BLOG
7 personalizacji dla e-commerce, które podniosą sprzedaż w Twoim sklepie internetowym

- Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
- Czym jest personalizacja e-commerce?
- Dlaczego personalizacja e-commerce jest ważna?
- Jak działa personalizacja e-commerce?
- 7 sposobów na personalizację witryny pod użytkowników
- Wysyłaj wiadomości e-mail na podstawie zachowania w witrynie
- Personalizacja oparta na lokalizacji użytkownika
- Dopasuj wyskakujące okienka pod użytkowników
- Stwórz wyselekcjonowaną listę produktów
- Specjalne oferty dla lojalnych klientów
- Personalizowane rekomendacje produktów na stronie “Produkty”
- Sprzedaż krzyżowa podczas realizacji transakcji
- Zwiększ sprzedaż w sklepie internetowym
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Codziennie otwiera się kilkaset nowych sklepów internetowych, co sprawia, że kupujący mają coraz to większy wybór produktów. Natomiast dla sprzedawców utrzymanie zaangażowania klientów staje się coraz to większym wyzwaniem. Jeśli więc zależy Ci, by zmaksymalizować przychody i sprawić, że użytkownicy staną się Twoimi klientami musisz skorzystać z dobrze opracowanych metod marketingowych.
Zastanów się, w jaki sposób Ty, jako Twoja firma zajmująca się handlem elektronicznych pomagacie swoim klientom znaleźć najlepsze produkty, jakich szukają?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest personalizacja e-commerce.
Czym jest personalizacja e-commerce?
Personalizacja e-commerce polega na tworzeniu bardzo odpowiednich doświadczeń zakupowych i interakcji dla kupujących w oparciu o ich zachowanie podczas przeglądania oraz o zainteresowania czy dane demograficzne.
Dlaczego personalizacja e-commerce jest ważna?
Przy prawidłowym użyciu personalizacja e-commerce może okazać się tzw. asem w rękawie sprzedawców, by osiągnąć oczekiwane efekty, jak zwiększenie przychodów i zysków.
Personalizacja e-commerce może pomóc również w ulepszeniu kilku innych wskaźników, np:
- przychody na sesję przeglądania,
- całkowity czas spędzony przez klienta w serwisie,
- średnia wartość złożonego zamówienia,
- średnia liczba odsłon,
- “dodaj do koszyka”.
Personalizując doświadczenia dla użytkowników odwiedzających stronę pokazujesz im produkty, którymi rzeczywiście są zainteresowani w cenie, którą są w stanie przeznaczyć, dzięki czemu pomagasz im szybciej podjąć decyzję.
Jak działa personalizacja e-commerce?
Personalizacja e-commerce zaczyna się od zebrania danych. Każdy sprzedawca, zarówno online, jak i stacjonarnie powinien wiedzieć, czego szukają klienci, jakie są ich zainteresowania, preferencje budżetowe itd. Tylko wtedy możliwa jest rzeczywista personalizacja zakupów potencjalnych klientów.
W personalizacji e-commerce istnieje kilka niezbędnych punktów zbierania danych. Są to:
- droga, jaką pokonuje odbiorca zanim trafi na Twoją witrynę,
- interakcje w witrynie (wybór kategorii czy stron produktowych),
- e-mail,
- dane osobowe,
- płatne piksele mediów (społecznościowe oraz wyszukiwania),
- zakupy,
- okienko “szukaj” w witrynie,
- cennik.
Wiesz już, czym jest personalizacja e-commerce oraz w jaki sposób może przyczynić się do rozwoju Twojej firmy. Teraz przedstawimy Ci sposoby na personalizację sklepu internetowego.
7 sposobów na personalizację witryny pod użytkowników
Jak więc spersonalizować swój sklep, aby zwiększyć sprzedaż i przychody? Przyjrzyj się 7 sposobom personalizacji e-commerce. To proste i skuteczne przykłady, które możesz wprowadzić w życie bez wykorzystania znacznych zasobów.
Wysyłaj wiadomości e-mail na podstawie zachowania w witrynie
Przykład wiadomości e-mail na podstawie zachowania w Internecie
Jednym z najpotężniejszych kanałów organicznych w marketingu internetowym są wiadomości e-mail. Dlatego każda firma zajmująca się sprzedażą produktów w Internecie powinna dokonać segmentacji użytkowników zgodnie z ich zachowaniem.
Warto stworzyć sobie listę, według której będziesz segmentować odbiorców:
- Nowa rejestracja,
- obejrzał produkt,
- dodano do koszyka,
- opuszczony koszyk zakupowy,
- dodano do listy życzeń,
- opuszczenie witryny na etapie dokonywania płatności,
- subskrybent bloga.
