BLOG
Dlaczego Twój sklep powinien zacząć przyjmować płatności odroczone?
Czas dwucyfrowej inflacji rodzi nowe finansowe sztuczki pomagające klientom trochę oszukać wzrost cen. Jedną z nich już dziś okazują się systemy “kup teraz, zapłać później”. Rozwiązanie do niedawna uchodzące za ciekawostkę szybko zdobywa popularność i staje się standardem rynkowym – przekonuje Adam Jastrowicz, Partnership Manager w Blue Media.
Wygoda weryfikuje rynek
Krojony chleb nie brzmi jak wielka innowacja, która mogłaby odmienić sektor spożywczy. Kiedyś przecież w ogóle go nie było. Można przecież samodzielnie pokroić sobie chleb w domu przy użyciu noża i deski - narzędzi, które każdy ma w kuchni. Jednak z czasem krojony chleb stał się standardem w sklepach spożywczych. Są klienci którzy kupują tylko taki, a gdy znajdą go na półkach, zrobią zakupy gdzie indziej. Co więcej, przyzwyczajeni do tej wygody szukają też sera i wędlin w plasterkach. Sprzedawcy muszą więc mieć w swojej ofercie produkty (dosłownie) skrojone pod wymogi rynku.
Czym są płatności odroczone?
Trochę podobnie jest z płatnościami odroczonymi. Teoretycznie każdy, kto chciał “kupić teraz i zapłacić później” (“buy now pay later”, w skrócie BNPL), mógł zrobić to już dawno sam za pomocą karty kredytowej lub skorzystać opcji zakupu na raty. Okazuje się jednak, że gotowe rozwiązanie zaprojektowane do jednego konkretnego zadania działa skuteczniej od pozostałych i szybko zdobywa popularność.
Zgodnie z regułami obowiązującymi w większości takich systemów dokonany tą metodą zakup można opłacić w ciągu 30 dni bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jeszcze 2–3 lata temu odsetek Polaków korzystających z tej opcji wynosił marginalne 1 proc. Dziś jest to już 5 proc. i systematycznie rośnie, szczególnie w grupie najmłodszych respondentów, w wieku 18–34 lata – wynika z naszych cyklicznych badań.
Dlaczego płatności odroczone są teraz na fali?
W ostatnich miesiącach w budżetach pojawiło się sporo nie zawsze miłych niespodzianek, które skłaniają do stosowania elastycznych rozwiązań finansowych. Z jednej strony wyższe rachunki za energię i szybko rosnące raty kredytów, z drugiej podwyżki pensji i premie okolicznościowe napędzane jednak przez widmo inflacji. Pomocna okazuje się opcja przesuwania wydatków na dogodniejszy termin, tak by można było zrobić więcej przy tych samych środkach.
Jeszcze zanim nastały kryzysowe czasy przekonał nas o tym Black Friday – dzień wyjątkowych promocji. Co roku przypadał w przedostatni piątek listopada, czyli dla wielu osób w Polsce na kilka dni przed wypłatą wynagrodzenia. Kto jednak był biegły w żonglowaniu kartami kredytowymi i innymi rozwiązaniami płatniczymi, ten w takie dni mógł sporo zaoszczędzić. Teraz jest podobnie, tylko z nieco innych powodów - klienci często są przekonani, że z zaplanowanymi zakupami nie ma co zwlekać, bo niedługo może być drożej.
Z punktu widzenia sprzedawców inwestowanie w nowe elastyczne rozwiązania finansowe również ma sens. Ci, którzy umożliwiają klientom zapłatę w ratach czy też uruchomili płatności odroczone, sprzedają więcej także na promocjach, bo kupujący nie wykruszają się na końcowym etapie zakupów. A że polscy konsumenci chcą różnorakich metod płatniczych, pokazuje nasze badanie – aż połowa kupujących porzuca koszyk, jeśli nie znajdzie w sklepie odpowiadającej im formy płatności.
Zalety BNPL dla kupujących
Płatności odroczone na pierwszy rzut oka mogą przypominać opłacanie zakupów za pomocą karty kredytowej lub rozkładane na raty, jednak zostały sprytnie “wyczyszczone” z wad obu tych rozwiązań. Nasze karty nierzadko są już obciążone zobowiązaniami, a uruchomienie nowej to skomplikowana operacja. Akceptacja wniosku ratalnego też potrafi się wydłużyć, podczas gdy zakupy w sieci zazwyczaj zajmują do kilkunastu minut. Płatności odroczone to rozwiązanie zoptymalizowane właśnie pod kupowanie online, a z wachlarza funkcji kart czy rat wybrana zostanie ta, która w sklepach internetowych sprawdza się najlepiej.
