Jak zbierać opinie klientów w restauracjach?

Barbara Drapikowska

Barbara Drapikowska

sierpień 31, 2022
Jak zbierać opinie klientów w restauracjach?

Wchodzi klient do restauracji i…

Od progu ocenia praktycznie wszystko: 

  • zapach unoszący się w lokalu, 

  • wystrój, 

  • obsługę, 

  • kartę dań lub menu, 

  • ceny, 

  • innych gości,

  • a nawet to, w jaki sposób nazwane są potrawy czy napoje. 

Być może już na progu restauracji klient poddaje się efektowi pierwszego wrażenia i wyrabia sobie zdanie na temat całego punktu gastronomicznego. Na opinię klientów może mieć wpływ nawet najmniejszy szczegół.

A zanim wejdzie…

Czasami klient nawet nie musi odwiedzić restauracji, żeby już poznać opinie na jej temat. Czyta recenzje innych na stronie internetowej, w social mediach, w aplikacjach do zamawiania jedzenia, a nawet w wyszukiwarce Google – dokładniej w usłudze Google Moja Firma, nazywanej potocznie mapą lub wizytówką.

Opinie innych mają ogromne znaczenie – potrafią skłonić lub zniechęcić do odwiedzenia restauracji. Jedno zdanie może mieć wpływ na to, czy potencjalny klient Twojej restauracji w ogóle ją odwiedzi!

Dlatego tak ważne jest pozyskiwanie pozytywnych opinii w branży gastronomicznej. Zanim jednak podpowiemy, jak to zrobić, musisz wiedzieć, dlaczego w ogóle do Twojej restauracji przychodzą klienci oraz czego oczekują. I, ku zdziwieniu wielu, nie chodzi tylko o jedzenie!

Dlaczego konsumenci lubią jadać w restauracjach?

Kultura jedzenia poza domem rozwinęła się już wieki temu. Aktualnie, oprócz podstawowej potrzeby fizjologicznej, czyli zaspokojenia głodu, klienci restauracji odwiedzają je, ponieważ:

  1. Chcą spróbować czegoś nowego – nie każdy ma talent i ochotę do wymyślania oraz przyrządzania nowych dań. Restauracja to idealne miejsce, żeby skosztować czegoś z innej kuchni i kultury.

  2. Unikają gotowania i sprzątania po nim – bez względu na to, czy wracamy z pracy, czy mamy dzień wolny, nie zawsze chce nam się przygotowywać posiłek oraz po nim sprzątać. Wolimy zapłacić, żeby ktoś zrobił to za nas. W wolnym czasie, gdy czekamy na posiłek, możemy po prostu odpocząć, poczytać książkę, porozmawiać, przescrollować media społecznościowe itp.

  3. Świętują ważne wydarzenia – za wyjściem do restauracji często kryją się przeróżne wydarzenia i sukcesy. Urodziny, spotkanie po latach, awans, a nawet randka to świetne powody, by wyjść do restauracji i to uczcić.

  4. Spotykają się biznesowo – posiłek na mieście jest często dodatkiem do spotkań biznesowych. Wybór prestiżowej restauracji podkreśla ważność takiego spotkania, co w wielu przypadkach ułatwia dobić targu.

  5. Spędzenie czasu z bliskimi – czasami w domu nie ma warunków, żeby ugościć większą liczbę osób, dlatego na spotkania z rodziną czy przyjaciółmi wybiera się klimatyczną knajpkę.

To tylko niektóre powody i emocje, które towarzyszą klientom w restauracjach. Jednak sam powód przyjścia do restauracji może mieć wpływ na późniejsze skojarzenia z marką:

  • Gdy coś zaszkodzi któremuś z tych podpunktów lub nie jest on spełniony – konsumenci denerwują się i w efekcie mogą wystawić negatywną opinię lokalowi gastronomicznemu. 

  • Gdy wszystkie potrzeby są zaspokojone, klienci są skłonni nie tylko podzielić się pozytywną rekomendacją na temat restauracji, ale również polecić ją innym i wrócić do restauracji przy kolejnej ważnej dla nich okazji.

Klient to nie krytyk

Choć opinie w branży gastronomicznej są istotne, to trzeba wziąć pod uwagę to, że klient nie przychodzi do restauracji tylko po to, żeby oceniać dania, a następnie wystawiać rozbudowane opinie. 

