.

Certyfikat niezależności opinii: Jak zbudować zaufanie dzięki autentycznym recenzjom?

Autentyczne opinie klientów są kluczowe w budowaniu zaufania do marki. Certyfikat niezależności opinii to narzędzie, które podkreśla transparentność i wiarygodność recenzji. Dowiedz się, jak wdrożenie tego certyfikatu może pomóc firmie w zdobyciu zaufania konsumentów.

3 rzeczy, o których musisz pamiętać rozwijając sprzedaż na Allegro

Dobra i rentowna sprzedaż na Allegro marzy się każdemu, kto działa w e-commerce, nie każdy jednak ma na nią sprawdzony sposób. Sprawa nie jest prosta, bo nie wystarczy wyłącznie dobra oferta i budżet na reklamy Allegro Ads. Co więc robić? O porady, jak skalować biznes na tym marketplace zapytaliśmy ekspertów. Zobacz, co radzi agencja Allegro Ads Pirk Spark.

Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?

Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.

Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!

Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.

Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!

Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak

Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Umów spotkanie