Korzystanie z płatności odroczonych jest proste. Blue Media dostarcza rozwiązanie obejmujące płatności odroczone we współpracy z takimi partnerami, jak m.in. Smartney i PayPo. Po wybraniu spośród dostępnych metod opcji odroczonych płatności kupujący zostanie automatycznie przekierowany na stronę, gdzie dokończy transakcję. Na tym etapie musi podać jedynie podstawowe dane – imię i nazwisko, adres mailowy, telefon, PESEL, adres zamieszkania. Sporadycznie wymagana jest szybka weryfikacja poprzez dane bankowe. Na podstawie tak prostego wniosku w bardzo krótkim czasie otrzyma decyzję o odroczeniu płatności.
Każde kolejne skorzystanie z płatności odroczonych, z użyciem tego samego rozwiązania, może być jeszcze prostsze. Wystarczy by klient przy pierwszym skorzystaniu założył konto, system go pamięta, więc do sfinalizowania kolejnej transakcji wypełnianie formularza nie jest potrzebne. Co ważne, im dłużej działa konto i więcej transakcji sfinalizuje dana osoba z użyciem tej metody, tym bardziej wzrasta kwota zakupów, które można w ten sposób opłacić. Działa to podobnie do mechanizmu zdolności kredytowej w banku. Różnica jest jednak taka, że dopiero po upływie 30 dni w przypadku nieopłacenia kwoty zakupu przez klienta jest ona klasycznie rozkładana na raty. Kupujący, którzy dopełnią formalności w miesiąc, nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów z tytułu odsetek, co jest kolejną zaletą tego rozwiązania.
Jak uruchomić płatności odroczone w swoim sklepie?
Właściciele sklepów internetowych również mają ułatwione zadanie, jeśli tylko zechcą przyjmować u siebie płatności odroczone. Mogą zaoferować taką opcję we współpracy z operatorami płatności. Blue Media współpracuje przy tym z takimi firmami jak PayPo, Smartney czy Payka (w przypadku rachunków). Wielu sprzedawców od dawna współpracuje z operatorami szybkich internetowych płatności, więc uruchomienie ich to kwestia odszukania właściwego pola w panelu zarządzania sklepem i włączenie tej opcji.
Korzystanie z bankowych metod weryfikacji klientów przez firmy spoza tego sektora jest możliwe dzięki unijnej dyrektywie płatniczej PSD2 wdrożonej w 2019 r. Oznacza to, że fintechy specjalizujące się w tego rodzaju rozwiązaniach prężniej rozwijają się od około 3 lat. To odpowiednia ilość czasu, by najlepsze z nich „nauczyły się” rynku e-commerce i zintegrowały się lub zawiązały strategiczne alianse z obecnymi już na nim graczami. To również faza, w której nową formą płatności zainteresowali się innowatorzy oraz tak zwani early adopters. To kilkanaście procent społeczeństwa, które ochoczo zaczyna stosować technologiczne nowinki w odróżnieniu od pozostałej większości, która skłania się do używania ich dopiero, gdy staną się wystarczająco popularne.
Jak rośnie popularności płatności odroczonych?
Badanie Blue Media z ubiegłego roku wykazuje, że z odroczonych płatności korzysta już 5 proc. osób kupujących w sieci. Najchętniej sięgają po tę metodę mężczyźni (7 proc. ankietowanych) i młode osoby w wieku 18–35 lat (7 proc. wskazań w tej grupie wiekowej).
Potencjał rozwoju jest jednak jeszcze większy. Badanie Krajowego Rejestru Długów i firmy Easy Check pokazuje, że niemal co drugi Polak (blisko 47 proc.) słyszał o takim rozwiązaniu. Co czwarty z grupy wiekowej 35–44 zamierza w przyszłości dokonać zakupu w ten sposób.
Bardzo podobna forma płatności funkcjonuje z powodzeniem w Niemczech (pod nazwą open invoice) - co przemawia na korzyść płatności odroczonych. Za Odrą korzysta z niej ponad 60 proc. kupujących online. Analitycy nie muszą więc zupełnie w ciemno prognozować, jak upowszechnienie się tej metody wpłynie na polski rynek e-commerce. Za to mogą swobodnie założyć, że jej adaptacja może przebiec nawet szybciej ze względu na pozytywny przykład z zagranicy.
Dobre są też doświadczenia samych sklepów. Według badania Twisto – jednej z marek oferujących płatności odroczone – 65 proc. sklepów, dzięki wdrożeniu płatności odroczonych deklaruje, że osiągnęło wyższe zyski. Warto jednak pamiętać, że w miarę popularyzowania się tej metody będziemy też zapewne świadkami podobnych efektów ubocznych jak w Niemczech – w 30 dniach płatności odroczonej swobodnie mieści się bowiem 14-dniowy czas na zwrot zakupu, co naturalnie sprzyja kupowaniu online na próbę, a to może nastręczyć pewnych wyzwań logistycznych sprzedawcom.