Jeżeli gość restauracyjny jest krytykiem kulinarnym, blogerem, influencerem czy celebrytą, z którym podpisałeś umowę o współpracę, polecenie czy bycie ambasadorem, to owszem – wtedy wystawienie opinii jest zazwyczaj częścią jego obowiązków. Jednak gdy przychodzi świętować ważną uroczystość, spotyka się z drugą połówką, a może je sam i chce odpocząć, nie można być w 100% pewnym, że po wyjściu z restauracji wystawi 5 gwiazdek restauracji. Nie można być także nachalnym w proszeniu o tę opinię.

Dlatego właśnie z Twojej strony, jako właściciela, managera lub pracownika restauracji, pozyskiwanie opinii w branży gastronomicznej będzie wymagało:

  • subtelności,

  • empatii,

  • szczerych intencji,

  • rzeczywistej chęci poznania opinii o tym punkcie.

Prośba dołączona do menu lub rachunku

Jednym z pomysłów na zbieranie opinii klientów w restauracji, w stacjonarnym punkcie i „na gorąco”, jest poinformowanie o tym już na karcie dań. Można zastosować przykuwającą wzrok grę słów, która wzbudzi pozytywne emocje lub sięgnąć po inną technikę zachęcania do wystawienia opinii, np. zniżkę na następne zamówienie.

Kody QR do zbierania opinii w restauracjach

Dobra opinia o restauracji może być pozyskana również metodą na miarę naszych czasów – w szybki, prosty i elegancki sposób! W Zaufane.pl proponujemy rozwiązanie z kodem QR (ang. Quick Response), czyli charakterystyczną sekwencją znaków umieszczonych w niewielkim kwadracie. Kod QR można zeskanować smartfonem i od razu przejść na stronę internetową, na której znajduje się formularz lub ankieta pytająca o odczucia i opinie klienta restauracyjnego.

W stosowaniu takich kodów trzeba pamiętać o ich monitorowaniu oraz aktualizacji. Jeżeli umieścimy QR w karcie dań, to należy zadbać o to, żeby kod działał prawidłowo i przekierowywał do odpowiedniej strony – w końcu drukowanie nowego menu tylko dlatego, że QR code nie działa, nie jest opłacalne z biznesowego punktu widzenia.

Kody QR przemawiają głównie do millenialsów i przedstawicieli genu Z. Według informacji z serwisu Statista – 54% kupujących, którzy korzystali w 2021 r. z kodów QR w USA, stanowią osoby w przedziale wiekowym 18-29 lat. Na drugim miejscu (48%) są osoby w wieku 30-44. Najmniejszy odsetek osób korzystających z kodów QR (31%) stanowią osoby powyżej 65 roku życia.

W tym samym badaniu aż 59% ankietowanych uznało, że kody QR będą stałym elementem używania smartfonów. To potencjał, z którego warto skorzystać w marketingu rekomendacji w branży gastronomicznej.

SMS 

Często przy rezerwacji stolika w restauracji klienci podają swój numer telefonu. Jeżeli zaplanowany lunch, obiad czy kolacja dojdą do skutku, wówczas można wykorzystać dane pozostawione do rezerwacji i wysłać klientowi spersonalizowanego SMS-a z prośbą o wystawienie pozytywnej opinii. 

Pop-up lub formularz w zamówieniach online

Pandemia COVID-19 wymusiła na wielu punktach gastronomicznych przeniesienie swoich usług do świata online. Restauracje pojawiły się w specjalnych aplikacjach do zamawiania jedzenia oraz uruchomiły na stronach internetowych własny system do składania zamówień wirtualnie. 

O ile w gotowych aplikacjach do zamawiania na dowóz znajdują się już systemy do wystawiania ocen, to na własnej stronie internetowej można projektować indywidualne funkcjonalności, np.:

 

  • Thank you page – strona, na której znajduje się podziękowanie za złożenie zamówienia, jego podsumowanie, czas oczekiwania i… no właśnie! Wystarczy pytanie o to, czy proces zamówienia był wygodny + prośba o komentarz dotyczący restauracji bądź kuchni, którą serwuje. Następnie taką opinię można już wyświetlić na swojej stronie internetowej.

  • Pop-up – wyskakujące okienko z pytaniem, czy proces zamówienia był prosty, intuicyjny i szybki oraz z prośbą o dodatkowy komentarz.