Segmentacja użytkowników według tych kategorii pozwoli Ci spersonalizować wiadomości e-mail w zależności od etapu, na którym w danym momencie znajduje się potencjalny klient. Dzięki temu zwiększą się Twoje szanse na wzrost liczby konwersji.
Bardzo często klienci dodają produkt do koszyka, ale nie przechodzą do następnego etapu, czyli procesu płatności. Wtedy Ty, jako sprzedawca możesz ustawić wiadomość e-mail opartą na czasie – np. 3 godziny. W ten sposób nie tylko przypomnisz o chęci zakupu, ale możesz zaproponować kod na 10% zniżki, co dodatkowo zachęci do finalizacji transakcji.
Każdy z nas uwielbia dobre oferty, a zwłaszcza, gdy są spersonalizowane specjalnie pod nas. Jednak pamiętaj, by odpowiednio dobrać czas, w którym wysłany zostanie e-mail. Jeśli nastąpi to zbyt późno, potencjalny klient może zmienić zdanie.
Personalizacja oparta na lokalizacji użytkownika
Przykład sklepu internetowego, który po zmianie języka na chiński wyświetla slidery z azjatyckimi modelami
Jeśli planujesz sprzedawać swoje produkty na całym świecie, zdecydowanie powinieneś rozważyć optymalizację sklepu internetowego pod kątem różnych obszarów geograficznych.
- Ustaw język treści dopasowany do odbiorców – Stronę w języku francuskim kierujesz do osób zamieszkujących we Francji. Dzięki temu osoba mówiąca w języku francuskim, nie znająca j. polskiego odwiedza Twój sklep internetowy i z łatwością może przeczytać opis produktu. W ten sposób może dowiedzieć się więcej na temat produktu i rozważyć jego zakup.
- Ceny produktów we właściwej walucie – Potencjalny klient z Francji rozważa zakup Twojego produktu. Dzięki personalizacji do lokalizacji widzi cenę podaną w euro, a nie np. złotówkach. Użytkownik unika całego zamieszania związanego z przeliczaniem walut, a Ty masz ogromną szansę na zdobycie nowego klienta!
- Oferty sezonowe – Dopasuj oferty i rabaty do wydarzeń w danym kraju. We Francji zbliża się dzień Bastylii? Doskonale! Zaoferuj 15 % zniżki kierując ją na użytkowników zamieszkujących we Francji. W ten sposób dodatkowo zachęcisz do zakupu osoby, które w ostatnich dniach wahały się w momencie np. finalizacji transakcji.
Jeśli Twoja strona dociera nie tylko do odbiorców w Twoim kraju, ale również w wielu innych zastanów się, ilu potencjalnych klientów straciłeś ze względu na fakt, że nie mogli zrozumieć Twojego języka.
Dopasuj wyskakujące okienka pod użytkowników
Pop-up dostosowany do nowego użytkownika na e-sklepie
Klient, do którego wysłałeś e-mail ze spersonalizowaną ofertą był naprawdę pod wrażeniem, dzięki czemu polecił odwiedzenie Twojej witryny znajomej. Tydzień później znajoma odwiedza Twój sklep internetowy w celu poszukiwania dla siebie t-shirtu. Wybiera swoją ulubioną markę i przegląda różne kolory oraz wzory tego samego modelu. Gdy przegląda już 6 koszulkę spędza na stronie produktowej znacznie więcej czasu, niż na poprzednich, jednak przed zakupem stwierdza, że sprawdzi jeszcze oferty innych sklepów www. W momencie, gdy próbuje opuścić Twoją witrynę wyskakuje jej okienko z 10 % zniżką na tę koszulkę, jeśli kupi ją już teraz – nie opuszczając witryny.
Potencjalna klientka jest pod wrażeniem tego, w jak atrakcyjnej cenie teraz jest dostępna koszulka, która tak bardzo przykuła jej uwagę. Korzystając z rabatu kupuje t-shirt! Szczęśliwa jest zarówno klientka, jak i sprzedawca!
Udostępnianie dynamicznych ofert użytkownikom w witrynie na podstawie ich historii przeglądania może znacznie zmienić sytuację. Zdecydowanie wzrośnie liczba użytkowników kupujących produkty, niż porzucających koszyki.
Stwórz wyselekcjonowaną listę produktów
Przykład oferty z podobnymi produktami
Kasia – przykładowa klienta, która często robiła zakupy w Twoim e-sklepie, przeglądała różne kategorie i dodała niektóre produkty do swojej listy życzeń, a od dłuższego czasu nie odwiedza Twojej witryny.
Pewnego dnia otrzymuje e-mail z Twojego sklepu z listą produktów według tych, które przeglądała lub już kupowała. Bardzo spodobał się jej przygotowany zestaw, dzięki czemu wraca do Twojego e-sklepu i kupuje te, lub podobne produkty.