Ciekawe rozwiązanie w segmencie płatności odroczonych oferuje Paytree ze swoją marką Payka – w tym przypadku mechanizm odroczenia zapłaty stosuje się dla domowych rachunków. Te zaś w ostatnich miesiącach mają tendencję do zaskakiwania nas wzrostami opłat, co nakłada się na rosnące raty kredytów i ogólną rekordową od ponad 20 lat inflację. Możliwe, że wiele gospodarstw domowych, odczuwając po raz pierwszy od dawna problemy z płynnością finansową, postanowi skorzystać z płatności odroczonych i przekona się do tej metody zarówno przy opłacaniu swoich comiesięcznych zobowiązań, jak i przy zakupach internetowych.
W niedalekiej przyszłości możemy mieć więc do czynienia z kumulacją trendów makroekonomicznych z naturalnym cyklem rozwoju technologii płatniczych. Według raportu „Research and Markets” wartość rynku płatności odroczonych w Polsce wzrośnie w tym roku o 95,5 proc., a w kolejnych latach tempo wzrostu będzie sięgać 50 proc. rocznie, co by oznaczało, że pod koniec tej dekady większość z nas będzie „kupować dziś, a płacić później”.
Prezentacja opinii za pomocą widgetów - czyli jak przyciągnąć uwagę klienta?
Opinie klientów to jeden z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe, dlatego ich odpowiednia prezentacja na stronie internetowej ma ogromne znaczenie. Widgety to narzędzia, które pozwalają wyeksponować recenzje w sposób przyciągający uwagę użytkowników. W artykule omówimy, czym są widgety, gdzie najlepiej je umieścić oraz jak mogą zwiększyć zaufanie i zachęcić klientów do zakupu, korzystając z przykładu widgetów Zaufane.pl.
Jak pytać klientów o opinie? Poznaj tajniki sprawdzonej ankiety na przykładzie firmy DAAG!
Pozyskiwanie opinii od klientów to kluczowy element budowania wizerunku. Jednak by uzyskać wartościowe informacje, warto wiedzieć, jak skutecznie formułować pytania i jakie metody pozyskiwania opinii wybrać. W tym artykule dowiesz się, jak przygotować sprawdzoną ankietę na przykładzie firmy DAAG, która z sukcesem gromadzi recenzje na temat swoich produktów i usług.
Google Ads dla mobilnych aplikacji: Strategie promocji oraz działanie!
Kampanie promujące aplikacje w Google Ads – jak to działa i jakie strategie określania stawek wyróżniamy? Kompleksowy poradnik!
Odkryj nowe możliwości: Raport „Cross-border z Polski”
Raport „Cross-border z Polski” to opracowanie, które każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji powinien mieć na swoim radarze. Przygotowany przez zespół IdoSell we współpracy z wiodącymi ekspertami branżowymi - związanymi z projektem GOinternational, stanowi źródło wiedzy dla każdego, kto pragnie zrozumieć i wykorzystać potencjał e-handlu transgranicznego. Sprawdź, czego możesz się dowiedziedzieć z raportu!
Marketing opinii na Back to School: zwiększ sprzedaż dzięki recenzjom
Sezon Back to School to kluczowy czas zakupów dla rodziców poszukujących najlepszych produktów dla dzieci. Recenzje i opinie klientów odgrywają istotną rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych i mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż. W artykule przedstawimy, jak skutecznie wykorzystać recenzje w strategii marketingowej, aby zwiększyć zaufanie i przyciągnąć klientów. Poznaj strategie zbierania i stosowania opinii, które pomogą w osiągnięciu sukcesu w tym intensywnym okresie.
Najważniejsze wydarzenia e-commerce w III/ IV kwartale 2024 roku
Jesień 2024 roku przynosi wiele istotnych wydarzeń w branży e-commerce. Specjalistyczne konferencje, targi, eventy, każde z nich oferuje unikalne możliwości dla różnych segmentów rynku. Poniżej prezentujemy kluczowe eventy, które mogą wpłynąć na rozwój Twojej firmy i kariery w przemyśle e-commerce.
Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać opinie po transakcji?
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w sukcesie firm. Jak sprawić, by klienci sami chcieli pisać recenzje? W tym artykule omówimy psychologię opinii, zrozumienie motywacji klientów oraz skuteczne strategie zachęcające do zostawiania opinii. Zaprezentujemy również najlepsze praktyki w personalizacji komunikacji, automatycznych przypomnieniach i programach lojalnościowych, które mogą zwiększyć zaangażowanie i poprawić reputację firmy.