  • Automatyczna wysyłka e-mail – gdy zamówienie już dotrze na wskazany adres, po jakimś czasie można wysłać wiadomość mailową z pytaniem/ankietą/systemem oceniania dotyczącym zarówno jakości posiłku, jak i dostawy.

Ranking najlepszych restauracji

Wśród niestandardowych pomysłów na zbieranie opinii klientów restauracji należą różnego rodzaju rankingi organizowane przez zewnętrzne agencje lub niezależne organizacje. W celu pozyskania opinii i poznania rzeczywistych recenzji klientów swojej restauracji można zdecydować się właśnie na tę formę marketingu rekomendacji. Wówczas zbieraniem i publikowaniem opinii w rankingu zajmuje się nie właściciel restauracji, ale zewnętrzny podmiot, przeprowadzający zazwyczaj ankiety lub badania marketingowe.

Można pomyśleć nad rankingiem najlepszych restauracji w danej lokalizacji: np. kraju, powiecie, województwie, a nawet części miasta. 

Jeżeli jest taka możliwość, w zestawieniu powinno się:

  • uwzględniać nietypowe rozwiązania (np. restauracja w ciemnościach), 

  • wyróżnić kuchnię, którą się serwuje (zawężając podział do nisz, np. kuchnia japońska, wegańska, gruzińska),

  • zwrócić uwagę na specjalny rodzaj obsługi w punkcie gastronomicznym (np. dania i napoje przyjeżdżają do klienta na kolejce przy barze). 

Gdy potencjalny klient restauracji jeszcze nie ma sprecyzowanych potrzeb czy preferencji, często wpisuje w Google frazy: „gdzie zjeść w Rzeszowie”, „najlepsze restauracje w Warszawie”, „gdzie na romantyczną kolację w Krakowie” i dzięki temu może trafić właśnie na ten ranking, w którym znajdą się opinie na temat Twojej restauracji!

5 powodów, dlaczego warto zbierać opinie klientów w branży gastronomicznej

  1. Opinie zwiększają wiarygodność marki i zaufanie do niej.

  2. Zarówno dzięki pozytywnym, jak i negatywnym opiniom o restauracji, można opracować nową strategię marketingową i dostosować ofertę do realnych potrzeb klientów.

  3. Rekomendacje stanowią społeczny dowód słuszności, który zachęca potencjalnych klientów do skorzystania z oferty konkretnej restauracji.

  4. Negatywne opinie o restauracji mogą dodatkowo zwiększyć wiarygodność punktu gastronomicznego – jeżeli nieprzychylne recenzje stanowią niewielki odsetek, nie trzeba się bać negatywnych konsekwencji.

  5. Dzięki naszym systemom rekomendacji zautomatyzujesz proces pozyskiwania opinii, co sprawi, że inwestycja szybko się zwróci!

Chcesz poznać szczegóły dotyczące zbierania opinii klientów w restauracjach? A może szukasz partnera, który podpowie, jakie rozwiązanie będzie optymalne dla Twojego punktu gastronomicznego? Skontaktuj się z nami – jesteśmy tu, żeby pomóc i zwiększyć zaufanie Twojej marki na rynku!

Zwiększ zaufanie do Twojego biznesu i wyróżnij go spośród konkurencji.

Porozmawiaj z nami, aby dowiedzieć się jak Zaufane.pl poprawi Twoje wskaźniki marketingowe i sprzedażowe.

Świetne

Na podstawie 82 opinii

Zobacz niektóre opinie tutaj

Viscola Fashion

Bardzo dobre rozwiązanie w zbieraniu opinii o sklepie i produktach. Dzięki temu rozwiązaniu można analizować opinię klientów i budować na podstawie tej wiedzy przyszłych rozwiązań.

Acus Med

Jak najbardziej polecam współpracę z zaufane.pl. Uzyskaliśmy mnóstwo opinii od klientów odnośnie sklepu i produktów (również do wizytówki Google Moja Firma)...

TRENA Professional Cosmetics

Bardzo dobry serwis do zbierania opinii. Dzięki Zaufane.pl zbieranie opinii, zarówno o firmie, jak i o produktach, idzie jak należy...

Ministerstwo Gadżetów

Serdecznie polecam firmę Zaufane.pl. Od początku współpraca przebiegała wzorowo i charakteryzowała się pełnym profesjonalizmem i indywidualnym podejściem do klienta...