Kasia jest zadowolona, że nie straciła sporo czasu na przeglądanie setek produktów, a Ty jesteś zadowolony, ponieważ odzyskałeś stałego klienta.
Jako firma zajmująca się elektroniczną sprzedażą produktów powinieneś zadbać o przygotowanie wyselekcjonowanej listy produktów opartej o historię przeglądania i wcześniejsze zakupy. Dzięki temu klient nie będzie tracił czasu na poszukiwania, a zakupi produkty, które rzeczywiście są dopasowane do jego stylu.
O wyselekcjonowanej liście produktów możesz powiadomić klienta nie tylko drogą e-mailową. Możesz to zrobić również np. za pomocą kanałów, na których są najbardziej aktywni. Przykładowo wyświetlając reklamy np. na komputerze, czy telefonie. Skoncentruj się na uproszczeniu zakupów swoim klientom, a już nie będziesz stresować się niewystarczającą liczbą sprzedaży.
Działający w serwisie Allegro system reklamowy Allegro Ads umożliwia efektywne promowanie ofert sprzedawców, prezentowanych na każdym etapie ścieżki zakupowej. Mogą to być:
- oferty sponsorowane – umożliwiające zaprezentowanie wystawionej aukcji jako pierwszej w najpopularniejszych miejscach,
- reklama graficzna – dająca możliwość wyświetlania aukcji nad wynikami wyszukiwania na Allegro,
- sieć reklamowa – prezentująca aukcje na zewnętrznych serwisach, takich jak Facebook czy Google. Dodając kampanię Google Ads, dotrzesz do nowych klientów, a z Facebook Ads dotrzesz do tych, którzy już wiedzieli Twoją aukcję, ale nie dokonali zakupu.
Specjalne oferty dla lojalnych klientów
Przykład programu lojalnościowego na Booking.com
Kasia jest jedną z Twoich najbardziej lojalnych klientów – jest z Tobą od momentu założenia sklepu internetowego i nadal bardzo często u Ciebie kupuje. Ponadto poleciła Twój sklep kilkoro znajomym, którzy również dokonali zakupów.
Jeśli masz takich klientów jak Kasia, którzy od początku przyczynili się do rozwoju Twojej firmy musisz dać im do zrozumienia, że jesteś im wdzięczny za to, że są.
Stwórz program lojalnościowy dla swojego sklepu i nagradzaj stałych klientów np. oferując im korzystne rabaty, punkty lojalnościowe czy wcześniejszy dostęp do nowych produktów. Traktuj swoich klientów jak rodzinę, a oni sprawią, że rodzina będzie się powiększać.
Najlepszą do tego praktyką jest zawsze segmentacja klientów na podstawie częstotliwości ich zakupów. W ten sposób nagrodzisz tych, którzy aktywnie kupują oraz reaktywujesz tą grupę, która powoli zaczyna się wymykać z grona klientów.
Personalizowane rekomendacje produktów na stronie “Produkty”
Przykład zwiększenia sprzedaży za pomocą podobnych produktów
Kasia zwraca sporą uwagę na swoje preferencje zakupowe i obecnie przegląda torebki swojej ulubionej marki w cenie od 80 do 200 zł.
W Twoim sklepie znajduje się szeroki wybór asortymentu, a Kasia nie ma czasu na przeglądanie wszystkich oferowanych torebek. Przechodzi na stronę produktową torebki, która najbardziej się jej spodobała i czytając więcej na jej temat przechodzi do działu z rekomendowanymi torebkami.
Ta zalecana sekcja torebek jest spersonalizowana zgodnie z jej filtrami, a oprócz tego umożliwia jej szybkie obejrzenie podobnych torebek. Kasi bardzo spodobała się jedna z nich, więc przechodzi do zakupu.
Prezentując polecane produkty oparte na wzorcach przeglądania Twojego kupującego natychmiast zwiększysz widoczność katalogu i dajesz kupującemu szansę zobaczenia tego, co rzeczywiście preferuje. Tym sposobem zwiększasz sprzedaż.
Jednym z najlepszych sposobów wpływania na decyzje zakupowe w witrynie jest wykorzystanie opinii klientów. Aż 88% kupujących online uwzględnia recenzje przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Zintegrowanie recenzji klientów podczas wyświetlania rekomendacji produktów pomoże Ci zwiększyć liczbę kliknięć, a tym samym zwiększyć sprzedaż w Twojej firmie.
Sprzedaż krzyżowa podczas realizacji transakcji
Wezwanie do działania na sklepie internetowym
Wojtkowi bardzo spodobały się kowbojki, które zobaczył w Twoim sklepie internetowym. Dodaje je do koszyka i przechodzi do kasy.
Przed zakończeniem płatności widzi kowbojski kapelusz i dżinsy, które idealnie pasowałyby do butów, które zamierza kupić, a także do koszuli, którą kupił w zeszłym tygodniu. Ponadto widzi wezwanie do działania – “uzupełnij swój wygląd”.
Wojtkowi spodobały się te produkty, więc postanawia kupić nie tylko buty, ale również kapelusz i dżinsy. Opuszcza Twój sklep www z satysfakcją, że uzupełnił swoją kowbojską garderobę.
W tym procesie chodzi o to, by pomóc klientom w zakupie produktów, które mogą im się spodobać, bez konieczności przeglądania wszystkich kategorii. Jeśli sprawisz, że zakupy będą spersonalizowane – klienci zawsze będą zadowoleni i będą wracać.
Zwiększ sprzedaż w sklepie internetowym
Stosując się do tych 7 psychologicznych sztuczek, jakimi są:
- wiadomości e-mail na podstawie zachowania w Internecie,
- personalizacja oparta na lokalizacji klienta,
- wyskakujące pop-upy pod użytkowników,
- wyselekcjonowana lista produktów,
- oferty dla lojalnych klientów,
- personalizowane rekomendacje produktów,
- sprzedaż krzyżowa podczas transakcji
zwiększysz sprzedaż produktów w e-commerce. Ponadto sprawisz, że klienci zaoszczędzą swój czas, nie marnując go na długie poszukiwania. W ten sposób klienci chętniej będą polecać sklep swoim znajomym, tym samym oferując Tobie kolejnych potencjalnych klientów.
5 rzeczy o opinii, o których powinien wiedzieć każdy właściciel lokalnej firmy
Opinie klientów odgrywają kluczową rolę w budowaniu reputacji lokalnych firm. Konsumenci coraz częściej kierują się recenzjami online, zanim podejmą decyzję zakupową. Z tego względu marketing opinii staje się nieodzownym elementem strategii każdego przedsiębiorcy. W niniejszym artykule omówimy pięć kluczowych aspektów dotyczących opinii, które powinien znać każdy właściciel lokalnej firmy.
Od recenzji do rekomendacji: Budowanie społeczności wokół Twojej marki
W marketingu opinii kluczowe znaczenie ma nie tylko zdobywanie pozytywnych recenzji, ale także przekształcanie ich w trwałe rekomendacje, które angażują i budują społeczność wokół marki. Konsumenci coraz bardziej polegają na opiniach innych, dlatego marki muszą przyjąć proaktywne podejście do zarządzania opiniami i tworzenia lojalnych, zaangażowanych grup klientów.
Dlaczego social proof jest ważny w branży HoReCa?
W branży HoReCa jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i lojalności klientów jest wykorzystanie social proof, czyli tzw. społecznego dowodu słuszności. Sprawdź jakie korzyści przynosi zbieranie i prezentowanie opinii klientów.
Trendy i wyzwania dla e-commerce na 2025 rok
Świat e-commerce dynamicznie się zmienia, wymuszając na przedsiębiorcach ciągłe dostosowywanie się do nowych technologii, oczekiwań klientów i zmian rynkowych. Rok 2025 zapowiada się jako czas intensywnych wyzwań, ale i ogromnych możliwości. Oto najważniejsze trendy i wyzwania.
Kalendarz wydarzeń e-commerce na 2025
Rok 2025 będzie pełen wyjątkowych okazji dla osób związanych z ecommerce. Przedstawiamy najważniejsze wydarzenia e-commerce w nadchodzącym roku – każde z nich to szansa na zdobycie wiedzy, inspiracji i narzędzi potrzebnych do rozwoju Twojego biznesu.
Marketing opinii w branży HoReCa
Branża HoReCa jest narażona na opinie z różnych stron: poczynając od przyznawanych gwiazdek w wizytówce Google Moja Firma, przez recenzje krytyków kulinarnych i vlogerów, po wyraz uznania (lub nie) tych najważniejszych, czyli gości. Podpowiadamy przepis na to, jak przynajmniej w pewnym stopniu kontrolować ten proces i skutecznie zbierać opinie w branży HoReCa!
Jak zadbać o wizytówkę Google w branży HoReCa?
Branża HoReCa opiera się na bliskim kontakcie z klientem oraz budowaniu zaufania. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających widoczność i wiarygodność firm jest wizytówka Google Moja Firma (Google My Business). Pozwala ona nie tylko na promowanie działalności, ale także na bezpośrednią interakcję z klientami. W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie zarządzać wizytówką Google w branży HoReCa i jak maksymalnie wykorzystać jej potencjał.